SweClockers drop!

Veckans fråga: Vad är viktigast när du väljer skärm?

Permalänk
Medlem

Skärpa och eftersom det valet inte fanns så blev det "pris". Samtliga paneltyper kan ju uppfylla en god bild mer eller mindre, så då får det bli pris kontra prestanda enligt reviews.

Permalänk
Medlem

Att är i 4:3.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Givetvis är det flera faktorer som spelar in. Jag prioriterade senast färgåtergivning högst, men givetvis inte till vilket pris som helst. Likaså ville jag ha skärmar som matchade med befintliga gällande storlek och upplösning och som var justerbara i alla ledder, så det blev två Dell U2723QE vilka checkade av alla mina boxar.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Det här är menat att vara konstruktivt, men det känns meningslöst att enbart ange "vad som är viktigast".

Det är mycket enklare att ange en lista med minimikrav - allt under de kraven går bort, punkt.

För att ändå välja något av alternativen i listan så valde jag storlek.
Men för att belysa min poäng...
Det är ju inte så att om färgerna är kassa... så kan det kompenseras med mer storlek!
Uppdateringsfrekvensen var lite låg också... men om vi gör den ännu större!

Nej.

Är väl inte många köpare som resonerar så? Har jag fel..?

Mina minimikrav för primärskärm är följande:

• variable refreshrate

• minst 144 Hz

• minst 34" men helst mer, max 48"

• minst en högkvalitéts IPS, helst OLED, allra helst QD-OLED

• max 20 kkr

• minst "4k på bredded" vertikala upplösningen kan variera baserat på ratio, t.ex. 3840x1600

• minst HDR 600 med ett rimligt antal ljuszoner, så man kan flytta en ljus pekare på mörk bakgrund utan att må dåligt

• inte mycket bredare än 24:10, jag vill kunna arbeta på den också

• max 1800R krökning

• kompetent OSD med hyffsade färgvalsalternativ, som inte styrs av touch knappar

Det jag kanske kan tumma en aning på är de tre sista.
I övrigt så måste alla uppfyllas, annars blir det inget köp!
Enda undantaget skulle vara någon mega-rea så det finns ett riktigt kap. Då kan jag kanske tumme lite på något annat också.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Borde varit flera val, minst tre. När en fråga som denna "Vad är viktigast när du väljer skärm?" ställs.

Är alltid flera faktorer som avgör oavsett om man ar slösurfar, spelar, bildbehandling, CAD, office eller vad man huvudsakligen gör framför skärmen.

Är troligen för mig Pris > Storlek > upplösning > ljusstyrka...

Skärmtyp finns det en uppsjö av, där typ till viss del avgör prisklass, då jag alltid väger pris i förhållande till vad man får så har tidigare förstahandsvalet varit IPS. Det blev ändrat för något år sen när jag upptäckte att VA i motsats till den uppfattning jag då hade, var rätt så bra, ändå...

Så idag står här en rätt billig 32" 2560x1440 144 Hz med VA panel, nästa blir nog en 4K/UHD på 32" eller något större.. Om priset är okej...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Kombination av allt men måste jag välja en så blir det ju pris eftersom det är det som har störst påverkan. Lite svårt att köpa dyrare än man har råd med.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag valde rätt, men det viktigaste för mig är svärta så jag valde ”paneltyp”.
Innan jag köpte min LG C2 42” så kollade jag runt massor och kom fram till att varför ska jag betala 4-5000 kr för en grådassig bild när man kan få en OLED för dubbla summan, om ens det.
Köpte min C2 42” för ca 2 år sedan för 8990kr och har kopplat en MacBook Air M1, en gaming pc och en vanilj PS5 och har aldrig ångrat mig🙂

Permalänk

Som de flesta redan nämnt, pris, uppdaterings frekvens och lite andra självklarheter. Är just nu på jakt efter en ny skärm och här är min lista på minimum kraven på en skärm jag skulle varit riktigt nöjd med:

- Pris: Max 2500kr
- Uppdateringsfrekvens:120+
- Teknologi: HÖG prio på BRA backlight strobing!(ULMB osv)
- Storlek: 23.5-32 tum
- Upplösning: 1440p+
- Paneltyp: IPS utan märkbar backlight bleed
- Stativ: Höj och sänkbart samt inte tar för mycket utrymme

Permalänk
Medlem

Mina krav på en skärm är:

Storlek: 27-32"
Upplösning: 2560 x 1440 eller 2560 x 1600
Uppdateringsfrekvens: Minst 75 Hz, helst 120 eller mer
Paneltyp: IPS (OLED går bort helt, enda alternativet skulle vara MiniLED eller liknande)

Då jag varit alldeles för van vid CRT och den kvalitetsskillnad som då fanns (skuggmaskskärm till Trinitron var STOR skillnad) uppfattar jag moderna platta skärmar som tämligen jämna i kvaliteten. Inte ens en OLED blåser iväg mig på samma vis en Sony Trinitron gjorde en gång i tiden. Jag uppfattar inte heller några direkta skillnader när det gäller skärpa och liknande mellan skärmar på det viset som fanns på CRT-tiden där det var riktigt stora skillnader.

Detta gör att jag är helt nöjd med en IPS. OLED lockar inte alls p.g.a inbränningarna (jo, jag har stått och tittat på bl.a. en LG OLED i butik som hade synbara inbränningar från demoslingan som körs som växlar mellan olika spel). De grafiska elementen i spelen var snyggt inbrända i panelen. Ett annat problem som funnits med OLED har varit att blå färg sliter mer på panelen än andra färger. Valet av IPS eller annat icke-OLED är således enkelt för min del.

Valet av 1440 som upplösning beror på att jag fortfarande inte ser att dagens grafikkort orkar med 4K smärtfritt, det är fortfarande noterbar prestandaskillnad mot alternativet. Därav är 1440 en vettig mix mellan högre upplösning än 1080p utan att vara lika krävande som 4K.

Med flera skärmar är dock en 4K dedikerad till dokumenthantering och liknande inte fel så alternativet är inte avskrivet. För spel föredrar jag dock tveklöst en 1440-skärm.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det är ju många som faktorer som spelar in, och de är alla väldigt viktiga beroende på vad man skall ha skärmen till…

Så man skulle fått fler alternativ

Men egentligen är prio-listan för mig:
1. storlek
2. upplösning
3. panel
4. uppdateringsfrekvens
5. coating
6. anslutningar
7. vesa-fäste
8. ev högtalare etc
9. annat lull-lull som att slippa extern powerbrick etc

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

~27" 60hz eller högre (kommer åndå fpslåsa på max 70-90fps), och att den fungerar.

Gärna krispig varm färgton på panelen inte blåtonad så allt ser blågrönt ut men inte superpetigt kan leva med whatever.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vill ha en setup som fungerar bra för både gaming och jobb samt lite privat projekt. Föredrar för det första två mindre skärmar jämfört med en större. Får jag bara välja ett alternativ blir det nog uppdateringsfrekvens men samtliga val är viktiga. Sen är dent bra om skärmen har usb-c, dp och hdmi anslutningar då jag vill ha flera olika datorer anslutna. Gärna höj och sänkbart samt vridbar 90 grader då jag i visa jobbsammanhang vill se informationen på den ledden istället.
Kör idag två 24” skärmar 1080p med 180hz resp 120hz som max uppdateringsfrekvens. Fungerar helt ok för både jobb och gaming. Men köra mycket gaming på 4k tv också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskan:

Kombination av allt men måste jag välja en så blir det ju pris eftersom det är det som har störst påverkan. Lite svårt att köpa dyrare än man har råd med.

Avbetalning är jättelätt att använda...tyvärr

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Går inte, en egenskap som skulle vara outstanding medans de övriga är mediokra gör skärmen till skit då flera av dessa egenskaper är viktiga för att överhuvudtaget nå en acceptable synergonomi.

Permalänk

Riktigt usel fråga när man bara kan välja ett svar, vet inte riktigt vad ni får ut av det. Jag tittar på 10+ egenskaper, varav 5-6 kan vara extremt viktiga, och andra förhandlingsbart.

Pris, Storlek, upplösning, paneltyp, frekvens, firmware updates är för mig kritiska egenskaper.

Annat som färgåtergivning, utseende, stativ, justerings möjligheter, m.m är förhandlingsbara

Visa signatur

[FD North XL]--- [B650E-F Rog Strix] ---[Ryzen 9800x3d]--- [Ek nucleus 360]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 2TB]---[TridentZ 2x16gb 6200mhz CL28]---[MSI 322URX Oled]---[HyperX Cloud Alpha]---[Logitech G pro duperlight]---[Asus ROG Flare ll]----> Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Det är mycket enklare att ange en lista med minimikrav - allt under de kraven går bort, punkt.

