SweClockers drop!

Ta bort dina uppgifter från nätet, bäst tjänst?

Permalänk
Medlem

Ta bort dina uppgifter från nätet, bäst tjänst?

Såg att det finns flera sajter där man kan skydda sin identitet på nätet för ca 50:-/mån.
Typ Doldadress, Joinkasper, Riksskydd mfl.
Någon som provat?

Visa signatur

MSI B650 GAMING PLUS WIFI | AMD Ryzen 5 7600x | 32Gb Corsair DDR5
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig betala en tjänst för att ta bort mina personuppgifter från en annan tjänst Varje webbsida/företag som hanterar ens personuppgifter, främst inom EU, ska egentligen ge användarna följande val:

1. låta användaren ta bort sina personuppgifter och därmed sitt eventuella konto, från kontoinställningar,

2. eller låta användarna kontakta ägaren/ägarna till webbsidan och kräva att de ska ta bort ens personuppgifter, i och med GDPR.

Men vissa tjänster (Ratsit som ett exempel) tillåter inte detta. De tillåter endast att man kan dölja sina personuppgifter i 1 år, innan de blir synliga för alla igen. Så sämst! De må hämta uppgifterna från Skatteverket (vill jag minnas), men det ger dom inte rätten till att neka borttagning av ens personuppgifter från företagets webbsida.

Webbsidor som Ratsit, Mr. Koll och upplysning.se, går på så sätt emot GDPR och man kan därmed anmäla dom till IMY. Egentligen! Men så funkar det tydligen inte. Jag har matkoma och är superslö just nu, så orkar ärligt talat inte gå in på varje webbsida och kolla om det står varför de inte gör något fel.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk

Aldrig hört talas om...

Och skulle inte förvåna mig om de är en ren scam.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows