Snabbkoll: Kyler du processorn med luft eller vatten?

Permalänk
Medlem

Har du aldrig haft ett enda problem med luftkylning (haft burkar igång 10 år), kan till och med uppgradera kylaren till senare gen. socklar. Förstår inte behovet av vattenkylning.
Visst, har man plats-issues, då kanske annars bygger man ju bara in risker och problem för oerhört liten vinst.

Permalänk
Medlem

Alltid luft om möjligt.
Finns 0 anledning med AIO enligt mig om det inte kräver det typ.

Haft min Noctua NH-U14S i 10 år nu.
Funkar utmärkt för min 5800x3d.

Nästa cpu byte så blir det väl en ny större luftkylare typ.

Permalänk
Medlem

Luft. Jag lever under Murphys lag.

Permalänk

Min första PC från 2014 hade luftkylning med en Cooler Master Hyper 212 EVO
Min andra PC från 2019 hade AIO med en ASUS ROG Strix LC 120MM
Min tredje PC från 2025 har AIO med Arctic Liquid Freezer III Pro 360

Märker ingen skillnad ljudmässigt. Kollar sällan temps. Har inte haft problem med någon utav dem än så länge.

Folk skriver som att en stock-AIO skulle kosta multum i jämförelse vilket inte heller stämmer. Skiljer typ 300:- på den jag har och en Peerless Assassin / Phantom Spirit.

Visa signatur

Fractal Design North XL | AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WiFi | MSI GeForce RTX 5080 Gaming Trio OC | G.Skill DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Arctic Liquid Freezer III Pro 360 | Seasonic Focus GX 1000W | Kingston Fury Renegade G5 2TB | 27" Alienware AW2723DF Nano IPS QHD 280 Hz | Logitech Pro X Superlight 2 | SteelSeries QcK Performance XL Balance | Corsair K70 Core RGB MLX Red | Fractal Design Scape Dark

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vissa tar till och med omvägen genom koppar/aluminium

All of them even.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk

Alltid luft. Enkelt och bra.

Permalänk
Medlem

Känns som att en rejäl luftkylare är bättre om man vill ha något som bara går och går i många år, en vattenloop får alltid något besvär efter 5+ år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Och kärnkraft är bara ångkraft.

Vattenkokare som vattenkokare. Det finns väl inte många kylare idag som inte har heatpipes så vätska är det ju även där...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Bruna fula fläktar rakt igenom. Med en stor metallklump ifrån samma tillverkare. Tyst och driftsäkert.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Luft, främt pga det att finns snygga kylare att alternera mellan.

Permalänk
Medlem

Custom loop sen Celeron 300A. Mitt första vattenblock var av stål och jag hade en 25 liters hink under skrivbordet som värmesänka.
Datorn ska vara tyst.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Fö så kyler väl alla med luft även om några går omvägen via vatten i mellan.

Skrivet av ZedNet:

<Uppladdad bildlänk>

Ska man vara så petig, så får man nog räkna kylpastan som vatten.
Det inkluderar passiv kylning.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem

Ingen jag känner som körde custom loop tidigare kör någon form av vatten idag, läckor, krånglande pumpar, bubblor, byta vätska.
Blev snabbat avtänd av vatten då det inte blev tystare, och tempen var enbart några få grader bättre än en premium luftkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ska man vara så petig, så får man nog räkna kylpastan som vatten.
Det inkluderar passiv kylning.

Finns det ens vattenbaserad kylpasta? Tveksamt....
Vätska != vatten.

Skrivet av Dyluck:

Ingen jag känner som körde custom loop tidigare kör någon form av vatten idag, läckor, krånglande pumpar, bubblor, byta vätska.
Blev snabbat avtänd av vatten då det inte blev tystare, och tempen var enbart några få grader bättre än en premium luftkylare.

Det stämmer inte. Kör 9800x3d och 5090, cpu ligger på 60-70 grader och GPU på 50-60 vid max belastning under en lång period. Hade man orkat delidda så hade man fått ner CPUn till jämte GPU.

Det är i princip temperaturerna man startar på med luftkylning.....

Permalänk
Medlem

Vatten med direct die och custom loop. Utan det skulle jag inte kunna köra 6ghz all core samt 3ghz på gpu med lägre vcore och temp

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en 360 AIO från proshop för 600 kr, den hade rätt bra recensioner. Mitt moderkort är lite speciellt och har sina fästen roterade 90 grader från normalt, så min luftkylare blåste luft uppåt, och hittade inget kit för att montera kylaren åt andra hållet.

Hade initialt hemska temperaturer och burken var riktigt varm även på utsidan, detta med en 5800x i ”eco mode”.