Absolut.

När jag ska köpa en grej så söker jag inte efter en specifik egenskap. Jag filtrerar efter de behov jag har.
Jag skapar en lista, och sen sållar jag bort de som inte håller måttet.
Sen läser jag recensioner för att ta reda på om det finns några stora nackdelar.

Information om OSD-kontrollerna är bra eller dåligt utformade är ett typ-exempel på något som bara kan få reda på från tillräckligt bra recensioner eller genom att prova själv i butik.

Sen om det finns flera alternativ så går jag inte på den som är billigast, utan på den som mest prisvärd.
För det kostar ofta i längden att inte köpa kvalitet från början.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Avbetalning är jättelätt att använda...tyvärr

Ja jo det är sant. Tur jag och frugan är envisa och sparar istället när vi behöver något.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Att är i 4:3.

Jo, det är sant, på en del ställen. Jag har ju helt olika prioriteringar beroende på vilken enhet som ska anslutas till en skärm ... och just 4:3 är ett krav med en del av dem.

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem

Håller med dom flesta andra om att frågan är konstig.. Går inte säga en sak är det som det hänger på, dom flesta har flera kriterier som måste ligga inom ettt spel för o ens komma på tanken.. Saknar alternativ för "Tillverkare". För det är väl det jag kan koka ner mitt senaste köp till, jag köpte samma märke som skärmen jag hadde innan, fick en viss kvalitetskänsla för märket så valda samma märkte igen.. (men dock ej på måfo, var många spec som skulle stämma)...

Märket var förövrigt Eizo, och kör fortfarande på samma 2 skärmar varav den ena gått typ dygnet runt i +15år eller så nu...

Permalänk
Medlem

Denna poll bekräftar min uppfattning. För de flesta användare är uppdateringsfrekvens inte viktigast medan paneltyp och upplösning är det toppar Jag använder en lg g5 som spelskärm. 144hz är mer än tillräckligt. Sen har jag den bästa skärm som någonsin tillverkats, en Asus pg27uq som skrivbordsskärm

Permalänk
Medlem

Det som avgör i slut ändan är priset.

Permalänk
Medlem
  1. Upplösning (4K+) och DPI (hög)

2. Paneltyp

3. En lång lista av övriga krav

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Är ju flera saker som spelar in. Men upplösning är högprioriterat. Jag spelar ingenting, jag använder mina skärmar för produktivitet och då är yta på skärmen högprio. 4K minst i dagsläget. Kör i dagsläget dubbla 4K-skärmar hemma, en 43” 4K 60Hz samt en 32” 4K 144hz.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som finner det fascinerande att ca 40% av rösterna väljer det enda helt irrelevanta alternativet Paneltyp??
Om jag får skärmen i rätt storlek och rätt allt annat som är viktigt för en så bör paneltekniken i sig vare helt ointressant.
Vem vet, snart kanske det kommer elektroniskt kontrollerade magnetiska paneler upplysta av värmeljus som löser alla nuvarande tillkortakommanden 🤣

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem
Skrivet av emKa:

Är det bara jag som finner det fascinerande att ca 40% av rösterna väljer det enda helt irrelevanta alternativet Paneltyp??
Om jag får skärmen i rätt storlek och rätt allt annat som är viktigt för en så bör paneltekniken i sig vare helt ointressant.

Visst, i teorin kan man bara sålla på precis det man vill ha gällande varje individuell egenskap, tex betraktningsvinklar, ljusstyrka, svärta, responstid, färggamut, pixelstruktur osv osv osv...
Men om man vet redan från början att vissa paneltyper har dealbreakers för vad man tycker är acceptabelt, så är det enklare och effektivare att sålla bort skärmar med de panelerna direkt, utan att behöva detaljgranska varenda egenskap individuellt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emKa:

Vem vet, snart kanske det kommer elektroniskt kontrollerade magnetiska paneler upplysta av värmeljus som löser alla nuvarande tillkortakommanden 🤣
https://cdn3.leksakscity.se/58401-large_default/ritplatta-4-farger-magnetisk-leksak-med-tillbehor.jpg

Du argumenterar mot dig själv Om det nu kommer en magnetisk panel som belyses av värmeljus som löser alla nuvarande tillkortakommanden så blir ju just paneltyp det viktigaste kriteriet, då vill jag ju ha just den typen?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Uppdateringsfrekvens

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]