Kommentar: Det är aldrig rätt tid att köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Köpte 4090 och 13900k för ett par år sen. Fortfarande riktigt nöjd. Men visst skulle en amd 9800 x3d sitta fint. Men skulle inte göra någon märkbar skillnad mer än I benchmarks så jag passar och väntar i några år till.
Dessutom har ju uppskalningsteknik som dlss blivit så bra att man säkerligen kommer klara sig ännu längre.

Sitter själv på RTX 4090 och i7 13700k. Grafikkortet köpte jag nog i rättan tid då priset gick lite upp och ner men landade på 22 tusen innan det steg i pris och togs ur produktion. Datorn fungerar perfekt och är riktigt nöjd.

Jag är sugen på att uppgradera till AMD Processor men jag spelar i 4K så frågan är om det ens gör så stor skillnad. Kan nog avvakta något år till. Helst skulle jag vilja ha ett helt AMD bygge så att man kan börja mecka med Bazzite/Steam OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Frågade du inte om du kunde behålla kortet du redan fått och istället bara få 800kr tillbaka? Istället för att skicka iväg ett kort och få ett likadant igen.

De har ingen prisgaranti men kundtjänstpersonen föreslog att jag fick göra så om jag ville ha det billigare priset. Han kunde inte ge mig mellanskillnaden tillbaka.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T CL30 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem

Antingen det eller så får man ett kort som är DOA, då spelar det ingen roll hur billigt kortet är. Hände mig just.

Permalänk
Medlem

Rätt tid att köpa är "när det verkligen behövs"
Räätt tid att köpa är inte "när det är billigt"

Minns talesättet:
Tjejer betalar gärna halva priset för en sak de kanske inte behöver.
Killar betalar gladeligen dubbelt pris för något de verkligen behöver

Permalänk
Medlem

Sämsta affär? All hårdvara som jag köpt

Permalänk
Medlem

Ojdå, min sämsta affär? Det måste väl vara mitt vattenkylda RTX 5090 av MSI för 37.490kr. Man kan ha rätt mycket kul för de pengarna. Men samtidigt är det på något sätt skönt att veta att man, iallafall för stunden, inte hittar något bättre. Är det smart? Nä, rätt jävla korkat, och då i synnerhet, ur en ekonomisk vinkel. 😅

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Men.... 30 dagars öppet köp?... Är väl bara returnera vara och sedan köpa den bättre för bättre pris alt köpa samma för mindre.

Hur är detta ens ett problem... Låter mer som att man är för svensk och inte vågar ta sina rättigheter till nytta.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem

Jag vänder på det och utgår från när man INTE skall köpa, dvs efter kris eller dylikt. Ukraina-kriget är ett exempel på detta då priserna efter rysslands intåg blev rätt så bisarra. Då var fel tillfälle att köpa. Med det i bakhuvudet så är rätt tillfälle att köpa typ nu då vi inte vet när nästa globala kris dyker upp.
Som kuriosa så köpte jag mitt RX5700 nåt år innan kriget bröt ut och köpte nytt nu i november när inga kriser i världen infann sig. Visst det kan bli några hundralappar eller rentav tusenlappar billigare om man har is i magen, men oddsen är bra mycket högre att en ny jordbävning eller dylikt kommer orsaka negativ prisbild för kunden.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

André kände sig smart efter att ha sparat en slant vid datorköp, men känslan var kortvarig på grund av hårdvarans Murphys lag.

Haha, fråga hur smart jag känner mig som köpte en 98003dx i mellandagarna för glada 6449:- och ett MSI MAG X670E för 3090:- och byggde ihop burken först för två helger sedan. Idag kostar CPU'n 5389:- och MSI MAG X870 Tomahawk WIFI går på 3290:-

Tyvärr ser jag inga större alternativ, för om man ska sitta och vänta på "bra deals" för varje komponent så lär det dröja ett år eller två innan man fått ihop alla delar till en ny burk, och då kommer delarna du köpte först av allt ha ersatts av "next gen"...bättre prestanda, och man kan ge sig fan på att det är billigare också.

