AMD: ARM inte effektivare än x86

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Varför inte tvärtom? Mac, ipad och iphone suger för det är inte optimerat för x86 och för MacOS/iOS bara.

nae. för windows för ARM är bajs. vs x86. och sen kan vi kolla på nintendo switch 2. där är allt väldigt efficient.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag menar det är väl ändå bara 64-bitars som gäller nu?

Kör fortfarande ett par 32-bitars applikationer på jobbet. Sen är även många drivrutiner för legacy hårdvara enbart 32-bitars.

Intel gav även nyligen upp sitt försök att dumpa 32-bitars instruktionerna:
https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/intel-termina...

ARM64 verkar bättre på att översätta x86-kod än vad x86_64 är på samma sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast inte ens det är ju sant och vet AMD.
Det AMD "glömmer" här är att de bara jämför batteritid samt prestanda som de vet till nära 100 % mäts när man kör på nätström. "Tricket" både AMD och Intel tar till som gör att de numera faktiskt har riktigt bra batteritid är att deras mobilkretsar inte presterar i närheten lika bra på batteri som på nätström

Detta är vad jag är ute efter då min bärbara börjar bli föråldrad (se signatur). Datorn ska vara lika bra på nät som batteri, eller väldigt nära, ska inte vara ett stort dropp, för oftast (jag iallafall) sitter man inte fastkopplad med en bärbar hemma.

Tror gen 2 kommer bli bra.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För andra områden har det gått betydligt trögare, spel existerar knappt i ARM64 native version på Windows (ett viktigt hinder idag är att Steamworks saknar stöd för ARM64 Windows...).

Hur ser det ut för macOS? Steam-klienten i sig blev nyligen native ARM64, men själv kör jag främst Heroic Games Launcher för ett par enstaka spel på macOS.

Har tyvärr inte orkat sätta mig in helt i Game Porting Toolkit 3 (GPTK3), men det känns som att Apple ligger bättre till än Snapdragon X Elite i Windows on ARM för de flesta typer av spel.

Frågan är om det inte hade varit smartare av Microsoft att faktiskt möjliggöra Boot Camp på Apple Silicon? Trots allt så godkände Microsoft väl Parallels Desktop officiellt för Windows 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Din dator kan vara snabb effektiv tyst och med bra batteritid även om andra datorer också är det?

Vilka andra datorer?

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2022 & 2023

Har arbetat på både AMD och Apple.
ISA har idag rätt lite påverkan på slutprodukten utan andra kriterier och utvecklingsprocessor påverkar mycket mer.
Apple är sjukt fokuserade på energieffektivitet pga av deras historia med handhållna produkter medans AMD är mer fokuserade på server området.
Apple skulle nog kunna göra en mer energieffektiv x86 än vad AMD skulle med en ARM.
Apple har också fördelen med att idag äga hela mjukvarustacken till sina produkter och kan då göra en hel del optimeringar jämför med en x86 cpu som skall bara fungera överallt för all mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

En kanske lustig fråga.
Skulle AMD och Intel vinna något på att ta bort x86-delarna och enbart behålla x64 i sina CPUer?
Skulle detta förbättra något?
IPC, mer energieffektivt?

Jag menar det är väl ändå bara 64-bitars som gäller nu?
Så varför inte ta bort allt som inte är det?
(kanske rent av ett krav som Microsoft kan lägga till för Windows 12.... )

Men man blir ju av med bakåtkompabiliteten!
Bakåtkompabiltet till vad?

Om en 64-bitars CPU krävs, vad in x86's instruktionsset är det som behövs?
Visst, man kanske kan inte köra 32-bitars program, men behövs det idag?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xeonist:

Men är det inte dags att se verkligheten?

Windows ARM satsning nu för något år sedan var ju en katastrof (som det talas väldigt tyst om), dina inlägg börjar bli lite i stil med "i år är året då Linux slår igenom på skrivbordet..." (oftast med hänvisning till att det är "tekniskt" överlägset).

Det är möjligt att ARM är överlägsen, (Windows) marknaden har, för stunden i alla fall, sagt att dom inte vill ha den.

Vet inte vad du tycker att jag skulle ha påstått här.

Jag hoppas Microsoft lyckas med deras ARM64 satsning. De själva verkar numera faktiskt göra en rejäl insats för att det ska ha en möjlighet att lyckas. Men är tyvärr inte alls övertygad det kommer lyckas (hoppas främst för vill ha riktigt bra ARM64 lösningar man kan köra sin year-of-the-linux-desktop dator på!!!)

