Permalänk
Medlem

För er med tjock plånbok i stockholmsområdet, kan jag rekommendera Köttverket i Älvsjö.

Men just det, det här var ju gubbgnälltråden Um.. har jag nämnt folk som har basketkorg på uppfarten? Borde vara olagligt, imho.
Annars har jag för närvarande inte något att gnälla på, just i detta nu, vilket är ovanligt med tanke på att jag är en gammal surgubbe.
Söndagsskål på er! Aha! det är därför jag inte är gnällig just nu; Bacchi nektar!

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
.

Permalänk
Medlem

Nu har Halmstad kommun beslutat att vi ska ha .. 7.. olika påsar för att slänga skräp..

Problemet är att dessa påsar inte har handtag samt att de är otroligt små! Blöjpåsen blir fylld efter 4 blöjor. Så alltså extremt mycket plast som kommer gå åt
Dessa plastpåsar man köper på gekås som är stora och har riktigt bra handtag får vi inte använda längre.. Vad tänker de med?!

Permalänk
Medlem

Folk som slänger grovsopor aka bord, stolar, microvågsugnar, torkställningar för kläder ect i allmänna soprummet för hushållsavfall. Vad är problemet? Det slutar med att månadshyran höjs för alla boende...

Visa signatur

-En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande
-Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

För er med tjock plånbok i stockholmsområdet, kan jag rekommendera Köttverket i Älvsjö.

Men just det, det här var ju gubbgnälltråden Um.. har jag nämnt folk som har basketkorg på uppfarten? Borde vara olagligt, imho.
Annars har jag för närvarande inte något att gnälla på, just i detta nu, vilket är ovanligt med tanke på att jag är en gammal surgubbe.
Söndagsskål på er! Aha! det är därför jag inte är gnällig just nu; Bacchi nektar!

Är du amerikan? Har nog knappt aldrig sett basketkorg på uppfarter i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Jag ser två stycken bara från mitt köksfönster Dom tillkom ungefär samtidigt där nån gång under semestern.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Nu har Halmstad kommun beslutat att vi ska ha .. 7.. olika påsar för att slänga skräp..

Problemet är att dessa påsar inte har handtag samt att de är otroligt små! Blöjpåsen blir fylld efter 4 blöjor. Så alltså extremt mycket plast som kommer gå åt
Dessa plastpåsar man köper på gekås som är stora och har riktigt bra handtag får vi inte använda längre.. Vad tänker de med?!

Sju låter mycket, det normala är väl sex fraktioner. Vilken är den sjunde?

Brukar väl vara:
Plast
Papper
Restavfall
Metall
Tidningar
Kompost / Mat

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Gnäller mest i det tysta.. Men något som stör mig så nåt in i h-e är alla som på 40-90-sträckor ska bromsa in till snigelfart när de skall svänga av! Det går att svänga i högre fart än 3 km/h!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Random välmående villaförort runt Stockholm finns dom i varje fall på uppfarter här och där. Har själv en sådan granne 30 meter ner på gatan. Inte för jag stör mig på det, hellre sport än något jävelskap.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkan:

Gnäller mest i det tysta.. Men något som stör mig så nåt in i h-e är alla som på 40-90-sträckor ska bromsa in till snigelfart när de skall svänga av! Det går att svänga i högre fart än 3 km/h!

Samma vid påfarter.. du får/måste/ska köra skyltad hastighet såvidare det inte är köbildning eller annan fart på motorvägen, och inte 30-40kmh när påfarten har 80+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Brukar väl vara:
Plast
Papper
Restavfall
Metall
Tidningar
Kompost / Mat

Vi har även färgat och ofärgat glas (separerat) hos oss. Så det blir ett gäng olika kategorier. Ja, och batterilåda också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkan:

Jag saktar in lite extra när jag märker att jag har en stressad j-vel bakom som bara måste ligga i röven oavsett om jag tänkt svänga eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Vi har även färgat och ofärgat glas (separerat) hos oss. Så det blir ett gäng olika kategorier. Ja, och batterilåda också.

