SweClockers drop!

Snabbtest: Geforce Now RTX 5080 – dags att dumpa din speldator?

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Geforce Now RTX 5080 – dags att dumpa din speldator?

Calle kikar på Geforce Now som har uppdaterats med ny hårdvara och är ett stort kliv framåt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fränt när det väl fungerar, billigare alternativ än köpa egen burk. Kommer nog dock föredra egen burk.

Permalänk
Medlem

Kul att det fungerar så pass bra men intresset för datorer per se är starkare än att bara hitta enklaste lösningen för att spela. Och så används datorn till så mycket mer som CAD, videoredigering och musikproduktion. Med det sagt så lär det finnas många som lika gärna kan köra på något sådant här istället.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Joppis:

Kul att det fungerar så pass bra men intresset för datorer per se är starkare än att bara hitta enklaste lösningen för att spela. Och så används datorn till så mycket mer som CAD, videoredigering och musikproduktion. Med det sagt så lär det finnas många som lika gärna kan köra på något sådant här istället.

Så är det absolut!
Under mina år med försäljning till slutkund var det förvånansvärt många som enkom hade datorn som ett verktyg för att spela och maskinen i sig var mindre viktig. Där ser jag nyttan med en tjänst som denna men givetvis är det inte en ersättare för en dator.

Permalänk
Medlem

Funkar denna affärsidén?
Är det inte billigare i längden med:
- Spelkonsol om man inte vill pilla
- PC om man vill pilla

Eller räknar Nvidia att folk bara abonnerar ett par, tre månader åt gången och vill suga ut så mycket som möjligt för just detta scenario?

Permalänk
Medlem

Ja, det finns ju inga problem med det här... de absolut största jag själv känner:

- DDoS-attacker och övriga cyberangrepp på civila mål till höger och vänster som är rejält och kontinuerligt ökande (senast idag rapporterades det om det) lär ju inte direkt förbättra Internets stabilitet och/eller tillgänglighet överlag det närmaste.

- Utbud och möjlighet att spela på egna villkor? (Tack, GOG, för att ni låter en dra hem installers och ha dem så man kan spela även om jorden går under eller bara en utgivare skiter ner sig och drar tillbaka spelen från alla butiker eller så.)

- Moddning? Nehepp.

Men visst finns det fördelar också, det tänker jag inte förneka.
TL;DR apropå rubriken: Nej. Bara nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Funkar denna affärsidén?
Är det inte billigare i längden med:
- Spelkonsol om man inte vill pilla
- PC om man vill pilla

Eller räknar Nvidia att folk bara abonnerar ett par, tre månader åt gången och vill suga ut så mycket som möjligt för just detta scenario?

Det är ganska många år av Ultimate 259kr/mån eller 2599/år innan man kommer upp i vad ett 5080 kostar.
Dessutom går det att använda Geforce Now på datorn, steam deck och i mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ja, det finns ju inga problem med det här... de absolut största jag själv känner:

- DDoS-attacker och övriga cyberattacker till höger och vänster som är rejält ökande lär ju inte direkt öka Internets stabilitet och/eller tillgänglighet överlag det närmaste.

- Utbud och möjlighet att spela på egna villkor? (Tack, GOG, för att ni låter en dra hem installers och ha dem så man kan spela även om jorden går under eller bara en utgivare skiter ner sig och drar tillbaka spelen från alla butiker eller så.)

- Moddning? Nehepp.

Det går utmärkt att spela med mods från Steam Workshop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZG4T:

Det går utmärkt att spela med mods från Steam Workshop

Nu finns det ju liksom "några" spel utan Workshop-stöd. Och någon ska göra moddarna/pilla själv/justera/fixa också. Så därav moddning, nehepp. Inte "spela moddat".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Nu finns det ju liksom "några" spel utan Workshop-stöd. Och någon ska göra moddarna/pilla själv/justera/fixa också. Så därav moddning, nehepp. Inte "spela moddat".