Men Windows har brutalt med legacy, historiskt helt byggt på x86 då alla tidigare försökt att stödja andra ISA på Windows har misslyckas kapitalt. Så uppförsbacken för ARM64 på Windows är betydligt större än på MacOS.

Dels då Apple sa: vi dumpar förra årtusendet, vill ni vara relevant på MacOS är det nu ARM64 som gäller. Microsoft kommer stödja x86_64 inom överskådlig framtid, de måste övertyga kunderna om att också stödja ARM64 om det ska lyckas.

Dels då det är svårare för Qualcomm/Arm/etc att göra det Apple gjort med M-serien. M-serien är en väldigt dyrt och avancerad krets, med total vertikal integration kan Apple sprida ut de kostnaderna över andra delar då de tillverkar allt. Resultatet är en krets som i nuläget ligger på en helt annan nivå än vad någon annan har.

Qualcomm och Arm behöver kunna sälja sina kretsar till 3:e-part. De behöver tänka på pris/prestanda betydligt mer än Apple. En av de största kundfördelarna med Snapdragon X är ju faktiskt pris, den kretsen är billigare än jämförbara kretsar från AMD/Intel vilket också redan från start har visat sig i att Snapdragon X laptops varit 1000-3000 SEK billigare än motsvarande modell med Intel/AMD CPU.

Här tror jag Qualcomm/Arm måste våga satsa. De kommer inte slå ut x86 om de är "lite bättre", man måste vara på en helt annan nivå likt Apple M-serie för att det ska ta fart även på Windows.

Skrivet av walkir:

Och den dagen människor köper datorer baserat på bäst perf/Hz, så kanske du får rätt.

Jag känner exakt 0 människor som fattar köpbeslut på perf/Hz, men alla är olika, och saker förändras.

Well, de gör inte ett sådan beslut direkt baserat på just den metric:en. Men det är ändå en av de absolut viktigaste egenskaperna för en CPU-design just nu då hög perf/Hz betyder att man når en given prestandanivå med en lägre effekt. Detta är till 100 % förklaringen till varför Apple kan bygga en CPU som är snabbare än det bästa AMD/Intel kan uppbringa samtidigt som den når den prestandan på ~1/3 av effekten. Intel/AMD måste klocka sina designer till ~6 GHz för att matcha var Apple når vid ~4 GHz (i senate generationen når även Qualcomm och Arm den prestandan-nivån).

>50 % av alla nya server-instanser som AWS adderat senaste åren är ARM64 baserade. Här spelar perf/Hz en kritiskt roll, ARM64 är populär på AWS för de är billigare att drifta, det kostar helt enkelt mig som kund mindre pengar att nå en viss prestandanivå då det är billigare att drifta ARM64 instanserna.

Microsoft Azure, Google Cloud och Oracle Cloud började lite senare än AWS med ARM64 servers. Men alla dessa har sedan något år också sådana instanser, även där är det billigare för kund att nå en viss prestandanivå.

Skrivet av walkir:

Hur ser det ut för macOS? Steam-klienten i sig blev nyligen native ARM64, men själv kör jag främst Heroic Games Launcher för ett par enstaka spel på macOS.

Har tyvärr inte orkat sätta mig in helt i Game Porting Toolkit 3 (GPTK3), men det känns som att Apple ligger bättre till än Snapdragon X Elite i Windows on ARM för de flesta typer av spel.

Frågan är om det inte hade varit smartare av Microsoft att faktiskt möjliggöra Boot Camp på Apple Silicon? Trots allt så godkände Microsoft väl Parallels Desktop officiellt för Windows 11?

Ironiskt nog, givet hur liten andel MacOS har på Steam, är stödet där långt mer modernt.

Dels är Steamklienten numera ARM64 native, medan den fortfarande är en 32-bit applikation på Windows år 2025...

Dels stödjer steamworks av någon anledning fortfarande 32-bit på MacOS, det gör ju inte ens Apple m.a.p. rätt många versioner av MacOS nu...

➜ sdk git:(master) file libsteam_api.dylib libsteam_api.dylib: Mach-O universal binary with 3 architectures: [i386:Mach-O dynamically linked shared library i386] [x86_64:Mach-O 64-bit dynamically linked shared library x86_64] [arm64:Mach-O 64-bit dynamically linked shared library arm64] libsteam_api.dylib (for architecture i386): Mach-O dynamically linked shared library i386 libsteam_api.dylib (for architecture x86_64): Mach-O 64-bit dynamically linked shared library x86_64 libsteam_api.dylib (for architecture arm64): Mach-O 64-bit dynamically linked shared library arm64 ➜ sdk git:(master) file steam_api64.dll steam_api64.dll: PE32+ executable (DLL) (GUI) x86-64, for MS Windows

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Vilka andra datorer?

Jag vet inte jag använder inte bärbara datorer till något avancerat, så jag bryr mig inte om produkter i det segmentet.
Men det jag menade är att din dator inte är dålig bara för att någon påstår att något annat också är bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag vet inte jag använder inte bärbara datorer till något avancerat, så jag bryr mig inte om produkter i det segmentet.
Men det jag menade är att din dator inte är dålig bara för att någon påstår att något annat också är bra.

Jaha, jag menade att jag trodde att ARM är effektivare än Intel, men hade tydligen fel (artikeln). Jämfört med den MBP Mid 2014 jag använde innan (har den kvar) så håller i alla fall batteriet betydligt längre för samma jobb.

Permalänk
Medlem

Hur många här klickade enbart för att lära av @Yoshman?
Alltid är det någon ny detalj man snappar upp att läsa på mer om. Men andras perspektiv är såklart också bildande.

Skrivet av Pettson88:

Jag bemödar mig knappt att svara, då jag visste att försvarstalet skulle komma från dig.

AArch64 har sin grund i ARMv8, som kom 2011 och började utvecklas 2007, som i sin tur är baserad på tidigare iterationer, ARMv7 etc. (Förvisso med flera radikala förändringar, men sådana har funnits i x86 utvecklingshistoria också. Eller för den delen PPC.)
Så jodå, ARM64 är precis som nuvarande x86-64 ett torn med basen byggd för flera decennier sedan.

RISC-V är förhållandevis "ny" ("bara" 15 år gammal), och vart den ISAn tar vägen får vi se. Intressant, visst, men glhf att bygga ett ekosystem för den, älskar alla goa prognoser som säger att den ska ta allt mellan 25% och 50% av marknaden inom de närmaste ~5 åren. Källa: RISC-V bl.a. Heh, lika opartiskt som AMD här. Omdia ligger på mer "blygsamma" 25% beräknat, utan att hänvisa till egentligen något annat än en beräknad exponentiell tillväxtprognos. Visst får man tro på sånt om man vill.

Men återigen, precis som jag skrev, jag orkar inte ta diskussionen med sådana som ska stå på barrikaderna konstant. Men för all del, fortsätt du om du vill. Dina spekulationer, teorier och antaganden tänker jag inte ens svara på.

Säger inte att du har fel. Men det vi ser med våra egna ögon är att Qualcomm och framförallt Apple lyckas prestera enormt mycket bättre med sina kretsar på batteri än motsvarande x86. Och Yoshman ger lite detaljer om varför. Medan du vagt nämner att AArch64 har en bas i AArch32, samtidigt som du blandar bort korten något och säger att du inte vill debattera det närmare. I allt väsentligt, framförallt när det kommer till RAM-hantering och flertrådsskalning så får väl du hålla med om att AArch64 är från grunden annorlunda? Det är det väl konsensus om? Det är i alla fall ett återkommande tema när man ser arkitekturjämförelser.

Permalänk
Medlem

Som användare av en Laptop som är väldigt ny (AI 350, 32 GB 7500 Mbit/s (Ja, MT är en krystad benämning, uraäkta för inflikningen) LPDDR5, 16" OLED och 70 Whr batteri i ett Aluminium chassi.

Windows är problemet... när jag sitter och gör små saker som att trixa med Excel, word, surfar nyheter så är allt lugnt, men så fort nått tyngre kör igång klockas allt up och batteritiden dimper från 9-10 hr till 5-6 hr! Varför finns inget mellanläge som 1,6-2,2 Ghz? Även på energispar alternativ så känns det halvbra och ryckigt (prestandamässigt och förbrukningsmässigt)! Slår vad om att i Linux kunde man få batteritiden till 8 hr när man slötittar youtube, ja menar en iPad klarar ju de...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Jaha, jag menade att jag trodde att ARM är effektivare än Intel, men hade tydligen fel (artikeln). Jämfört med den MBP Mid 2014 jag använde innan (har den kvar) så håller i alla fall batteriet betydligt längre för samma jobb.

