Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Ni som sitter på 9070xt, hur står sig era kort med fsr? Är det bra prestamda och ser det ok ut? ( om man jämför med dlss )
Lämnade in mitt 4080S idag till netonnet för fläktarna går inte styra, och med tanke på att det knappt finns några 4080s kvar nånstans så blir det väl pengarna tillbaks.

Spelar i 2560x1440, maxar FSR4 sharpening och alla inställningar på ultra, ultra ray tracing, (Path tracing avstängt) i Cyberpunk 2077. Spelet är skitsnyggt och flyter på bra mellan 80 och 100 fps.

Kortet ger bara cirka 40-50 FPS med path tracing på och jag tyckte inte den bildkvaliteten var värd prestandaförlusten. Skillnaden mellan ray tracing och path tracing är hårfin, dock marginellt märkbar när man bara står och stirrar på miljöerna.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T CL30 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ha koll på massan dom använt som värmeledande för minnena. Har hänt att den har börjat rinna/flyta ut.
Den officiella förklaring vad jag förstår det som är att dom använde rent för mycket på korten när dom lanserades.
Sök på ditt kort på nätet med orden thermal paste.
Hur som hoppas jag du blir riktigt nöjd

Ja precis har läst om det tidigare men har för mig att det mest var Geforce-kort i Aourus-serien med samma kylpasta som var mest drabbade. Håller tummarna att de trimmat in produktionen för i teorin ska det ju vara en bra produkt de använder...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Gigabyte AORUS Radeon RX 9070 XT ELITE 16GB || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF1000 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Ja precis har läst om det tidigare men har för mig att det mest var Geforce-kort i Aourus-serien med samma kylpasta som var mest drabbade. Håller tummarna att de trimmat in produktionen för i teorin ska det ju vara en bra produkt de använder...

Vi hoppas det är fixat med ditt kort
Har du ett 600W nätagg?
Om det är så, testa ditt grafikkort med max inställningar och RT och path tracing så fort du får det.
Stänger spelet ned sig eller datorn startar om så räcker det inte.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vi hoppas det är fixat med ditt kort
Har du ett 600W nätagg?
Om det är så, testa ditt grafikkort med max inställningar och RT och path tracing så fort du får det.
Stänger spelet ned sig eller datorn startar om så räcker det inte.

Ja hoppas på det! Ligger ett nytt SF850 och väntar på att mysa med det nya grafikkortet (skrev det i första inlägget), så kommer byta det samtidigt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Gigabyte AORUS Radeon RX 9070 XT ELITE 16GB || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF1000 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem

Börjar få 30 graders skillnad mellan GPU temp och Hotspot, hamnar runt 92 grader. VRAM temp hamnar runt 94.

Nu är ju fläktarna tysta åtmistone. Det är en Asrock 9070xt Taichi. Vad jag vet ska det vara PTM7950 på dessa. Såna skillnader uppstår väl inte med detta kylpasta?

mV -75
VRAM 2750 Snabb timing
+10 ström

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Börjar få 30 graders skillnad mellan GPU temp och Hotspot, hamnar runt 92 grader. VRAM temp hamnar runt 94.

Nu är ju fläktarna tysta åtmistone. Det är en Asrock 9070xt Taichi. Vad jag vet ska det vara PTM7950 på dessa. Såna skillnader uppstår väl inte med detta kylpasta?

mV -75
VRAM 2750 Snabb timing
+10 ström

Jo det gör det... Kylpasta kan inte kompensera för komponent eller designval som inte är optimalt.

Amd har alltid haft höga temperaturer i delta på rdna.

Nvidias 5000 serien vet vi inte delta men på 4000 är de jämnare än amds 7000 serie.

Skulle gissa att fläktarna är undermåliga eller du behöver damma av

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBzy:

Produkt: ASUS Prime RX 9070 XT OC
Länk: https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/gra...
Kategori: Grafikkort
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14364979
Pris: 7390:-

Saxat från fyndtråden, pris en bra bit under MSRP

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk

Lämna in mitt gammla kort på garanti och får nu ett nytt. Går från ett Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB Pulse Gaming OC till Sapphire Radeon RX 9070 XT 16GB Pulse. Är det ett bra byte eller är det en nergradering? Förlorar 4gb minne och kollar man AMDs sida så är nästan alla siffror på 9000-serien lägre.

