Muskampen 2025: Segraren korad!

Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Älskade verkligen Metroid Prime när det kom, och Metroid Dread var bra.

Tyvärr är intresset för MP4 ganska lågt.. jag hoppas jag har fel men känns som det kommer vara sådär asså.

Köpte Metroid Prime remastern förut och är typ mer sugen på att spela det än MP4.

Jag har en förbokning på MP4, men kanske avbokar och köper Metroid Prime remaster för 400:- istället.
Har aldrig spelat något Metroid spel tidigare, så det kanske är mer vettigt att testa MP remaster först och sedan lägga en beställning på MP4 om jag fastnar för spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Man får dock se upp om man köper från t.ex. Temu och liknande sidor, det säljs mängder av förfalskade Pro kontrollers på såna marknadsplatser. Jag har inte sett några rapporter om förfalskade Pro 2 än, men det kommer garanterat också.

Nah, kopior på Nintendo kontrollers eller konsoller har inte funnits på Temu på väldigt länge. De har rensat upp rätt bra där då det förr fanns mycket Nintendo kopior. Antar att det är Nintendo som varit i farten. Så när det gäller dessa prylar säljs bara original på Temu. Sen finns det massa andra tillbehör som är icke original, såsom dockningsstationer, laddare mm.

På AliExpress finns massa kopior och 3e parts joy cons och andra Switch kontroller, men där påstås det aldrig att de är original heller.

Jag har köpt både 2 par Joy cons till Switch 2, två stycken Switch Pro controller och nu en Switch 2 Pro kontroller, alla från Temu. Samtliga är ju äkta och helt nya grejer, fast med Japanska eller Hong Kong förpackningar.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax Crystal Super 50 & 57PPD

Permalänk
Skrivet av Chess_Norris:

Jag har en förbokning på MP4, men kanske avbokar och köper Metroid Prime remaster för 400:- istället.
Har aldrig spelat något Metroid spel tidigare, så det kanske är mer vettigt att testa MP remaster först och sedan lägga en beställning på MP4 om jag fastnar för spelet.

Har du inte spelat Metroid tidigare så skulle jag rekommendera att spela MP Remaster samt om du har möjlighet spela MP2:Echoes och MP3:Corruption. Det ger ju dig lite mer insyn på vad som hänt tidigare inför MP4, även fast detta kommer troligtvis vara helt nytänk och annorlunda.

Sen har du såklart alla 2D-metroid spel ifall du gillar 2D-sidescroll spel, annars är ju Prime serien helt annorlunda med 3D-vy. Finns många bra om du vill ha en lista på dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

Har du inte spelat Metroid tidigare så skulle jag rekommendera att spela MP Remaster samt om du har möjlighet spela MP2:Echoes och MP3:Corruption. Det ger ju dig lite mer insyn på vad som hänt tidigare inför MP4, även fast detta kommer troligtvis vara helt nytänk och annorlunda.

Sen har du såklart alla 2D-metroid spel ifall du gillar 2D-sidescroll spel, annars är ju Prime serien helt annorlunda med 3D-vy. Finns många bra om du vill ha en lista på dessa.

Tack. MP Remaster beställd

Permalänk
Skrivet av Chess_Norris:

Tack. MP Remaster beställd

Varsågod Återkom vad du tycker om den, spännande!

Permalänk
Medlem

Jag körde igenom (nästan) hela MP Remastered ganska nyligen. Jag tycker det håller fortfarande. En rätt unik upplevelse jämfört med nya spel eftersom det har en så otroligt tyst och ödslig atmosfär, man känner sig verkligen ensam och utsatt på en främmande planet.

Det finns såklart en del underligheter i speldesignen som inte hade skett i ett modernt AAA-spel, men på det stora hela oerhört spelbart för att vara så gammalt. Ganska mycket för att de åtgärdat det största problemer och gett det vettiga kontroller för första gången. Att jag orkade med kontrollschemat från GC och ändå tyckte spelet var 10/10 en gång i tiden är smått otroligt så här i efterhand. 🙂

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Tänkte tipsa er om 3st billiga docknings-möjligheter för Switch 2 som jag testat och bekräftat att de fungerar med 4K och 60Hz, inklusive HDR. Har ej testat dessa i 4K 120Hz ännu, men 60Hz klarar de iallafall och TVn rapporterar signalen korrelt. Alla 3 är från AliExpress, leverans inom ca 2 veckor, alla köpta med Choice gratis frakt. Väntar ni till Choice days (första veckan varje månad), så får ni extra rabatter på dessa, plus se till att använda coin discounts ifall ni samlat ihop coins.

Priserna jag betalade (plus från vilken butik) kan ni se längst ner på de sista 3 screenshots. (Får inte plats med fler bilder i detta inlägg så jag gör ett till direkt efteråt.) Totalt la jag cirka 21 USD, alltså ca 200kr för alla tre tillsammans. Betydligt billigare än vad man hade fått betala på Amazon tex.

Notera att alla 3 behöver USB C strömkabel inkopplad för att fungera. Så det räcker inte med att koppla in HDMI kabeln utan strömtillförsel.

Jag kommer inte länka till artiklarna, men gör gärna bildsökning på AliExpress så hittar ni alla tre. Och de till att använda kuponger och coins för att spara ytterligare slantar.

Alla 3 funkar bra som alternativ till orginal dockan till andra rum eller på resan. Finns fler varianter på AliExpress också.
Den första dockan finns även i variant med LAN port, men jag struntade i det. De andra har ingen LAN ingång. Endast HDMI, USB A och USB C.

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Tänkte tipsa er om 3st billiga docknings-möjligheter ...

Här är priserna efter coins/rabatter. Går säkert att få ännu billigare om ni har speciella rabatter eller erbjudanden.

Ber om ursäkt att jag skapar 2 inlägg efter varandra, men fick inte lägga till fler bilder i förra inlägget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Här är priserna efter coins/rabatter. Går säkert att få ännu billigare om ni har speciella rabatter eller erbjudanden.

Ber om ursäkt att jag skapar 2 inlägg efter varandra, men fick inte lägga till fler bilder i förra inlägget.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Jag är sugen på något liknande den mittersta, som i princip bara är en sladd. Smidigt att ta med på resa tex. Hur stor är risken för att bricka sin Switch 2 tro.. det hände med första Switchen och vissa tredjepartsdockor vill jag minnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Jag är sugen på något liknande den mittersta, som i princip bara är en sladd. Smidigt att ta med på resa tex. Hur stor är risken för att bricka sin Switch 2 tro.. det hände med första Switchen och vissa tredjepartsdockor vill jag minnas.

Ja den tar ju minst plats, helt klart. Kabeln är 2m lång.

Hmm bricka? Hur skulle det gå till? Menar du att det kan förstöras batteriet? Du kan fortfarande använda original USB C laddaren tillsammans med kabel. om du är osäker på tredjeparts laddare. De få gånger folk fått sina Switch förstörda pga en 3e parts docka berodde på att de använde laddkabel som antingen ingick med dockan eller en annan 3e parts. Därmed är det rekommenderat att köra Nintendos original.

Signalen som skickas ut via USB till HDMI kan inte bricka din Switch 2. Enda som egentligen kan 'bricka' Switch 2 på riktigt i nuläget är väl om man kör MiG Switch i den och försöker spela dumpade roms/spel på den. Eller om man spelar ett spel som en gång användes i en MIG Switch. Därav är begagnat marknaden lite farligare än en AliExpress docka för Switch 2 ägare.

Jag har laddat vår Switch 2 och våra Switch 1 med alla möjliga laddare, powerbanks osv. Du ska nog ha en jäkla otur om du råkar ha en laddare som genererar för mycket ström och kortsluter något i switchen eller pajar batteriet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej! Ser att jag redan har massa små repor på switchskärmen fast jag tagit i och ur den försiktigt från dockan max 20ggr! Nån som har nått bra/billigt skärmskydd att rekommendera ???

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Hej! Ser att jag redan har massa små repor på switchskärmen fast jag tagit i och ur den försiktigt från dockan max 20ggr! Nån som har nått bra/billigt skärmskydd att rekommendera ???

