Corsair H170i - ovanligt hög coolant temp?

Permalänk
Medlem

Corsair H170i - ovanligt hög coolant temp?

Jag bytte idag ut radiatorn i min H150i Elite LCD AIO till en H170i radiator som jag köpt på Ebay. Flyttade över övriga komponenter och satte in tre st LianLi 140mm fläktar.

På min gamla setup med lilla radiator och tre st 120mm fläktar så hade jag oftast en coolant temp på ca 18-25 grader. Nu i nya setupen ligger coolant temp på närmare 34-35 idle och 38 efter full load i 5 min med radiatorfläktarna på max hastighet. Är detta något att oroa sig för? Är det fel på nya raditorn eller någon givare?

CPU ligger stabilt på 77 grader under full load efter 5 min.
Såg också att max clock speed gick ner från 5700 till 5200 efter ett tag, vet inte om detta är normalt eller ej för Intel I9 14900K.

Permalänk
Medlem

Vatten temp på 18-25 grader C låter orimligt och troligtvis avläsningsfel. Vattnet kan inte vara kallare vad din rumstemperatur är.

14900K är en törstig cpu och svår att kyla, så inget konstigt att den klockar ner sig (vilket den lär göra även om tempen var lägre eftersom de brukar boosta mer i början när den belastas, för att sedan klocka ner sig efter en stund).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vatten temp på 18-25 grader C låter orimligt och troligtvis avläsningsfel. Vattnet kan inte vara kallare vad din rumstemperatur är.

14900K är en törstig cpu och svår att kyla, så inget konstigt att den klockar ner sig (vilket den lär göra även om tempen var lägre eftersom de brukar boosta mer i början när den belastas, för att sedan klocka ner sig efter en stund).

Ok! Ja så kan det ha varit ja, avläsningsfel på den gamla H150i (köpte den också beggad). Slog till idag på en BeQuiet Silent Loop 3 istället. Tycker både H150i och H170i pumparna är lite för högljudda. När allt annat är tyst så hörs pumpen väldigt väl, även i Quiet mode.

Permalänk
Skrivet av corb06:

Ok! Ja så kan det ha varit ja, avläsningsfel på den gamla H150i (köpte den också beggad). Slog till idag på en BeQuiet Silent Loop 3 istället. Tycker både H150i och H170i pumparna är lite för högljudda. När allt annat är tyst så hörs pumpen väldigt väl, även i Quiet mode.

köp en billig ir termometer och mät på ut slangen nära pumpen så får du en fysisk avläsning som inte är baserad på mjukvaran i datorn.

du kan ju verifiera hur pass off ir termometern är genom att typ mäta tempen på något du vet tempen på
billiga ir termometerat är sällan speciellt exakta men oftast i bollparken med ett par grader felmätning på sin höjd om man inte är villig att batala tusenlappar för den men borde vara nära nog för rock n roll.

t.ex.
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/ir-te...

och tror på deras spec på ~1°c felvisning är troligen någorlunda korrekt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows