Snabbtest: Geforce Now RTX 5080 – dags att dumpa din speldator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Dumpa min speldator?
Huh. Kanske?
Hur gör man för att modda sina spel?
Finns -alla- spel tillgängligt? (ink emulatorer)
Funkar alla tillbehör? Ratt/joystick/VR mössa?

Jo att inte kunna modda är ju ett stort minus för mig som mest spelar spelar RPG spel som Witcher, Cyberpunk, Fallout, Elden Ring etc

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Dumpa min speldator?
Huh. Kanske?
Hur gör man för att modda sina spel?
Finns -alla- spel tillgängligt? (ink emulatorer)
Funkar alla tillbehör? Ratt/joystick/VR mössa?

Överlag kan man spela alla DlCs i princip tänker Cyberpunk sitter kör Phantom Liberty:

Men moddar nej sålänge de inte kan installeras in-game:

Does mods works in Cyberpunk? : r/GeForceNOW https://share.google/pgigvTGQu9Exju3IW

Jag kör dock Factorio Space Age dlct som krävde lite filhantering (typ som en mod) även om det är ett dlc så fick man grejja lite men det går hur bra som helst.

Visa signatur

▩ Monitor: Uperfect K118 18' portabel skärm med 2560x upplösn.
▩ Jobbdator med Geforce Now
▩ Gaming mus Glorious Model 0-

Permalänk
Medlem

Tjänsten är faktiskt riktigt bra och har nu utvecklats till att fungera väldigt nära en stationär dator.

Problemet som föreligger nu är hur olia klienter fungerar med sina inloggningar på tjänsten där vissa har fått sina konton låsta pga av hur kontodelningar, regionslåsningar etc tolkas av dessa.

EA är ju notoriska på detta där de trots vitlistade ip adresser låser konton pga av för många inloggningar etc.

Nvidia måste ta tag i detta och vara stenhårda med att ha man sitt spel på tjänsten ska man inte bli utlåst från sitt konto pga av tex för många inloggingar.

Permalänk
Medlem

Det stora problemet är väl att denna tjänst likt alla andra tjänster kommer drabbas av enshitification förr eller senare. Jag behåller mina egna prylar.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag fick tillgång till tjänsten för en vecka sedan i pre release och då kunde jag välja Frankrike eller Tyskland. Klart det är stor skillnad och det är därför jag fokuserat mer på bildkvaliteten än latenserna i testet. Vanligtvis har jag 1-2 ms latens mot servern i Stockholm. Nu fick jag inte ut artikeln på lanseringsdagen av olika anledning men testerna gjordes till stor del innan utrullningen påbörjades.

Fast alla som läser SC bor inte nära en server. Information gällande latens ÄR* användbar.

Är*
Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Edd1e:

Fast alla som läser SC bor inte nära en server. Information gällande latens ÄR* användbar.

Nej och det har jag full förståelse för men det är svårt för mig att mäta annan latens än den jag själv möter vilket är 24-25 ms mot den tyska servern och 1-2 mot den i Stockholm.

Det är också anledningen att min rekommendation alltid är att testa och mäta med sina egna förutsättningar innan man dedikerar sig allt för mycket till en tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Nej och det har jag full förståelse för men det är svårt för mig att mäta annan latens än den jag själv möter vilket är 24-25 ms mot den tyska servern och 1-2 mot den i Stockholm.

Det är också anledningen att min rekommendation alltid är att testa och mäta med sina egna förutsättningar innan man dedikerar sig allt för mycket till en tjänst.

20-30ms (som i fallet med tyskland) är nog ganska representativt för de som inte bor i stockholm, så jag tycker det faktiskt är bra att det inte testades med orimliga förutsättningar

Folk med ADSL/Kabel eller för den delen 4G/5G får ju dessutom långt sämre förutsättningar än de i artikeln

Men jag gissar att det finns mer tester från andra källor som gräver djupare, och det går ju alltid att testa själv med free-nivån om man vill

Permalänk
Medlem

Gratis versionen kan vara RTX 2080 ibland, men oftast är det GTX 1060. Geforce PremiumPerformance är 3060 eller bättre kort. Jag använder GeForce Now rätt ofta och jag har Performance-varianten, ibland har man tillgång till DLSS FG, vilket innebär att det är något RTX 40-kort, och inte RTX 2080. Då jag inte har DLSS FG tillgängligt så är det 3060, vilket även brukar stå i performance overlay.