Jag har denna och är nöjd:

https://www.amazon.se/dp/B0DS73N83B

Finns lite dyrare som har mer effektiv påklistring men jag valde denna ändå. Gick bra för mig att få på min, lite jobbigt med dammkorn som letar sig under när man installerar men blev bra i slutändan.

Permalänk
Medlem

Mario Galaxy bundlen verkar vara en nedgradering gentemot Wii versionen. Sämre texturer, en del obefintliga texturer, marios skor är osynliga i en cutscene. Allt detta för 800 kr.

Permalänk
Medlem

Jag såg ett klipp via GVG som visade motsatsen 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Jag såg ett klipp via GVG som visade motsatsen 🤔

6:04
8:30
Är två exempel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ja den tar ju minst plats, helt klart. Kabeln är 2m lång.

Hmm bricka? Hur skulle det gå till? Menar du att det kan förstöras batteriet? Du kan fortfarande använda original USB C laddaren tillsammans med kabel. om du är osäker på tredjeparts laddare. De få gånger folk fått sina Switch förstörda pga en 3e parts docka berodde på att de använde laddkabel som antingen ingick med dockan eller en annan 3e parts. Därmed är det rekommenderat att köra Nintendos original.

Signalen som skickas ut via USB till HDMI kan inte bricka din Switch 2. Enda som egentligen kan 'bricka' Switch 2 på riktigt i nuläget är väl om man kör MiG Switch i den och försöker spela dumpade roms/spel på den. Eller om man spelar ett spel som en gång användes i en MIG Switch. Därav är begagnat marknaden lite farligare än en AliExpress docka för Switch 2 ägare.

Jag har laddat vår Switch 2 och våra Switch 1 med alla möjliga laddare, powerbanks osv. Du ska nog ha en jäkla otur om du råkar ha en laddare som genererar för mycket ström och kortsluter något i switchen eller pajar batteriet.

Vet inte, jag bara minns den här grejen som var 2018 (tydligen, det är ju redan 7 år sedan ). Jag har också något vagt minne om laddarna och att Switchen är otroligt petig med USB-PD.

https://nintendoeverything.com/third-party-docks-seem-to-be-b...
https://kotaku.com/switch-owners-say-third-party-docks-are-br...

Nåja, jag beställde den som i princip bara är en sladd, blir kul att prova

Permalänk

Spelade klart Donkey Kong Bananza i förrgår, och jävlar vad jag känner mig tillfreds med detta spel!

Riktigt riktigt bra spel, älskar friheten med open-world där man kan utforska överallt med att smasha dig igenom dom olika lagren. Roligt att dom implementera de olika "Bananza-krafterna", det gör ju spelet lite mer unikt än att bara springa igenom som DK. Storyn är bra, DK och hans kompanjon är en perfekt duo som fungerar i alla lägen.

Fördelar:
+ Ny spelupplevelse med DK
+ Open world är perfekt för detta spel
+ Häftiga bananza-krafter
+ Bra story
+ Fantastiskt slut!

Nackdelar:
- Animationen för Bananerna blir lite tröttsam efter ett tag
- Lite för lätt svårighetsgrad för den gemene spelaren
- Borde vart ett spelsläpp tillsammans med konsolen
- VART ÄR CHUNKY KONG?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

Spelade klart Donkey Kong Bananza i förrgår, och jävlar vad jag känner mig tillfreds med detta spel!

Riktigt riktigt bra spel, älskar friheten med open-world där man kan utforska överallt med att smasha dig igenom dom olika lagren. Roligt att dom implementera de olika "Bananza-krafterna", det gör ju spelet lite mer unikt än att bara springa igenom som DK. Storyn är bra, DK och hans kompanjon är en perfekt duo som fungerar i alla lägen.

Fördelar:
+ Ny spelupplevelse med DK
+ Open world är perfekt för detta spel
+ Häftiga bananza-krafter
+ Bra story
+ Fantastiskt slut!

Nackdelar:
- Animationen för Bananerna blir lite tröttsam efter ett tag
- Lite för lätt svårighetsgrad för den gemene spelaren
- Borde vart ett spelsläpp tillsammans med konsolen
- VART ÄR CHUNKY KONG?!

Är det lättare/svårare än Mario Oddysey? Ska man avvakta Bananza om man nyligen spelat färdigt Oddysey, tror de är väldigt lika i spelupplägg.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

6:04
8:30
Är två exempel

Verkar som att de lagt på nått blur-filter som får texturerna att smetas ut vid dessa tillfällen. Lite komiskt att skorna försvunnit

Resten av de nästan 10 minuter visas ju i princip en bättre upplevelse. Det kanske du missade :)?

Permalänk
Skrivet av Mirialia:

Är det lättare/svårare än Mario Oddysey? Ska man avvakta Bananza om man nyligen spelat färdigt Oddysey, tror de är väldigt lika i spelupplägg.

Jag skulle säga att det är lättare, det finns liksom inte något "svårt" i spelet.

Du behöver inte avvakta med Bananza, du kan spela det direkt och det säger jag utan att spoila något. Nintendo säger ju själva att detta är "innan" Odyssey även fast dom släpps olika.

Du kommer gilla detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Verkar som att de lagt på nått blur-filter som får texturerna att smetas ut vid dessa tillfällen. Lite komiskt att skorna försvunnit

Resten av de nästan 10 minuter visas ju i princip en bättre upplevelse. Det kanske du missade :)?

Det finns fler. Oavsett är det 800!! kr för 10-17 år gamla spel som släppts en tredje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Jag köpte denna som tydligen ska vara bra. Skärmen på Switch 2 är tyvärr relativt mottaglig för permanenta repor. Allt annat är byggt för att hålla, vilket är en märklig prioritering eftersom skärmen är så utsatt och samtidigt en så extremt viktig del av konsollen.

https://dbrand.com/shop/prism/nintendo-switch-2-tempered-glas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

Jag skulle säga att det är lättare, det finns liksom inte något "svårt" i spelet.

Du behöver inte avvakta med Bananza, du kan spela det direkt och det säger jag utan att spoila något. Nintendo säger ju själva att detta är "innan" Odyssey även fast dom släpps olika.

Du kommer gilla detta

Tack!

Körde genom botw i somras också och känner att jag måste avvakta 1 år eller så till Totk för att inte bli less på spelet. Men Bananza är alltså tillräckligt olika Oddysey att man kan köra på direkt. Då blir det ett köp inom kort.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Första intrycken av Switch 2

Sammanfattar mina tankar om Switch 2 från perspektivet av en PC "gamer". Senast jag hade en Nintendo konsoll var 8-bitars konsollen, så det är ett ganska stort hopp Primärt är dock min Switch 2 tillägnad mitt barn ska nämnas men jag har också haft kul med lite chill soffspelande av 8-bitars spel.

Tackar för tipset från den här tråden att beställa den från Nintendo Store Irland för att spara 2000kr mot priset i svenska butiker.
Såg dock att Webhallen körde något erbjudande om att man fick en Switch 2 på köpet vid köp av en Google Pixel.

Negativt:

• Elefanten i rummet är grafiken. Som PC spelare inser jag direkt hur bortskämd man är med PC. I mer krävande spel ligger FPS runt 30 FPS (som jag upplever det) och texturer laddar in lite väl sent. Vill inte tänka på hur dessa spel fungerade med Switch...

• Avsaknaden av grafikinställningar. Varför får jag inte i någon mån välja om jag vill prioritera FPS eller ögongodis?

• Joyconsen. Säkert en vanesak men jag köpte en 8Bitdo gamepad ganska snabbt.

• Allting kostar. Ibland fyrsiffriga summor.

• Varför finns inte Youtube (vet att det finns för Switch), Spotify eller webbläsare? Switch 2 med sin större skärm skulle vara så mycket bättre och användbar om detta fanns.

• Batteritiden är lite för kort. Så pass att den inte riktigt känns användbar på resa utan en rejäl powerbank till hands.

Positivt:

• Konsollen startar upp snabbt och hela menynavigeringen upplevs rapp.

• USB-C både uppepå och i botten på konsollen känns genomtänkt och smart.

