Terramasters nya NAS är snabbare och smartare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ]P[:

Mycket möjligt, men är tyvärr inte intresserad av att installera ett annat OS. Ge mig något som out-of-the-box är bättre. Men det verkar inte vara så många alternativ.

Vad planerar du att använda den till?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Vad planerar du att använda den till?

För det första är jag inte ute efter något nytt just nu, det var bara en hypotetisk fråga om man skulle vara i marknaden för en ny NAS just nu.

Jag har en Synology DS416 play idag för mediastreaming (ej transcoding), familjelagring, backup + Synology C2 molnlagring (sjukt smidigt), onedrive-ersättare och kör lite docker mellanåt. Så inga jättekrav. Det viktiga för mig är att det enkelt, att det hålls uppdaterat och att det är kompatibelt med mycket programvara som man kan komma att vilja köra när kraven förändras osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ]P[:

Mycket möjligt, men är tyvärr inte intresserad av att installera ett annat OS. Ge mig något som out-of-the-box är bättre. Men det verkar inte vara så många alternativ.

Det där med "bättre" är ju svårt atlltså.

Om man mäter vilket OS som har bäst hårdvarustöd för olika hårdvar så är synologys OS antagligen sämst av alla. Kan inte köras på annat än deras egna.
Vill man ha uppskalbarheten för enterprise tror jag truenas har en del mer att erbjuda.
Vill man kunna byta diskar efter eget tycke duger inte synologys OS i nuläget utan hamnar sist.

Vill man ha det precis som innan och är van vid synology OS så kan ingen annan konkurrera med att vara synology OS däremot ;).

Måttstocken för vad som är bättre är alltså ganska relevant.

Men det du vill ha är en hyfsat enkel användarupplevelse. Då tror jag det är precis som du säger. Inte truenas eller unraid. Det är jubara grund-OSet. Sen ska man fiffla till lösningarna med applikatiner för filjobbande ovanpå det.

Färdiga OS som är enkla med förinstallerat - i get it.

Ugreen har väl sitt egetOS förinstallerat på sina NASar som ska vara... OK? Beroende på vad man är ute efter såklart.
Tror synology har bäst apputubud kontra alla andra i nuläget vilket säkert är relevant.
Fast använder man alla appar i appbutiken - eller är det viktigaste att de mest kända finns med kanske?
För det kan nog fler leverera.

Jag ska testa zimaOS. Kanske är det bra. Kanske inte. Verkar vara gjort för rätt mycket plug and play iaf.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av ]P[:

För det första är jag inte ute efter något nytt just nu, det var bara en hypotetisk fråga om man skulle vara i marknaden för en ny NAS just nu.

Jag har en Synology DS416 play idag för mediastreaming (ej transcoding), familjelagring, backup + Synology C2 molnlagring (sjukt smidigt), onedrive-ersättare och kör lite docker mellanåt. Så inga jättekrav. Det viktiga för mig är att det enkelt, att det hålls uppdaterat och att det är kompatibelt med mycket programvara som man kan komma att vilja köra när kraven förändras osv.

Användarvänlighet är nog Synologys främsta styrka, så vill man bara plugga in, installera det som behövs och inte behöva tänka mer på det så är det ett bra val. Men så fort man börjar komma upp i ett flertal dockers och kör transcoding på det så är det svårt för de att hänga med pga hårdvaran.

Rent användar- och funktionsmässigt så är det nog QNAP med deras QTS (framför allt sen de släppte 5.0) som är deras största utmanare just nu. Lite som att jämföra Android och IOS. Användarvänligheten finns där för den som vill ha det, men för den som vill gå lite djupare så finns möjligheten i QTS.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Truenas finns ju som färdiga system, men markanden är mer företag. Åtminstone indikerar prislappen det.

https://www.truenas.com/truenas-mini/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Användarvänlighet är nog Synologys främsta styrka, så vill man bara plugga in, installera det som behövs och inte behöva tänka mer på det så är det ett bra val. Men så fort man börjar komma upp i ett flertal dockers och kör transcoding på det så är det svårt för de att hänga med pga hårdvaran.

Rent användar- och funktionsmässigt så är det nog QNAP med deras QTS (framför allt sen de släppte 5.0) som är deras största utmanare just nu. Lite som att jämföra Android och IOS. Användarvänligheten finns där för den som vill ha det, men för den som vill gå lite djupare så finns möjligheten i QTS.

Ja, jag uppgraderade RAM:en från 1GB till 8GB och det gjorde under både för filprestanda och DSM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ]P[:

Synology är lite som Apple, men vill man ha en simpel lösning där man slipper pilla och inte har något emot att betala premium för det så är det ok. Vi som föredrar alternativen är ju för att man får snabbare hårdvara för pengarna, är inte inlåst på något sätt och mycket mer flexibel (från färdiga med OS och appar till DIY chassi med Linux) och man har inget emot att pilla lite, från nivå lite som ugreen, mellan med truenas, och mycket med en Linux dist.

Kör själv en Intel NUC med Ubuntu med en DAS från Terramaster, men har hållit på med Linux i 20 år så har inga problem att göra det själv.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nu har dom ju sagt att dom ska gå ifrån det där, så...

