Person finns på Mrkoll men inte på Ratsit m.fl.

Permalänk
Medlem

Person finns på Mrkoll men inte på Ratsit m.fl.

Undrar hur en person kan finnas på Mrkoll men inte på Ratsit, Merinfo eller nån annanstans trots att personen står som VD för två företag på t.ex. Ratsit. Trodde inte att man kunde ta bort sig från dessa sidor mer än att dölja sig för ej inloggade på t.ex. Ratsit. Nått jag har missat?

Permalänk
Medlem

Det går att ta bort sig från dem flesta
https://www.ratsit.se/dolj

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Det går att ta bort sig från dem flesta
https://www.ratsit.se/dolj

Jag har det aktiverat på mig själv men jag dyker upp ändå fast det står "Dold träff". Loggar man in kan man se alla dolda. Denna personen existerar alltså inte alls vilket jag inte fattar hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivqah:

Undrar hur en person kan finnas på Mrkoll men inte på Ratsit, Merinfo eller nån annanstans trots att personen står som VD för två företag på t.ex. Ratsit. Trodde inte att man kunde ta bort sig från dessa sidor mer än att dölja sig för ej inloggade på t.ex. Ratsit. Nått jag har missat?

Det går att ta bort sig! Ett mejl och vips så är du borta och inte bara dold.

Har själv gjort så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Det går att ta bort sig! Ett mejl och vips så är du borta och inte bara dold.

Har själv gjort så.

Ok. Då tolkar jag det som att Ratsit m.fl. tar bort på skriftlig begäran men inte Mrkoll? För personen finns där av nån anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivqah:

Ok. Då tolkar jag det som att Ratsit m.fl. tar bort på skriftlig begäran men inte Mrkoll? För personen finns där av nån anledning.

Det går att ta bort sig från Mrkoll också (jag har gjort det) enda siten som jag inte haft framgång på är upplysning.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivqah:

Jag har det aktiverat på mig själv men jag dyker upp ändå fast det står "Dold träff". Loggar man in kan man se alla dolda. Denna personen existerar alltså inte alls vilket jag inte fattar hur?

Bara ta bort sig från ratsit istället för att dölja

https://www.ratsit.se/tabort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Det går att ta bort sig från Mrkoll också (jag har gjort det) enda siten som jag inte haft framgång på är upplysning.se

Såg att personen ifråga fanns på upplysning.se också. Då har personen kanske inte begärt borttagning på Mrkoll.

Tack för informationen. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Bara ta bort sig från ratsit istället för att dölja

https://www.ratsit.se/tabort

Åfan, det var ju smidigt. Tack för länk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivqah:

jo då! Alla tar bort nu. Har för mig att det är en ny lag som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Ok, för det har inte gått tidigare när jag har försökt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Skrivet av Rivqah:

Ok, för det har inte gått tidigare när jag har försökt.

Det kom ett avgörande från HD förra året som banade väg för detta.

Upplysning.se är för övrigt under granskning av IMY då han (Lars Save) vägrar ta bort folk.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Det kom ett avgörande från HD förra året som banade väg för detta.

Upplysning.se är för övrigt under granskning av IMY då han (Lars Save) vägrar ta bort folk.

Menar du detta? https://www.imy.se/tillsyner/upplysning-checknode-ab/

För där ingår även MrKoll men enligt en person i tråden tar alltså MrKoll bort en på begäran men inte Upplysning.se än så länge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivqah:

Menar du detta? https://www.imy.se/tillsyner/upplysning-checknode-ab/

För där ingår även MrKoll men enligt en person i tråden tar alltså MrKoll bort en på begäran men inte Upplysning.se än så länge?

Stämmer bra. Jag är borttagen från MrKoll, men det var nästan ett år sen nu.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Permalänk

Att finnas eller icke finnas på dessa tjänster, det är frågan. -Halmet om han hade levt år 2025.

Jag har stött på personer som har valt att vara väldigt restriktiva med sitt internetliv, detta bara av rent sunt förnuft.
Problemet är att om någon utanstående vill göra en affär med dem, det kan vara köpa något dyrare, anställa dem etc. Så skapar för mycket frånvaro från internet misstankar.

Vore det inte för detta så hade jag rekommenderat nästan alla att ta bort sig från dessa tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att finnas eller icke finnas på dessa tjänster, det är frågan. -Halmet om han hade levt år 2025.

Jag har stött på personer som har valt att vara väldigt restriktiva med sitt internetliv, detta bara av rent sunt förnuft.
Problemet är att om någon utanstående vill göra en affär med dem, det kan vara köpa något dyrare, anställa dem etc. Så skapar för mycket frånvaro från internet misstankar.

Vore det inte för detta så hade jag rekommenderat nästan alla att ta bort sig från dessa tjänster.

Obs - högst subjektiv erfarenhet men detta är min erfarenhet:
Först var vi alla rätt privata - sen kom eran om att alla självmant ska lägga ut sig helt på olika bloggar, lunarstorm, facebook osv. Den eran kändes som att det var konstigt att inte lägga ut sig där. Men den eran känns över nu. Nu börjar det kännas mer öppet och naturligt att många inte vill det längre.

Så jag personligen tycker inte det är det minsta misstänksamt att man vill värna om sitt privatliv. Nästan tvärtom..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Först var vi alla rätt privata - sen kom eran om att alla självmant ska lägga ut sig helt på olika bloggar, lunarstorm, facebook osv. Den eran kändes som att det var konstigt att inte lägga ut sig där. Men den eran känns över nu. Nu börjar det kännas mer öppet och naturligt att många inte vill det längre.

Så jag personligen tycker inte det är det minsta misstänksamt att man vill värna om sitt privatliv. Nästan tvärtom..

Jag håller med. Men det handlar om att inte vara extrem åt något håll.
Ska man anställa någon och det finns inte ett enda spår av personen på hela internet, vare sig Facebook, linkedin, Mrkoll, Ratsit diverse telefonkataloger etc. Så blir man genast misstänksam. Kommer personen inte från ett företag som man väl känner till så är det nästan så man skulle gå vidare till nästa kandidat.
Detsamma med andra saker som att möta någon för att köpa en dyrare bil, det kan då bli att kolla in nästa annons.

Raka motsatsen att vara en superaktiv person som lägger ut precis allt är såklart inte bra.

Permalänk
Medlem

Jag håller med. Men det handlar om att inte vara extrem åt något håll.
Ska man anställa någon och det finns inte ett enda spår av personen på hela internet, vare sig Facebook, linkedin, Mrkoll, Ratsit diverse telefonkataloger etc. Så blir man genast misstänksam. Kommer personen inte från ett företag som man väl känner till så är det nästan så man skulle gå vidare till nästa kandidat.
Detsamma med andra saker som att möta någon för att köpa en dyrare bil, det kan då bli att kolla in nästa annons.

Så kan det givetvis vara i vissa fall. Får bli en avvägning helt enkelt, kanske tappar man någon jobbintervju pga det men för min del så tror jag att jag bör imponera med den jag är och visar mig vara gentemot arbetsgivaren där och då. Har dom frågor om varför jag inte har en instagram eller uppgifter synliga på ratsit så kan jag förklara det med vettiga logiska förklaringar på ett sätt som jag tror de flesta köper och kan relatera till. De som inte kan.. Well.. Kanske lika bra att de inte blir mina arbetsgivare ändå.

"Raka motsatsen att vara en superaktiv person som lägger ut precis allt är såklart inte bra." <--- precis detta jag menar att min upplevelse är senare tid. Att det blivit mer och mer acceptabelt och förståligt hos många idag. Vilket för övrigt är väldigt skönt!

Sen såklart ska man söka jobb inom marknadsföring eller någon säljyrke så kanske man måste visa på att man förstår sig på sociala medier och att exponeras där är en del av ens person. Som tur är för min del har jag inte det kravet på mig, så jag kan bekvämt välja att vara frånkopplad det.

lade till sista stycket
Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Gött med tips i tråden! Hittade för övrigt en sammanställd lista med ställen man kan tänkas vilja plockas ned från på Polismyndighetens hemsida: Minska din synlighet på internet.

Plöjde igenom minst 5 tjänster och det är bara Mr Koll som verkar trilskas och kräva att man mailar dem, får se om det går vägen utan påtryckning eller att jag ska behöva dra upp lagen för dem.

Permalänk
Medlem

Alltid varit anonym på Internet så det har aldrig funnits något om mig förutom informationen på dessa personsökningar. Nu är jag inte aktiv jobbsökande och har inte varit på evigheter men när jag var så fick jag aldrig höra något om det.

Förstår dock att man vill kolla upp någon man ska göra affärer med då jag har gjort det själv.

Skrivet av Nima2001:

Tycker alla som sysslar med sociala medier och publika/öppna konton är lika oprivata/offentliga nu som tidigare. Möjligtvis att några har dragit sig tillbaka men så finns det personer, som jag, som aldrig har befunnit sig på sociala medier - eller så har man haft anonymiserat konto från början.

Vet inte om misstänksam är rätt ord men har absolut fått höra mer än en gång att jag är svår att få tag i eftersom jag inte existerar på Facebook och aldrig haft synligt telefonnummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaeronSoda:

Gött med tips i tråden! Hittade för övrigt en sammanställd lista med ställen man kan tänkas vilja plockas ned från på Polismyndighetens hemsida: Minska din synlighet på internet.

Plöjde igenom minst 5 tjänster och det är bara Mr Koll som verkar trilskas och kräva att man mailar dem, får se om det går vägen utan påtryckning eller att jag ska behöva dra upp lagen för dem.

När du skriver maila MrKoll, menar du fylla i deras webbformulär eller var hittar du deras mailadress? Håller med om att det känns omständligt i jämförelse med Ratsit m.fl. som erbjuder BankID. Så mycket smidigare.

Edit: Såg nu mailadressen på din länk.

Permalänk
Medlem

Mr koll hade ju också en bankid tjänst för att dölja sig?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Mr koll hade ju också en bankid tjänst för att dölja sig?

Länk? Det enda jag hittar är detta: https://mrkoll.se/om/andra-uppgifter/

Du döljer bara telefonnummer (vilket jag redan dolt hos operatör) och utdelningsadress. Allt annat är kvar tydligen.

Permalänk
Medlem

MrKolls autosvar tyder på att de inte frivilligt vill ta bort ens uppgifter men det återstår att se om nu folk har lyckats för redan ett år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivqah:

MrKolls autosvar tyder på att de inte frivilligt vill ta bort ens uppgifter men det återstår att se om nu folk har lyckats för redan ett år sedan.

Ja menade nog dölja bara. Trodde det även tog bort.

Kan du dela deras autosvar här

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Lycka till att plocka bort uppgifterna från MrKoll. Jag har mailat dom ett par gånger med IMY:s brevmall men inget har hänt för det. Såhär ser mailsvaret ut @Nima2001:

Skrivet av MrKoll:

Hej!

Tack för ditt mail till oss. Detta är ett automatiskt svar från oss.

Vi får många för förfrågningar just nu vilket dessvärre leder till ovanligt
långa svarstider. Vi ber om ursäkt
för eventuellt besvär detta medför.

Vi får många frågor som handlar om publicerade uppgifter i vår
upplysningstjänst Mrkoll.se. Tjänsten publicerar sådana uppgifter som är
offentliga handlingar och därmed tillgängliga för alla via den svenska
offentlighetsprincipen. Du kan själv tillfälligt dölja din utdelnings
adress och permanent ta bort telefonnummer som listas på dig.

Här ger vi svar på några av de vanligaste frågorna vi får. Om du undrar
över något annat kommer vi att återkomma med ett personligt svar till dig.
Vi läser alla mail men kan tyvärr inte svara alla personligen.

*Hur tar jag bort uppgifter från Mrkoll?*
Du kan själv dölja din utdelnings adress och ta bort telefonnummer som du
inte vill ska listas i Mrkoll. För att hantera dina publicerade uppgifter
går du till Kundservice och klickar dig fram till *Inloggning med Bank ID*.
Du kan även följa nedanstående länk:

https://mrkoll.se/om/andra-uppgifter/

*Har ni rätt att publicera mina uppgifter utan att jag har gett mitt
medgivande till det?*
Mrkoll.se är en grundlagsskyddad tjänst. Vårt utgivningsbevis har meddelats
av Myndigheten för press, radio och tv. En effekt av detta är att
publiceringarna sker med stöd av lagen om yttrandefrihet, varför
dataskyddsförordningen GDPR inte gäller. Du kan läsa mer om publicering av
uppgifter och utgivningsbevis direkt i tjänsten under valet Om tjänsten.

*Vad betyder det att jag haft "x antal besökare denna månad"?*
Informationen visar hur många besökare din öppna information i Mrkoll har
haft under pågående månad. Detta betyder inte att besökarna har beställt
bakgrundskontroller eller annan information om dig.

*Kan personen i fråga se om jag köper och läser en dom?*
Nej. Du är helt anonym när du köper rättsdata från oss.

*En uppgift om mig stämmer inte, varför?*
Vår information har sitt ursprung hos myndigheterna, och även där kan det
bli fel. Om t.ex. en adress eller ett lägenhetsnummer inte stämmer ber vi
dig först vända dig till Skatteverket för att kontrollera att informationen
inte är fel i deras register.

Om din fråga gäller något annat kommer vi att återkommer till dig så snart
vi kan.

--
Hälsningar,
Josefina
Kundservice för Mrkoll.se

*Nusvar AB*
*E* hej@nusvar.se

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Lycka till att plocka bort uppgifterna från MrKoll. Jag har mailat dom ett par gånger med IMY:s brevmall men inget har hänt för det. Såhär ser mailsvaret ut @Nima2001:

Intressant att nån har lyckats i tråden men jag ser inga bevis för att lyckas själv, förrän det blir någon fällande dom eller nått mot dem och upplysning.se.

Man kan ju börja med att försöka få bort de från sökmotorer även om jag antar att de flesta känner till MrKoll och bara kan skriva in adressen. Ändå mindre serverat på silverfat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivqah:

Intressant att nån har lyckats i tråden men jag ser inga bevis för att lyckas själv, förrän det blir någon fällande dom eller nått mot dem och upplysning.se.

Man kan ju börja med att försöka få bort de från sökmotorer även om jag antar att de flesta känner till MrKoll och bara kan skriva in adressen. Ändå mindre serverat på silverfat.

Jag är en som lyckats, förra året. Jag tror de slutade för att det blev för många helt enkelt. Nu stretar de mot tills deras existens oundvikligen upphör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mejlade upplysning.se den 8 september för att först den 13 september få följande meddelande:

Citat:

Mail Delivery System

Undelivered Mail Returned to Sender

This is the mail system at host mail-storage-03.fbg1.glesys.net.

I'm sorry to have to inform you that your message could not
be delivered to one or more recipients. It's attached below.

For further assistance, please send mail to postmaster.

If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the attached returned message.

The mail system

<info@upplysning.se>: temporary failure. Command output: maildrop: maildir over
quota.

Skumt. Liknande felmeddelande brukar komma omgående efter att man har skickat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivqah:

Skrivet av Waliant:

Jag är en som lyckats, förra året. Jag tror de slutade för att det blev för många helt enkelt. Nu stretar de mot tills deras existens oundvikligen upphör.

Nu är jag bortplockad. Vet inte vad som gjorde det, skickade ytterligare mail där jag yrkade på GDPR samt skrev till dom direkt på: https://mrkoll.se/om/kundservice-kundkontakt/

Skönt att slippa ha sina uppgifter på den där skitsidan!

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV