Permalänk
Medlem

Minnen bara går sönder?

Är från min andra tråd där min dator strulade som jag till slut fick igång.

Köpte 2 nya DDR3 minnen. Och ena uttaget i moderkortet funka ej. så tog dom andra uttagen.
Datorn funkade nu i 3 timmar.
Helt plötsligt blåskärm, nu funkar inte det ena nya minnet jag köpte helt plötsligt ?! Kan minnet bara gå sönder så, kortsluter moderkortet det?

Summering:

Båda minnena helt nya
Funkade felfritt i 3 timmar med ett spel igång
Crashade i idle i windows (blåskärm) efter idle i 25min utan några program igång. (efter spelat i 3 tim)
Nu funkar bara 1 av dom 2 minnena jag köpte.
Ena minnet funkar inte alls i någon slot, och det andra minnet funkar.
Det "trasiga" minnet gör att datorn ej startar, tar jag ut den funkar det, och provar jag det "bra" minnet så funkar den i slot där den "dåliga" ej funka. Så fattar noll nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av tbagger:

Är från min andra tråd där min dator strulade som jag till slut fick igång.

Köpte 2 nya DDR3 minnen. Och ena uttaget i moderkortet funka ej. så tog dom andra uttagen.
Datorn funkade nu i 3 timmar.
Helt plötsligt blåskärm, nu funkar inte det ena nya minnet jag köpte helt plötsligt ?! Kan minnet bara gå sönder så, kortsluter moderkortet det?

Summering:

Båda minnena helt nya
Funkade felfritt i 3 timmar med ett spel igång
Crashade i idle i windows (blåskärm) efter idle i 25min utan några program igång. (efter spelat i 3 tim)
Nu funkar bara 1 av dom 2 minnena jag köpte.
Ena minnet funkar inte alls i någon slot, och det andra minnet funkar.
Det "trasiga" minnet gör att datorn ej startar, tar jag ut den funkar det, och provar jag det "bra" minnet så funkar den i slot där den "dåliga" ej funka. Så fattar noll nu

Låter som du får för mycket ström på minnena om de nu dör

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Låter som du får för mycket ström på minnena om de nu dör

Jaså?
Hur gör man åt detta då? Är det något fel i bios?
DRAM voltage står 1.529V just nu på AUTO i bios.

Hade dock OC tuning igång innan samt XMP igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av tbagger:

ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av tbagger:

Jaså?
Hur gör man åt detta då? Är det något fel i bios?
DRAM voltage står 1.529V just nu på AUTO i bios.

Hade dock OC tuning igång innan samt XMP igång

Kolla dina minnen vilken volt de klarar 🙂 annars kan moderkortet också kortsluta

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Patriot Viper 3 DDR3 RAM 16GB heter minnena.

Fattar inte riktigt men står något om 1.5V?
Så vad borde jag sätta i bios då? Trodde alltid att den kände av automatiskt hur mycket Volt ska pungas ut till den

Permalänk
Medlem
Skrivet av tbagger:

Patriot Viper 3 DDR3 RAM 16GB heter minnena.

Fattar inte riktigt men står något om 1.5V?
Så vad borde jag sätta i bios då? Trodde alltid att den kände av automatiskt hur mycket Volt ska pungas ut till den

Ja, om du bara kör XMP och inte använder några andra överklockningsfunktioner för minnena så ställs spänningen in automatiskt. Och 1.529V som du får är ju nära nog, så så långt verkar det fungera. Men vad moderkortet mäter och vad minnena faktiskt får är inte nödvändigtvis samma om något är trasigt.

Men om det bara är ett minne som gått sönder så är det nog mer sannolikt att minnet helt enkelt var dåligt, det är sånt som händer och helt enkelt bara otur. Det känns som ett ganska solklart reklamationsärende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, om du bara kör XMP och inte använder några andra överklockningsfunktioner för minnena så ställs spänningen in automatiskt. Och 1.529V som du får är ju nära nog, så så långt verkar det fungera. Men vad moderkortet mäter och vad minnena faktiskt får är inte nödvändigtvis samma om något är trasigt.

Men om det bara är ett minne som gått sönder så är det nog mer sannolikt att minnet helt enkelt var dåligt, det är sånt som händer och helt enkelt bara otur. Det känns som ett ganska solklart reklamationsärende.

Hmm okej. Skumt.
Tror du det? För det var samma innan med med mina 2 gamla minnen. Ena minnet funka ej men andra gjorde.
Så tryckte in det gamla minnet som funka med mitt nya nu och båda dom två fungerar. Olika märken men samma mHz osv.

Inte lite konstigt sammanträffande?
För att få lite inblick så har datorn varit i garderoben i 8 års tid och starta den häromdagen efter att ha blåst ur den osv. (Men ena minnet funka ej då av dom som satt i) så tja svårt och säga.

Dock jävligt irriterande då det är fredag och skiten är beställt från amazon och DDR3 är ju så jävla gammalt att inga butiker har, haha

Permalänk
Medlem

Tror du inte det är moderkortet som ger upp då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Tror du inte det är moderkortet som ger upp då?

Ingen aning?
Som sagt funkar den ju nu? I exakt dom slots de andra minnet ej funka i..
Vet inte riktigt hur jag ska felsöka heller om det är moderkortet som kortsluter minnena.
Eller kanske bara vänta och se nu om det händer samma sak igen isåfall måste de ju va moderkortet antar jag?

Permalänk
Medlem

Vad är det för övriga grejjer i datorn?

Om du får minnesfel behöver det inte vara fel på minnet. Det kan vara minneskontrollern som strular (sitter på processorn i nyare generationer)

Eller för hög hastighet på minnena så de får fel av det skälet.

Testa klocka ner dem (d.v.s. kör utan XMP) till att börja med

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM