Beg. Ryzen 7 7500X, RX 7800 XT 16 GB, 32 GB DDR4, 1 TB NVMe, 16 kkr?

Permalänk
Medlem

Beg. Ryzen 7 7500X, RX 7800 XT 16 GB, 32 GB DDR4, 1 TB NVMe, 16 kkr?

Jag är på jakt efter en "ny" dator.

Kravspec:
Jag kommer att blåsa datorn och installera Linux det första jag gör, så helst AMD före Intel och NVIDIA.
Även om jag tycker om att köpa begagnat har jag tröttnat på skrotdatorer för ett par tusenlappar, så jag tänkte köpa något lite häftigare.

Jag har hittat en begagnad speldator:
Ryzen 7 7500X
RX 7800 XT 16 GB
32 GB DDR4
1 TB NVMe
16 000 kr

Är detta ett bra pris?
Eller ska jag fortsätta leta efter något annat?

Permalänk
Medlem

Leta vidare, den borde kosta 8-9k beroende på övriga delar.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Leta vidare, den borde kosta 8-9k beroende på övriga delar.

Tackar.
Letar vidare.

Permalänk
Medlem

Låter jätte dyrt. Dessutom finns inte Ryzen 7 7500X. Så hade absolut hållit mig borta

Permalänk

För 16k kan du få en stabil ny dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymobil:

För 16k kan du få en stabil ny dator

Jupp, det var vad det blev: en ny dator för c:a 16kkr.

Permalänk
Skrivet av anthra:

Jupp, det var vad det blev: en ny dator för c:a 16kkr.

Vad blev de för specs?

Permalänk
Medlem

Jag är lat och låter webbhallen bygga.
Det betyder att jag får burken om någon vecka.
Ser ni något tokigt, så kan jag fortfarande ändra.

Låda: Phanteks XT Pro Ultra - Svart
Power: ASUS TUF Gaming 850W Gold ATX 3.1
Moderkort: ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI
Processor: AMD Ryzen 7 9700X / 8 Cores / 16 Threads / 3.8 Ghz
Kylning: Arctic Liquid Freezer III Pro - 240mm
Grafik: PowerColor Radeon RX 7700XT Hellhound 12GB
RAM: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) / 6000Mhz / DDR5 / CL36 / EXPO
NVMe: Corsair MP600 CORE XT - 2TB

ingen värstingdator, men jag är inte speltokig.
Den borde räcka för mina behov de närmaste 5-10 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Rekommenderar RX 9060XT 16gb som grafikkort istället. Både billigare, nyare och bättre. I övrigt ser det helt okej ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Rätt obalanserad dator tycker jag. Grafikkortet känns rätt kasst.

Permalänk

Detta har jag beställt, du har inte valt super bra komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenalinkick:

<Uppladdad bildlänk>

Det har i och för sig inte du gjort heller... budget minnen, budget ssd, budget kylare, enklare PSU etc

Permalänk
Skrivet av Vilsten:

Det har i och för sig inte du gjort heller... budget minnen, budget ssd, budget kylare, enklare PSU etc

Enklare men CL30 och inte CL36. Har byggt en budget dator, för att hålla nere priset men ändå ha hyfsade komponenter.

Permalänk
Medlem

Köp nytt om du tyckte priset på 16k verkande rimligt?

Bra av dig att du ställde frågan här

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk>

Varför postar du en bild istället för länken till korgen? Det gör det hela superjobbigt för oss andra att kolla upp komponenterna.

Permalänk
Skrivet av anthra:

Nja stämmer in i kören här. 7700xt hade jag inte kört. 9060xt är nyare och billigare har snarlik rasterprestanda men mycket bättre upscaling och raytracing och mer vram. Hade föreslagit det även om det var några hundra dyrare. Jag hade dock ännu hellre sparat in på processorn till en 9600x, bytt vattenkylningen mot billigare luftkylning och försökt att istället byta upp grafikkortet till exempelvis 9070 (eller ännu hellre 9070xt om du kan pressa in det). 9700x är en bra processor men för spelande rätt snarlik 9600x. Tycker inte det är värt priskillnaden. Ska man ändå upp och nosa så högt i pris hade jag tittat på nån x3d variant men för din budget hade jag hållit mig till 9600x. Detta är om du mest ska spela men så har jag uppfattat det.

Permalänk

En väldigt viktig sak. Om du väljer att köra 9060xt så se för allt i världen till att välja ett med 16gb vram och inte 8. Glömde skriva det i mitt förra inlägg.

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk>

Du missade min kravspec. högre upp.
Bara AMD, inte Intel, Inte NVIDIA.

GeForce RTX 5070 är väl NVIDIA?

Permalänk
Skrivet av anthra:

Du missade min kravspec. högre upp.
Bara AMD, inte Intel, Inte NVIDIA.

