Noctuas AIO-kylare släpps under 2026

Permalänk
Melding Plague

Noctuas AIO-kylare släpps under 2026

Noctua har uppdaterat planeran för sina kommande produkter bland annat AIO-kylare och fler svarta fläktar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer vara en toppen produkt. Den kommer även ha ett pris som bara rent utav skjuter den ut i overkligheten och gör den meningslös att överväga ens...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Skall bli kull att se hur den står sig mot Silent Loop 3!

Tystast vinner!

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem

Så klart skippar de 280 storleken som jag väntade på. 😢

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 9070 XT | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung G60SD
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem

Ja eller så fäster man bara några noctua fläktar på en befintlig tyst aio. o kan leva med 1-2 db mer, å sparar 4000 😁😁, men de är garanterat oavsett en bra produkt.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en 420mm med 6st fläktar. Behöver dock nytt chassi då, så får vänta tills det är dags för större uppgraderingar.

Permalänk
Medlem

Synd att radiatorn inte håller färgschemat

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av deja:

Ja eller så fäster man bara några noctua fläktar på en befintlig tyst aio. o kan leva med 1-2 db mer, å sparar 4000 😁😁, men de är garanterat oavsett en bra produkt.

Mig veterligen finns det inga så pass billiga AIO-kylare som använder samma Asetek-plattform, tror enbart det är Ryujin III Extreme som kör G8 V2 i dagsläget och den kostar en hel del.
Gen 8 finns det en hel del men de är ofta på den dyrare sidan.

Mitt största problem med existerande system är att det är svårt att köra pumpen på 3600 RPM utan att den låter för mycket. Förhoppningsvis löser deras design den biten.

Permalänk
Hedersmedlem

Känns rätt .... brunt.... att inte alla komponenter följer samma färgschema.
I den här formen borde allt vara brunt eller istället komma med CHROMAX och inte vara någon halvmesyr, imo!

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Noctua är riktigt bra, men varför kör dom fortfarande den där hemska beige-bruna färgen. Den är gräslig!

Visa signatur

Skrax

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Så klart skippar de 280 storleken som jag väntade på. 😢

Det är synd att de flesta drar tillbaka på 280 mm men samtidigt så är det förståeligt då folk inte verkar köpa.

Permalänk
Medlem

Jag väntar spänt på deras pumplösa "thermal siphon" AIO, om de lyckas få ut den på marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Mig veterligen finns det inga så pass billiga AIO-kylare som använder samma Asetek-plattform, tror enbart det är Ryujin III Extreme som kör G8 V2 i dagsläget och den kostar en hel del.

Mitt största problem med existerande system är att det är svårt att köra pumpen på 3600 RPM utan att den låter för mycket. Förhoppningsvis löser deras design den biten.

Hänger inte med?

Gen8 V2 är väll bara en nyare version, som alla förr eller senare komma adaptera? Att Noctua använder Gen8 V2 är väll för dom utvecklar den just nu för framtiden. Om V2an inte är någon parallell premium grej skulle det inte förvåna mig om du kan köpa en sub 2000kr AIO, Q2 2026 på V2 plattformen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nog för att jag gillar vackra Noctua, men med tanke på vad priset förmodligen kommer att bli ska det bli intressant och se om den är såpass överlägsen att det motiverar priset. Jag är väldigt nöjd med min Arctic Freezer III 280mm där pumpen under normal (2500 v/m) gång är ljudlös, först vid (3500v/m) börjar den låta irriterande. Plus att den kyler VRM jäkligt bra.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Kommer vara en toppen produkt. Den kommer även ha ett pris som bara rent utav skjuter den ut i overkligheten och gör den meningslös att överväga ens...

This. Jag har bara Noctua fläktar i min burk (6st) men bygger jag ny burk blir det INTE Noctua igen. Svårt att motivera priset.

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av AkUs:

Hänger inte med?

Gen8 V2 är väll bara en nyare version, som alla förr eller senare komma adaptera? Att Noctua använder Gen8 V2 är väll för dom utvecklar den just nu för framtiden. Om V2an inte är någon parallell premium grej skulle det inte förvåna mig om du kan köpa en sub 2000kr AIO, Q2 2026 på V2 plattformen.

Det är inte helt självklart, jag tror av det jag sett att Gen8 och Gen8 V2 kommer att samexistera pga prisskillnad bland annat. Misstog mig tidigare, Tryx Panorama upgraded använder också Gen8 v2. Båda de två modellerna som kör den kostar alltså typ 4000 kr plus. Sen är det obekräftat men jag vet inte om Asetek låter vem som helst använda plattformen, jag är inte exakt säker på hur hela proceduren går till.

Sen ska de sägas att jag tror sedan Aseteks patent gick ut kommer det säkert finnas system för 2 000 kronor som är bra men jag har svårt att se just Gen 8 V2 leta sig in i så pass billiga enheter.

Permalänk
Medlem

Fula som stryk noctua, fattar ej hypen!

Visa signatur

Msi X870E Tomahawk
9800X3D
4080 Super
42 LG OledC4

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

This. Jag har bara Noctua fläktar i min burk (6st) men bygger jag ny burk blir det INTE Noctua igen. Svårt att motivera priset.

Jag älskar Noctua. Byggt massor med det. Men det var när en piss fläkt kosta 69:- och en Noctua 199:-
Då fanns det en lifehack poäng med att istället för att köpa ett chassie för 2000kr+ med fina fläktar i redan, köpte man ett chassie för 699:- bytade ut 120mm fram och bak för 400kr och vipps för 1099:- var det knäpp tyst. Men nu har marknaden mognat och det är inte som förr. Du har 3 saker som i princip gjort Noctua överflödigt för breda massan. 1. Andra märken har kommit närmare i tysthet. 2 Chassie tillverkare kastar med bra fläktar för en låg peng. 3. Noctua har höjt priserna.

Sist jag köpte ett beQuiet chassie på kampanj hos Inet, tror det var i julas. Då gav jag 799:- och där satt 4st Lightwings fläktar i...
Även om det inte var kampanj, så är det bra fläktar värda 1000kr löst. Vem skruvar ut dem för att gå över till Noctua?
Både behovet och priset har gjort Noctua till en nishad grej för att flaxa eller kyla ett 50.000kr bygge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Behåll dem? Håller ju 10 år minst

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Kvalite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är inte helt självklart, jag tror av det jag sett att Gen8 och Gen8 V2 kommer att samexistera pga prisskillnad bland annat. Misstog mig tidigare, Tryx Panorama upgraded använder också Gen8 v2. Båda de två modellerna som kör den kostar alltså typ 4000 kr plus. Sen är det obekräftat men jag vet inte om Asetek låter vem som helst använda plattformen, jag är inte exakt säker på hur hela proceduren går till.

Sen ska de sägas att jag tror sedan Aseteks patent gick ut kommer det säkert finnas system för 2 000 kronor som är bra men jag har svårt att se just Gen 8 V2 leta sig in i så pass billiga enheter.

Klart Asetek vill mjölka så länge det går. Problemet kvarstår endå att dom som ska utveckla en ny AIO kommer att stå i valet o kvalet vilken plattform dom ska börja på. Om förmånga no-name plagit ger samma effekt som motsvarande Gen8, varför då betala patent till Asetek?

Enda gången dom kan ta betalt för V2 över V1 är när det finns en synbar trappa. Så V2 presterar över V1 som presterar över no-name plagiat alt utgånga patent man själv kan plagiera. Så fort (vilket jag antar man typ är / närmar sig) alla andra är lika bra som Gen8 så är det ingen som hostar för det. Då måste V2 bli deras mainstream produkt för att få in patent pengar alls.

https://www.inet.se/produkt/5324813/arctic-liquid-freezer-iii... - Man kan juh konstatera på prissättningen att det inte är många kronor i royalty/patent på vissa produkter. Otroligt hur dom kan få ihop något såhär billigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Villhöver

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Klart Asetek vill mjölka så länge det går. Problemet kvarstår endå att dom som ska utveckla en ny AIO kommer att stå i valet o kvalet vilken plattform dom ska börja på. Om förmånga no-name plagit ger samma effekt som motsvarande Gen8, varför då betala patent till Asetek?

Enda gången dom kan ta betalt för V2 över V1 är när det finns en synbar trappa. Så V2 presterar över V1 som presterar över no-name plagiat alt utgånga patent man själv kan plagiera. Så fort (vilket jag antar man typ är / närmar sig) alla andra är lika bra som Gen8 så är det ingen som hostar för det. Då måste V2 bli deras mainstream produkt för att få in patent pengar alls.

https://www.inet.se/produkt/5324813/arctic-liquid-freezer-iii... - Man kan juh konstatera på prissättningen att det inte är många kronor i royalty/patent på vissa produkter. Otroligt hur dom kan få ihop något såhär billigt.

Har en artic från 2019 som fortfarande rullar på tyst och fint. Så imponerande av dem att leverera en riktigt bra produkt då jag gissar att de nya versionerna är bättre än den jag har.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Något säger mig att man kan få en komplett Arctic AIO kylare billigare än enbart Noctua fläktarna.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Något säger mig att man kan få en komplett Arctic AIO kylare billigare än enbart Noctua fläktarna.

Precis. Saken gör det inte bättre med att Arctic inte är en dålig produkt heller.

https://www.sweclockers.com/testpilot/40929-testpilot-arctic-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Byta fläktar på radiatorn mrnar jag, de borde ju knappast va ett problem?

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se om noctuas grej över pumpen gör så pass stor skillnad.
Jag är ingen fan av AIO pga eventuella missljud ifrån just pumpen.

I vilket fall som hoppas man ju det blir ok så nästa steg blir att de utvecklar en egen AIO Från grunden istället för använda OEM bas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Kvalitet, typ aldrig någon form av missljud ifrån motoriken osv, och håller som en gjutjärnsstekpanna typ.
Jag bryr mig 0 om hur komponenter ser ut, jag har min burk på golvet utan fönster och sådant skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kvalitet, typ aldrig någon form av missljud ifrån motoriken osv, och håller som en gjutjärnsstekpanna typ.
Jag bryr mig 0 om hur komponenter ser ut, jag har min burk på golvet utan fönster och sådant skit.

Okej jag har min på skrivbordet och då har allt estetiskt fint

Visa signatur

Msi X870E Tomahawk
9800X3D
4080 Super
42 LG OledC4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Blir intressant att se om noctuas grej över pumpen gör så pass stor skillnad.
Jag är ingen fan av AIO pga eventuella missljud ifrån just pumpen.

I vilket fall som hoppas man ju det blir ok så nästa steg blir att de utvecklar en egen AIO Från grunden istället för använda OEM bas.

Generellt går ju pumpen alldeles för snabbt.... Man kan alltid köra dessa på en rpm som är tyst med minimal prestanda sänkning.

Vinsten att köra 3500 rpm mot 2000 är minimal... Vattnet hinner aldrig värmas upp ändå så flödet har mindre betydelse..

Visa signatur