Visa signatur

MB: MSI MAG X670E Tomahawk WIFI // CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC 10Gb // Acer Predator XB271HU
RAM: Kingston FURY Beast 64GB DDR5 6000MHz CL30 // PSU: Corsair RM1000X 3,1 ATX
SSD: Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB // Arctic Liquid Freezer III 360

Permalänk
Medlem

Köp, köp, jag hör inget annat!🤣🤣🤣

Permalänk
Medlem

Nej det är inte jag som konsument som förlorar (direkt) i så fall, för erbjuder inte butiken retroaktiv prissänking så utnyttjar man bara deras öppet köp vilket alla seriösa butikar har i Sverige i minst en månad. En tusenlapp är mycket väl värt en timme av min tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tyvärr funkar inte det alltid. Nvidia slutade t.ex. producera RTX 4000-serien innan de släppte 5k-serien vilket ledde till att priset på RTX 40x0-kort faktiskt gick upp på slutet istället för att gå ner.

Sant, fast Nvidia kan ju dra dit pepparn växer.

Visa signatur

SSD: Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB // Arctic Liquid Freezer III 360

Permalänk
Medlem

Därför slutar jag kolla på priset på komponenterna när jag har köpt dem till det pris jag var okej med.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tyvärr funkar inte det alltid. Nvidia slutade t.ex. producera RTX 4000-serien innan de släppte 5k-serien vilket ledde till att priset på RTX 40x0-kort faktiskt gick upp på slutet istället för att gå ner.

Jo man ska passa på innan slutet, oftast brukar det vara c.a ett år efter lansering typ uner juli. 4070 super fanns flera gånger för 6000kr och ibland för 5500kr iaf. vid extra deals som streams etc. och det är ju priserna vi ser nu på 5070 som presterar samma.

shht ingen såg
Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Rätt tid att köpa är "när det verkligen behövs"
Räätt tid att köpa är inte "när det är billigt"

Minns talesättet:
Killar betalar gladeligen dubbelt pris för något de verkligen behöver

Ifall jag minns rätt går det egentliga talesättet:
Killar betalar gladeligen dubbelt pris för något de verkligen VILLbehöver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På tal om detta har jag för mig jag läste en TV-köpsguide på Sweclockers en gång där de snackade om bästa tiden att köpa TV men kan inte hitta just den. Minns jag fel?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Zidious G:

På tal om detta har jag för mig jag läste en TV-köpsguide på Sweclockers en gång där de snackade om bästa tiden att köpa TV men kan inte hitta just den. Minns jag fel?

Svaret är Black Week i slutet av november.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av rwkk:

Murphys lag. Pfft. Inget sådant det senaste deceniummet. Har vi tur är det 20% upplyft på en generation vilket tar 2 år. Har vi otur som med nyaste Ryzen, Intel Core och RTX så blir det 0-5% effektiv upplyft.

Jo man ska passa på innan slutet, oftast brukar det vara c.a ett år efter lansering typ uner juli. 4070 super fanns flera gånger för 6000kr och ibland för 5500kr iaf. vid extra deals som streams etc. och det är ju priserna vi ser nu på 5070 som presterar samma.

Murphys, inte Moores 😊
Ungefär, allt som kan gå snett kommer oundvikligen att gå snett.

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på bättre deal och eller ny release av hårdvara (rtx50super).
Tiden går och mitt rx6600 får slita rejält.
Börjar väl hålla med vissa att det är lika bra att köpa direkt vid releasen för priset går upp och tillgängligheten blir noll kort efter. Runt hörnet kommer säkert också nått bättre ..ååå vad jobbigt 😩

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Murphys, inte Moores 😊
Ungefär, allt som kan gå snett kommer oundvikligen att gå snett.

shhht nu måste jag diskret ta bort min kommentar. Det roliga är att jag mycket väl tänkte på att det inte var Moores lag jag läste (samt har hört Murphys lag) men hjärnan kopplar ihop 2 och 2 till 5 ibland

Permalänk
Medlem

Jag tycker även det är jobbigt när det pågår en kampanj och där är ett bra klipp men så är det bara några månader kvar till t ex Black Friday, och tänk om prylen då går ner ännu mer? Å andra sidan har de senaste 2-3 BF varit total katastrof tycker jag, så kanske är dags att bara klippa till.