Såklart. Jag menar bara att "moddning? nehepp" inte riktigt var korrekt då det går alldeles utmärkt att spela en hel del spel moddat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZG4T:

Såklart. Jag menar bara att "moddning? nehepp" inte riktigt var korrekt då det går alldeles utmärkt att spela en hel del spel moddat.

Moddning =/= spela moddat, jag menar att kunna modda snarare än att bara dra hem och spela andras färdiga moddar. Och för övrigt, efter en del googlande verkar det inte riktigt vara så enkelt som att bara prenumerera på moddar och spela med GFN, direkt. Googlade ordagrant "geforce now steam workshop mods" och får i praktiken bara upp trådar som handlar om problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Moddning =/= spela moddat, jag menar att kunna modda snarare än att bara dra hem och spela andras färdiga moddar. Och för övrigt, efter en del googlande verkar det inte riktigt vara så enkelt som att bara prenumerera på moddar och spela med GFN, direkt. Googlade ordagrant "geforce now steam workshop mods" och får i praktiken bara upp trådar som handlar om problem med det.

Okej. Då förstår jag. Det känns som en begränsad målgrupp, men självklart en viktig aspekt.

Jag använder mods från Steam Workshop och det fungerar utmärkt. Det enda är att de behöver laddas ned på klienten varje gång men det går på nolltid. Det finns säkert problem med det ibland, men jag har aldrig upplevt något.

Permalänk
Medlem

Det känns helt klart som det bara är en tidsfråga innan man slipper burken hemma. Hade jag inte lirat VR eller gjort annat på burken som videoredigering, 3D osv. så hade det nog varit ett bra alternativ faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZG4T:

Okej. Då förstår jag. Det känns som en begränsad målgrupp, men självklart en viktig aspekt.

Jag använder mods från Steam Workshop och det fungerar utmärkt. Det enda är att de behöver laddas ned på klienten varje gång men det går på nolltid. Det finns säkert problem med det ibland, men jag har aldrig upplevt något.

Som sagt, blir ju lite jobbigt om ingen faktiskt skapar det där innehållet som dyker upp på Steam Workshop om inte annat.

Skönt att det ändå verkar fungera - det är dock en hel del spel som faktiskt inte har stöd för det utan där man får kika på ex. Nexusmods. Att låsa sig till inte bara en (GFN) utan två (GFN och Steam, därtill enbart spel med Workshop-stöd) lösningar känns... nja, inte så lockande i mina ögon. EDIT: GFN har enligt deras FAQ lite extra mod-stöd för betalande Premium-kunder: "Premium members also gain access to exclusive features, including the ability to save in-game graphics settings across sessions, support for select in-game mods (like the top 25+ World of Warcraft Addons via CurseForge, as well as Creation Club mods for The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition, Starfield and Fallout 4)."

Men som jag nämnde, jag kan förstå att enkelheten och smidigheten lockar en hel del, och att slippa tänka på en egen spelplattform lika mycket.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Myllerman:

Det känns helt klart som det bara är en tidsfråga innan man slipper burken hemma. Hade jag inte lirat VR eller gjort annat på burken som videoredigering, 3D osv. så hade det nog varit ett bra alternativ faktiskt.

Har 4 personer som jag övertygat att inte köpa ny PC för dom spelar så lite och dom spelar mest typ enkla steam spel.

Dom är jätte nöjda då dom kan spela på vilken enhet som helst hos vem som helst.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Pettson88:

- DDoS-attacker och övriga cyberattacker till höger och vänster som är rejält och kontinuerligt ökande (senast idag rapporterades det om det) lär ju inte direkt förbättra Internets stabilitet och/eller tillgänglighet överlag det närmaste.

- Moddning? Nehepp.

TL;DR apropå rubriken: Nej. Bara nej.

Frågeställnigen i rubriken är kanske mer i linje med hur tjänsten presenterats för oss. Förhoppningsvis har jag förklarat tillräckligt väl i artikeln att jag inte tycker att det är en ersättare för en dator. Men om inte så: se detta som ett förtydligande.