Upptäckte till slut att fläktarna var monterade för att sitta i taket på chassit och blåsa ut luft, men när de satt i fronten blev det åt fel håll.

10 minuter skruvande senare var allt plötsligt mycket bättre

Med detta inlägg vill jag bara säga att jag är en gubbe som inte förstår hårdvara längre….

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av baselica:

Jag gick tillbaka till luft i min nya dator bara for att jag köpte en Noctua DH-D15 G2 på nån Inet-grej, men i ITX-bygget var det lite svårt att hitta något som fungerar som inte är en AIO. Enda fördelen med luft är väl att inte oroa sig för pumphaveri och/eller läckage.

Lite mer än så; risk för att vattnet i AIO blir dåligt pga metallerna som den vidrör, givetvis finns det ämnen i vattnet som ska motverka detta - men risken finns alltid.

De brukar ha en livslängd på 5 år eller i vissa fall mer än så. De kan inte operera hur länge som helst, är bara så det är tyvärr.

Med luft så kan enbart fläkten/fläktarna gå sönder och det är både billigt samt smidigt att byta. Med en AIO, går något annat sönder utöver fläktarna, då behövs hela enheten bytas ut.

Sedan så håller luftkylare i princip decennier, då det är en ren metallklump och metall går ju inte direkt sönder eller degraderas med tiden.

Permalänk
Medlem

Enbart luft. Sedan man gick över till AMD. Så skönt slippa höra pump och vara orolig för läckage!

Visa signatur

Msi X870E Tomahawk
9800X3D
4080 Super
42 LG OledC4

Permalänk

Custom loop för CPU och GPU i runt 15 år och har inte haft en enda incident med läckage. Dock en trilskande pump en gång.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett är det väl ofta vatten i partiellt vakuum i heatpipes, så de flesta använder nog vatten och luft

Permalänk
Medlem

Kört min Noctua u14s i typ 10 år. Beställde bara nytt montagekit när am4 socketet kom.

Kört AIO i andra burkar och inget fel med det bara pumpen är tyst. Då främst på itx byggen.

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus Prime 9070 XT OC |Chassi: FD Define C |SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Kör en Intel Core Ultra 7 265K med en Noctua NH-U14S, p.g.a. tystnad och lång livslängd på luftkylare. Behöver inte kylprestandan från [större] AiO-kylare, samt hatar akvariepumpsljud och vill inte behöva byta CPU-kylare av någon anledning under datorns livslängd.

Permalänk
Medlem

Jag kör min gamla röda Phanteks PH-TC14PE.
Har bytt fläktar till PWM-varianten någon gång.
Fick AM4-kit skickat till mig, när jag skaffade min 5600X, så jag kunde fortsätta använda den.
Lyckades då pressa in den i Bitfenix Phenom M med någon mm tillgodo

Men nu har jag ett ASUS AP201 och mitt moderkort är lite för högt i bak, så jag kan bara ha ena orginal-fläkten, fast det är så tight till baksidan ändå, så bakre chassifläkten är nära nog.

Har beställt varsin 5700X3D till frun och mig, får se om jag ska ha kvar den då eller byta till en Peerless Assassin 120 SE som ligger och skräpar i garderoben.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

custom loop, 8 år gammal. 5 fläktplatser och för både cpu och gpu

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Medlem

Luft. Bara montera och glömma bort. Enda gången jag haft problem med luftkylare var när min gamla dator för många år sen hade sugit upp massa katthår och det hade pluggat igen kylblocket. En snabb "operation" med luftburk fixade det problemet.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Använder mig av AIO och har gjort det sedan AMD började rekommendera vatten till sina mer högpresterandes CPU:er.

Ex.

Citat:

Recommended Cooler
Liquid cooler recommended for optimal performance

https://www.amd.com/en/products/processors/desktops/ryzen/900...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Tycker om att flytta datorn, lana med polarna osv, så ja kör på AIO, känns bäst.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

En AiO/vattenkyl är rätt göttig då den dumpar värmen utanför chassit.

Permalänk

så vitt jag vet bygger alla kyllösningar på att förflytta värmen ut i luft

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dyluck:

Inte tystare samt några få grader... Ja allt beror ju på hur pass mycket man satsar. Kör du en custom loop för både CPU och GPU på en 360-rad... Ja då stämmer det jättebra. Beror ju på om man går på ljudnivå/prestanda eller bara utséende.

Sen att få problem, ja det kan ju inträffa med allt. Sen jag övergav hardtubing för soft har jag haft exakt noll problem som tur är. Men att custom loops har större chans för olika problem jämfört med AIO och speciellt luft, ja det har du helt rätt i.