Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Jag har klart och tydligt förklarat för sjukvården att jag har "mild" klaustrofobi, d.v.s ogillar trånga utrymmen med armar och ben låsta, särskilt med en spruta i armen. Hissar, rensa brunnar, trånga vindsutrymmen är inga problem. Men med armar och ben låsta kan jag inte ta mig ut själv.
Nu får jag en remiss att de bokat tid för magnetröntgen trots att jag fick en panikattack förra gången. Bara tanken på den upplevelsen gör att jag inte kan sova.
Tänker dom överhuvudtaget, eller skiter dom i vad som står i journalen?
Jag kommer avboka tiden.

Utgå från att de INTE läst journalen och kontakta dom och förklara så kanske ni hittar nåt sätt att få det genomfört trots allt?

Men jo, vissa delar av sjukvården suger. Kämpa!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Jag har klart och tydligt förklarat för sjukvården att jag har "mild" klaustrofobi, d.v.s ogillar trånga utrymmen med armar och ben låsta, särskilt med en spruta i armen. Hissar, rensa brunnar, trånga vindsutrymmen är inga problem. Men med armar och ben låsta kan jag inte ta mig ut själv.
Nu får jag en remiss att de bokat tid för magnetröntgen trots att jag fick en panikattack förra gången. Bara tanken på den upplevelsen gör att jag inte kan sova.
Tänker dom överhuvudtaget, eller skiter dom i vad som står i journalen?
Jag kommer avboka tiden.

Min pappa är likadan, men han får alltid något lugnande innan röntgen, och då är det inga problem säger han.

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | LG 42C4 |

Permalänk
Medlem

Jag har fått kallelse till Gastroskopi. Dom tänker köra ner en slang i halsen. En sup kan jag ta, men en slang? Sånt är livet när man blivit gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Jag har fått kallelse till Gastroskopi. Dom tänker köra ner en slang i halsen. En sup kan jag ta, men en slang? Sånt är livet när man blivit gammal.

Nu får du ju en chans att träna kräkreflexen, har hört att det är färdighet många vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Har gjort det flera gånger, obehagligt men överkomligt. Hoppas det visar sig, som för mig, att allt är bra.
Om man har stark kräkreflex kan man få en bedövning av gomspenen och då märker man nte så mycket.

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk

Ungdomars petighet i mat.
Jag scrollar lite på TikTok, olika tider kommer man åt olika typer av innehåll. Nu är trenden att folk testar att smaka på olika saker som nästan ingen köper. Och de berättar väl och på flera sätt att de vet ingen som köper dessa. Och vad är det då för saker? Jo det kan vara pizza som Africana, Acapulco, inbakad kebab etc, choklad som Marabou Pigall, frukt och mandel osv. Frysta rätter som köttfärspaj etc..

Jag funderar på att göra liknande test om spel och visa spel som nästan ingen spelar, jag tänkte på spelen Fortnite, Roblox, Minecraft och GTA 5, helt ärligt så är det ingen i min bekantskapskrets som spelar dessa spel idag.

Permalänk
Medlem

Wikipedia hade film på brutalt mord upplagt..
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mordet_p%C3%A5_Iryna_Zarutska

När jag Googlade om det hemska mordet på Iryna Zarutska så gick jag in på Wikipedia för att läsa om det (igår).
Spelade upp filmen som låg där och blev ganska illa berörd av att se hela förloppet. Var inte alls beredd på det då det var Wikipedia och inte X.
Det är bortplockat nu, men det var inget jag hade viljat se i efterhand.
Fruktansvärt dåd och jag önskar att jag inte sett det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Problemet med att cyklister inte vet vad broms är för något har blivit än värre nu när alla har elcykel som gör 25km/timme. Som gående ska man tydligen alltid kliva av vägen och snällt lämna företräde när cyklister möter varandra. Självklart är det för mycket begärt att cyklister planerar sin körning.

Permalänk
Medlem

Fan vad S-K-I-T nordea har blivit..

Numera måste man boka ett jävla möte för att få hjälp av något slag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinterSolen:

Fan vad S-K-I-T nordea har blivit..

Numera måste man boka ett jävla möte för att få hjälp av något slag

<Uppladdad bildlänk>

Jag har inte haft ett AFK-möte med någon bank sedan millennieskiftet minst och då har jag ändå bytt både bank och bostadsrätt ett oräkneligt antal gånger sedan dess. förstår inte vad ni andra får ut av det.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag har inte haft ett AFK-möte med någon bank sedan millennieskiftet minst och då har jag ändå bytt både bank och bostadsrätt ett oräkneligt antal gånger sedan dess. förstår inte vad ni andra får ut av det.

Måste ha det för att lämna in fullmakt att få tömma morsans dödsbo:s bankkonto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Problemet med att cyklister inte vet vad broms är för något har blivit än värre nu när alla har elcykel som gör 25km/timme. Som gående ska man tydligen alltid kliva av vägen och snällt lämna företräde när cyklister möter varandra. Självklart är det för mycket begärt att cyklister planerar sin körning.

