Värdig ersättare till värsting plasma?

Permalänk
Medlem

Värdig ersättare till värsting plasma?

Min kära Panasonic VT50 65" har börjat visa ålderstecken och jag börjar landa i en viss acceptans för det faktum att den kanske inte kommer överleva mig som varit min tidigare inställning till det hela.....

I ärlighetens namn så har jag inte ens tittat ordentligt på utvecklingen på över 10år nu.
De tekniker som det satsades på i samband med plasmans död imponerade inte det minsta, så jag tappade intresset fullständigt.

De olika varianter av LCD och LED som kom åren efter att plasma fasades ut såg enligt mig helt hysteriska ut i bilden, färgerna formligen skrek på mig som att de var förbannade på mig.
Allt var så knivskarpt att det såg "konstgjort" ut, inget såg naturligt ut. När det begav sig så hade man ju inte ens hört talats om AI, men nu så gör jag absolut liknelsen, plasman ser äkta och genuin ut i sin bild. Efterföljarna såg ut som AI, allt var perfekt, men det är något som inte stämmer.....
Svärtan var ett skämt, mörkgrått snarare.
Allt i bild upplevdes hårt och rått, mot plasman som jag upplevde mjuk och snäll.

Jag är rädd att om jag nu skulle göra ett nytt försök att titta på dagens paneler för att se hur tekniken utvecklats och mognat så kommer jag gå in i det hela med en ytterst tveksam och fientlig grundinställning.
Vilken tv bör jag med det i åtanke kolla på i första hand, vilken teknik/tillverkare kommer imponera på mig tillräckligt att jag ger det en ärlig chans?

Jag är precis noll intresserad av "smarta finesser", tingel-tangel och allmänt krims-krams.
Det skulle duga alldeles utmärkt för mig med bara en HDMI-ingång som startade skärmen automatiskt när den fick signal och en meny där jag kan justera/ kalibrera skärmen, allt annat är i min värld onödigt fluff som jag aldrig kommer använda, bara störa mig på.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Jag föreslår en TV med OLED tekniken som t.ex. LG OLED TV. Har själv gått från en Panasonic Viera TX-P50VT60Y plasma TV till en LG OLED65E6V (som har några år på nacken) och tycker att OLED är den teknik som ger närmast kvalité i bilden som en plasma, men ställ frågan i den här tråden:

TV-guiden 2024/25 - diskussionstråden

Här har du ett exempel på förra årets LG OLED C4 på Webhallen, men om du kan vänta till Black Friday kan du få årets version för ett mycket bra pris.

LG 65" OLED65C44LA / 4K / OLED evo / 144 Hz / webOS 24 - 16 989 kr
https://www.webhallen.com/se/product/370601-LG-65-OLED65C44LA...

Eller om 55" räcker för dig:

LG 55" OLED55C44LA / 4K / OLED evo / 144 Hz / webOS 24 - 12 989 kr
https://www.webhallen.com/se/product/370602-LG-55-OLED55C44LA...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Köp en billig instegsmodell med OLED från LG så är du hemma. Den har det du behöver och lite till.

Hade själv en av de sista plasmorna från Pioneer som var väldigt highend på sin tid och skulle inte gå tillbaka från OLED. Strömsnål, sval och med otrolig svärta.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Är väl bara att instämma, gick från en Panasonic plasma till LG OLED och har inte mycket att klaga på.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Nvidia 5090 FE (x2 snart) - Seasonic Prime PX-1600 1600W - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Jag föreslår en TV med OLED tekniken som t.ex. LG OLED TV. Har själv gått från en Panasonic Viera TX-P50VT60Y plasma TV till en LG OLED65E6V (som har några år på nacken) och tycker att OLED är den teknik som ger närmast kvalité i bilden som en plasma, men ställ frågan i den här tråden:

TV-guiden 2024/25 - diskussionstråden

Här har du ett exempel på förra årets LG OLED C4 på Webhallen, men om du kan vänta till Black Friday kan du få årets version för ett mycket bra pris.

LG 65" OLED65C44LA / 4K / OLED evo / 144 Hz / webOS 24 - 16 989 kr
https://www.webhallen.com/se/product/370601-LG-65-OLED65C44LA...

Eller om 55" räcker för dig:

LG 55" OLED55C44LA / 4K / OLED evo / 144 Hz / webOS 24 - 12 989 kr
https://www.webhallen.com/se/product/370602-LG-55-OLED55C44LA...

Skrivet av OC&Burn:

Köp en billig instegsmodell med OLED från LG så är du hemma. Den har det du behöver och lite till.

Hade själv en av de sista plasmorna från Pioneer som var väldigt highend på sin tid och skulle inte gå tillbaka från OLED. Strömsnål, sval och med otrolig svärta.