Verkligen?

Vill tro det, även om det mesta talar emot idag.

Senaste jag hittar är 12 dagar gammalt på reddit, där posten påstår att tredjeparts diskar kommer att tillåtas i framtiden.
Rubrik "Synology: Third-Party Hard Drives Will Be Officially Supported Again In The Future "

Samtidigt så motsägs det nästan direkt i tråden:
"So the blogpost is misleading. Synology has no plans of allowing uncertified drives again. And it seems the manufacturers are not interested in certifying them. Though from the comments in the blogpost, it seems Synology is still trying to convince them to do so. "

Rubriken säger "In The Future", ett väldigt svävande ordval som egentligen kan betyda om 1-år, 10-år 100-år eller mer...

Synologys policy är just nu att inga tredjeparts diskar tillåts, och det kommer att fortsätta på obestämd tid. Åtminstone tills dom direkt säger "Nu tllåter vi tredjeparts diskar".

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Verkligen?

Vill tro det, även om det mesta talar emot idag.

Senaste jag hittar är 12 dagar gammalt på reddit, där posten påstår att tredjeparts diskar kommer att tillåtas i framtiden.
Rubrik "Synology: Third-Party Hard Drives Will Be Officially Supported Again In The Future "

Samtidigt så motsägs det nästan direkt i tråden:
"So the blogpost is misleading. Synology has no plans of allowing uncertified drives again. And it seems the manufacturers are not interested in certifying them. Though from the comments in the blogpost, it seems Synology is still trying to convince them to do so. "

Rubriken säger "In The Future", ett väldigt svävande ordval som egentligen kan betyda om 1-år, 10-år 100-år eller mer...

Synologys policy är just nu att inga tredjeparts diskar tillåts, och det kommer att fortsätta på obestämd tid. Åtminstone tills dom direkt säger "Nu tllåter vi tredjeparts diskar".

Denna flashbaserade NAS tillåter hela två tredjepartstillverkare 🤣

https://www.synology.com/sv-se/compatibility?search_by=drives...

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Denna flashbaserade NAS tillåter hela två tredjepartstillverkare 🤣

https://www.synology.com/sv-se/compatibility?search_by=drives...

Givetvis!

Det är en NAS som var släppt före Synology's beslut att stoppa tredjeparts diskar.

Även Synology förstår att det skulle innebära direkt självmord att begränsa på redan släppta produkter.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Synology är lite som Apple, men vill man ha en simpel lösning där man slipper pilla och inte har något emot att betala premium för det så är det ok. Vi som föredrar alternativen är ju för att man får snabbare hårdvara för pengarna, är inte inlåst på något sätt och mycket mer flexibel (från färdiga med OS och appar till DIY chassi med Linux) och man har inget emot att pilla lite, från nivå lite som ugreen, mellan med truenas, och mycket med en Linux dist.

Kör själv en Intel NUC med Ubuntu med en DAS från Terramaster, men har hållit på med Linux i 20 år så har inga problem att göra det själv.

Instämmer helt, kör en terramaster f424 pro med TrueNAS, helt underbart och totalkontroll över vad jag vill göra och vart min data går.

Men rekommenderar Synology till mina vänner som vill ha något enkelt som bara fungerar.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

jag kan nog inte riktigt hålla med rakt av, ja du får fler hårddiskplatser, men det kommer också bli ett dyrare paket i slutändan:
Ett snabbt paket plockat på inet, som saknar moderkort som måste läggas till (jämför med den billiga varianten av minisforum)
https://www.inet.se/lista/t23I6/nashttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/lista/bild/t23I6/nas

prestandamässigt är paketen rätt likvärdiga, men inteln har högre tdp.
Ryzen 7 255 vs AMD Ryzen AI 9 HX PRO 370 vs Intel Core i5-14500

Du får gärna visa mig hur jag får mer "för det priset" (699€), men min generella uppfattning är att den typen av moderkort du föreslog oftast är väldigt nischade, eller väldigt dyra.

Personligen är jag dock svag för X99 som bas för hemmaservrar
X99 mATX med CPU och 96GB RAM

Intel cpu har generellt lägre strömförbrukning vid idle (vilket är nästan hela tiden på en server).
Se
https://forums.unraid.net/topic/98070-reduce-power-consumptio...

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1LHvT2fRp7I6Hf18LcSzsN...

Moderkortet jag snackar om kostar runt 1500 kr ifrån Alibaba.
https://www.alibaba.com/product-detail/Piesia-NAS-Storage-Mai...

Eller lite mer ifrån CWWK.
https://cwwk.net/products/q670-8bay-nas-mini-itx-motherboard-...

Visa signatur

i5 4670k 4 GHz | Asus GeForce GTX 780 DirectCU II 3 GB | Msi Z87-G43 | Kingston ddr 3 8GB | Crucial 120 GB SSD | WD Blue 2 TB | seagate firecuda 2 TB SSHD
Dell u2412M
Corsair k70 RGB Cherry MX Brown | Corsair Void RGB USB 7.1
Logitech G502 Proteus Core