SweClockers drop!

19" Server för Homeassistant OP med många kameror

Permalänk
Medlem

19" Server för Homeassistant OP med många kameror

Hej

jag har skrivit lite om detta i andra trådar men jag tänker att det borde gjort här från början.

Jag tänkte uppgradera min HA installation och ersätta dagens nuc, tanken är att bygga en liten server för 19" rack,
jag har många 4k kameror och väldigt många enheter som skickar mycket trafik där av behovet av lite kraftigare hårdvara än vad min nuc har idag. (den blev lite seg med dom senaste kamerorna)
budget under 15000kr helst inte över 10000kr, jag har inget problem att köpa och använda begagnade saker från ebay om någon vänlig person kan länka till saker som fungerar bra ihop.

det jag önskar är amd, typ 16-32 kärnor (typ ryzen?), 32-128gb minne, något litet mobo dvs det får gärna vara 2u men inte djupt, helst max 25cm djupt, i nödfall går det upp till ca 40cm men då blir det mycket extra jobb,
gärna ipmi funktion.
gärna flera platser för m.2 diskar eller 2.5" ssd,
sfp+ port eller att man kan montera ett sfp+ kort.

Server kommer använda homeassistant op dvs inget vm. gärna lite modernare så man kan hålla nere strömförbrukningen då detta ska stå på 24/7.
det gör inget om det låter en del, men jag kan även tänka mig att vatten kyla cpu då den servern som sitter där idag har detta så jag kan koppla in mig på samma system.
från denna kommer det i första hand gå en lång usb c kabel till z-wave kontrollern så vet någon om en 10m kabel som funkar bra
som får plats i 16mm flexrör alternativt 7.5m om jag drar det till övervåningen men då är det 50mm rör så den får gärna vara tjock/stora huvud. i andra hand sätter jag en extern z-wave kontroller.

länka till följande:
chassi (25cm djup, eventuelt max 40cm)
mobo för ovan chassi
cpu
psu
minne
kylare /eventuellt vatten block
vettig usb kabel för att driva homeassistent zwa-2

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Alltså det du planerar att köra HAOS barebone på är ju ENORMT overkill.

Köp en Dell Optiplex eller liknande på Tradera för några hundringar, släng in 16gb ram (räcker långt med åtta).

Sen köper du ett billigt grafikkort, typ ett 1060, och passar genom för att köra kamerorna. En Google Coral om du använder Frigate.

Sen är det ju kul med servrar, så lägg pengarna om du vill. Men kör för fan HA i en VM då, så du kan utnyttja den till annat med. Annars är det som att använda en Ferrari som kundvagn i affären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Köp en Dell Optiplex eller liknande på Tradera för några hundringar, släng in 16gb ram (räcker långt med åtta).

Sen köper du ett billigt grafikkort, typ ett 1060, och passar genom för att köra kamerorna. En Google Coral om du använder Frigate.

Sen är det ju kul med servrar, så lägg pengarna om du vill. Men kör för fan HA i en VM då, så du kan utnyttja den till annat med. Annars är det som att använda en Ferrari som kundvagn i affären.

Instämmer till fullo. Byggde själv precis en server för cirka 2000kr som klarar av allt det där och mycket mer.

HAOS behöver inte jättemycket för att köra egentligen. Däremot har jag själv inte bestämt mig om jag ska köra det i docker eller VM..

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jo jag vet jag vet det låter som extremt overkill, men hellre det än att saker är sega
den nuc jag använder idag skulle med räknas som overkill, men i verkligheten blir det rätt fort segt när man streamar många kameror samtidigt som allt annat ska rapportera och utföra saker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det blev en aningen modifierad lösning, cpu blev: amd 9 7900 för att hålla nere strömförbrukningen
moderkortet blev: ASRock Motherboard B650D4U fick tag i ett begagnat på ebay billigt (bara hoppas det är ok)
server chassit blev tyvärr 35cm djupt så det blir att bygga om en del: https://www.ebay.com/itm/405004095106

nu ska jag bara hitta lämpliga minnen,kylare,ett sfp+ kort som passar i chassit
om någon känner till lämpliga delar får ni gärna dela en länk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att skaffa samma chassi och också sätta en AMD matx bräda i det. Funderar just nu mest på vilken CPU-kylare som får plats. Har någon koll på vilket höjdutrymme för CPU kylare man kan räkna med i ett 2U chassi med AM5 sockel på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Hur många kameror kör du egentligen? jag kör 6 kameror i frigate med en gammal optiplex, intel gen 4, 16gb ram och en google coral, 0 seghet eller tendens till det

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso:

Jag funderar på att skaffa samma chassi och också sätta en AMD matx bräda i det. Funderar just nu mest på vilken CPU-kylare som får plats. Har någon koll på vilket höjdutrymme för CPU kylare man kan räkna med i ett 2U chassi med AM5 sockel på moderkortet?

Jag kan kolla när det kommer om orginalkylaren får plats eller vad man har för utrymmen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

HAOS behöver inte jättemycket för att köra egentligen. Däremot har jag själv inte bestämt mig om jag ska köra det i docker eller VM..