Tack för inläggen.

Detta får bli ett planerat byte (om det ens blir av), så det är inget som är aktuellt precis just nu, kan lika gärna bli om 1-2år....

Räcker det alltså med "instegsmodellerna" om man inte har något intresse alls av fluffiga finesser? Det jag är van vid är att även själva panelen är enklare/billigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håll koll på t.ex LGs CX serie av OLED TV. Riktigt fin bild på dem till ett hyggligt pris på reor.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Räcker det alltså med "instegsmodellerna" om man inte har något intresse alls av fluffiga finesser? Det jag är van vid är att även själva panelen är enklare/billigare.

Hos LGs modeller så är det mestadels panelen som är bättre, har bättre ljusstyrka och bättre reflexfilter på den dyrare G serien medan till ex smart funktionerna är i stort detsamma.

Så vill du ha det bästa så hade jag satsat på en i G serien från LG.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Hos LGs modeller så är det mestadels panelen som är bättre, har bättre ljusstyrka och bättre reflexfilter på den dyrare G serien medan till ex smart funktionerna är i stort detsamma.

Då är det som det alltid varit då? Man blir tvungen att betala för en massa onödig dynga som man har noll intresse av och aldrig kommer använda för att få en bra panel.

Vid en snabbkoll nu så kostade G-serien runt 150% mer än C-serien, en inte helt obetydlig skillnad.....

Vad är "nano-cell" ??

Visa signatur

Permalänk
Sötast
Skrivet av Kasken:

Då är det som det alltid varit då? Man blir tvungen att betala för en massa onödig dynga som man har noll intresse av och aldrig kommer använda för att få en bra panel.

Vid en snabbkoll nu så kostade G-serien runt 150% mer än C-serien, en inte helt obetydlig skillnad.....

Vad är "nano-cell" ??

Inte bara det, moderna tv-apparater kommer med tracking och reklam inbyggt också!
Det var nåt märke, minns inte vilket som frågar om de får spåra dig, när du väljer nej så försvinner rutan och kommer igen tre dagar senare

https://appleinsider.com/inside/mac/tips/how-to-stop-your-lg-...

It's a glorious world out there!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Vad är "nano-cell" ??

Yes tyvärr får man med massa "dynga" vad man än köper om man vill ha de bästa panelerna...

Mm G serien är ganska mycket dyrare men kan ha helt ok pris på reor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Inte bara det, moderna tv-apparater kommer med tracking och reklam inbyggt också!
Det var nåt märke, minns inte vilket som frågar om de får spåra dig, när du väljer nej så försvinner rutan och kommer igen tre dagar senare

Koppla aldrig en TV till internet, använd box/HTPC för sådant.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Själva tvn behöver givetvis inte vara uppkopplad, den skall enbart visa bilden som jag skickar till den genom HDMI.

Det enda i min "hemmabio anläggning" som är uppkopplat mot internet är servern och min HTPC, båda givetvis med enbart open source mjukvara som jag har full kontroll över.

Visa signatur

Permalänk
Sötast
Skrivet av NodCommander:

Koppla aldrig en TV till internet, använd box/HTPC för sådant.

Skrivet av Kasken:

Själva tvn behöver givetvis inte vara uppkopplad, den skall enbart visa bilden som jag skickar till den genom HDMI.

Det enda i min "hemmabio anläggning" som är uppkopplat mot internet är servern och min HTPC, båda givetvis med enbart open source mjukvara som jag har full kontroll över.

Jag gillar er båda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Min kära Panasonic VT50 65" har börjat visa ålderstecken och jag börjar landa i en viss acceptans för det faktum att den kanske inte kommer överleva mig som varit min tidigare inställning till det hela.....

I ärlighetens namn så har jag inte ens tittat ordentligt på utvecklingen på över 10år nu.
De tekniker som det satsades på i samband med plasmans död imponerade inte det minsta, så jag tappade intresset fullständigt.

De olika varianter av LCD och LED som kom åren efter att plasma fasades ut såg enligt mig helt hysteriska ut i bilden, färgerna formligen skrek på mig som att de var förbannade på mig.
Allt var så knivskarpt att det såg "konstgjort" ut, inget såg naturligt ut. När det begav sig så hade man ju inte ens hört talats om AI, men nu så gör jag absolut liknelsen, plasman ser äkta och genuin ut i sin bild. Efterföljarna såg ut som AI, allt var perfekt, men det är något som inte stämmer.....
Svärtan var ett skämt, mörkgrått snarare.
Allt i bild upplevdes hårt och rått, mot plasman som jag upplevde mjuk och snäll.