Jo jämfört med en så gammal laptop hoppas jag verkligen din nya är bättre på alla vis. Speciellt med tanke på att batterier slits och blir sämre med tiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

...men så fort nått tyngre kör igång klockas allt up och batteritiden dimper från 9-10 hr till 5-6 hr! Varför finns inget mellanläge som 1,6-2,2 Ghz? Även på energispar alternativ så känns det halvbra och ryckigt (prestandamässigt och förbrukningsmässigt)!

Just ovan är skälet till att jag aldrig kommer överge ThrottleStop till Windows. Kanske bör du kolla in AMD Ryzen Master?

Tycker många laptops går mycket bättre (lugnare och stabilare) genom undervoltning eller sänkt TDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Väldigt synd att Apple inte kunde vara med i Vulkan, utan istället behövde hitta på ett eget språk. Inte som att spel på Mac är någon stor grej heller.

Detta är ganska långt ifrån ämnet x86 mot ARM, men Apple tog inte det beslutet lättvindigt. Den designen på GPU som Apple köpte in är mycket effektiv (i meningen prestanda per watt) men den tappar enormt om man låter geometry shaders påverka geometrin "för mycket". Man kan programmatiskt påverka geometrin, men då får man vara lite försiktig med hur man gör det och när. Apples lösning på detta kallas för Metal Mesh Shaders, vilket är compute shaders som gör om geometrin.

Om man bara använder OpenGLs funktioner för geometry shaders kan man få prestandan att krascha till ingenting. Apple har därför valt att inte alls stödja funktioner som inte generellt kan implementeras med acceptabel prestanda. Man stödjer OpenGL, men bara upp till en version som de kan få att fungera bra (den går ovanpå Metal på Macar idag). Deras lösning är istället porting toolkit för att översätta shaderprogram till något som deras GPU kan hantera.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Väldigt synd att Apple inte kunde vara med i Vulkan, utan istället behövde hitta på ett eget språk. Inte som att spel på Mac är någon stor grej heller.

Det är inte ett eget språk, det är ett eget API.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Oväntat att AMD och Intel försvarar x86 med näbbar och klor.
Hur utbrett är ARM64 till Linux?

Flera miljarder ARM64-enheter kör Linux (via Android bland annat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo jämfört med en så gammal laptop hoppas jag verkligen din nya är bättre på alla vis. Speciellt med tanke på att batterier slits och blir sämre med tiden.

Jag förstår hur du tänker men jag surfar 99 procent av tiden. Intel avger helt enkelt mer kråkvärme.

Permalänk
Medlem

Tjafset om att ARM ska vara framtiden är bara tröttsamt. Läs det här testet från idag:

https://www.phoronix.com/review/snapdragon-x1e-september

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Just ovan är skälet till att jag aldrig kommer överge ThrottleStop till Windows. Kanske bör du kolla in AMD Ryzen Master?

Tycker många laptops går mycket bättre (lugnare och stabilare) genom undervoltning eller sänkt TDP.

Går inte att installera på min Laptop, säkerligen så att dess TDP om 35 watt max gjort att tillverkaren låst ute såna möjligheter. Huvudproblemet är ju Windows som inte kan sköta allt med god energieffektivitet... när allt går som smort så drar laptopen 2-3 watt från Processorn och 3-4 watt från skärmen, men sen börjar Windows med nått i bakgrunden och vips så drar CPUn 8-10 watt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Detta är vad jag är ute efter då min bärbara börjar bli föråldrad (se signatur). Datorn ska vara lika bra på nät som batteri, eller väldigt nära, ska inte vara ett stort dropp, för oftast (jag iallafall) sitter man inte fastkopplad med en bärbar hemma.

Tror gen 2 kommer bli bra.

Jag vet inte om jag förstår logiken här. När man kör på batteri skall cpu köra i ett optimerat läge för det som ändå är riktigt bra. Dvs så bra batteritid som möjligt. Men om det finns headroom att dra ut lite extra prestanda vid nätström, är inte det bra om man "höjer frekvensen" om det nu går?

Med det sagt så skall det inte vara jobbigt att använda dator på batteridrift. Dvs att man direkt märker att den blir seg.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Jag bemödar mig knappt att svara, då jag visste att försvarstalet skulle komma från dig.

AArch64 har sin grund i ARMv8, som kom 2011 och började utvecklas 2007, som i sin tur är baserad på tidigare iterationer, ARMv7 etc. (Förvisso med flera radikala förändringar, men sådana har funnits i x86 utvecklingshistoria också. Eller för den delen PPC.)
Så jodå, ARM64 är precis som nuvarande x86-64 ett torn med basen byggd för flera decennier sedan.