Permalänk
Medlem

En dag kommer man på att tid är det enda som inte går att tjäna igen.

Jag tycker att det är mer värt att ha kunnat använda sina grejer längre, än att sitta och vänta på en rea som kanske aldrig kommer. Få hade nog kunnat förutse prisexplosionen på GPU:er och att prisnivåerna skulle bestå p.g.a. alla dumsnåla individer som gått och väntat alldeles för länge, för att sedan rada upp sig för att få tömma sparkontot hos Jensen.

Hur lång tid tar det att tjäna igen tusenlappen, och hur länge har du datorn?

Permalänk
Medlem

Handla bara under någon av Inets Megaklick, helst under black weeks, saknar du någon enstaka komponent efter veckan är slut så håller man koll i fyndhörnan veckan efter. Ganska enkelt.

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Köper bara ny dator om den gamla krånglar, eller har så pass dålig prestanda i spel att den inte ens klarar halvt moderna spel. Jag vill att det ska vara en markant förbättring, annars känns det lite bortkastat.

Tycker att black week är rätta tillfället att köpa. Allt kanske inte går på rea, men en hel del är några hundralappar billigare. Med lite ljusteringar kan man komma ner i pris för liknande komponenter med samma kvalitet, som ram-minne, chassi, moderkort, nätagg, kylning.

För mig som inte vill bygga själv brukar det också vara en tid där butiker har gratis montering, vilket sparar mig typ 799 kr.

Över lag tycker jag det är bättre att lägga till lite för att få komponenter du är nöjd med, så länge det inte drar iväg för mycket i pris. Satsar själv på tystgående och strömsnåla komponenter, och känner att det är värt att lägga extra tid och pengar på just detta.

Permalänk
Medlem

Oftast är det sant och det är bara att acceptera, MEN jag har faktiskt varit med om det motsatta. När jag köpte mitt 4080 i Maj 2023 så steg priset uppåt konstant efterföljande år tills super-modellerna lanserades. Då var jag nöjd med timingen av köpet (för en gångs skull).

Permalänk
Medlem

Ända rätta är ett av två val. Köp NU eller under en av årets stora reor.

Det enda man kan vara säker på är att BF har den generellt bästa rean (full med fulpriser) och drygt 1mån senare kommer nästa generation som ska hålla hela nästa år och oundvikligen sätter igång en dominoeffekt med bättre priser för gamla generationen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 32GB (4x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Jag tycker även det är jobbigt när det pågår en kampanj och där är ett bra klipp men så är det bara några månader kvar till t ex Black Friday, och tänk om prylen då går ner ännu mer? Å andra sidan har de senaste 2-3 BF varit total katastrof tycker jag, så kanske är dags att bara klippa till.

Jag tänker alltid på detta med, men tänker sedan att om det är över 30 dagar kvar til BF är chansen stor att samma produkt dyker upp igen. Är det mindre än 30 dagar eller rent av en riktigt bra rea så varför inte slå till direkt.

Nu har komplett en riktigt fin färdigbyggd dator för 20k som jag vill slå till på, men av ren princip väntar jag till BF och ser vad som släpps då.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 32GB (4x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Brukar gå rätt bra för mig, låter mer som att du borde sluta lita på dina instinkter och istället bara köpa det du behöver när du behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag tänker alltid på detta med, men tänker sedan att om det är över 30 dagar kvar til BF är chansen stor att samma produkt dyker upp igen. Är det mindre än 30 dagar eller rent av en riktigt bra rea så varför inte slå till direkt.

Nu har komplett en riktigt fin färdigbyggd dator för 20k som jag vill slå till på, men av ren princip väntar jag till BF och ser vad som släpps då.

Jag är nästan säker på att de flesta prylarna jag är ute efter kommer dyka under BF, problemet är ju att det kan vara samma eller sämre pris. Har man riktig tur så är det ännu billigare men sen tänker jag att t ex en 9800X3D inte kommer gå under 4000 i år, inte ens under BF. Urgh, ibland är man bara så svag.

Permalänk
Medlem

Känner igen det där, speciellt på Steam...