Permalänk

Snälla hjälp mig köpa skärm!

Hej allesammans!

Jag har köpt en Komplett-PC Epic Gaming a340 RGB - RTX 5080 Edition som anländer om ca en vecka! Efter att ha varit uteslutande MacBook Pro användare de senaste åren och kört allt mitt gaming via Geforce Now är jag helt ute ur pcgaming världen. Jag har max 6000 kronor att lägga på en skärm och hittills har jag kollat på denna AOC AG276QZD2 Aoc Agon pro

skulle vara otroligt tacksam för hjälp, är verkligen helt lost

MVH Torbjörn Olsson.

Permalänk
Bildexpert 📺

Olika skärmar svarar mot olika behov. 1440p/240 med OLED är främst till för relativt lättdrivna spel där du har en prioritet mot högre frekvens över önskan om upplösning/grafikkvalitet. Låter det som din typ av spelande?

Jämfört med macbook Pro med retina-nivå på skärmen är det en rätt annorlunda upplevelse. Var beredd på det.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Olika skärmar svarar mot olika behov. 1440p/240 med OLED är främst till för relativt lättdrivna spel där du har en prioritet mot högre frekvens över önskan om upplösning/grafikkvalitet. Låter det som din typ av spelande?

Jämfört med macbook Pro med retina-nivå på skärmen är det en rätt annorlunda upplevelse. Var beredd på det.

Det låter egentligen inte alls som min typ av spel.

Om jag exempelvis kollar min steam för spelen jag kört senaste tiden är det: Cyberpunk 2077, Baldurs gate 3, Hogwarts Legacy, Warhammer 40 Darktide och det jag tänkte spela härnäst är Warhammer 40k spacemarine 2.

Tack för svaret och uppskattar såklart om du har fler tips

Mvh.

Permalänk
Bildexpert 📺

@torbjornolsson: då är en 4K-skärm det som gör den skillnaden är du kan prioritera grafikkvalitet och behålla känslan du är van med från Macbook Pro. Kan bli tajtare med budgeten om du vill ha OLED.

Permalänk
Medlem

Men lite högre budget än så och pricka in vid någon rea så borde det vara möjligt att få tag på t ex LG OLED TV på 42". Lär ge en bra upplevelse för de typerna av spel.

Permalänk
Skrivet av D.:

Men lite högre budget än så och pricka in vid någon rea så borde det vara möjligt att få tag på t ex LG OLED TV på 42". Lär ge en bra upplevelse för de typerna av spel.

Jag funderar på om det finns någon relativt billig skärm för typ 3,5 k kanske som man kan leva med tills ex. black friday? Tips?

Längesedan jag hade sån stress över ett inköp haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjornolsson:

Jag funderar på om det finns någon relativt billig skärm för typ 3,5 k kanske som man kan leva med tills ex. black friday? Tips?

Längesedan jag hade sån stress över ett inköp haha.

Då är det bättre att köpa den billigaste man kan hitta för att ha en skärm (typ 1000kr), spara pengar några månader till och under tiden göra lite mer undersökning på vad för skärm som skulle passa dig. Lyssna på tex Hardware Unbox på Youtube som recenserar en massa skärmar. Läsa på www.rtings.com och sen återkomma med en tråd där du har några alternativ. Känns dumt att lägga halva din budget nu och invänta Black Friday.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Skrivet av NightFred:

Då är det bättre att köpa den billigaste man kan hitta för att ha en skärm (typ 1000kr), spara pengar några månader till och under tiden göra lite mer undersökning på vad för skärm som skulle passa dig. Lyssna på tex Hardware Unbox på Youtube som recenserar en massa skärmar. Läsa på www.rtings.com och sen återkomma med en tråd där du har några alternativ. Känns dumt att lägga halva din budget nu och invänta Black Friday.

Tack för hjälpen, den kanalen verkar bra, ska definitivt kolla igenom lite videos där.

MVH Torbjörn.

Permalänk
Medlem

Hade väntat tills det kommer en 27" 4K Tandem W-oled med glossy finish, det är nämligen det jag väntar på, tills dess kanske du köpa nån budget 1440p skärm kanske.
Cyberpunk 2077 vill man definitivt spela på en Oled.

Permalänk
Skrivet av Kvarnis:

Hade väntat tills det kommer en 27" 4K Tandem W-oled med glossy finish, det är nämligen det jag väntar på, tills dess kanske du köpa nån budget 1440p skärm kanske.
Cyberpunk 2077 vill man definitivt spela på en Oled.

Som det ser ut nu så tänker jag att jag överlever med min skärm jag har (Lg 27UD88-W) det är en 4k 60hz skärm...om jag överlever någon månad med den och övervakar nätet efter skärmrea, alternativt överlever till black fridag så kan man slå på stort.

Eller så panikköper man något

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av torbjornolsson:

Som det ser ut nu så tänker jag att jag överlever med min skärm jag har (Lg 27UD88-W) det är en 4k 60hz skärm...om jag överlever någon månad med den och övervakar nätet efter skärmrea, alternativt överlever till black fridag så kan man slå på stort.

Ifall du redan har en 4K-skärm kan det vara riktigt svårt att byta ned sig till 1440p. De som lyckas med denna övergång är typiskt de som prioriterar högre frekvens framför grafikvalitet.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du redan har en 4K-skärm kan det vara riktigt svårt att byta ned sig till 1440p. De som lyckas med denna övergång är typiskt de som prioriterar högre frekvens framför grafikvalitet.

För mig är nog 120hz+ mitt minimum egentligen, men har inget direkt intresse av 240hz eller mer, inget särskilt intresse av extrem frekvens dvs. Det har visat sig vara väldigt svårt med monitorköp, varenda monitor som jag vill ha ligger på 9-12 k och just nu har jag helt enkelt inte den pengen. Så valet står mellan att vänta eller köpa så bra jag kan hitta för 6k och antalet skärmar i intervallet 5-6k är helt extremt, vilken djungel... och alla verkar ha någon typ av 'tradeoff' antingen frekvens, upplösning eller bildkvalitet.

MVH