Behöver nå lungnade ord från folk som vet =/.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threepwood:

Lämna in mitt gammla kort på garanti och får nu ett nytt. Går från ett Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB Pulse Gaming OC till Sapphire Radeon RX 9070 XT 16GB Pulse. Är det ett bra byte eller är det en nergradering? Förlorar 4gb minne och kollar man AMDs sida så är nästan alla siffror på 9000-serien lägre.

Behöver nå lungnade ord från folk som vet =/.

9070 XT är bättre i nästan alla situationer så du fick en uppgradering. Att förlora 4GB Vram kommer inte spela någon roll nu och lär förmodligen inte gör det för än om flera år.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threepwood:

Behöver nå lugnande ord från folk som vet =/.

Du får några lugnande bilder här.

9070Xt är ungefär som ett 7900xtx, men visst du förlorar lite minne så det kan ju spela roll i vissa fall.
Du får även FSR4 vilket är en stor uppgradering från FSR3 om du använder sådana tekniker.
Siffrorna du pratar om är antagligen antal kärnor och klockfrekvens? I så fall är det inget man kan jämföra rakt av mellan arkitekturer. Däremot kan du jämföra det mellan 7900xtx och 7800xt eller 9070xt och 9060xt eftersom de är samma arkitekturer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Skrivet av Clasito:

9070 XT är bättre i nästan alla situationer så du fick en uppgradering. Att förlora 4GB Vram kommer inte spela någon roll nu och lär förmodligen inte gör det för än om flera år.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Du får några lugnande bilder här.

Då lutar jag mig tillbaks och väntar på leverans.

Permalänk
Medlem

Nu äntligen har även jag byggt ny dator. Endast för gaming inget annat.

Valet för på en 9800X3D och ett Rx 9070 Pulse från sapphire. Väldigt nöjd hittills!

Har aldrig överklockat förr, men har tittat på lite guides på Youtube. Testade lite kort igår kväll, började med +10 power, och undervolt - 70 hittills. Ej hunnit röra minnet än.

Ett par frågor:

1: Använder mig av unigine heaven för att kolla poängen. Funkar det för stabilitet också? Eller finns det bättre program? (hört att furmark inte är nån höjdare?)

2: hur visar det sig om man gått för långt i klockningen och det kraschar? Blåskärm? Felmeddelande? Exploderar? Bara att starta om då eller vad gör man?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Motorcykel: Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Ryzen 7 9800X3D / Radeon 9070

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Nu äntligen har även jag byggt ny dator. Endast för gaming inget annat.

Valet för på en 9800X3D och ett Rx 9070 Pulse från sapphire. Väldigt nöjd hittills!

Har aldrig överklockat förr, men har tittat på lite guides på Youtube. Testade lite kort igår kväll, började med +10 power, och undervolt - 70 hittills. Ej hunnit röra minnet än.

Ett par frågor:

1: Använder mig av unigine heaven för att kolla poängen. Funkar det för stabilitet också? Eller finns det bättre program? (hört att furmark inte är nån höjdare?)

2: hur visar det sig om man gått för långt i klockningen och det kraschar? Blåskärm? Felmeddelande? Exploderar? Bara att starta om då eller vad gör man?

Tack för hjälpen!

Vad kul

Äh, spela. Du märker om det inte funkar som det ska om spelet stänger ned sig eller du får ett felmeddelande.
Titta på vad du får för resultat och hur varmt kortet blir med Gpu-z. Hot spot och minnen är vad du ska ha koll på.
Prova sen med undervolt -70 och power -20.

Får du blåskärm eller datorn stänger ned sig så kan det vara ditt nätagg som inte hänger med. Återkom om det händer.
Jag hade ett gammalt 1000w och det hände mig när jag aktiverade RT/PT.

Men ja, det ska bara vara att starta om datorn.
Glöm inte att du kan spara alla dina inställningar till en fil. Det är smidigt för om Adrenalin kraschar så återställer det sig. Det är bra, men enerverande. Smidigt att ladda in sparade inställningar.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad kul

Äh, spela. Du märker om det inte funkar som det ska om spelet stänger ned sig eller du får ett felmeddelande.
Titta på vad du får för resultat och hur varmt kortet blir med Gpu-z. Hot spot och minnen är vad du ska ha koll på.
Prova sen med undervolt -70 och power -20.

Får du blåskärm eller datorn stänger ned sig så kan det vara ditt nätagg som inte hänger med. Återkom om det händer.
Jag hade ett gammalt 1000w och det hände mig när jag aktiverade RT/PT.

Men ja, det ska bara vara att starta om datorn.
Glöm inte att du kan spara alla dina inställningar till en fil. Det är smidigt för om Adrenalin kraschar så återställer det sig. Det är bra, men enerverande. Smidigt att ladda in sparade inställningar.

Har ett seasonic focus gx 850W som är nytt. Borde vara lugnt? Har bara återanvänt min gamla nh-d14.

Jag har HWmonitor igång som loggar. Går svalt även med power+10, drar 242W då.

Okej, ska testa spel också.

Varför dra power åt minus och inte plus?

Tack för svar! 😁

Visa signatur

Motorcykel: Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Ryzen 7 9800X3D / Radeon 9070

Permalänk
Medlem

Har själv inte klockat minnet alls på mitt 9070xt.
Anledningen är dels för att minnet körs väldigt varmt redan från start.
Men mestadels för att det är svårt att veta om det ger errors heller inte då error corrections är väldigt bra på dessa minnen och spel/prg/drivrutiner kraschar inte MEN om det ger errors så får man mindre prestanda.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Saxat från fyndtråden, pris en bra bit under MSRP

Tack! Ska precis bygga en ny dator efter många år så blev en beställning av denna, dock från Amazon som för stunden har den i lager för samma pris. Känns svårt att motivera ett köp av 5070 Ti när det skiljer 1600 kr upp till det billigaste kortet även om NVIDIA överlag verkar vara ett bättre/säkrare val om man inte bara tittar på rent spelande.

Lite läskigt att prova AMD på grafikkortssidan efter alla år med NVIDIA men oavsett så lär den prestera bättre än mitt nuvarande GTX 1080 som också besitter förmågan att låta som ett flygplan vid belastning. En annan fördel är att man förhoppningsvis slipper lite av krånglandet med grafikkortsdrivrutiner när man väl sitter på Linux också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Har ett seasonic focus gx 850W som är nytt. Borde vara lugnt? Har bara återanvänt min gamla nh-d14.

Jag har HWmonitor igång som loggar. Går svalt även med power+10, drar 242W då.

Okej, ska testa spel också.

Varför dra power åt minus och inte plus?

Tack för svar! 😁

Kanske? Det märker du
HWmonitor har visat fel på 9000 serien så jag skulle personligen använda AMDs egna i Adrenalin eller GPU-Z.
Om du klickar på värdena i GPU-Z så dom står på Max så behöver du inte logga. Dom visar högsta värden ändå.

Kör igång dom mest krävande spel du har med max inställningar, gärna spel som Har RT/PT som Cyberpunkt 2077.
Ratchet & Clank: Rift Apart är ett jättekul spel som är perfekt att testa med.

För att dom här korten ger oftast mer prestanda med underklockning. Du får prova dig fram.
Om du läser hela denna tråden så hittar du MASSOR med bra tips och svar på många frågor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I 3Dmark kan jag undervolta mitt 9070XT så långt som till -95mv

Men Helldivers 2 vägrar fungera om jag fortsätter med mer än -30mv.

Du får helt enkelt testa dig fram hur känsliga varje spel är.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

I 3Dmark kan jag undervolta mitt 9070XT så långt som till -95mv

Men Helldivers 2 vägrar fungera om jag fortsätter med mer än -30mv.

