Microsoft släpper källkoden till 6502 Basic

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper källkoden till 6502 Basic

Tusentals programmerares första möte med kod på Commodore 64.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En asm fil på 7000 rader? Den var nog kul att felsöka i

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Blir lite missvisande med en bild på C64:an... En bild på en Commodore PET hade varit bättre

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Skrivet av talonmas:

En asm fil på 7000 rader? Den var nog kul att felsöka i

Mycket kommentarer och tomma rader.

Ändå så drömmer jag lite tiilbaka att få jobba med sånt som jag gjorde i grundkurserna i skolan, jag syftar på assembler och man inte inkluderade någon annans bibliotek, utvecklingsmiljö etc,

Idag är det mer att något krånglar, felet kan ligga hos en själv eller hos någon annan där man kan ha väldigt begränsade möjligheter till att få denna andra bidra något alls. Om de andra tex är Microsoft.
Men det är lite kört då folk inte precis vill ha en 7 segment display som information för deras tekniska prylar utan de förväntar sig interface som ”kräver” att man utnyttjar andras bibliotek för att kunna göra det man ska göra på tiden man har på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Blir lite missvisande med en bild på C64:an... En bild på en Commodore PET hade varit bättre

Tja. Alla Commodores 8 bitars datorer körde ju Microsoft Basic. Lustigt nog var det endast Commodores 128, som hade copyright meddelande om att den använde Microsoft Basic.

Permalänk
Medlem

Jag är inte superförtjust i M$ men när de gör sådana här grejer blir jag glad.
Ur ett historiskt perspektiv så är det otroligt viktigt och bra. Sen att hobby utvecklare kan göra roliga projekt med det är bara toppen.

Permalänk
Medlem

Va kul. Jag har min professionella grund i den där Basic-tolken (och ABC 80 lite grand).
Faktiskt skrev jag ett komplett kundregister- och faktureringsprogram i Basic på en Commodore PET nån gång runt 1985 till en lokal företagare som höll på med tvätteri och entremattor för butiker o.dyl. Det var ohyggligt krångligt att ha alla rutiner i koden med en massa goto:s. Hur jag kunde ro ihop det är för mig idag en gåta. Tyvärr har jag ingen kopia av den koden heller.

Men, programmet användes i bra många år och killen var skitnöjd med det. Jag tjänade en uppsättning vinterdäck och var lycklig för det (men förstås borde jag egentligen fått bättre betalt).

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om att Microsoft även låg bakom C64:ans basic, enda jag visste om var att de utvecklade Amiga Basic.

Även om det var först på Amigan som mitt programmeringsintresse riktigt tog fart så var det i Basic på mina syskons C64 (eller C64C, om man ska vara petig) som jag tog mina första stapplande steg som programmerare som 11-12 åring.

Bland annat utvecklade jag ett enkelt shoot-em up spel där skotten alltid följde skeppet men styrde i sidled, jag hade fått en bugg där skotten annars alltid åkte från nedre högre hörnet till övre vänstra hörnet när man sköt och den enklaste lösningen jag kunde hitta var att låsa skottens position i sidled till samma som skeppets

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Bland annat utvecklade jag ett enkelt shoot-em up spel där skotten alltid följde skeppet men styrde i sidled, jag hade fått en bugg där skotten annars alltid åkte från nedre högre hörnet till övre vänstra hörnet när man sköt och den enklaste lösningen jag kunde hitta var att låsa skottens position i sidled till samma som skeppets

Imponerande! Gjorde inget annat än enkla textbaserade Quest-spel i BASIC på C64.

Höll mig till Shoot-'Em-Up Construction Kit (SEUCK) för att göra spel i klass med det du beskrev.

SEUCK:

Borde ha kvar mitt gamla projekt till SEUCK på Amiga någonstans

Permalänk
Medlem

Lite kul ändå, kanske skulle titta på koden lite för skojs skull.

Ingen fan av Bajsik, men det var så min utvecklarbana startade (med en Vic-20, som farsan lärde upp mig på), så tacksam är jag ändå.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

10 PRINT "HEJ"
20 GOTO 10
RUN

Var mitt, och förmodligen många andras, första datorprogram någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Hade ingen aning om att Microsoft även låg bakom C64:ans basic, enda jag visste om var att de utvecklade Amiga Basic.

BASIC var Microsofts startskott och grund för företaget. Det var där de startade i mitten av 70-talet. Operativsystem och kontorsprogram kom långt mycket senare och först på 80-talet.

Efter att jag startat min programmeringsbana på ZX81 med Sinclairs enkla BASIC (väldigt rudimentär, men billig dator för 995.- att starta med, trots dåligt tangentbord och begränsat minne), så blev det en Apple ][ Europlus för mig med Applesoft BASIC (Microsofts BASIC licensierat av Apple).

https://en.wikipedia.org/wiki/Applesoft_BASIC

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Va kul. Jag har min professionella grund i den där Basic-tolken (och ABC 80 lite grand).
Faktiskt skrev jag ett komplett kundregister- och faktureringsprogram i Basic på en Commodore PET nån gång runt 1985 till en lokal företagare som höll på med tvätteri och entremattor för butiker o.dyl. Det var ohyggligt krångligt att ha alla rutiner i koden med en massa goto:s. Hur jag kunde ro ihop det är för mig idag en gåta. Tyvärr har jag ingen kopia av den koden heller.

Men, programmet användes i bra många år och killen var skitnöjd med det. Jag tjänade en uppsättning vinterdäck och var lycklig för det (men förstås borde jag egentligen fått bättre betalt).

Jag känner igen det där med att man undrar hur tusan man fick ihop ditten och datten förr i tiden.
Svaret är nog att man hade ju inget annat val då, man blev liksom inte mentalt "begränsad" av
att det fanns några andra verktyg som kunde gjort jobbet lättare.
Man fick trixa ihop det med det man hade och vara kreativ.
Och så glad man var till slut när allt funkade som man hade visualiserat för sitt inre !
Idag blir jag svettig när jag tänker tillbaka på en del projekt.
Det är kul att backa ibland och titta tillbaka bland kodrader och kommentarer.
För min del gäller det PLC-programmering.

Visa signatur

Hemma : Ryzen 9 3900X | X470 | 64GB | RTX5080 | 2TB M.2 | W11 pro | LG C4 42" | Benchmark DAC3 B / HPA4 | Focal Solo 6 ST6
Borta : MSI Raider 18 HX A14VHG | RME ADI-2 DAC FS | Denon AH-D9200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganymede:

Jag känner igen det där med att man undrar hur tusan man fick ihop ditten och datten förr i tiden.
Svaret är nog att man hade ju inget annat val då, man blev liksom inte mentalt "begränsad" av
att det fanns några andra verktyg som kunde gjort jobbet lättare.
Man fick trixa ihop det med det man hade och vara kreativ.
Och så glad man var till slut när allt funkade som man hade visualiserat för sitt inre !
Idag blir jag svettig när jag tänker tillbaka på en del projekt.
Det är kul att backa ibland och titta tillbaka bland kodrader och kommentarer.
För min del gäller det PLC-programmering.

Ja, till vardags hackar jag Javakod och bygger webbapplikationer för digitaliseringslösningar. En helt annan värld.
Men, på hobbysidan försöker jag nu klämma ner ett Force feedback projekt (en cessna-styrratt typ) på 32 KB flash och 2,5 MB RAM på en Arduino Pro Micro. Visserligen har man ett modernt programspråk (C++), men det går ju inte att använda några som helst esoteriska objektorienteringar, det tar för mycket utrymme. Ligger just nu på 98% nyttjad flash, och då har jag tokoptimerat. Lite gött och utmanande att koda där man verkligen måste tänka på varenda byte...
Liknar kanske lite PLC-programmering. Kanske? Jag har aldrig varit i den världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Visserligen har man ett modernt programspråk (C++), men det går ju inte att använda några som helst esoteriska objektorienteringar, det tar för mycket utrymme. Ligger just nu på 98% nyttjad flash, och då har jag tokoptimerat. Lite gött och utmanande att koda där man verkligen måste tänka på varenda byte...

Du får helt enkelt brak-tok-optimera! Men om du inte använder ngt avancerat kanske man kan gå till C för att få ned storleken? Om man råkar dra in något av std:: (typ iostream) i ett C++ projekt kan det dra iväg rejält. Men allt det har du nog redan tänkt på, ingår ju implicit under kategorin tokoptimering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Du får helt enkelt brak-tok-optimera! Men om du inte använder ngt avancerat kanske man kan gå till C för att få ned storleken? Om man råkar dra in något av std:: (typ iostream) i ett C++ projekt kan det dra iväg rejält. Men allt det har du nog redan tänkt på, ingår ju implicit under kategorin tokoptimering

Skönt att vara PLC-programmerare, så länge cykeltid och minne räcker till kan man prioritera programmets läsbarhet framför smarta akrobatkonster, fast ibland kan man ju inte låta bli !
Kommentera, kommentera vettigt och inte bara hälla ut det man har huvudet i kommentarsfältet

Visa signatur

Hemma : Ryzen 9 3900X | X470 | 64GB | RTX5080 | 2TB M.2 | W11 pro | LG C4 42" | Benchmark DAC3 B / HPA4 | Focal Solo 6 ST6
Borta : MSI Raider 18 HX A14VHG | RME ADI-2 DAC FS | Denon AH-D9200

Permalänk
Medlem

Här finns mer information om koden och släppet (om någon missat det):

Bringing BASIC back: Microsoft’s 6502 BASIC is now Open Source

https://opensource.microsoft.com/blog/2025/09/03/microsoft-op...

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]