Asus Geforce RTX 5080 Noctua OC Edition - Ich bin ein believer!

Permalänk
Medlem

Haha jävlar va stort det var, och jävlar va dyrt det var! Aja, kul koncept.

Permalänk
Medlem

Intressant recension, om än för ett kort som inte intresserar mig.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett bra kort.
Men känns som det hamnar i ett mellanläge där det är bättre att antingen satsa ännu mer och gå upp till ett RTX 5090 eller att hitta ett annat RTX 5080 som är mer prisvärt.

Permalänk
Medlem

Den förtjänar onekligen sin utmärkelse! Väldigt brun.

Permalänk
Medlem

Någon hjälte får bidra med den odödliga gifen från Chassijesus "Men priset!" :>

Jävligt synd att Noctua-modellerna kommer så sent men att priset ligger på samma nivå som fläskigaste eftermarknadskorten gjorde när de släpptes för sju månader sen :/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Finns ingen logik alls i att denna lösning monteras på något annat än ett 5090. Det är ändå premiumkortet och då finns det ingen risk att det blir så dyrt att det finns bättre val om man ändå vill ha det bästa. Att välja denna 5080 istället för de billigaste 5090 eller tom ett begagnat 4090 är ju hål i huvet...

Permalänk
Medlem

Ballt kort men tråkigt att det kostar vad ett 5090 borde kosta

Permalänk
Medlem

Riktigt mysig video, tack för recensionen.

Permalänk
Medlem

"believer"

Brunliever!

Permalänk

Härlig recension och härligt med Noctua fläktar i grafikkort men som andra redan nämnt så är priset lite väl galet.

En 5090 skulle kunna nå samma prestanda med 50% användning och därmed vara knäpptyst genom att inte behöva snurra upp sina fläktar. 19k för en 5080 när det finns ett hav av dem med likvärdig prestanda för 12k, förstår verkligen inte hur det går till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Känns som det bästa med kortet är att dom visar var skåpet står.
Om man vill kan man maxa kylförmåga och göra det behagligt. Synd bara att man måste betala så satans mycket för det.

Bättre att köpa vattenblock för 2000 till kortet om du vill maxa kylprestandan.
Mitt 5090 ligger på 30-32 grader full load.

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av lasseTM:

Bättre att köpa vattenblock för 2000 till kortet om du vill maxa kylprestandan.
Mitt 5090 ligger på 30-32 grader full load.

Visst är det så! Men det är långtifrån alla som är intresserade av DYI-lösningar inom kategorin "jag vill ha det bästa"

Enligt min mening är marknaden för det här kortet mycket liten, men de få exemplaren som når Norden kommer alla att sälja slut.

☑ Brand building

Permalänk
Proffsmoddare

Gillar och behöver ett! Men vill faktiskt påstå att mitt 3070 Noctua med gamla varianten på kylaren är bra mycket snyggare. 3 fläktar absolut men annars rätt meh.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av timpelay:

Gillar och behöver ett! Men vill faktiskt påstå att mitt 3070 Noctua med gamla varianten på kylaren är bra mycket snyggare. 3 fläktar absolut men annars rätt meh.

Den är inte någon skönhet heller, enligt min mening, men den ser iaf. ut mer som en uggla när den har två ögon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Visst är det så! Men det är långtifrån alla som är intresserade av DYI-lösningar inom kategorin "jag vill ha det bästa"

Enligt min mening är marknaden för det här kortet mycket liten, men de få exemplaren som når Norden kommer alla att sälja slut.

☑ Brand building

Det är ju långt ifrån det bästa, för 2-3000 mer får du ett 5090 som du kan klocka ned eller enkelt sätta power target på 350W det och då kommer det bli både tystare och bättre prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför ens släpps den nu när super korten är så nära? I alla fall om man ska tro alla rykten.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av lasseTM:

Det är ju långt ifrån det bästa, för 2-3000 mer får du ett 5090 som du kan klocka ned eller enkelt sätta power target på 350W det och då kommer det bli både tystare och bättre prestanda.

Nja, tystare än så här blir det nog knappast. Men kanske! Med bästa syftar jag inte specifikt på hastigheten, går mer in på det i recensionen. Dock blir väl mellanskillnaden lite drygt 6 000 kronor för att få den "dassigaste" 5090:n (25 990 på prisjakt). Men varken du eller jag är tilltänkt målgrupp för kortet, eftersom vi diskuterar prisvärdheten. Det är är lite som att vi argumenterar för att det finns billigare, bättre, eller mer prisvärda väskor än Guccis. Sant, men det är inte riktigt relevant för köparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Nja, tystare än så här blir det nog knappast. Men kanske! Med bästa syftar jag inte specifikt på hastigheten, går mer in på det i recensionen. Dock blir väl mellanskillnaden lite drygt 6 000 kronor för att få den "dassigaste" 5090:n (25 990 på prisjakt). Men varken du eller jag är tilltänkt målgrupp för kortet, eftersom vi diskuterar prisvärdheten. Det är är lite som att vi argumenterar för att det finns billigare, bättre, eller mer prisvärda väskor än Guccis. Sant, men det är inte riktigt relevant för köparna.

23990 är det billigaste faktiskt, msi ventus som kommer in veckovis in i lager och 5090 fe. 25990 är ju msi vanguard.

Sen tvivlar jag att en grafikkorts connoisseur skulle ens titta på 5080 när det finns 5090.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrepSek69:

En 5090 skulle kunna nå samma prestanda med 50% användning och därmed vara knäpptyst genom att inte behöva snurra upp sina fläktar. 19k för en 5080 när det finns ett hav av dem med likvärdig prestanda för 12k, förstår verkligen inte hur det går till.

Märkes och Premium varianter är sällan vettiga när man kikar på vad de ger mot vad man betalar extra jämfört med standardmodeller. Finns ju gott om Noctua fans här på forumet, så tror inte de har några problem att hitta tillräckligt många köpare över världen som de kan "lura" att betala 19 000kr för ett 5080 för att det ska bli lönsamt för dom. Men jag hoppas jag har fel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

Nischad produkt för fanboys, brukar alltid sälja slut trots att prislappen är långt över MSRP, var så på 3080, 4080 och nu 5080.
Noctua har spanat lite på om det går att göra ett 5090 med Asus har jag läst, 90-korten hade helt klart varit mer befogat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

23990 är det billigaste faktiskt, msi ventus som kommer in veckovis in i lager och 5090 fe. 25990 är ju msi vanguard.

Sen tvivlar jag att en grafikkorts connoisseur skulle ens titta på 5080 när det finns 5090.

Andra meningen gällande att en entusiast inte ens skulle titta på detta är ju motsägelsefullt i sig, det är ju just för att det finns extremt kräsna entusiaster som denna modell existerar och säljer slut överallt varje gång den släpps oavsett krets.

Bönderna och pöbeln som handlar sina datorer färdiga eller låter någon annan välja kommer ju inte ens veta att detta kort är en grej

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

detta är väl eg ett tuff kort med smått modifierad tuf kylare å noctua fläktar på. vette fasiken om jag hade betalat så mycket för ett 5080 när man själv kan få tlll liknande frankenstein byggen. Hade not istället tagit ett astral å satt på 3 chassi fläktar å walla.

Sweclockers borde prova detta! Ta ett billigt 5080 o smäll på bättre fläktar o se vad skillnaden blir 👍

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem

I mitt huvud kostar en dator fortfarande 20k kronor. Fan vad dom lurat oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

I mitt huvud kostar en dator fortfarande 20k kronor. Fan vad dom lurat oss.

Faktiskt. Kommer ihåg när Robert sa att hans farsas dator kostade 20 000 och det var totalt omöjligt att få ihop i ens huvud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Verkar vara ett bra kort.
Men känns som det hamnar i ett mellanläge där det är bättre att antingen satsa ännu mer och gå upp till ett RTX 5090 eller att hitta ett annat RTX 5080 som är mer prisvärt.

Jämnförde mina siffror med detta kortet och deras founders. Jag har ett överklockat och undervoltat founders, (1.000mV).
3150mhz mot 2730mhz, 1088GB/s mot 960GB/s och 12790kr mot 19390kr.

Köpte FE ihopp om att montera ett vattenblock, men det finns ju inte till FE på denna generation. Så kanske byter ut gpun mot ett i 6000 serien. Men känns som ett bra ex med en undervolt på 0,075mV och 3150mhz som jag testar just nu.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2