Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem
Skrivet av To33eAW:

Vet inte om detta hamnar riktigt rätt tråd men det är iaf delvis HA-relaterat. Jag har en ESP32 med WLED installerat som jag vill kunna styra från HA. Problemet är att hörnet (längst upp, längst bort) som den är placerad i inte verkar nås med wifi. Vilket är det billigaste sättet/best practice att få in wifi-signalen hela vägen? Det krävs ju inga hastigheter utan mer räckvidd egentligen.

Finns ju flera sätt här är några:
- Om det finns nätverksuttag i närheten sätt upp en AccessPunkt
- Mesh nätverk kan trådlöst förlänga wifi räckvidden, mycket bättre än en repeater.
- Powerline
- Wifi med riktantenn, typ Ubiquiti Networks NanoStation Loco M2

Vilket man väljer är en pris och behovs fråga.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Unifi Cloud Gateway Max/Ultra| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite/U7-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation 5 AC Loco | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vad har du för wifi-utrustning/router idag? Jag hade köpt en billig repeater och pluggat in i ett vägguttag

Routern är en gammal Linksys E4200 placerad på nedervåningen + Ubiquiti access point placerad taket på övervånigen som gör jobbet bra hemma än så länge.

Kan väl tillägga att routern står på tur att bytas ut men vet inte riktigt till vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33eAW:

Routern är en gammal Linksys E4200 placerad på nedervåningen + Ubiquiti access point placerad taket på övervånigen som gör jobbet bra hemma än så länge.

Kan väl tillägga att routern står på tur att bytas ut men vet inte riktigt till vad.

Du kanske ska köra vidare på Ubiquiti-spåret? Något dyrare dock. Så vill du lösa uppkoppling och det inte finns extern antenn på esp3:an så kör en billig repeater.

Permalänk
Medlem

Tidigare med Deconz så blev enheter visade som Unavailable efter 12 timmar om de inte rapporterat, t ex om batteriet är slut. Men nu med Z2M så verkar det inte ske. Kan man ställa in det på något vis?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det ska det göra även med Z2M, tror dock det är en timme för nätanslutna enheter och 24h för de som går på batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Det ska det göra även med Z2M, tror dock det är en timme för nätanslutna enheter och 24h för de som går på batteri.

Aha, måste vara denna då.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag har ett gammalt verisure larm och nu börjar en drös komponenter få slut på batteri.

Funderar på om det är dags att helt enkelt köpa nytt istället för att kasta mer pengar på batterier till grejer som börjar bli antika.

Några tips på vettiga larmsystem som lirar bra med HA?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har ett gammalt verisure larm och nu börjar en drös komponenter få slut på batteri.

Funderar på om det är dags att helt enkelt köpa nytt istället för att kasta mer pengar på batterier till grejer som börjar bli antika.

Vad är det för larm? Viewsonic har några som går att koppla till HA.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vad är det för larm? Viewsonic har några som går att koppla till HA.

Det gamla?
Verisure från 2010-11 typ.
Det fungerar och jag kan läsa av i HA men t ex ena kameran är äldsta modellen så kan inte kolla bilder i den.
Står att brandvarnare bör bytas ut med (inte bara byta batteri).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ingen här som har en Nibe S-serien kopplad till Home Assistant? Jag har fått in pumpen så att jag kan se temperaturen och status men jag lyckas inte få till så att jag kan ändra måltemperaturen för huset. Någon annan som lyckats med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vill du ha väktare och larmcentral? Prata med Verisure och säg att du vill säga upp ditt stenålderslarm. Så kommer de med ett bra erbjudande. Tacka inte ja första gången för oftast kan de ge bättre pris.

Man kan bygga ett enklare larm i home assistant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vill du ha väktare och larmcentral? Prata med Verisure och säg att du vill säga upp ditt stenålderslarm. Så kommer de med ett bra erbjudande. Tacka inte ja första gången för oftast kan de ge bättre pris.

Man kan bygga ett enklare larm i home assistant.

Vill inte ha verisure igen, orkar inte med deras galna prishöjningar och behöva hota med att säga upp.
Det är avslutat sen många år.

Men jag har gärna möjligheten att koppla till larmcentral, kikar efter något i still med ajax.
Vill inte bygga helt själv så det är beroende av HA för att fungera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vill inte ha verisure igen, orkar inte med deras galna prishöjningar och behöva hota med att säga upp.

Men jag har gärna möjligheten att koppla till larmcentral, kikar efter något i still med ajax.

Ajax är kompromissen jag landade i. Eget fristående larmsystem, med alla dess fördelar med certifierade grejer, mobildata fallback, smart kommunikation osv. Integreras tillräckligt i HA genom att status kan läsas av och ageras på, går ej larma på/av, läsa av sensorer m.m. Men det är pga certifieringen och jag accepterar det.
Innebär ett par dörrar med dubbla sensorer (ajax + zigbee), inte snyggt, men rimligt.

Vet vänner som har HA "larm" med zigbee och liknande, men blir ju inte alls samma sak. Ajax landar helt rätt i nivå där för oss och något jag rekommenderar andra.

Sen det allmäna vid larminstallation, ställa sig frågan vad man vill ha för nytta av larmet. Göra en tydlig behovsanalys.
Väktare osv tämligen meninglöst om goda grannar finns men bra om man bor mer glest (tejpa fönster, stänga dörra osv, nåt annat gör inte väktare rimligtvis), vilka typer av sensorer kameror, efter vad man vill ha ut (vi vill inte bli överraskade av ett inbrott när vi/barn kommer hem från skola, så syfte främst för att förvarna oss, således ej dyra kameror osv som vi ej har nytta av i det syftet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

varför inte? du blir ju på samma sätt beroende av en larm kontroller?
larm i sig använder oftast z-wave om dom är trådlösa, (har för mig det är 9/10 larmsystem som använder det) dvs det är inget magiskt protokoll som gör att som är bättre på något sätt. tex sätter du ett batteri backup mot en rpi med en 4g dongle i så har du samma funktioner.
sedan är larm i sig väldigt överreklamerat, är det för säkerhet vid inbrott är det klart bättre att sätta upp kameror med aktiv avskräckning i stället, är det för brand sätt egna z-wave brandvarnare som aktiverar sirener.

fördelen med kameror med avskräckning är att avskräckning sker innan dom slår rutan, dvs redan när dom beträder trädgården då avviker dom vanligen i stället för att fortlöpa med inbrottet.
väktare vid larm är rätt meningslöst om du inte har behov av att dom ska täcka den sönderslagna rutan eller brukar glömma nycklarna så dom kan låsa upp åt dig. (ringa jouren och få rutan lappad om det händer är något man kan göra själv om man inte är i stan)
vid själva inbrottet skiter dom helt i om det tjuter när dom slagit rutan, dvs dom vet att dom hinner in och ta det dom vill åt långt innan någon hinner komma.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

varför inte? du blir ju på samma sätt beroende av en larm kontroller?
larm i sig använder oftast z-wave om dom är trådlösa, (har för mig det är 9/10 larmsystem som använder det) dvs det är inget magiskt protokoll som gör att som är bättre på något sätt. tex sätter du ett batteri backup mot en rpi med en 4g dongle i så har du samma funktioner.
sedan är larm i sig väldigt överreklamerat, är det för säkerhet vid inbrott är det klart bättre att sätta upp kameror med aktiv avskräckning i stället, är det för brand sätt egna z-wave brandvarnare som aktiverar sirener.

fördelen med kameror med avskräckning är att avskräckning sker innan dom slår rutan, dvs redan när dom beträder trädgården då avviker dom vanligen i stället för att fortlöpa med inbrottet.
väktare vid larm är rätt meningslöst om du inte har behov av att dom ska täcka den sönderslagna rutan eller brukar glömma nycklarna så dom kan låsa upp åt dig. (ringa jouren och få rutan lappad om det händer är något man kan göra själv om man inte är i stan)
vid själva inbrottet skiter dom helt i om det tjuter när dom slagit rutan, dvs dom vet att dom hinner in och ta det dom vill åt långt innan någon hinner komma.

Varför inte bygga själv?
För att jag inte vill lägga tiden på det och felsöka så fort en uppdatering går fel.

Resten av svamlet har inte med min fråga att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har också Ajax och det har fungerat helt suveränt i snart 7 år nu. Noll problem. Eller okej, en brandvarnare krävde rengöring då den falsklarmade. Detta ska ha lösts på nya versioner, men min fixade sig efteråt och har fungerat i ~4 år efter rengöringen.

Trots att jag har äldsta generationen hub så får jag regelbundna uppdateringar .
Har två rörelsedetektorer, två brandvarnare, fyra dörrsensorer, keypad, siren, fjärrkontroll.
Batterierna håller extremt bra, har bara bytt batteri en till två gånger i prylarna. De använder sitt egna protokoll för kommunikation.

Kan kopplas till väktarecentral men min hub har bara 2G så den får bytas i så fall, och har inte känt behovet.

Jag får upp status i home assistant och det uppdateras ögonblickligen. Trots att det står "disarm" på en knapp under fungerar inte denna.

Det ska dock finnas olika lösningar för att faktiskt kunna styra larmet om man vill, men har inte sett behovet.

Ser att det nu kommit väldigt många nya produkter också som fjärrstyrda uttag, vattenlarm och avstängningsventil övervakning m.m.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Varför inte bygga själv?
För att jag inte vill lägga tiden på det och felsöka så fort en uppdatering går fel.

Resten av svamlet har inte med min fråga att göra.

du menar på samma sätt som man får gör på ett larm när en uppdatering strular.....
det var inte menat att kränka din syn på larm, mer att påpeka att det kan vara bättre att lägga pengar på något som fungerar om det handlar om inbrottsskydd.
(Jobbade med detta under många år)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

du menar på samma sätt som man får gör på ett larm när en uppdatering strular.....
det var inte menat att kränka din syn på larm, mer att påpeka att det kan vara bättre att lägga pengar på något som fungerar om det handlar om inbrottsskydd.
(Jobbade med detta under många år)

Köper man ett baspaket är sakerna åtminstone QA testade och om något går fel åtgärdas det i regel med en ny uppdatering.
Jag har ingen lust att ta över den delen själv för ett larm.

Vad gäller övrigt så har jag koll på min behovsanalys, om du nu jobbat med det i många år borde du ha koll på att alla inte har någon jour att ringa t ex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Köper man ett baspaket är sakerna åtminstone QA testade och om något går fel åtgärdas det i regel med en ny uppdatering.
Jag har ingen lust att ta över den delen själv för ett larm.

Vad gäller övrigt så har jag koll på min behovsanalys, om du nu jobbat med det i många år borde du ha koll på att alla inte har någon jour att ringa t ex.

Ok
Du ringer 112 och ber om jour för vad du nu behöver så kopplar dom dig rätt.

Visa signatur

Permalänk

Jag kör Fully Kiosk Browser på 2 android enheter. En Sony Xperia 1 lll samt en Samsung Galaxy Tab A9+.
Även köpt Fully Kiosk Browser Pro får båda enheter.
Jag skulle vilja göra en automation och en knapp på dashboard som stänger av och sätter på skärmen på android enheten.
Men hur man gör vet jag inte. Har provat att google lite men hittar inget.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz