Vilken Linux-distro använder du just nu? - Dela gärna dina erfarenheter!

Permalänk
Medlem

Småförälskad i Omarchy som i princip är en "opinonated" anpassning av Arch och Hyprland som fungerat väldigt bra som bas att bygga på för både en gammal thinkpad och en halvgammal (5 år) stationär med amd rakt igenom.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Using my work laptop for this comment so don't have the Swedish letters on the keyboard and can't install it due to group policies. Nor don't want to copy and paste the missing 3 letters.

Currently running Fedora 42 on my main Desktop and my spare laptop. In my day-to-day I work with RHEL based servers and have done so for almost 15 years, so Fedora just feels more natural for me.
I transitioned fully to Fedora about 4 years ago from Windows 10. Before that I usually ran the OS's in VM's as Windows notoriously broke the bootloader after every major update.

I have tried Ubuntu, Mint, Arch and Manjaro over the years they never really felt right for me for various reasons. Right now when I have 3 kids with limited time and energy, I rather choose what I know and am comfortable with, over something I need to faff around in to get the right feeling.
Fedora also gives me the option to faff when I feel like it. Such as I play around with Hyprland when I have the energy to do so. Or spin up a few VM's in KVM/Qemu to try something without actually getting in my way.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R7 5700X3D | 32GiB DDR4-3200Mhz CL16 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem

Arch på speldator, laptop och de flesta servrar. Ett par servrar kör Fedora för att jag inte orkat migrera dem än.

Både Arch och Fedora är fantastiska distributioner men Arch passar mig bättre.

Jag skulle aldrig använda ett derivat som Bazzite, EndevourOS eller Mint.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

CachyOS på desktopen, Mint på gästdatorn, Ubuntu på servrar och rpi.

Varför?
CachyOS är Arch, men med modernare kompileringsflaggor påslagna, vilket ger marginellt bättre prestanda. Vad jag inte gillar är att Cachy kommer med en del andra småförändringar som jag inte var intresserad av. Det ska gå att köra Arch med Cachy-repon, vilket jag funderar på att pröva.
Arch tycker jag om för att det inte känns lika styrt av bigtech som exempelvis Debian, Ubuntu, Fedora & RedHat, samt för AUR-repona där en enorm bredd av programvara finns tillgänglig för lätt installation.

Mint ger en bättre helhetsupplevelse än Cachy rakt efter installation. För en dator som inte ska krångla och bara köra Firefox & Steam tycker jag det gör sig bättre.

Ubuntu är av gammal vana, men det känns också vanligare att det är stöd från stora aktörer utanför open source, vilket gör sig på en server.

Nästa gång jag ominstallerar är jag nyfiken på Omarchy.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk

Mint på en liten NUC för cashual use

Permalänk
Medlem

Nämnvärda är väl CachyOS på huvuddatorn, Bazzite på en biodator.

(Inget Windows i mitt hushåll)

Permalänk
Skrivet av immutable:

Problemet här är nog tyvärr Firefox som har lite svårt för Youtube. Har för mig det är samma i Windows. Testa en chromium-baserad webläsare istället och se om det går bättre.

Jo, det är säkert så, men jag har inte upplevt samma problem på MacOS och Firefox.

Chromium försöker jag hålla mig borta ifrån faktiskt.

Visa signatur

1

Permalänk

EndeavourOS den bästa Linux Distrotube!

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem

nån som har provat NixOS då?
eller kanske Nix som pakethanterare?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

nån som har provat NixOS då?
eller kanske Nix som pakethanterare?

Yepp, enda jag kör! vi är flera som skrivit i tråden om de redan

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

OpenSUSE leap 15.6 på DT + VM's inkl äldre windows versioner.
2st laptops, OpenSUSE leap 15.6 +dualboot Win10pro/Win11pro.
1 st server, -OpenSUSE leap 15.6. (Flertal vm's där inkl Win Server i olika varianter))
1st Raspberry PI, - Pi-hole (är väl Debian?).
1st Promox (är väl Debian?). Flera vm's där + ett antal CT av olika Linux distar och funktioner
1 st Opnsense (är väl FreeBSD å passar delvis in, -finns i Promox-servern).
Mfl testmaskiner som byter OS lika fort som jag hinner byta SSD/HD.

En röra jag vet.

Använder Win enbart pga jobbet.

Stavfel
Permalänk
Medlem

Gentoo och LFS samt leker lite med Bedrock

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Yepp, enda jag kör! vi är flera som skrivit i tråden om de redan

Nåja, ni är två vad jag har sett.
Men jag har säkert missat nåt.

Stable eller unstable då? Nån uppfattning om hur långt efter stable ligger? Jag tänker på en stor anledning till att jag tråcklade mig bort från Debian-derivat via Fedora till CachyOS: Plasma. Det är ju först nu Plasma 6 finns med i installationen av "alla" Debian-varianter.
Jag säger ju inte att jag behövar köra det absolut senaste alfa-versionerna, men i fallet Plasma så är det ändå närmare 1,5 år innan standard-Debian kom med det från scratch, och det är lite väl länge i min smak....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nem0:

Gentoo och LFS samt leker lite med Bedrock

Finns det någon intressant paket hanterare som man kan implementera med LFS efter att man byggt systemet? Har varit sugen att börja leka med LFS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Nåja, ni är två vad jag har sett.
Men jag har säkert missat nåt.

Stable eller unstable då? Nån uppfattning om hur långt efter stable ligger? Jag tänker på en stor anledning till att jag tråcklade mig bort från Debian-derivat via Fedora till CachyOS: Plasma. Det är ju först nu Plasma 6 finns med i installationen av "alla" Debian-varianter.
Jag säger ju inte att jag behövar köra det absolut senaste alfa-versionerna, men i fallet Plasma så är det ändå närmare 1,5 år innan standard-Debian kom med det från scratch, och det är lite väl länge i min smak....

På gaming maskinen kör jag unstable, resten dvs servrarna kör jag 25.05-small på... förutom vissa paket kör jag unstable för du kan ju blanda

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av huttala:

Vad är de för små problem kvar? Fungerar det som daily driver nuförtiden? Har en MacBook Pro M1 och är rätt trött på MacOS, så den används sällan.

Det fungerar absolut som daily. Fingeravtrycksläsaren och externa skärmar fungerar inte. Sedan tor jag inte att den går i viloläge ordentligt när man stänger locket. Men överlag väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

förutom vissa paket kör jag unstable för du kan ju blanda

Jo, nånting som alltid har irriterat mig, är att man inte kan (nåja, bör), köra Plasma och Gnome på samma installation. Och Gemini berättade för mig hur det skulle kunna göras, fast man trots allt kan få problemen med config-filer ändå... Som löses med nånting man kallar specialization. Vilket ju innebär att vardera har sin egen konfig. Vilket ju egentligen är exakt problemet som nix löser med sin configuration.nix-fil... Man tappar väl att den där bocken man klickade i, inte följer med från Plasma till Gnome. Så länge man inte kan lägga in bocken i grundinställningen då...
Anyway.

Jag fick även veta om "hybrid"-metoden där man kan ange vilka paket man vill ha från unstable...
Ska nog blåsa bort min Bazzite-installation och prova lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Jo, nånting som alltid har irriterat mig, är att man inte kan (nåja, bör), köra Plasma och Gnome på samma installation. Och Gemini berättade för mig hur det skulle kunna göras, fast man trots allt kan få problemen med config-filer ändå... Som löses med nånting man kallar specialization. Vilket ju innebär att vardera har sin egen konfig. Vilket ju egentligen är exakt problemet som nix löser med sin configuration.nix-fil... Man tappar väl att den där bocken man klickade i, inte följer med från Plasma till Gnome. Så länge man inte kan lägga in bocken i grundinställningen då...
Anyway.

Jag fick även veta om "hybrid"-metoden där man kan ange vilka paket man vill ha från unstable...
Ska nog blåsa bort min Bazzite-installation och prova lite.

Har för mig jag körde båda samtidigt? men ska inte säga jag kör det för att va ärlig.
Jag kör hyprland just nu i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Har för mig jag körde båda samtidigt? men ska inte säga jag kör det för att va ärlig.
Jag kör hyprland just nu i alla fall.

Jorå, det går väl... Men, det KAN bråka...
Kanske inte lika mycket som att köra två olika distar, Plasma på båda, mot samma /home.
Ahwell, om man inte provar, så vet man inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Debian. Blandning av Sid och senaste stabila versionen på maskinerna.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Finns det någon intressant paket hanterare som man kan implementera med LFS efter att man byggt systemet? Har varit sugen att börja leka med LFS.

Det finns några projekt som integrerar riktiga pakethanterare i LFS

pkgtools (Slackware-liknande, enkla tar.gz-paket).
Nix eller Guix – mer avancerade, bygger med isolering och versionshantering.
Pacman (från Arch Linux) går att porta och använda i ett LFS-system.

Har dock inte provat några av dom utan har skrivit egen som är baserad på behov och system vilket jag tror
är det vanligaste.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av newburger:

Det fungerar absolut som daily. Fingeravtrycksläsaren och externa skärmar fungerar inte. Sedan tor jag inte att den går i viloläge ordentligt när man stänger locket. Men överlag väldigt bra.

Externa skärmar kan man ju inte leva utan tyvärr. Tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nem0:

Det finns några projekt som integrerar riktiga pakethanterare i LFS

pkgtools (Slackware-liknande, enkla tar.gz-paket).
Nix eller Guix – mer avancerade, bygger med isolering och versionshantering.
Pacman (från Arch Linux) går att porta och använda i ett LFS-system.

Har dock inte provat några av dom utan har skrivit egen som är baserad på behov och system vilket jag tror
är det vanligaste.

Okej. Tack! Skriva en egen är nog inget jag har kunskap till, men men. Någon gång ska jag ge mig tid att börja läsa boken.

Permalänk
Skrivet av sniglom:

CachyOS på desktopen, Mint på gästdatorn, Ubuntu på servrar och rpi.

Varför?
CachyOS är Arch, men med modernare kompileringsflaggor påslagna, vilket ger marginellt bättre prestanda. Vad jag inte gillar är att Cachy kommer med en del andra småförändringar som jag inte var intresserad av. Det ska gå att köra Arch med Cachy-repon, vilket jag funderar på att pröva.
Arch tycker jag om för att det inte känns lika styrt av bigtech som exempelvis Debian, Ubuntu, Fedora & RedHat, samt för AUR-repona där en enorm bredd av programvara finns tillgänglig för lätt installation.

Mint ger en bättre helhetsupplevelse än Cachy rakt efter installation. För en dator som inte ska krångla och bara köra Firefox & Steam tycker jag det gör sig bättre.

Ubuntu är av gammal vana, men det känns också vanligare att det är stöd från stora aktörer utanför open source, vilket gör sig på en server.

Nästa gång jag ominstallerar är jag nyfiken på Omarchy.

CachyOS.
Det ser ut som att det du söker är "ALHP"-repos + Cachy-kerneln.

Permalänk
Medlem

Fedora 42 - kde, nyare kernels. Uphottat. Körde Ubuntu innnan men de har halkat efter. Det enda med strul jag upplevt är med Nvidia och kerneluppdateringar till högre version. Det man behöver göra då är att bygga om nvidia till nya kernel samt registrera den i grub

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Jo, nånting som alltid har irriterat mig, är att man inte kan (nåja, bör), köra Plasma och Gnome på samma installation.

Way back when gjorde jag alltid det. Jag ska inte säga att jag upplevde struligheter på grund av det, utan det var mer att hälften av programmen man körde inte riktigt kändes inhemska och att man har dubbelt upp av program för alla möjliga funktioner.

Numera har jag landat i att köra Gnome i princip överallt. Det är - om jag får säga det själv - rätt system om man huvudsakligen använder datorn till annat än att greja med själva operativsystemet.

Permalänk

Blir en lång lista det här..

Har tre st klienter med fedora med kde.
tre st htpc med libreelec.
i server racket står en orchestra maskin med debian, tre st xcp ng (centos) och en truenas core som delar ut via iscsi endast..
sen har jag en backup server som rullar debian (måste få tummen ur och dra fram ström till den också)

på vm fronten så återfinns opnsense almalinux rockylinux debian och fedora bla..

Funderar på nåt roligare än fedora på klienterna, men det bara fungerar så har inte orkat byta då man börjar bli lat med åren 😄
körde opensuse tidigare, men det var väl vissa stabilitets bekymmer i mellanåt! yast är najs, ibland! Och ibland är det det som ställer till bekymmer..

sitter o tittar på om man ska köpa en låda (3-5st) rpi för ytterliggare labb med mopidy/mpd.
16 år sen jag övergav vista för debian. inte pga vista, utan pga datorn det kördes på!

Permalänk

Bytte telefon mot dator! hatar o skriva på mobil..

Varför har jag valt som gjort bland distar? ingen aning.. det bara blev så.
Debian valdes från första början för att det var/är stabilt.. Med tiden tycker jag nog att det blivit sämre. Gnome 2 var trevligt på den gamla goda tiden, men med intåget av gnome3 var det inte längre lika najs.

Så med tiden har det helt enkelt dragit sig åt RHEL hållet vad gäller distar, många gånger känns det som en trevligare lösning, och numera är det kde som är standard på mina skrivbord (har ju tre styckna som jag skrev ovan)

Vad gäller server så brukar det bli det som har vettigast stöd av programmet som ska köras. Debian tex brukar dom flesta ha stöd för, men ibland vill man ju testa lite annat..

Har tittat litegrann på att migrera till freebsd på klienter, men jag har för lite fritid som det redan är..

Permalänk
Medlem

Kör fedora just nu. Brukar pendla mellan Ubuntu eller fedora.

Att jag pendlar mellan brukar ske i samband när det blir dags för en inplace upgrade. Jag kanske är gammalmodig men Jag litar aldrig på något OS efter det.
Av de två distributionerna har jag inte någon direkt favorit båda är kanonbra. För server föredrar jag ändå Ubuntu.

Sen kör jag proxmox med 5 lxc kontainrar och en vm. Använder bland annat lxc som nas lösning som passar mig utmärkt.

Jag är inte fan av tanken på en fysisk nas burk när man kan skapa dem virtuellt.

Permalänk
Medlem

Migrerade från Mint till Fedora 42 (KDE) på mina laptops och speldator. Egentligen inte missnöjd alls med mint, men ville bara byta.