RISC-V är förhållandevis "ny" ("bara" 15 år gammal), och vart den ISAn tar vägen får vi se. Intressant, visst, men glhf att bygga ett ekosystem för den, älskar alla goa prognoser som säger att den ska ta allt mellan 25% och 50% av marknaden inom de närmaste ~5 åren. Källa: RISC-V bl.a. Heh, lika opartiskt som AMD här. Omdia ligger på mer "blygsamma" 25% beräknat, utan att hänvisa till egentligen något annat än en beräknad exponentiell tillväxtprognos. Visst får man tro på sånt om man vill.

Men återigen, precis som jag skrev, jag orkar inte ta diskussionen med sådana som ska stå på barrikaderna konstant. Men för all del, fortsätt du om du vill. Dina spekulationer, teorier och antaganden tänker jag inte ens svara på.

Jag tror (tyvärr) att det kommer att ta tid innan persondatorer med RISC-V blir vanligt.

Det kommer att slå igenom server-sidan — när det är mer prisvärt. Sen kommer det att slå igenom på mobiltelefoner och plattor — efter att Google sagt ja.
Och de första RISC-V - baserade persondatorerna med bra prestanda kommer att ha chip från de två marknaderna.

Annars skulle det behövas att en stor persondator-operativsystemsplattform stödjer RISC-V. Linux är inte det idag: det är fortfarande för fragmenterat.
Man skulle annars kunna fantisera om att mjukvara utvecklades så att vilken exakt ISA man har skulle bli mindre viktig, för först då skulle olika chiptillverkare kunna konkurrera på lika villkor.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Om du stör dig på kunniga och entusiastiska inlägg om hårdvara är du kanske på fel forum? Bara en tanke.

X86-leverantörerna är rent objektivt i en svacka jämfört med andra just nu. De pressas till självförstörelsegränsen och kan ändå knappt hänga med i absolut prestanda. De är objektivt sett inte bäst teknik, men överlever ett tag på trögheten i decenniers wintel-dominans.

Det kan vända någon dag om det finns pengar till R&D men mängden pengar för x86-marknaden har peakat. Apple är värderat i runda slängar 10x AMD och Intel sammanlagt, Qualcomm har passerat intel. Vem har råd att betala TSMC mest för sina chip framöver?

Servermarknaden växer men x86-andelen minskar, alla stora molnoperatörer har egna chip som de använder mer och mer. Det känns onekligen som uppförsbacke.

Permalänk
Skrivet av 0cool:

X86-leverantörerna är rent objektivt i en svacka jämfört med andra just nu. De pressas till självförstörelsegränsen och kan ändå knappt hänga med i absolut prestanda. De är objektivt sett inte bäst teknik, men överlever ett tag på trögheten i decenniers wintel-dominans.

Det kan vända någon dag om det finns pengar till R&D men mängden pengar för x86-marknaden har peakat. Apple är värderat i runda slängar 10x AMD och Intel sammanlagt, Qualcomm har passerat intel. Vem har råd att betala TSMC mest för sina chip framöver?

Servermarknaden växer men x86-andelen minskar, alla stora molnoperatörer har egna chip som de använder mer och mer. Det känns onekligen som uppförsbacke.

Jag tycker folk krånglar till det.
Inom precis alla områden så kommer en produkt som är framtagen för gamla behov och krav, tillverkad med gammal teknik, att ha väldigt svårt att vara lika optimerad som en produkt skapad för dagens behov och krav, där man för detta helt offrar bakåtkompilatet med allt som fanns innan.
Och om man kontant byter produkter är att det uppstår enorma kostnader. Bara ta och inför samma väggkontak i Europa, det är idiotisk på alla sätt och vis att ha olika väggkontakter, det är inte på något sätt bra optimerat att folk ska ha adaptrar när de reser eller tillverkare av produkter ska skicka med många kontakter.

Så x86 är inte i en svacka, de är sakta på ett fall. Vilka som tar över kan vara intressant, men utvecklingen går emot att det blir lösningar som inte alls körs lokalt. Liksom tillverkare har ofta idag problem att ha ekonomisk råd att underhålla sina produkter endast för x86 Windows, glöm att alla kommer satsa väldigt spretigt. Min bild när jag kollar på drivers för det ena och andra för min Apple M4 mini är att tom gamla MacOS för x86 har ett större produktstöd för mycket tekniska prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vilka som tar över kan vara intressant, men utvecklingen går emot att det blir lösningar som inte alls körs lokalt.

