Nvidia investerar 46 miljarder i Intel

Permalänk
Melding Plague

Nvidia investerar 46 miljarder i Intel

Ska utveckla x86-systemkretsar med Geforce RTX-grafik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag kan väldigt lite om teknik men det låter som ett sådant partnerskap kan skapa intressanta (tekniska) resultat.

Permalänk
Medlem

@Yoshman kommer om 3....2...1... och förklarar för er att x86 är dött...

Permalänk
Medlem

Äntligen lite konkurrens från Intel-hållet. Ganska sjukt att säga men de har suttit i en underdogställning i ett ganska bra tag nu. Sist jag hade en processor från Intel måste ha varit för 8-10 år sedan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5090 RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial T500 4TB, Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Äntligen lite konkurrens från Intel-hållet. Ganska sjukt att säga men de har suttit i en underdogställning i ett ganska bra tag nu. Sist jag hade en processor från Intel måste ha varit för 8-10 år sedan.

Sjuka är att en hel del fortfarande går på deras marketing skit, och inte vill inse att dem varit rätt... Förlegade rätt länge.

Men, hoppas verkligen att detta ger Intel den knuff i ryggen dem behöver att få fart på sitt igen så vi har 2x starka konkurrenter så att utvecklingen börjar hoppa igång mer en det gör idag, hade varit skönt att se Intel bara medge att dem satsat fel och be om ursäkt för det för att sedan gå fullt mot att faktiskt nya innovationer och inte sitta och försöka övertyga den stora massan att man inte "behöver" mer en 4/6cores tex.

Sen hoppas jag VERKLIGEN att Intel inte låter Nvidia lägga sig i om deras GPU satsningar, för isåfall är detta bara ett move för Nvidia att hålla marknaden i ett järngrepp.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.
Skärm: Alienware AW2723DF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

What, Intels iGPU är markant bättre än AMDs likväl teamBlue är ju påväg med ganska ok budgetalternativ i grafikkortsvärlden. Så den här nyheten tror jag är dålig nyhet. Mindre teamBlue grafikkort och inget mer intel iGPU med deras ljuvliga quicksync. Buuu!

Permalänk
Medlem

Detta kan ju inte vara lagligt. Ur konkurrensperspektiv och för en fungerande marknad så måste detta stoppas tänker jag. Samtidigt så är en "fri" marknad redan satt ur spel med tanke på Nvidias otroliga dominans.

Permalänk
Medlem

But why?

Känns som NVIDIA har huvudfokus på ARM/RISC, men att de har så mycket pengar över att de vill/kan täcka alla baser. Men förmodligen också för att "investera" i Murica.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

@Yoshman kommer om 3....2...1... och förklarar för er att x86 är dött...

Han har väl aldrig skrivit att x86 är dött bara att det blir mindre relevant i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Menar du att du använt AMD cpuer med igpu senaste 8-10 åren då eller?
För detta spelar absolut noll roll för användare som kör dedikerad gpu.

Sen är intel ju inte direkt bakom amd på något sätt gällande igpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Menar du att du använt AMD cpuer med igpu senaste 8-10 åren då eller?
För detta spelar absolut noll roll för användare som kör dedikerad gpu.

Sen är intel ju inte direkt bakom amd på något sätt gällande igpu.

Nja, Intel har legat bakom AMD med igpu prestanda båda i diy konsumentprocessorer och specialdesignade kretsar som används i eg. konsoller.

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt med tanke på att Intel håller på att själv försöka slå sig in på GPU marknaden, undrar vad detta betyder för deras egen GPU avdelning ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Tror det här görs för att konkurrera med AMD Ryzen AI max lineup som ser ut att kunna bli ett riktigt starkt kort för hemmapulare. Kommer nog bli en stor marknad.

Permalänk

Det går dåligt för intel nu och de behöver ha kapital.

Värre tycker jag är att det jag har sett kommer att komma nu kommer. Det är att olika världsdelar ej samarbetar, det blir olika lösningar. Och för en tekniknörd så vill vi kanske ha den bästa tekniken och nu minskar utbudet.
Jag tänker på att Kina inte längre låter deras företag köpa Nvidia AI chip. https://computersweden.se/article/4059289/kina-forbjuder-kop-...
Och vi i väst gör lite motsatsen.

Det blir skit för oss som gillar ny cool teknik.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas detta inte betyder proprietära lösningar för grafik i spel. Något super duper RT läge som kräver inte bara gpu från Nvidia utan även en cpu från Intel, till exempel.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

But why?

Känns som NVIDIA har huvudfokus på ARM/RISC, men att de har så mycket pengar över att de vill/kan täcka alla baser. Men förmodligen också för att "investera" i Murica.

Desktop/Laptop-marknaden domineras i allra högsta grad av x86 och det har visat sig svårt att få in ARM där, främst för att det mest populära operativsystemet på dessa är rent skräp.

Spaningar:

Skulle inte bli förvånad om Nvidia en vacker dag är majoritetsägare i Intel.

Närsom lär Intel släppa pressreleasen om att de lägger ner satsningen på GPU:er.

Permalänk
Medlem

Inte så kul för linuxfolket om det kommer kräva att man kör Nvidias drivrutiner, körde Nvidia under 2 år i Linux. Never going back.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Nvidia får många intelaktier i byte, är detta räddning för Intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Inte så kul för linuxfolket om det kommer kräva att man kör Nvidias drivrutiner, körde Nvidia under 2 år i Linux. Never going back.

TBF, Nvidia börjar inse att FOSS är rätt steg, först den öppna modulen och numera bidrar de även till Mesa och kärnans nya Nvidia-driver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Ska utveckla x86-systemkretsar med Geforce RTX-grafik.

Läs hela artikeln här

Hmmm, betyder detta att Intel kommer börja tillverka Nvidias GPUer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm, betyder detta att Intel kommer börja tillverka Nvidias GPUer?

Misstänker att det handlar om vissa modeller, som för konsoller och gaming-handhelds. Tillverkningen lär säkert TSMC stå för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Lite tråkigt med tanke på att Intel håller på att själv försöka slå sig in på GPU marknaden, undrar vad detta betyder för deras egen GPU avdelning ?

It's dead, Jim. Dead, I tell you.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

But why?

Precis. Fickpengar för Nvidia och man får ryggdunkar från Trump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Misstänker att det handlar om vissa modeller, som för konsoller och gaming-handhelds. Tillverkningen lär säkert TSMC stå för.

Det vore ju annars positivt om Intel kunde återupprätta sina planer på fabriker som konkurrerar med TSMC.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det vore ju annars positivt om Intel kunde återupprätta sina planer på fabriker som konkurrerar med TSMC.

Med tanke på att de dödat samtliga fabs i Europa och deras minst sagt prekära sits så är det inget mer än en ”bra goodwill från presidenten” ev något som kan innebära en takeover i framtiden från Nvidias håll. Något måste de ju lägga sina pengar på…

Intel har famlat rätt mycket det senaste, titta bara på serversidan och EPYCs dominans senaste åren.

Edit*
Dvs - jag har extremt svårt att se att Intel gör annat än en IBM och försvinner in i perfierin, särskilt med ARM på frammarsch och TSMCs järngrepp

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag håller med tidigare talare som skrivit att om Intel ger upp sina egna gpu- (Arc och igp:er)-satsningar och det blir Nvidia-kretsar istället så blir det ett sätt för Nvidia att göra gpu-grafen i Steam hw survey enfärgad och en väldig kursändring av Intel. Kommer isf inte peta på en Intel-cpu med en pinne (privat, har ingen kontroll över arbetsutrustningen).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Jo lite min tanke också, kommer det här betyda slutet för Intels satsning på dedikerade grafikkort för konsumenter.
Nästa tanke blev att nej, det här behöver inte påverka Intels grafikkort alls, och kan kanske t.o.m. betyda fördelar istället.
Blir att vänta och se vad som kommer ut av detta.

Permalänk
Medlem

Är inte detta bara trolleri? Nvidia får undantag/lägre tullar om dom "investerar" massa pengar i USA, köper lite aktier som dom säljer av när nästa president är installerad.

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Detta kan ju inte vara lagligt. Ur konkurrensperspektiv och för en fungerande marknad så måste detta stoppas tänker jag. Samtidigt så är en "fri" marknad redan satt ur spel med tanke på Nvidias otroliga dominans.

När AMD låg på ruinens brant var där inget stöd från dåvarande administration vad jag kommer ihåg. Håller verkligen med om att detta borde bryta mot någon form av konkurrens lag..

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem

Och det här komma absolute inte leda till någon form av fulspel 🙄

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/