• Tacksamt att det går att spela Switch-spel, vilket var syftet.

• Jag uppskattar möjligheten att spela spel från de äldre konsollerna hela vägen till 8-bitars spel. Önskar bara att det fanns fler spel i spelbiblioteket.

• Förstår mig inte på Joyconsen men måste ändå nämna att det är smart att Joyconsen kan användas som en större kontroller eller delade för 2 spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Tänkte tipsa er om 3st billiga docknings-möjligheter för Switch 2 som jag testat och bekräftat att de fungerar med 4K och 60Hz, inklusive HDR. Har ej testat dessa i 4K 120Hz ännu, men 60Hz klarar de iallafall och TVn rapporterar signalen korrelt. Alla 3 är från AliExpress, leverans inom ca 2 veckor, alla köpta med Choice gratis frakt. Väntar ni till Choice days (första veckan varje månad), så får ni extra rabatter på dessa, plus se till att använda coin discounts ifall ni samlat ihop coins.

Priserna jag betalade (plus från vilken butik) kan ni se längst ner på de sista 3 screenshots. (Får inte plats med fler bilder i detta inlägg så jag gör ett till direkt efteråt.) Totalt la jag cirka 21 USD, alltså ca 200kr för alla tre tillsammans. Betydligt billigare än vad man hade fått betala på Amazon tex.

Notera att alla 3 behöver USB C strömkabel inkopplad för att fungera. Så det räcker inte med att koppla in HDMI kabeln utan strömtillförsel.

Jag kommer inte länka till artiklarna, men gör gärna bildsökning på AliExpress så hittar ni alla tre. Och de till att använda kuponger och coins för att spara ytterligare slantar.

Alla 3 funkar bra som alternativ till orginal dockan till andra rum eller på resan. Finns fler varianter på AliExpress också.
Den första dockan finns även i variant med LAN port, men jag struntade i det. De andra har ingen LAN ingång. Endast HDMI, USB A och USB C.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Funkar de med Switch 1 också? Skulle vilja ha en docka vid TVn som funkar med båda om möjligt.

Permalänk
Skrivet av Mirialia:

Tack!

Körde genom botw i somras också och känner att jag måste avvakta 1 år eller så till Totk för att inte bli less på spelet. Men Bananza är alltså tillräckligt olika Oddysey att man kan köra på direkt. Då blir det ett köp inom kort.

Exakt, bara att köra på

BOTW är fantastiskt, jag spelade faktiskt klart TOTK innan Bananza släpptes, den uppgraderade grafiken och FPS är så önskvärd, spelet är så fint och magiskt. Är sugen på att gå tillbaka till BOTW och spela igenom igen med uppgraderat grafik (kanske hardmode nu!) men har en del spel som jag inte påbörjat eller spelat klart som jag måste spela innan jag gör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Jag köpte denna som tydligen ska vara bra. Skärmen på Switch 2 är tyvärr relativt mottaglig för permanenta repor. Allt annat är byggt för att hålla, vilket är en märklig prioritering eftersom skärmen är så utsatt och samtidigt en så extremt viktig del av konsollen.

https://dbrand.com/shop/prism/nintendo-switch-2-tempered-glas...

Skärmen och skärmskyddet som sitter på är relativt mjuk plast, så helt rimligt att den kan repas

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skärmen och skärmskyddet som sitter på är relativt mjuk plast, så helt rimligt att den kan repas

Jo absolut men jag ifrågasätter inte att mjuk plast lätt repas utan varför inte Nintendo prioriterade ett bättre materialval som inte repas lika lätt.

Permalänk
Medlem

Amazon UK sänkte priset till 631 kr för Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2.
https://www.amazon.co.uk/dp/B0FR9BVJSL/261-1098134-7468651

Får väl se om Elgiganten prisdumpar på releasedagen denna gång också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Amazon UK sänkte priset till 631 kr för Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2.
https://www.amazon.co.uk/dp/B0FR9BVJSL/261-1098134-7468651

Får väl se om Elgiganten prisdumpar på releasedagen denna gång också...

Blir väl tull från .co.uk?