Du får helt enkelt testa dig fram hur känsliga varje spel är.

så har det varit för mig med all oc, typ även om säg occt å liknande memtest går igenom så brukar ändå spel som cs2 å wz crasha då å då om det inte är stabilt. måste testa allt eller så testar man bara det som man använder det till å är det stabilt där å får det la räcka

det sjuka med nya graffen är att även om man klockar rätt högt så kanske det inte krashar men prestandan kanske är likadan eller kanske tom lite sämre. gör det så klart lite mer bökigt

men jag börjar faktiskt tänka i banorna att gpuer som har lägre power limit är de som är eg bättre sen när man klockar/undervoltar. har haft flera kort med högre powerlimit som klockat sämre/undervoltat sämre än de som har haft lägre. men å andra sidan så är det la nog mer så att de med högre powerlimit boostar högre från start å blir mer ostabila när de undervoltas å ska nå samma boost som innan elelr tom högre. låter mer logiskt elelr.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Nya drivers: AMD Radeon Software Adrenalin 25.9.1

https://videocardz.com/driver/amd-radeon-software-adrenalin-2...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

Ni som kör Warzone.
Har ni några tips på bra inställningar som kombinerar bra flyt och ett snyggt spel?
Just nu sitter jag och testar massa olika inställningar och hittar inte de bästa för mina specs.
Kan få hög fps men tycker att allt ser skit ut. Även om många inställningar är maxade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

Riktigt grymt att man kan forcera FSR 4 nu i en massa fler spel utan Optiscaler.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Fick ett nytt Acer 9070 XT Nitro OC på garantin..till sist : )
Fungerar väl till skillnad från det gamla. Tänkte gå ifrån 60fps/Hz och köra 120fps som tak i spel, för det blir en del mjukare animationer i vissa, även långsammare singleplayer-saker. Grejen är att Acer 9070 XT Nitro OC går från att vara tämligen tyst till att låta en hel del i spel (i Fractal Terra).

Tänker skaffa ett par stängda hörlurar (gillar X2HR men jag hör gpufläkten lika väl som spelmusiken) men är även intresserad av att bromsa det litegrann om det går för att få det tystare.

Använder Lact i Linux som rapporterar Power Usage Limit på 340W från start (vilket rimmar med https://www.techpowerup.com/gpu-specs/acer-nitro-rx-9070-xt-o... , det rimmar inte med den `PPT`-cap som `sensors` rapporterar). Kan ändra Clock Offset (MHz), Max och Min VRAM Clock, GPU voltage offset (mv) och Power Usage Limit (i W). Även fläktkurva. Nåra rekommendationer för liten prestandaförlust och förhoppningsvis förbättrad akustik?

(Märks även hur gpu används i olika gränssnitt. Verkar by default inte kunna dra mindre än 30W. Går vid minsta fönsteraktivitet upp till 1,7GHz VRAM clock och sen 2,2GHZ och drar ca 50W. Så när man bryr sig om vad gpu drar "vid idle" så lär det var vid afk)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Fick ett nytt Acer 9070 XT Nitro OC på garantin..till sist : )
Fungerar väl till skillnad från det gamla. Tänkte gå ifrån 60fps/Hz och köra 120fps som tak i spel, för det blir en del mjukare animationer i vissa, även långsammare singleplayer-saker. Grejen är att Acer 9070 XT Nitro OC går från att vara tämligen tyst till att låta en hel del i spel (i Fractal Terra).

Tänker skaffa ett par stängda hörlurar (gillar X2HR men jag hör gpufläkten lika väl som spelmusiken) men är även intresserad av att bromsa det litegrann om det går för att få det tystare.

Använder Lact i Linux som rapporterar Power Usage Limit på 340W från start (vilket rimmar med https://www.techpowerup.com/gpu-specs/acer-nitro-rx-9070-xt-o... , det rimmar inte med den `PPT`-cap som `sensors` rapporterar). Kan ändra Clock Offset (MHz), Max och Min VRAM Clock, GPU voltage offset (mv) och Power Usage Limit (i W). Även fläktkurva. Nåra rekommendationer för liten prestandaförlust och förhoppningsvis förbättrad akustik?

(Märks även hur gpu används i olika gränssnitt. Verkar by default inte kunna dra mindre än 30W. Går vid minsta fönsteraktivitet upp till 1,7GHz VRAM clock och sen 2,2GHZ och drar ca 50W. Så när man bryr sig om vad gpu drar "vid idle" så lär det var vid afk)

Hörlurar i all öra (hehe) men varför inte fixa problemet istället?
Släng på två 120mm fläktar så blir kortet tyst och svalt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hörlurar i all öra (hehe) men varför inte fixa problemet istället?
Släng på två 120mm fläktar så blir kortet tyst och svalt.

Vet inte att det bara är att "slänga på". Föreslår du att byta ut kylaren eller bara operera bort framsidan med fläktarna? Garantin borde försvinna (men vad är chansen att blixten slår ner två gånger ändå säg). Har du en bra guide för en reversibel operation?

Det finns många på internet som påstår att de undervoltat etc och att deras sff nu är cool and quiet. Antagligen aldrig under full load men jag kan acceptera visst oväsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla här hur jag gjorde. #20848914
Du kan välja att köra fläktarna på moderkortet eller köpa adapter och koppla dom till grafikkortet.
Är det gamla kontakten så behöver du denna: https://www.inet.se/produkt/5322454/phobya-vga-pwm-adapter
För att koppla båda fläktarna till en kontakt behöver du denna: https://www.inet.se/produkt/8600985/adapter-y-splittkabel-4-p...

Undervolta gör man ändå. Men behöver kortet jobba så går fläktarna oavsett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det ett Acer eller sapphire kort? Acer kortet är SFF men har 340W (fel angivet sen tidigare 330W) bios, typa alla två slot kort har 300w bios och de med högre effekt har större kylare. Underklocka kortet, för att få ner temps. Du kan även begränsa power draw, testa -4% till -9%. Nitro kortet är även klockat högre än de andra SFF korten, dvs går varmare. Tittade själv på detta kort innan jag köpte mitt 9070 XT.

Sapphire kortet är ett utav de tystaste korten men med betydligt större kylare.

Ändrat fel
Visa signatur

Fractal North Black build w. T30 Fans /7800X3D/32GB CL30/5090/Asus X670E
Jonsbo Z20 White build w. Noctua Fans /9800X3D/32GB CL30/9070XT/Gigabyte X870I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Ni som kör Warzone.
Har ni några tips på bra inställningar som kombinerar bra flyt och ett snyggt spel?
Just nu sitter jag och testar massa olika inställningar och hittar inte de bästa för mina specs.
Kan få hög fps men tycker att allt ser skit ut. Även om många inställningar är maxade.

warsszone e ju cod ganksa meh eg om man jämför med bf6 beta på low.

jag kör allt på low med höga texturer å hög af.

sen kan du alltid köra med högre renderad upplösning även om du kör på 1080p. 1080p low spec säg med dlss eller fsr4 ser lite meh ut på de lägre modes, även om fsr4 tycker jag hanterar det bättre än dlss på de lägre uppskalnings inställningarna.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om AMD har fixat den underligt låga prestandan i Final Fantasy 14 för 9070 XT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldGamer:

Är det ett Acer eller sapphire kort? Acer kortet är SFF men har 330W bios, typa alla två slot kort har 300w bios och de med högre effekt har större kylare. Underklocka kortet, för att få ner temps. Du kan även begränsa power draw, testa -4% till -9%. Nitro kortet är även klockat högre än de andra SFF korten, dvs går varmare. Tittade själv på detta kort innan jag köpte mitt 9079 XT.

Sapphire kortet är ett utav de tystaste korten men med betydligt större kylare.

Om du menar mitt så Acer (nämndes i tidigare post). Det har TDP på 340W.

Har provat -60mv gpu voltage offset, -30% power draw limit (av 340W så 250W), samt gpu clock offset -100Mhz.

Effekten blir att peakar på runt 400W istället för 500W, även medeltalet är lägre. Har inte märkt någon direkt skillnad på prestandan i spel, har dock ej prestandamätt. Fläktljudet låter inte annorlunda. Så när folk säger att de undervoltat och fått sitt kort "cool and quiet" i sitt mini ITX så undrar jag vad de använder datorn till.

En asterisk är att upscaling kan få kortet lite tystare. Vissa spel jag spelar har inte det stödet dock och native vid 4k så kommer kortet utsättas för full load och ska det inte vara horrible Millie, it is horrible så behöver nog andra fysiska förutsättningar till.

https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-9070-xt... exempelvis nämns av tpu vara väldig tyst även vid full load, apropå större Sapphirekort. Det får bara plats i ett större chassi än mitt.

Visa signatur