Hur gör man med ssd vid byte av moderkort m.m.

Permalänk

Hur gör man med ssd vid byte av moderkort m.m.

Hej,

Funderar på att uppgradera från Intel 12th generation till am5 plattformen.

Så nytt moderkort, processor och ram behövs. Jag har idag en ssd som jag är nöjd med och tänkte behålla. Den har jag en installation med Windows på.

Hur gör jag för att flytta över den till nya moderkortet. Måste man tömma den på allt eller vad händer om jag bara lyfter över. Kan man göra om Windows installationen eller måste jag ha en helt ny installation på det?

Jag antar att jag gör backup på alla filer jag vill behålla på min externa hdd.

Tacksam för råd.

//Anders

Permalänk
Medlem

Moderna windows ÄR faktiskt tillräckligt smart för att bara kunna klara av att flyttas över från ett moderkort till ett annat. Men det är inte helt perfekt, så en fullständigt omformatering och ominstallation av Windows är ändå att rekommendera.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Själv har jag aldrig haft problem att bara flytta disken rätt över och boota. förutsatt att du inte har bitlocker på eller så isåfall spara dina recovery koder eller hur det funkar. jag har kört från intel 3gen till ryzen. core2duo till ryzen.

drivrutiner och sånt löser sig själv 99.9%. finns ingen enhet ska det inte ladda.
enda gången jag hade problem då var det nån asus usb power driver från win7 tiden som låg kvar och satt att permament ladda sin driver i kernel mode på boot. fick boota in i failsafe och rensa bort allt asus så fixade det sig.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Flytta över disken rakt av bara, starta upp windows och sen gör en ominstallation av windows.

Kan säkert fungera felfritt att bara försöka rensa allt som har med intel och göra men går så fort att installera om windows och då vet man att man får allt nytt och fräscht.

Samt alltid trevligare med en nystart med nya komponenter och slippa att det ska segas ner av allt gammalt skräp man lyckas dra på sig

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Tack för svaren allihop! Uppskattas!

Då är det tuta och köra då med andra ord

Permalänk
Medlem

Har flyttat över SSDs med Windows 10 ett flertal gånger till datorer med HELT annan hårdvara, och inte hunnit avbryta uppstarten för att trigga installationsmediet. Det har funkat ändå efter att ha fått se skärmen "Förbereder Windows" (samma som under installation) lite olika lång stund. Körde min gaminglaptop så som experiment för ett antal år sedan, använde i flera veckor medan jag gjorde benchmarks i diverse spel. Bytte sedan till en ny, tom, SSD och installerade om, för att kunna konstatera att jag fick samma prestandasiffror även efteråt.

Windows har utvecklats, det är inte som förr när installationerna långsamt gjorde datorn sämre över tid. 😅

Permalänk
Medlem

Bara tuta o köra. Så länge det inte är någon mismatch mellan Legacy och UEFI boot så borde det inte vara några problem, och det lär det nog inte vara för Intel 12 är inte gammalt.

En sak som krånglade för mig en gång för några år sedan var när jag gick från AMD till Intel, och då hade jag installerat AMD Ryzen Master och dess power plans. Då fick jag instant bsod när Windows startades på det (då nya) Intel systemet. Löste sig igenom att gå in i safe mode och avinstallera Ryzen Master + dess power plans där. Meeeen tror inte det är ett problem för dig, för du går tvärtom och jag vet inte ens om AMD Ryzen Master är en sak längre...

Men gör definitivt en backup av filer du verkligen inte vill tappa, då är man helt trygg 😇

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem

Kan gå att flytta över. Jag hade iaf gjort det utan att blinka. Kolla att inte bitlocker eller annan kryptering är på antar jag. Gör backup först.

Kan göras med https://updates.macrium.com/reflect/v8/ReflectDLHT.exe (free, gratis, gamla utgåvan), ladda ner den och byt namn till ReflectDL.exe för att "free"-alternativet ska synas.

Lite beroende på Windows-licens kan den behöva aktiveras igen. Har man den knutet till microsoft-konto kanske det bara är att pilla lite bland aktiveringsvalen när man startat upp i "nya" datorn. Annars går det att lösa smidigt på andra sätt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avantasia:

Hej,

Funderar på att uppgradera från Intel 12th generation till am5 plattformen.

Så nytt moderkort, processor och ram behövs. Jag har idag en ssd som jag är nöjd med och tänkte behålla. Den har jag en installation med Windows på.

Hur gör jag för att flytta över den till nya moderkortet. Måste man tömma den på allt eller vad händer om jag bara lyfter över. Kan man göra om Windows installationen eller måste jag ha en helt ny installation på det?

Jag antar att jag gör backup på alla filer jag vill behålla på min externa hdd.

Tacksam för råd.

//Anders

Tvärt om mot dom andra så rekommenderar jag att man installerar på nytt. Det sitter kvar ganska mycket drivrutiner från det gamla systemet, även om "Det funkar" så är inte det samma sak som fungerar optimalt.

Dessutom så har du laddat ner mycket under lång tid tillbaka som ligger här och där som är bra att få bort, du får över utrymme för annat. kort och gott utan att gå in för mycket på detaljer så får man bort mycket skit helt enkelt.

Du har ju redan rätt tänk från början, ha allt du vill ha kvar på en backup. Det är punkt ett.
Du behöver så klart en USB som kommer gå åt helt, där kan du inte ha något som är skitviktigt. Den blir sopren.

2 Installationsassistenten gör ordning USB åt dig https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

3 när det är dags sätt i samma USB i nya datorn, start upp... Där trycker du på en tangent för att komma in i BIOS. Där ställer du botording, USBn skall stå som första boot. Annars kommer inte installationen starta när du startar datorn.

Sen är det bara att följa instruktionerna i lung och ro

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter säger, det är bara att flytta.
Jag tror inte du tjänar nått på att blåsa om allt faktiskt.
Det kanske går att se i nån test men gör i praktiken ingen skillnad.
Så prova bara flytta över så ser du.

Det där med att blås om allt det är gammalt tankesätt idag.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc