Hej!
Tack för ditt mail till oss. Detta är ett automatiskt svar från oss.
Vi får många för förfrågningar just nu vilket dessvärre leder till ovanligt
långa svarstider. Vi ber om ursäkt
för eventuellt besvär detta medför.
Vi får många frågor som handlar om publicerade uppgifter i vår
upplysningstjänst Mrkoll.se. Tjänsten publicerar sådana uppgifter som är
offentliga handlingar och därmed tillgängliga för alla via den svenska
offentlighetsprincipen. Du kan själv tillfälligt dölja din utdelnings
adress och permanent ta bort telefonnummer som listas på dig.
Här ger vi svar på några av de vanligaste frågorna vi får. Om du undrar
över något annat kommer vi att återkomma med ett personligt svar till dig.
Vi läser alla mail men kan tyvärr inte svara alla personligen.
*Hur tar jag bort uppgifter från Mrkoll?*
Du kan själv dölja din utdelnings adress och ta bort telefonnummer som du
inte vill ska listas i Mrkoll. För att hantera dina publicerade uppgifter
går du till Kundservice och klickar dig fram till *Inloggning med Bank ID*.
Du kan även följa nedanstående länk:
https://mrkoll.se/om/andra-uppgifter/
*Har ni rätt att publicera mina uppgifter utan att jag har gett mitt
medgivande till det?*
Mrkoll.se är en grundlagsskyddad tjänst. Vårt utgivningsbevis har meddelats
av Myndigheten för press, radio och tv. En effekt av detta är att
publiceringarna sker med stöd av lagen om yttrandefrihet, varför
dataskyddsförordningen GDPR inte gäller. Du kan läsa mer om publicering av
uppgifter och utgivningsbevis direkt i tjänsten under valet Om tjänsten.
*Vad betyder det att jag haft "x antal besökare denna månad"?*
Informationen visar hur många besökare din öppna information i Mrkoll har
haft under pågående månad. Detta betyder inte att besökarna har beställt
bakgrundskontroller eller annan information om dig.
*Kan personen i fråga se om jag köper och läser en dom?*
Nej. Du är helt anonym när du köper rättsdata från oss.
*En uppgift om mig stämmer inte, varför?*
Vår information har sitt ursprung hos myndigheterna, och även där kan det
bli fel. Om t.ex. en adress eller ett lägenhetsnummer inte stämmer ber vi
dig först vända dig till Skatteverket för att kontrollera att informationen
inte är fel i deras register.
Om din fråga gäller något annat kommer vi att återkommer till dig så snart
vi kan.
--
Hälsningar,
Josefina
Kundservice för Mrkoll.se
*Nusvar AB*
*E* hej@nusvar.se