Vågar man uppdatera Windows 11 nu när det visade sig att vissa uppdateringar kan döda SSD diskar?

Permalänk

Vågar man uppdatera Windows 11 nu när det visade sig att vissa uppdateringar kan döda SSD diskar?

Hur har det gått för er?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D, Radeon RX 9070 XT, 32GB DDR5, 4 TB SSD, Windows 11 Home

Dell 32" Pro Plus P3225QE IPS 4K USB-C

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Hur har det gått för er?

Enligt mig ja. Fungerar som vanligt på alla mina datorer, både de som har officiellt stöd och de som inte har officiellt stöd. Och sen visade det sig väl inte alls så? Iallafall inte enligt Microsoft

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Enligt mig ja. Fungerar som vanligt på alla mina datorer, både de som har officiellt stöd och de som inte har officiellt stöd. Och sen visade det sig väl inte alls så? Iallafall inte enligt Microsoft

Att MS inte har kunnat återskapa det betyder inte att det inte finns en bugg.

Permalänk

Innan kunde jag avinstallera KB 5063878 och pausa uppdateringar några veckor, mest för och följa detta, nu när jag skulle kolla win update idag, så började denna uppdatering att installeras med lite andra uppdateringar, lugnt tänkte jag, den tar jag bort sen, men icke att de går ta bort, den finns inte längre att ta bort under "avintallera uppdateringar", någon annan som märkt detta.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

JaysTwoCents lade upp en ny video igår/inatt där han utvecklar lite mer om problemet. För honom så räckte det inte att avinstallera säkerhetsuppdateringen då det ändå ligger kvar en "feature update" som inte går att avinstallera.
Hans lösning blev att hitta en nvme med en, än så länge, nand flash controller som inte är påverkad.

Det verkar också som att inte alla diskar dör åtminstone. För honom så startar systemet normalt om han kör en power cycle psu. (nånting med att msi moderkort kör en soft reset istället för hard reset).

Video för den som vill kolla själv
https://youtu.be/TbFIUu_7LIc?si=a-fFhuuqGLmrHTEI

Permalänk

TBH känns inte felet som att det är jättevanligt.
de flesta får ju inte permanent skadad hårdvara iaf vad jag förstått det.
verkar ju vara framförallt vissa SSDchipset som framförallt är drabbade så har du inte ett av dessa som verkar vara drabbat är du ju iaf potentiellt safe.

du ska ju fråga dig om hur nojig du ska vara...

listan på problem man kan råka ut för med en modern dator idag är väldigt många.
drivrutiner kan döda grafikkort.
moderkort bränna cpuer.

buggar och problem är typ överallt idag så slutledningen är att ibland måste man chansa lite eller skippa det helt och research kan iaf minimera skadorna genom att man iaf kan undvika hårdvara som den dagen gås ut med att det potentiellt kan ha ett problem och i morgon vet du inte vad som blir drabbat här näst eller om det var delarna du investerade i.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

jo har sett den videon, o även den efter om detta problemet.

mitt problem är att KB 5063878 inte finns att avinstallera längre nu..........

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

jo har sett den videon, o även den efter om detta problemet.

Det var ju förra månadens kumulativa uppdatering så den har väl ersatts av förhandsversionen av den här månadens kumulativa uppdatering alltså KB5064081.

Permalänk

ok, ska man ta bort den då istället nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

ok, ska man ta bort den då istället nu?

Har du inga problem nu, så skulle jag inte göra något

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

problem kan ju komma när man flyttar filer, o spelar, detta gör jag inte nu, men men, får se..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Litar inte alls på gränssnittet för Windows Updates, så hade valt att lista alla uppdateringar i PowerShell istället:

WMIC:

wmic qfe list brief

PowerShell 7:

Get-HotFix

Sedan är det bara att avinstallera vald KB:

wusa /uninstall /kb:updateID

Fungerar inte ovan, så kan MUM-filen ha spärrat avinstallation, men det går att låsa upp manuellt.

Tyvärr har jag för mig att just WMIC försvinner i Windows 11 25H2. Tog därför även med exempel för PowerShell 7.

Permalänk
Medlem

Farligt att uppdatera windows. Är ju en sak om man är i "previewprogrammet" men mycket skit (utöver ny bloat) som slinker vidare till normala uppdateringarna.

Nåväl fortsätter köra med mitt Win11 som jag inte uppdaterat sen installation hösten -23. Förutom en manuell KB som hade med Ryzen att göra.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av swenorth1:

Hur har det gått för er?

Du kan ju börja med att kolla om du har en drabbad SSD. Verkar bara vara Phison kontrollers som är drabbade.
Sedan verkar inte problemet vara jättevanligt/lätt att framkalla. Jag har två NVME-SSD med Phison controllers och märkte inget av det. Nu har jag avinstallerat uppdateringen. Och till sist ser det ut som att disken kommer tillbaka om du bryter strömmen. Så den stora risken är om du ofta gör någon operation som triggar felet.

Summan av kardemumman: Uppgradera och var glad.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Här är en video från Britec som hanterar detta från flera vinklar, inklusive när den försvinner från uninstall listan.

https://www.youtube.com/watch?v=n55M_2kRAX4

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB + Samsung 9100 Pro 4 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Tog bort ett litet sidospår.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Har inte sett det här problemet någonstans alls, vi kör både RAID samt nvme och ssd diskar som kopierar flera GIG varje dag , borde märkt om det var ett stort problem på 30K klienter som kör W11

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

JaysTwoCents lade upp en ny video igår/inatt där han utvecklar lite mer om problemet. För honom så räckte det inte att avinstallera säkerhetsuppdateringen då det ändå ligger kvar en "feature update" som inte går att avinstallera.
Hans lösning blev att hitta en nvme med en, än så länge, nand flash controller som inte är påverkad.

Det verkar också som att inte alla diskar dör åtminstone. För honom så startar systemet normalt om han kör en power cycle psu. (nånting med att msi moderkort kör en soft reset istället för hard reset).

Video för den som vill kolla själv
https://youtu.be/TbFIUu_7LIc?si=a-fFhuuqGLmrHTEI

Denna rädsla för att förstöra totalt 9TB nwme fick mig att gå tillbaka till win10 på min och grabbens dator, jag kommer köpa eso till win10 när det kommer.
Jag har samma program och allt installerat nu på win10 som jag hade på win11, men jag märker tydligt att win10 använder ca hälften av alla resurser win11 tog. 3,2GB vs 6,5GB ram och cpu usage 0 till 1% i win10 bara.

Det kommer bli intressant och se hur stapeln ser ut om en månad, när vi får se resultatet efter september månad också.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Farligt att uppdatera windows. Är ju en sak om man är i "previewprogrammet" men mycket skit (utöver ny bloat) som slinker vidare till normala uppdateringarna.

Håller med. Mer telemetri och spårning, tillägget av reklam, uppdateringar som kan krascha hela systemet (känt sen tiotals år tillbaka, så förvisso inget nytt), mjukvaror som återinstalleras (Edge, som ett exempel), med mera.

Windows 11 må vara ett underbart operativsystem gällande gränssnitt och prestanda, men förutom det, nej, fy helskotta vilket dåligt system. Du installerar inte systemet för att du ska använda det. Du installera det för att rätta dig efter vad och hur Microsoft tycker att du ska använda systemet.

Korrigering
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.