Samma här (nästan).
Matavfall
Restavfall
Grovsopor
Plast
Färgat glas
Ofärgat glas
Pappersförpackningar
Tidningar
Batterier
Lampor, inklusive lysrör
Kartonger och wellpapp
Elavfall (elektriska apparater) där jag har lagt beslag på en bra smartTV (Sony) och flera bra routrar

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av exhale315:

Jag saktar in lite extra när jag märker att jag har en stressad j-vel bakom som bara måste ligga i röven oavsett om jag tänkt svänga eller inte

Samma här!
Jag tänker alltid att om dom höll ett vettigt avstånd hade dom inte ens behövt nudda bromsen, men nu kan dom sitta och svära lite

Bästa minnet av en kofångarkramare hände för en massa år sedan.
40 väg mitt i ett samhälle och mycket trafik, en bil ligger så nära bakom att lysena inte syns i backspegeln.
Framför håller några gubbar på med nånting på trotoaren och har ställt ett par koner precis mot trotoarkanten på gatan.
Jag saktar såklart ner en aning och kör lagom nära trotoaren.
2 meter före konen svänger jag ut och bilen bakom drattar rätt in i en kon, ser i backspegen hur den snurrar fast sig i hjulhuset och han måste tvärnita precis där gubbarna står
100% hans eget fel, men dessa typer brukar ju skylla på andra när det krånglar i trafiken för dom.

Att hålla avståndet är ju det absolut enklaste man kan göra för att vara säkrare i trafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Men det är väl lägenhet då? Det är lite annorlunda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Samma här (nästan).
Matavfall
Restavfall
Grovsopor
Plast
Färgat glas
Ofärgat glas
Pappersförpackningar
Tidningar
Batterier
Lampor, inklusive lysrör
Kartonger och wellpapp
Elavfall (elektriska apparater) där jag har lagt beslag på en bra smartTV (Sony) och flera bra routrar

Det där låter som en BRF alt en otroligt seriös hyresvärd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OovBek/facebook-kontot-k...

Vill bara som allmänt gnällig gubbe konstatera ett antal saker.

1. Här har vi alltså en person som har blivit kapad på Facebook och gnäller om det i media och blir behandlad som att hon inte har något ansvar själv.

2. Hon har varit med om en liknande grej tidigare "i somras" men inte vidtagit några åtgärder.

3. Det är obehagligt, måste avbryta konferensen etc. Stackars stackars. Och så sist i artikeln: – Efter det här har jag bytt lösenord överallt. Satt på tvåstegsautentisering och face-id samt all annan övrig säkerhet som är möjlig

Känns som reportern åtminstone borde ställt frågan, -men du, om du nu varit med om liknande saker tidigare, funderade du inte på att säkra upp dina konton lite bättre?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Samma här (nästan).
Matavfall
Restavfall
Grovsopor
Plast
Färgat glas
Ofärgat glas
Pappersförpackningar
Tidningar
Batterier
Lampor, inklusive lysrör
Kartonger och wellpapp

Vi har samma, fast stora saker som elektronik, möbler och lysrör m.m. finns inte tillgängligt permanent. Min hyresvärd tar dit containrar och behållare några gånger per år för den typen av saker.

Skrivet av Jumpcut:

Men det är väl lägenhet då? Det är lite annorlunda.

Ja, precis.

Permalänk
Medlem

bah, gubbgnäll på mig själv, 1 att jag e gammal 2 att jag e gammal.

skulle sätta i en 280mm kylare som skulle få plats i lianli dynamic mini chassit, där på sidan. Råkade stöta till usb front headern kontakten/sladden utan att märka så kabeln lossna, när jag märkte det stoppad jag in kobalen men märkte att den inte gick in å såg då att jag hade tryckt in en av pinnsen så den bar böjd.. å inte feaaaan gick det bättre när jag försökte räta ut den heller. Vilket jäkla djungelvrål min kropp utlöste, nästan som att man var fjortis på lan å spela cs.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OovBek/facebook-kontot-k...

Vill bara som allmänt gnällig gubbe konstatera ett antal saker.

1. Här har vi alltså en person som har blivit kapad på Facebook och gnäller om det i media och blir behandlad som att hon inte har något ansvar själv.

2. Hon har varit med om en liknande grej tidigare "i somras" men inte vidtagit några åtgärder.

3. Det är obehagligt, måste avbryta konferensen etc. Stackars stackars. Och så sist i artikeln: – Efter det här har jag bytt lösenord överallt. Satt på tvåstegsautentisering och face-id samt all annan övrig säkerhet som är möjlig

Känns som reportern åtminstone borde ställt frågan, -men du, om du nu varit med om liknande saker tidigare, funderade du inte på att säkra upp dina konton lite bättre?

Som den gubbe man är vad är Facebook ?

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Brukar väl vara:
Plast
Papper
Restavfall
Metall
Tidningar
Kompost / Mat

6 var det ja, vart lägger jag Kattsand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det där låter som en BRF alt en otroligt seriös hyresvärd.

En mycket bra och välskött BRF.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Vi har samma, fast stora saker som elektronik, möbler och lysrör m.m. finns inte tillgängligt permanent. Min hyresvärd tar dit containrar och behållare några gånger per år för den typen av saker.
Ja, precis.

Möbler och annat skrymmande, byggavfall, farliga vätskor mm får man ta till återvinningscentralen själv om man inte har ork att vänta på vår- eller höstcontainern som ställs upp i samband med de två årliga städdagarna då alla går man ur huse och städar, rensar, fixar rabatter och planteringar, klipper ängsytorna. Övriga ytor klipps med jämna mellanrum fast jag har fått igenom att man inte klipper där det finns blommande växter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

En mycket bra och välskött BRF.

Misstänkte det. Det är bara där man kan ha sådana elskrotsfraktioner utan att det uratar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Misstänkte det. Det är bara där man kan ha sådana elskrotsfraktioner utan att det uratar.

Det händer ju att folk när de flyttar ställer till det i återvinningsrummet, kastar allt möjligt utan att kolla var grejerna borde hamna, att folk plötsligt får för sig att det är ok att kasta matsopor i bingarna (det är närmare än matavfallscisternerna för somliga) osv men det är ovanligt.
Oftast är det väldigt välordnat och städat även i återvinningsrummet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

bah, gubbgnäll på mig själv, 1 att jag e gammal 2 att jag e gammal.

skulle sätta i en 280mm kylare som skulle få plats i lianli dynamic mini chassit, där på sidan. Råkade stöta till usb front headern kontakten/sladden utan att märka så kabeln lossna, när jag märkte det stoppad jag in kobalen men märkte att den inte gick in å såg då att jag hade tryckt in en av pinnsen så den bar böjd.. å inte feaaaan gick det bättre när jag försökte räta ut den heller. Vilket jäkla djungelvrål min kropp utlöste, nästan som att man var fjortis på lan å spela cs.

Lite för mycket igenkänning på den där sista meningen 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Brukar väl vara:
Plast
Papper
Restavfall
Metall
Tidningar
Kompost / Mat

Elva fraktioner i kommunen där jag bor. Vi har två st 240L-kärl indelat i fyra fack stående vid tomtgränsen, plus två påhängskärl som man hänger ut vid behov.

Brännbart restavfall
Kompost
Plastförpackningar
Pappersförpackningar
Metallförpackningar (obs: endast förpackningar, sopgubbarna blir sjukt snea om man lägger i annat metallskrot)
Färgat glas
Ofärgat glas
Tidningar
Batterier
Småelektronik
Ljuskällor

Detta funkar i regel ganska bra. Mitt gnäll är att i samband med att man införde det här sorteringssystemet så tog man samtidigt bort ALLA små lokala återvinningsplatser med containers för t ex wellpapp/kartonger. Hade en sån typ 300 meter från huset. Nu däremot, om man har varit på Ikea och köpt något lite större så finns det inte en chans i helvete att kartongen får plats i kärlet. Så antingen får man pytsa ut över tid så att man samtidigt får plats med sina tomma mjölkpaket, alternativt packa bilen med kartong och åka till den stora återvinningen i kommunen. Sjukt opraktiskt.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Elva fraktioner i kommunen där jag bor. Vi har två st 240L-kärl indelat i fyra fack stående vid tomtgränsen, plus två påhängskärl som man hänger ut vid behov.

Brännbart restavfall
Kompost
Plastförpackningar
Pappersförpackningar
Metallförpackningar (obs: endast förpackningar, sopgubbarna blir sjukt snea om man lägger i annat metallskrot)
Färgat glas
Ofärgat glas
Tidningar
Batterier
Småelektronik
Ljuskällor

Detta funkar i regel ganska bra. Mitt gnäll är att i samband med att man införde det här sorteringssystemet så tog man samtidigt bort ALLA små lokala återvinningsplatser med containers för t ex wellpapp/kartonger. Hade en sån typ 300 meter från huset. Nu däremot, om man har varit på Ikea och köpt något lite större så finns det inte en chans i helvete att kartongen får plats i kärlet. Så antingen får man pytsa ut över tid så att man samtidigt får plats med sina tomma mjölkpaket, alternativt packa bilen med kartong och åka till den stora återvinningen i kommunen. Sjukt opraktiskt.

Det där hade jag blivit både glad av, men ibland galen när man har mer än vad som ryms i kärlen. Men man får ju verkligen ge dom att alla chanser finns att göra rätt. Vi har två fraktioner hemmavid och det tycker jag är för lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skriver i den lokala facebook gruppen.
"Det ligger en avliden röd katt på väggrenen brevid Frendo."

Första kommentaren:
"Hej, är det en vit katt?"

Läsförmågan är bra!

Permalänk
Medlem

Vad dyrt det är med choklad ja kakaon har gått upp så 128:- för några bitar och 65:- för frakten är det vanliga nuförtiden 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

6 var det ja, vart lägger jag Kattsand?

Restavfall.