Här är ett bra exempel på detta, fick tillgång till FG på första försöket på brittisk GFN server. Både spelets inställningar visar DLSS FG samt console command "Stat FPS" i detta UE5-baserade spel. Alltså helt omöjligt att Performance-versionen skulle vara 2080 eller 3060 i detta fallet.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem

Körde den några månader förra året, fantastisk tjänst!
Tyvärr finns långt ifrån alla spel.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Avenger80:

Jag tror inte man är målgruppen om man sitter hemma med ett rtx 4090 däremot om du har lg old tv och ps5 kontroller eller tangentbord och mus kan du köra i 4k med 120fps hdr för 259kr månaden. Sen kan du vetala 190kr och du loggar in på amerikanska sidan och köper så slipper du moms. Tycker det är mycket med 100timmar ca 3 tim per dag men allt handlar ju om hur mycket speltid man har.

Hur gör du för att betala i dollar?

Jag har ofrivilligt betalat i dollar tidigare. Och nu kan jag inte uppgradera till 12 månader och få Borderlands eftersom mitt konto är i dollar men korten har svensk faktureringsadress så koret accepteras inte...

Permalänk
Medlem

Jag har dumpat min speldator nyligen just för GeForce NOW. Hade två tunga spelriggar nyligen, både med RTX 4090 och RTX 5080. Idag sitter jag med en Mac och GeForce NOW istället. Enda anledningen till att jag känt mig tvungen att stå ut med Windows har varit för just spel. Nu slipper jag äntligen det. GeForce NOW saknar tyvärr vissa spel som jag gärna spelar så just nu kör jag Boosteroid parallellt för att kunna spela dessa. Det enda jag nu saknar är möjligheten att köra Quake Champions. Har provat Shadow PC, men det fungerar sådär... Betydligt högre latens än både GeForce NOW och Boosteroid och streamen är inte helt hundra. Annars väldigt nöjd med nuvarande setup och att jag kunnat slänga ut PCn.

Permalänk

Stabil Internet uppkoppling

Själv spelar jag många spel offline. Jag vill kunna åka vart som helst, och spela mina spel oavsett internetuppkopplongens kvalitet. Men, med det sagt. Åker man inte utomlands så mycket och kör med starlink tex så funkar de ju antaligen okej.

Permalänk

Efter använt Nvidia's GeForce Now tjänst under 1 år+, kan jag definitivt säga att oavsett innan uppdateringen eller efter så har den aldrig i sitt nuvarande stadium en "ersättare" för en lokalt placerad speldator, även om Nvidia skulle vilja marknadsföra detta. Det kommer i första hand alltid vara ett komplement för målgrupper inom olika köpsegment där inte mer avancerade spelare med mer än 100 speltimmar per månad finns.

För mer personligen uppskattar jag enormt flexibiliteten i tjänsten både när jag är bort rest i jobb eller när jag hemma och vill bara spela några timmar per dag. Att tjänsten kostar extra efter dessa 100 timmar och endast 15 timmar av extra köptiden följer med kan diskuteras hur bra dåligt de är för varje enskild användare. Men för mig så varierar de enormt i speltid, visa dagar ligger jag på ca 150 timmar (och är tvungen köpa till extra tid) andra kommer jag inte ens upp i dom 100 timmarna jag har på kontot. Och jag använder inte till snabba FPS spel online (Fortnite, Apex etc) utan endast "single player".

Tidigare kunde man bara synka sina tjänster (som GOG, Steam, Battle.net med flera) och med install to play lite mer möjligheter, jag gillar det. Som sagt som flera sagt tidigare i tråden, om du är en moddare så är inte GeForce Now i första hand för dig, synd men du är generellt sett rätt låst i mycket. Vet några i olika forum som kommit runt de i begränsning men inget ja rekommenderar.

Såg en medlem som sa att han skulle förlora tid om han hade spel på och fixa mat. Och det är inte sant, du loggas ut efter du varit inaktiv i x antal minuter så du förlorar aldrig speltid.

Är Nvidias GeForce Now tjänst samt andra liknande streamingtjänster framtiden? Absolut, vill de ersätta din dator i när tid? Nej. Men den kan hjälpa användare när dom reser, använda produkter som sin tv etc, om dom inte har stark köpkraft för en stark speldator/konsol eller bara vill vara lite mer ekonomiska när dom fokuserar mer på jobb/familj etc och vill ha ett komplement.