GeForce RTX 5070 är väl NVIDIA?

Länkade endast vad jag har köpt, hade kunnat sudda ut mitt grafikkort så slapp du se det.
Du skriver kravspec men under skriver du helst AMD före NVIDIA, så NVIDIA kan funka?

Permalänk
Medlem

Länkade endast vad jag har köpt, hade kunnat sudda ut mitt grafikkort så slapp du se det.
Du skriver kravspec men under skriver du helst AMD före NVIDIA, så NVIDIA kan funka?

Även om Linuxstödet för NVIDIA blir bättre och bättre för varje år som går är det fortfarande lite av en slantsingling om specifika NVIDIA-kort fungerar eller ej.

Nu är jag ganska säker på att jag kan få RTX 5070 att fungera i Linux utan problem, men det känns inte kul att chansa när det kostar runt 5000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsten:

Rekommenderar RX 9060XT 16gb som grafikkort istället. Både billigare, nyare och bättre. I övrigt ser det helt okej ut

Skrivet av Johnnymobil:

Nja stämmer in i kören här. 7700xt hade jag inte kört. 9060xt är nyare och billigare har snarlik rasterprestanda men mycket bättre upscaling och raytracing och mer vram. Hade föreslagit det även om det var några hundra dyrare. Jag hade dock ännu hellre sparat in på processorn till en 9600x, bytt vattenkylningen mot billigare luftkylning och försökt att istället byta upp grafikkortet till exempelvis 9070 (eller ännu hellre 9070xt om du kan pressa in det). 9700x är en bra processor men för spelande rätt snarlik 9600x. Tycker inte det är värt priskillnaden. Ska man ändå upp och nosa så högt i pris hade jag tittat på nån x3d variant men för din budget hade jag hållit mig till 9600x. Detta är om du mest ska spela men så har jag uppfattat det.

Jag kollade på både 7700xt och 9060xt, men personalen övertygade mig att 7700xt ger mer för pengarna.
Enligt dem var skillnaden mellan korten bara ett par procent.
Ni får gärna övertyga mig om motsatsen, så kan jag byta imorgon.

Nej, det är inte en speldator i första hand, men jag vill kunna spela på den och jag vill kunna använda den i 5+ år utan att behöva byta ut något i den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Jag kollade på både 7700xt och 9060xt, men personalen övertygade mig att 7700xt ger mer för pengarna.

Vilken lögn. Får mig att handla ännu mindre på webhallen än jag redan gör (knappt alls).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Nej, det är inte en speldator i första hand, men jag vill kunna spela på den och jag vill kunna använda den i 5+ år utan att behöva byta ut något i den..

Hur mycket billigare får du ett 7700xt? 9060XT 8GB är inget jag skulle rekommendera men 16GB varianten är ett självklart val enligt mig om du velar mellan 7700xt och 9060xt 16GB. Jag antar att de vill bli av med gamla grafikkort från hyllorna i butiken.
9060xt 16GB har ju 16GB minne istället för 12GB och tillgång till FSR4 istället för FSR3, det drar även lite mindre energi. Samt är av senaste generationen vilket i alla fall inte är en nackdel.
7700xt är ett okej kort men det behöver vara minst 1500kr billigare än 9060xt 16GB för att jag skulle välja det.
Lita inte på en säljare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk

Vad jag kan se är 9060xt även med 16gb på webhallen till och med billigare än 7700xt. Missar jag något? De är snarlika i rasterprestanda. Enligt swec prestandaindex typ identiska, möjligen att 7700xt ligger precis före faktiskt men inom felmarginalen. Men 9060xt har mer vram, MYCKET bättre variant av fsr och bättre raytracing (kanske inte prio i prisklassen iofs). För snarlikt pris hade jag valt 9060xt alla dar i veckan även om det var en aning dyrare. Men igen. 9070 och speciellt 9070xt är mycket bättre (se i samma prestandaindex vilken rejält stor skillnad det är) så kan du få in nån av dem inom budgeten rekommenderar jag faktiskt att sträcka dig speciellt om du nu inte vill byta på flera år. Det var därför jag föreslog till dig att byta ner processor och kylare, för att spara pengar till bättre gpu, men om du nu behöver de extra kärnorna till något annat och inte kan pressa budgeten så hade jag i så fall tagit 9060xt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Finns ingen anledning att köpa 7700XT över 9060XT. Verkar som webhallen försöker dumpa över sitt lager av gamla grafikkort. Mycket dålig PR för den! Skulle välja 9060XT alla dagar i veckan även om den var ett par hundra dyrare, men nu är den till och med billigare. Helt galen rekomendation du fått.

Permalänk
Medlem

Kontaktade Webbhallen och ändrade i ordern.

Bytte från 7700xt till 9060xt.

Stort tack till alla för all hjälp.