Problemet med gångtrafikanter är att dom inte vet vilken sida dom ska gå på. Om det är delad gång och cykelväg så går dom ofta i mitten. Plingar man så vet man aldrig vilken sida dom går till. Själv har jag 7 bokstäver i körkortet, har kört både brandbil och ambulans. Jag cyklar mer än kör bil. Med cykel är det lätt att parkera och man får nyttig motion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Hoppas att du inte som jag drabbas av Handelsbanken , typ 2 månaders handläggningstid för såna ärenden...

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Det tog mig sex år att få ut pengar från ett konto på Swedbank (fast då hette det Föreningssparbanken) efter min morbror eftersom de ifrågasatte både testamentet och intygen om att jag var ende arvinge och ende dödsbodelägare. Inte förrän jurister på Skatteverket lade sig i fick jag ut pengarna, då med ränta.
Att Skatteverket lade sig i berodde på att de undrade varför jag inte redovisat pengarna i min deklaration (så de håller ordentlig ordning på oss). Det var inte mycket pengar men ändå... Sex år är lång tid och jag hade hunnit glömma pengarna, allt krångel med personalen på Föreningssparbanken gjorde att man helst inte fortsatte att stångas med dem.

- "Vi måste ha någon slags verifikation på att de här pappren är äkta."
- "Vad för slags verifikation?"
- "Någon som intygar att det inte finns någon annan arvinge eller dödsbodelägare."
- "Alla är ju borta det är bara jag kvar."
- "Finns det något intyg på det då?"
- "Hur ska jag kunna bevisa det, alla som skulle kunnat komma i fråga är ju döda!"
- "På något sätt måste det gå att visa."

Till slut lade sig som sagt skatteverkets jurister i och i princip sa de bara: "Vad är det här för dumheter?" och senare samma dag hade jag pengarna (inklusive ränta). Ja, det var ett större meningsutbyte mellan Skatteverket och Föreningssparbanken men i princip ...

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Det tog mig sex år att få ut pengar från ett konto på Swedbank (fast då hette det Föreningssparbanken) efter min morbror eftersom de ifrågasatte både testamentet och intygen om att jag var ende arvinge och ende dödsbodelägare. Inte förrän jurister på Skatteverket lade sig i fick jag ut pengarna, då med ränta.
Att Skatteverket lade sig i berodde på att de undrade varför jag inte redovisat pengarna i min deklaration (så de håller ordentlig ordning på oss). Det var inte mycket pengar men ändå... Sex år är lång tid och jag hade hunnit glömma pengarna, allt krångel med personalen på Föreningssparbanken gjorde att man helst inte fortsatte att stångas med dem.

- "Vi måste ha någon slags verifikation på att de här pappren är äkta."
- "Vad för slags verifikation?"
- "Någon som intygar att det inte finns någon annan arvinge eller dödsbodelägare."
- "Alla är ju borta det är bara jag kvar."
- "Finns det något intyg på det då?"
- "Hur ska jag kunna bevisa det, alla som skulle kunnat komma i fråga är ju döda!"
- "På något sätt måste det gå att visa."

Till slut lade sig som sagt skatteverkets jurister i och i princip sa de bara: "Vad är det här för dumheter?" och senare samma dag hade jag pengarna (inklusive ränta). Ja, det var ett större meningsutbyte mellan Skatteverket och Föreningssparbanken men i princip ...

Nåt liknande var jag med om när mor dog, men på Handelsbanken, men det tog inte sex år. Dem vill jag inte ha mer med att göra. Med alla papper i ordning trodde jag det skulle vara smidigt. Men nähä då...

När jag hade framfört mitt ärende och lämnat fram pappren om dödsboet och att jag var ensam delägare, sa den snorkiga kassörskan: "ÅNÄ! Försök inte!" Jag undrade vad jag hade försökt med. "Alla dödsbodelägare måste följa med!" (utan att ens titta i boutredningspappren). Jag bad gumman att titta i pappren, där det stod att det bara fanns jag. Hon tittade lite slött och bestämde sig efter en stund för att jag tydligen var berättigad till pengarna, och ville sätta in pengarna på en bankbok. Jag sa att jag gärna ville prata med nån om att placera dem, i t ex en fond eller ett låst konto med hög ränta, eftersom det var ganska mycket. "Det blir ett konto, det är ingen ränta på såna!" Jag upprepade det jag nyss sagt, och hon sa (ännu surare) igen att det blir inget annat än ett konto utan ränta! Då bad jag henne - med något snällare ord - att fara och flyga, och sa att det fanns ju fler banker. Lokala Sparbanken gav mig en hygglig deal, dels en stor summa till gamla lån och resten på ett låst konto, med skaplig ränta. Sen dess har jag inte satt foten hos Handelsbanken.