I min mening är den kanske mer lämpad som ett komplement om man ser till hur jag spelar och vilka möjligheter jag har för min hobby. Det finns dock en del användare som absolut primärt spelar via GFN även om de kanske inte hörs och syns så mycket på just SweC.

Allt som allt är det en bra uppdatering även tjänsten som sådan kanske inte är för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Har 4 personer som jag övertygat att inte köpa ny PC för dom spelar så lite och dom spelar mest typ enkla steam spel.

Dom är jätte nöjda då dom kan spela på vilken enhet som helst hos vem som helst.

Ja det verka vara ypperligt alternativ för den typen av gamer. Slippa all huvudvärk med hårdvara som blir uttdaterad och tappar värde. Friheten att lira varsom. Skulle vara skönt faktiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Frågeställnigen i rubriken är kanske mer i linje med hur tjänsten presenterats för oss. Förhoppningsvis har jag förklarat tillräckligt väl i artikeln att jag inte tycker att det är en ersättare för en dator. Men om inte så: se detta som ett förtydligande.

I min mening är den kanske mer lämpad som ett komplement om man ser till hur jag spelar och vilka möjligheter jag har för min hobby. Det finns dock en del användare som absolut primärt spelar via GFN även om de kanske inte hörs och syns så mycket på just SweC.

Allt som allt är det en bra uppdatering även tjänsten som sådan kanske inte är för alla.

Visst, men jag tycker fortfarande att riskerna lite för lätt sopas under mattan. (Än mer då av tjänsteleverantören - Nvidia i det här fallet.) Kanske är jag för dystopisk, men vissa av problemen är ju liksom svårfrånkomliga. Primärt det där med att infrastrukturen bakom Internet (som tjänsten är beroende av) är ganska hårt ansatt just nu, och det ser inte ut att minska, utan snarare tvärtom.

Det gör att det blir lite en risktagning att köpa in sig i det för hårt också. Vi har ju sett ramaskri flera gånger bara när prenumerationstjänster förändrar sina utbud eller priser ibland (Netflix, Amazon, HBO o.s.v.), men säg att stabiliteten och tillgången faktiskt börjar få sig en ordentlig törn därutöver (som den verkade göra igår, 11/9 - problem att använda tjänsten mellan 10:26 PDT och 22:50 PDT)... hur kommer en bred massa att reagera då? Däri kan vi spekulera, men det lär nog inte ge så mycket.

Som sagt, jag tenderar väl att vara lite för bitter/dystopisk/negativ, och om det fungerar okej för stunden i alla fall så ska jag inte neka någon underhållningen tjänsten kan erbjuda heller. ^^

Permalänk
Medlem

Jag kom just hem från jobbet och hittar inte mina glasögon (ganska vanligt). Har försökt skumma igenom artikeln men hittar ingenting om att det är 100 timmars speltid per månad som ingår i abonnemanget, och sedan får man tanka på med ytterligare 15 timmar för 80:-. Så under en spelintensiv månad kan det bli betydligt dyrare än vad abonnemanget kostar.

Jag brände exempelvis igenom 145 timmars speltid på två veckor under semestern!

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Jag tror detta kommer vinna över tid. Vet många som köpt GeForce now till sina barn för att köra Fortnite och liknande och det funkar kanon. Speciellt med en gsync skärm och reflex .

Man måste tänka på målgruppen. Det kommer alltid finnas folk som köper ett 5090 hem och göttar sig. Precis som det än idag finns audiofiler som lyssnar på LP med trådande hörlurar i en fåtölj. Det är inte den stora massan.

Ett 5080 kostar typ 13000kr? Det är alltså 50 månader av GeForce now . Tror många kommer nappa på det.
När min son blir äldre och vill spela kommer jag definitivt överväga en dator med ok hårdvara för typ skolbruk och sen GeForce now

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Och det kanske är typ fjärde gången gillt då? Onlive, Gaikai, Google Stadia...
*Alla* ovanstående hypades rejält när det begav sig. ¯\_(ツ)_/¯
Verkligheten blev lite annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Jag kom just hem från jobbet och hittar inte mina glasögon (ganska vanligt). Har försökt skumma igenom artikeln men hittar ingenting om att det är 100 timmars speltid per månad som ingår i abonnemanget, och sedan får man tanka på med ytterligare 15 timmar för 80:-. Så under en spelintensiv månad kan det bli betydligt dyrare än vad abonnemanget kostar.

Det är över tre timmar speltid om dagen. Du kanske borde implementera skärmtid begränsning för dig själv ? #touchgrass

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem

Förutom andra nackdelar, vissa som är omöjliga att lösa (t.ex. signalfödröjningar), så är hela konceptet bara så förbannat jävla tråkigt.

Kommer aldrig ske för min del.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Och det kanske är typ fjärde gången gillt då? Onlive, Gaikai, Google Stadia...
*Alla* ovanstående hypades rejält när det begav sig. ¯\_(ツ)_/¯
Verkligheten blev lite annorlunda.

Fast stadia var ju en helt annan modell. Tror det är smart av GeForce now att man kan köpa spelen på steam och inte va låst

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Fast stadia var ju en helt annan modell. Tror det är smart av GeForce now att man kan köpa spelen på steam och inte va låst

Ja, visst kan det vara vad som får vågskålen att tippa över, det är inte omöjligt.
I grund och botten är ju tjänsterna tekniskt sett tämligen lika, sen finns (och fanns) det detaljer som skiljer dem åt, så klart.

Gaikai vill jag minnas gick att göra något liknande på dock, men det kanske bara var i betan.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Pettson88:

Visst, men jag tycker fortfarande att riskerna lite för lätt sopas under mattan. (Än mer då av tjänsteleverantören - Nvidia i det här fallet.) Kanske är jag för dystopisk, men vissa av problemen är ju liksom svårfrånkomliga. Primärt det där med att infrastrukturen bakom Internet (som tjänsten är beroende av) är ganska hårt ansatt just nu, och det ser inte ut att minska, utan snarare tvärtom.

Det gör att det blir lite en risktagning att köpa in sig i det för hårt också. Vi har ju sett ramaskri flera gånger bara när prenumerationstjänster förändrar sina utbud eller priser ibland (Netflix, Amazon, HBO o.s.v.), men säg att stabiliteten och tillgången faktiskt börjar få sig en ordentlig törn därutöver... hur kommer en bred massa att reagera då? Däri kan vi spekulera, men det lär nog inte ge så mycket.

Som sagt, jag tenderar väl att vara lite för bitter/dystopisk/negativ, och om det fungerar okej för stunden i alla fall så ska jag inte neka någon underhållningen tjänsten kan erbjuda heller. ^^

Nej jag förstår helt och hållet. Tenderar själv att gå i samma tankar. GFN är ju egentligen enkom ytterligare en tjänst i ledet av alla de tjänster som är känsliga för den typen av attacker för att inte nämna spel som kräver uppkoppling för att fungera. Givetvis blir det en svaghet om man förlitar sig enkom på lösning.

Personligen är jag som sagt en person som gärna köper film, musik och spel på fysiskt format men använder också streamingtjänster för så kallad "dussinkonsumtion". Det finns givetvis risker att hänga upp hela sitt liv på något som är så pass känsligt, det tenderar dock kanske att bli en större diskussion än vad som ryms i den här tråden även om ämnet onekligen behöver diskuteras.

När jag testar en sån här tjänst och uttalar mig om den blir det mer på premisserna att den fungerar och hur bra fungerar den jämfört me det som utlovas. Oaktat vad jag tycker om hur vi allt mer blir bundna till tjänsteleverantörer och löpande kostnader för prenumerationer försöker jag bedöma den utifrån vad det är och hur bra den gör det.

Hoppas det förtydligare hur jag tänkler.

Skrivet av fetakniven:

Oj! det finns inte med i artikeln för att det är inte information som har nått mig förrän nu. Jag uppdaterar artikeln med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Du slår ju dock huvudet på spiken till varför detta är så oerhört begränsat i sin nuvarande form

Tänk om man tog steget längre och lät dig hyra en burk utan begränsningar till ett rimligt pris (dvs inte 1000kr / mån eller vad det är Shadow tar nu för tiden…).

Då kan vi börja snacka, fram tills dess är det bara för casual spel då och då och lär ha svårt att putta över de som redan har en dator…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Oj! det finns inte med i artikeln för att det är inte information som har nått mig förrän nu. Jag uppdaterar artikeln med detta.

Du kan väl avvakta med att uppdatera artikeln tills du får det bekräftat från officiellt håll. Jag använde mig av tjänsten senast i juli och då var det 100 timmars speltid som var inkluderat i Ultimate.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Jag gillar språk och att de förnyas och förändras, men ett ord som jag inte klarar av när det används fel är "bestyckad".
Det handlar om vapen på diverse plattformar, det låter helt förskräckligt i andra sammanhang, klarar inte av att läsa artikeln. 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Nej jag förstår helt och hållet. Tenderar själv att gå i samma tankar. GFN är ju egentligen enkom ytterligare en tjänst i ledet av alla de tjänster som är känsliga för den typen av attacker för att inte nämna spel som kräver uppkoppling för att fungera. Givetvis blir det en svaghet om man förlitar sig enkom på lösning.

Personligen är jag som sagt en person som gärna köper film, musik och spel på fysiskt format men använder också streamingtjänster för så kallad "dussinkonsumtion". Det finns givetvis risker att hänga upp hela sitt liv på något som är så pass känsligt, det tenderar dock kanske att bli en större diskussion än vad som ryms i den här tråden även om ämnet onekligen behöver diskuteras.

När jag testar en sån här tjänst och uttalar mig om den blir det mer på premisserna att den fungerar och hur bra fungerar den jämfört me det som utlovas. Oaktat vad jag tycker om hur vi allt mer blir bundna till tjänsteleverantörer och löpande kostnader för prenumerationer försöker jag bedöma den utifrån vad det är och hur bra den gör det.

Hoppas det förtydligare hur jag tänkler.

Ja, det var inget personligt menat så sett - kanske annat än att rubriksättningen var lite väl ensidig, och där uttryckte jag väl primärt att jag inte höll med. Vi behöver inte tycka lika alltid. ^^ Och ja, har grävt ner mig lite i statistik kring cyberangrepp och hybridkrigföring de senaste åren och det är inte alltid särskilt positiv läsning, tyvärr. Det kämpas ju aktivt mot, och det hjälper givetvis, men det finns sårbarheter som är svåra att komma runt med den typen av tjänster. :/ Och även om kanske GFN i sig inte är en så stor måltavla så kan de ta stryk om vi har större angrepp mot ex. routing, DNS eller CDN på något plan, som lär påverka "ganska" mycket i vårt digitaliserade samhälle.

Men jag förstår också att det som sagt blir lite väl doom and gloom om man fokuserar på de aspekterna. ^^ Och tjänsten är ju som du säger en prenumerationstjänst, vilket är tydligt, så det är ju kanske inte tänkt att vara något som fungerar och lever i all evighet på exakt samma sätt. Svårt att jämföra äpplen och päron (som plattformar där du äger en licens att spela, eller det då lite mer "frikostiga" GOG eller att ha spel på fysisk media, där spelen inte kräver internetanslutning) också, så då blir ju fokus oundvikligen lite ensidigt - "tjänsten gör det den utlovar, och det gör den bra" ungefär. Säger ju egentligen inte så mycket i ett lite större perspektiv imo. 😅 Men det kanske räcker för de flesta.

Och jag ska inte vara en hycklare heller, jag använder slaviskt Spotify Premium (efter misslyckade försök att gå över till Tidal eller Deezer) eller YouTube, exempelvis. ^^ Ibland gör en tjänst det man är ute efter för stunden, och då får det räcka så. Lätt att bli bekväm ibland.