Ok men det kan jag
Har nämnt tidigare i tråden att jag knappar lite kod med min son för att han skall lära sig (tonåring)
För mig som lärare åt honom är det viktigt att han förstår problemen och då gör fel, när man gör fel så lär man sig som bäst.
Har då ett exempel här för i början för nya utvecklare är det ofta svår att veta hur metoder skrivs så det går att hålla ordning. Alla kan skriva 5 metoder och de kan heta vad som helst, den som skrivit minns vad de gör.
Så ökar antalet metoder och programmeraren märker att, oj jag måste ändra. Nu är antalet metoder uppe i 10, fortfarande tillräckligt för att klara av att minnas men lite svettigare är det.
Så skrivs mer kod och nu är vi uppe i 20, krävs en ny refaktorering som påverkar en del andra metoder och när de ändras måste de som använder dessa metoder också ändras, nu börjar det bli jobbigt.
Ett mål för mig är att han så snabbt som möjligt skall förstå det här och förstå hur snabbt det går att trassla till det samt hur och varför kod skrivs på ett sätt så man inte trasslar till det.
Han har kommit en bit och beskriver senaste refaktoreringen
11 stycken metoder såg ut så här
En refaktorering gjordes och efter den (som inte är helt klar) ser metoderna ut så här
C kodare känner säkert igen en del av tekniken Istället för att använda namespace (då det saknas i C) använder många C kodare typen av data som en del av nament.
Vad jag försökte visa och få han att förstå är hur snabbt man trasslar till det om man skriver metoder som gör flera saker, få han att förstå vikten av att bara göra en sak. Samt vad är en sak.
De metoder som börjar med XML_ jobbar BARA på XML och det är absolut förbjudet och lägga in något annat i dem.
På det viset klarar han nu och hålla ordning på mer metoder.
Det här är också något som är ganska lätt och se när andra kodar, hur de skriver sina metoder, vad för typ av logik de lägger i dem och vipps så vet man hur snabbt kodare kommer trassla in sig (slår aldrig fel).