Jag kör mitt i en LXC. I grundutförande med enbart styrning av belysning så kräver det inte alls mycket.
Har man många kameror så är det nog hårdvaruaccelerering i form av en GPU som hjälper mest.

"1 CPU" avser 1 kärna av en W-2155 för referens

Visa signatur

Main>> Kina-Testbench | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> Lenovo P520 | Xeon W-2155 | 256GB | 2xPM983a 960GB + 4x4TB Z1  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Hur många kameror kör du egentligen? jag kör 6 kameror i frigate med en gammal optiplex, intel gen 4, 16gb ram och en google coral, 0 seghet eller tendens till det

16st + ca 2000 entities varav ett par hundra skickar väldigt frekvent data, började bli riktigt segt runt 10 kameror
vilket märks tydligt när man hoppar mellan kameror eller kör rutiner.
sedan är ju saken vad man bedömer som segt, jag stör mig rätt bra när det tar sekunder i stället för millisekunder,
man kan ju tycker det är lite extremt men som exempel, kör jag in med bilen och kameran reggar min närvaro samt rutinen för att telefonen är på plats kör, med alla kameror i drift hinner jag köra mer än halvvägs upp och ibland så jag hinner gå ur bilen innan belysningen tänder, när jag körde tester med 2 kameror och minskade ner saker som pratar mycket var reaktionen direkt.
dvs jag vill bara få ner latensen för snabbare respons även när man kör stora system.
Nej det är inte nvr som är seg, jag hade 14 kameror mot den under testet men hade bara lagt in 2 i ha för testet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jag kan kolla när det kommer om orginalkylaren får plats eller vad man har för utrymmen

Jag har nu fått mitt chassi (länk ovan) och monterat moderkort (AM5) och CPU (Ryzen5 9600X). När jag mäter tillgängligt utrymme för en kylare så får jag det till max 70mm och då finns inget mer utrymme och jag har inte monterat någon kylare eller lock då jag inte köpt någon kylare ännu (=lita inte blint på att jag mätt rätt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso:

Jag har nu fått mitt chassi (länk ovan) och monterat moderkort (AM5) och CPU (Ryzen5 9600X). När jag mäter tillgängligt utrymme för en kylare så får jag det till max 70mm och då finns inget mer utrymme och jag har inte monterat någon kylare eller lock då jag inte köpt någon kylare ännu (=lita inte blint på att jag mätt rätt).

köpte du samma?
(fan jag har inte fått mitt än)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

köpte du samma?

Ja, via länken ovan

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

köpte du samma?

id cooling is-55 verkar användas rätt ofta i 2U. Annars finns Dynatron som borde passa

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso:

Ja, via länken ovan

Jag fick mitt idag, men jag ser nu att det inte har usb3 fram, har ditt det?

Edit: ser nu att jag inte fått rätt chassi alls, det är ventilations hål för fläkt på toppen på det jag fått
och knapparna för on/off är inte samma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

id cooling is-55 verkar användas rätt ofta i 2U. Annars finns Dynatron som borde passa

jag kommer köra vattenkylning det var den den andra som jag skulle kolla mått åt, men han fick sitt innan mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso:

Ja, via länken ovan

Nu vet inte jag om du fick rätt chassi, men jag påtalde felet till levrantören så dom återbetalade 500kr om jag behöll det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skulle någon vänlig själ kunna länka
till teleskop/rack skenor som passar detta chassi?
https://www.ebay.com/itm/405004095106
skåpet det monteras i är 50cm djupt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Nu vet inte jag om du fick rätt chassi, men jag påtalde felet till levrantören så dom återbetalade 500kr om jag behöll det.

Jag fick det som visades på bilderna via länken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso:

Jag fick det som visades på bilderna via länken.

Ok, gött för dig,
Till mig hävdade dom att dom inte hade kvar det men glömt uppdatera sidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

16st + ca 2000 entities varav ett par hundra skickar väldigt frekvent data, började bli riktigt segt runt 10 kameror
vilket märks tydligt när man hoppar mellan kameror eller kör rutiner.

Av nyfikenhet undrar jag bara vad det är för kameror du har?
100% lokala? Som kan använda alla sina features utan cloud lulull eller proprietär mjukvara?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 7 5700x3D, 32Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Av nyfikenhet undrar jag bara vad det är för kameror du har?
100% lokala? Som kan använda alla sina features utan cloud lulull eller proprietär mjukvara?

Japp helt lokala.
Dahuha 3 serien, Denna

https://www.aliexpress.com/item/1005005795698505.html?src=goo...

samt denna är det flest av
har någon bulletvertion med.

https://www.aliexpress.com/item/1005008902106717.html?src=goo...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Ok, gött för dig,
Till mig hävdade dom att dom inte hade kvar det men glömt uppdatera sidan.

Nu när jag tittar närmare så ser jag att jag inte fått exakt som det visas på bilden (t.ex. inte USB3 fram, men inget fläktmontage på toppen), men lufthålen passar mig bättre så jag är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso:

Nu när jag tittar närmare så ser jag att jag inte fått exakt som det visas på bilden (t.ex. inte USB3 fram, men inget fläktmontage på toppen), men lufthålen passar mig bättre så jag är nöjd.

61.25 euro återbetalde dom så det kan vara värt att gnälla lite.

Visa signatur