Jag är rädd att om jag nu skulle göra ett nytt försök att titta på dagens paneler för att se hur tekniken utvecklats och mognat så kommer jag gå in i det hela med en ytterst tveksam och fientlig grundinställning.
Vilken tv bör jag med det i åtanke kolla på i första hand, vilken teknik/tillverkare kommer imponera på mig tillräckligt att jag ger det en ärlig chans?

Jag är precis noll intresserad av "smarta finesser", tingel-tangel och allmänt krims-krams.
Det skulle duga alldeles utmärkt för mig med bara en HDMI-ingång som startade skärmen automatiskt när den fick signal och en meny där jag kan justera/ kalibrera skärmen, allt annat är i min värld onödigt fluff som jag aldrig kommer använda, bara störa mig på.

Jag gick från min gamla Panasonic-plasma till LG Oled för 4 år sen, Den är utan tvekan en värdig ersättare + att den drar mycket mindre el

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Märkligt detta med "skräp" i TV. Jag hade gladeligen betalat tusenlappar för att få en given TV modell helt utan smart-funktioner.

För det tråkiga är, en LCD tv i dag håller 10 år. Bilden blir inte sämre, inte som på äldre CCFL som tappar ljusstyrka med tiden.
LED kanske gör det också men inte i närheten så snabbt.

Permalänk
Medlem

Jag gick från Pioneer KURO till LG CX och nu en LG G4. Mycket nöjd med alla och rejält lyft med oled. Använder vissa inbyggda appar på tvn i stugan, funkar bra.

Skrivet av boibo:

Märkligt detta med "skräp" i TV. Jag hade gladeligen betalat tusenlappar för att få en given TV modell helt utan smart-funktioner.

Om du vill betala för att komma undan inbyggda appar finns fina monitor eller signage modeller: Länk

Permalänk
Sötast
Skrivet av boibo:

För det tråkiga är, en LCD tv i dag håller 10 år. Bilden blir inte sämre, inte som på äldre CCFL som tappar ljusstyrka med tiden.
LED kanske gör det också men inte i närheten så snabbt.

Jag gjorde så så långt det gick.

Jag köpte dum-tv tills det inte fanns dum-tv längre.
Sen köpte jag ohyggligt stor datorskärm som blev tv.... men den är inte riktigt tillräckligt stor i detta vardagsrummet med sina 40" tyvärr.

Klart att det hade varit bättre för många av oss, men trots ökade hårdvarukostnader för varje tv så tjänar de mer på oss att ösa in det företagen driver in pengar på... consume consume consume!

Permalänk
Medlem

I en välfungerande värld så borde en helt avskalad modell som enbart är en ren skärm vara enklare och billigare att tillverka.

Jag förstår att den stora massan vill ha allt i en enhet för att det är "enkelt och smidigt" och allt bara fungerar automagiskt.

Men jag anser att det vore på sin plats med en produkt där tillverkaren tog sin värsting panel ur varje årsmodell och sålde den som ren skärm, priset borde bli lagom runt 25% lägre än den "normala tv modellen" som har allt tingel-tangel o krims-krams.

Drömma kan man...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag gjorde så så långt det gick.

Jag köpte dum-tv tills det inte fanns dum-tv längre.
Sen köpte jag ohyggligt stor datorskärm som blev tv.... men den är inte riktigt tillräckligt stor i detta vardagsrummet med sina 40" tyvärr.

Klart att det hade varit bättre för många av oss, men trots ökade hårdvarukostnader för varje tv så tjänar de mer på oss att ösa in det företagen driver in pengar på... consume consume consume!

Eller som vi gjort, köpte en 55" skärm, 1920 upplösning för läääänge sen, inget smart alls med den.

Den får hänga med tills den går sönder själv...är väl en bra bit över 10 år vid det här laget, närmar sig nog 15 snart.

Har man inga krav på bildkvalitet så kan man ha en skärm väldigt länge

Men det många inte verka tänka på är att även om det finns smartfunktioner så MÅSTE man inte använda den
Man bör kunna köra alla skärmar bara som en skärm.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Nja, ju mindre ni betalar desto mer reklam blir det numera - eller det kvittar nog, reklam för alla.

Seriöst så har min cx nog samma processor och panel som c3 men mindre max ljusstyrka och dynamiska effekter.
G3 har antagligen bättre kylning och kan hålla ljusstyrkan.
Så samma panel med olika drivning och möjligtvis bättre antireflexbehandling på de dyrare.

Kolla igenom fyndtrådar, men jag gissar att bästa benifyfynden ändå är innan sommaren - men har vi lågkonjunktur på riktigt så kan nog något finnas i lager...

Permalänk
Medlem

Äldre SD-material är fortfarande trevligare att titta på plasma.
Allt annat gör OLED bättre.