Du fortsätter att upprepa det här även fast det inte är sant, det är precis tvärtom, vi blir bara mer och mer lokala.

Igår presenterade Apple sin nya lineup, kör du alla 3 produkter från den, så har du, och kör du, mer "compute", på kroppen, än dom flesta hade hemma, för 15 år sedan.

Om det inte var för Covid och AI, så är det troligt att vi sett en veritabel slakt på server-marknaden dom senaste 5 åren (sen får vi väl se huruvida AI är en bubbla eller inte)

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Du fortsätter att upprepa det här även fast det inte är sant, det är precis tvärtom, vi blir bara mer och mer lokala.

Igår presenterade Apple sin nya lineup, kör du alla 3 produkter från den, så har du, och kör du, mer "compute", på kroppen, än dom flesta hade hemma, för 15 år sedan.

Om det inte var för Covid och AI, så är det troligt att vi sett en veritabel slakt på server-marknaden dom senaste 5 åren (sen får vi väl se huruvida AI är en bubbla eller inte)

Apple satsar på lokal AI som hittills milt sagt har varit riktigt dålig. Jag själv har en iPad M4 Pro och väntar på att det som skulle komma under presentationen till den kommer.

Man kan på olika sätt tolka som man gör mer lokalt, men de flesta idag har väldigt lite lokalt. Jag själv kan växla mellan iPad, Android och PC för nästan allt utan problem och det är för att nästan allt utförs i webbläsaren och körs någon annanstans.
Det som folk framförallt kör lokalt idag är spel och det beror på att onlinetjänster inte har tillräckligt prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag vet inte om jag förstår logiken här. När man kör på batteri skall cpu köra i ett optimerat läge för det som ändå är riktigt bra. Dvs så bra batteritid som möjligt. Men om det finns headroom att dra ut lite extra prestanda vid nätström, är inte det bra om man "höjer frekvensen" om det nu går?

Med det sagt så skall det inte vara jobbigt att använda dator på batteridrift. Dvs att man direkt märker att den blir seg.

Iom att de nya snapdragon processorerna håller i 12-18 timmars daglig användning så är batteritiden löst. Då är det prestandan kvar, och de droppar inte av lika mycket som intel/amd.

Med en bärbar vill jag kunna sitta i soffan, röra mig mot köksbordet, sedan kontoret, sängen, lite överallt. Vara frånkopplad så länge man inte laddar datorn. Då vill jag ha topprestanda vid batteridrift. Inte ha en dator som går på halvfart när den används så som den ska användas.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

..och det är för att nästan allt utförs i webbläsaren och körs någon annanstans.

Att du använder webbläsaren för saker är ju inte samma sak som att det inte körs lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Att du använder webbläsaren för saker är ju inte samma sak som att det inte körs lokalt.

Skulle gissa på att det syftas på AI-modeller bland annat.

Apple kör allt lokalt så långt som möjligt, även för generativ AI.

Jag kan exempelvis köra Draw Things på en iPhone 15 Pro och få lågupplöst resultat på under 15 sekunder, helt utan Internet!

Apples egna appar har tyvärr blivit lite av meme på nätet, men få förstår att det körs lokalt och jämför med Samsung och Google som använder extremt mycket mer prestanda från nätet.

Exempel på Apples Photo Clean Up:

Visst verkar det smått värdelöst? Men allt körs som sagt lokalt utan AI-modeller på 100-tals Gigabyte! Enklare justeringar som att ta bort objekt i bakgrunden fungerar dock ok! Men det är inte Generativ AI såsom det konkurrenterna använder sig av.

Hur många Samsung-telefoner laddade inte hem fejkade "Blood Moon" bilder nu i dagarna?

Edit: I videoklippet ovan kör även Samsung lokalt, vilket märks i resultatet.

Permalänk
Skrivet av klein:

...
Dessutom saknar ARM en standardiserad BIOS/UEFI-modell, vilket gör att varje tillverkare måste leverera en anpassad firmware och Windows-image för just sin hårdvara.

Är inte detta en stor nackdel som sällan talas om?

Förstår jag det rätt att operativsystemet då uppdateras av hårdvarutillverkaren (eller producenten av enheten) till skillnad från Microsoft vilket skulle innebära en relativt godtycklig begränsning likt den vi ser i Android idag?

Detta blir ju i så fall många gånger värre än det vida kritiserade TPM-kravet windows 11 har. Vad anser ni som kan mer än jag om detta?

Kortade citatet för tydlighet