Detta bara min korta input, oavsett om ni gillar Nvidias tjänst eller inte. Tycker absolut ni ska testa den för även om kanske inte den finns i framtiden så kommer cloud streaming som sagt ta över mer och mer.

Permalänk
Medlem

Nvidia shield

Vad krävs det för klient maskin?
Klarar shielden fortfarande av detta här?

Permalänk
Medlem

Witcher utan mods i 2025 är väl som att äta pannkakor utan mjölk?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Att ställa en sån här fråga att ersätta datorn med streaming på en hemsida för dator-nördar är väl ungefär som att ställa fördelarna med en elbil på ett motorcykel-forum: 99% kommer troligen svara att det inte nåt för dom 😄

Med det sagt så är jag genuint intresserad av konceptet men i form av data-betarbetning av datorprogram. Sitter på ett stort företag idag där vi måste ha bärbara datorer hos kunderna, men samtidigt hålla på med 3d-modeller. Ett jäkla moment 22 eftersom de bärbara datorerna ligger ljusår efter flera år gammal stationär hårdvara men pga bärbarheten så är vi fast med den prestanda som ges ifrån highend laptops. Skulle man kunna anvönda sig utav denna tjänsten för programvaror i windowsmiljö också, nån som vet?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashraf84:

Jag har dumpat min speldator nyligen just för GeForce NOW. Hade två tunga spelriggar nyligen, både med RTX 4090 och RTX 5080. Idag sitter jag med en Mac och GeForce NOW istället. Enda anledningen till att jag känt mig tvungen att stå ut med Windows har varit för just spel. Nu slipper jag äntligen det. GeForce NOW saknar tyvärr vissa spel som jag gärna spelar så just nu kör jag Boosteroid parallellt för att kunna spela dessa. Det enda jag nu saknar är möjligheten att köra Quake Champions. Har provat Shadow PC, men det fungerar sådär... Betydligt högre latens än både GeForce NOW och Boosteroid och streamen är inte helt hundra. Annars väldigt nöjd med nuvarande setup och att jag kunnat slänga ut PCn.

Det låter som att du tycker det är skönt att va av med datorn. Varför gjorde du dig av med en kraftfull speldator?

Permalänk
Medlem

1) Man måste ändå ha en dator.
2) Man behöver inte ett RTX 5080 för att spela 99,9% av alla spel.
3) Trassel med internetaccess = avbruten session/inget spel.
4) 100 timmar begränsning i månaden, LOL! Kan gå med i någon kyrka kostnadsfritt om jag kommer på att jag hatar att sitta hemma och njuta av dataspel.
5) Kommer aldrig flyta lika bra som lokalt p.g.a. latenser!
6) Fast kostnad så länge man vill kunna nyttja tjänsten.
7) I praktiken ingen kontroll över sin data.
8) Begränsat stöd för moddar och t.ex. inga mod managers (p.g.a. punkt 7).

Tror jag skulle kunna fortsätta listan ett tag till om jag testade det [igen], bara konstaterade efter första testet för ett par år sedan att det var helt poänglöst för någon med ett datorintresse, och halvt poänglöst för många andra. 🤷‍♂️

GeForce NEJ, blir det för mig.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, det här med tidsgräns förstörde lusten och vilja prova på/skaffa.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larswad:

Med tanke på att det funkar direkt på min Samsung tv (app på tv'n) så borde det inte vara några problem med en sheild.

Skrivet av Sveklockarn:

1) Man måste ändå ha en dator.
2) Man behöver inte ett RTX 5080 för att spela 99,9% av alla spel.
3) Trassel med internetaccess = avbruten session/inget spel.
4) 100 timmar begränsning i månaden, LOL! Kan gå med i någon kyrka kostnadsfritt om jag kommer på att jag hatar att sitta hemma och njuta av dataspel.
5) Kommer aldrig flyta lika bra som lokalt p.g.a. latenser!
6) Fast kostnad så länge man vill kunna nyttja tjänsten.
7) I praktiken ingen kontroll över sin data.
8) Begränsat stöd för moddar och t.ex. inga mod managers (p.g.a. punkt 7).

Tror jag skulle kunna fortsätta listan ett tag till om jag testade det [igen], bara konstaterade efter första testet för ett par år sedan att det var helt poänglöst för någon med ett datorintresse, och halvt poänglöst för många andra. 🤷‍♂️

GeForce NEJ, blir det för mig.

Man måste faktiskt inte ha en dator ens, jag har appen i min Samsung tv.
Latenserna som du ser har ingen större betydelse för de flesta gamers, andelen som är e-sportare är försvinnande liten, samt att tjänsten inte riktigt är riktad till dem.
Ska du spara till en likvärdig dator har du en "fast kostnad" likaså, och när den kostnaden jämnar ut sig mot GFN måste du uppgradera hela datorn om du vill spela några nyare spel.
100h räcker mer än väl för en majoritet, men självklart är det inte en tjänst för hardcore gamers som älskar att modda, där kan detta mer ses som ett komplimemt för de absolut senaste spelen som släpps, rätt liten kostnad att ta GFN en månad för att lira de 2-3 nya spel man vill lira den månaden och sen pausa abbonemanget. Sedan har man sin "åldrande" dator mtill de spel man äldkar stt modda.

Internetacess är väl inte direkt ett problem i realiteten idag? Självklart är det dock något man kan räkna in i den negativa kolumnen, tror dock inte allt för många har en bråkdel av sina spel installerade och då blir man även beroende av internet när man "scrollar" igenom sina listor för att se vad man är sugen på 😁

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Jag återupprepar likt en papegoja vad jag skrivit tidigare.
Tekniken är häftig, men är inget för mig. Går liksom inte att spela när nätet ligger nere och spel kan dessutom försvinna.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Man måste faktiskt inte ha en dator ens, jag har appen i min Samsung tv.
Latenserna som du ser har ingen större betydelse för de flesta gamers, andelen som är e-sportare är försvinnande liten, samt att tjänsten inte riktigt är riktad till dem.

Då gissar jag att du spelar med handkontroll, vilket till stor del förklarar varför latenserna märks mindre. Det är av samma skäl som spelkonsoler/konsolspel kan köras med mycket lägre framerate och ändå upplevas "flyta" av spelaren -- nämligen att input-metoden är konstruerad för att vara såpass långsam och oprecis att det kamouflerar fördröjningen.

Flygspel kan vara najs med joystick/avancerad handkontroll, annars föredrar jag tangentbord och mus till allt jag spelar med någon regelbundenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Då gissar jag att du spelar med handkontroll, vilket till stor del förklarar varför latenserna märks mindre. Det är av samma skäl som spelkonsoler/konsolspel kan köras med mycket lägre framerate och ändå upplevas "flyta" av spelaren -- nämligen att input-metoden är konstruerad för att vara såpass långsam och oprecis att det kamouflerar fördröjningen.

Flygspel kan vara najs med joystick/avancerad handkontroll, annars föredrar jag tangentbord och mus till allt jag spelar med någon regelbundenhet.

Tyvärr får jag göra dig besviken och säga att jag föredrar mus och keyboard Men som du ser i testet är inte latenserna så höga, men visst finns det människor som är extra känsliga (eller är fps frälsta och så pass bra att det faktiskt spelar nåpon roll), men jag hyser vissa tvivel att även de är i någon form av majoritet. Men det är inte en tjänst för alla, speciellt inte om man har ett brinnande intresse för datorer, är en hardcore gamer eller gillar att modda... eller t om har gigantiska bibliotek av icke main-stream spel (än så länge) i sina spelbibliotek. Då är det mer ett, just nu, väldigt bra komplement skulle jag säga

Skulle det se ut som det gör idag har jag flera gånger sagt att jag kommer köpa EN dator till som kan hantera mina gigantiska bibliotek (som min nuvarande rigg inte fixar) och sedan ta en månad på GFN om det kommer ett nytt spel jag vill lira istället för att uppgradera igen för 20-25k.

Fast till Bilspel och plattform föredrar jag handkontroll, även vissa RPG's t ex Witcher/Kingdoms Of Amulur-liknande spel.

Och tar vi sedan upp hela den skaran (potentiella kunder) som lirar på konsoler men gärna skulle vilja ha mus+keyboard till vissa spel (Jag kan omöjligt spela något fps t ex med handkontroll eller där man måste sikta) eller ett större utbud av spel men inte behöva investera i en dyr speldator... är detta en ypperlig lösning.

Även om man har det lite tuffare ekonomiskt eller till barnen där föräldrar inte har råd att ge ungarna/tonåringar datorer så är detta en lysande lösning där man kan ta x antal månader GFN där man antingen själv kan lira med ögongodis eller ungarna Samt att man när som helst kan pausa det, gå ned i nivå eller köra free de månader man inte använder det och/eller räkningarna råkade vara lite för mycket.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Jag återupprepar likt en papegoja vad jag skrivit tidigare.
Tekniken är häftig, men är inget för mig. Gåt liksom inte att spela när nätet ligger nere och spel kan dessutom försvinna.

Tänker inte säga att du har fel, bara leka lite devils advocat ^^ Håller till viss mån med dig i det du nämner.

Men hur ofta ligger nätet nere idag egentligen om man har handen på hjärtat?
Och samtliga spel på digitala plattformar kan "försvinna" oavsett om det är GFN, Epic, Steam/whatever. Såvida man inte äger fysiska kopior eller har fysiska kopior (från t ex gog) på ett lagringsmedium är det ju mer generellt än just för GFN.

Men samtidigt, absolut inte en tjänst för alla

Edit:
Detta påminde mig just nu att jag behöver dra ned ett par gamla klassiker från GoG och lägga på en extern hdd ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk

Hur är ljudkvaliteten på tjänsten?
Jag är inbiten ljudnörd och för mig är ljuddesignen mer än halva upplevelsen.

Permalänk
Medlem

Jag gillar cloud gaming. Har testat GeForce NOW innan uppgraderingen och boosteroid.
De 100 timmar som dom ger ut är alldeles för lite när man väl sätter igång och spelar. Jag vet inte vad deras målgrupp är men det är inte alla med tanke på att dom har satt upp kraftiga begränsningar i att använda just de dom säljer (eller hyr ut snarare).

Boosteroid å andra sidan har inte tidsbegränsade paket och det är till typ halva priset av NVIDIAs snålare paket. Boosteroid kör på AMDs EPYC Zen 4 RAM DDR5 28GB GPU Radeon RX 7900 XT 20GB GDDR6

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem

Ser man strömmande tjänst döda en till marknad/hobby så ser jag det lite som förkunnanden att digitalkameran är död för 15 år sen när mobilkameror började komma och folk slängde sina Canon aps-c dslr:er som de haft i en byrålåda i soptunnan. Sett till nya releaser skulle jag säga att kameramarknaden/hobbyn lever rätt väl idag.

Även cd och vinyl har fått lite återkomst på senare år. Flera skivor jag stöter på på Bandcamp erbjuds även som tape.

Och kul att läsa att det finns alternativ till Geforce now. Läste nyligen något uttalande av AMD att Radeon Now inte planerades, det var upp till tredjeparts/partners. Det vore lite trist om först alla köpte Nvidiakort i alla år och sedan alla använde bara Nvidias Geforce now.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larswad:

Den klarar av det. Du kan köra på tv också men det är låst till 60 FPS där. Vet inte exakt hur det är med NVIDIA shield, den är kraftigare än vad tv är iaf. Trots 6 år på nacken.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krockmannen:

Hur är ljudkvaliteten på tjänsten?
Jag är inbiten ljudnörd och för mig är ljuddesignen mer än halva upplevelsen.

Den kan suga en hel del ifrån mina erfarenheter. Men det kan ha och göra lite med min hårdvara kanske? Jag har en Samsung Q80D 55” med Samsung HW-Q955D ljudsystem. Det är bättre ljud på boosteroid än NVIDIA har jag för mig. Men det kan också ha haft något med mina inställningar att göra (AI och sådant, Q-Symphony osv).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blir en kall dag i helvetet då jag börjar hyra en dator, oavsett prestanda och särskilt om jag inte får fysisk tillgång till den. Jag hoppas att detta aldrig blir populärt nog att tillverkare börjar vägra sälja grafikkort till konsumenter, då detta säkerligen skulle vara deras preferens och de då uppnår en situation där de kan höja priset nästan fritt, i enlighet med standardaffärsmodellen för tjänster som denna (utöver att ingen längre har kontroll över sin dator). Skulle detta ske slutar jag helt enkelt använda nya datorer.