Ingen Linux-våg när Windows 10 går i graven

Permalänk
Melding Plague

Ingen Linux-våg när Windows 10 går i graven

Att behålla sin gamla dator och byta till Linux verkar än så länge inte så populärt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte förvånande, då gemene man inte ens kan ominstallera Windows. Det är lätt att glömma att vi tech-nördar med förståelse och kompetens för sådant, ändå bara utgör en minoritet.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Man väntar nog in i the sista! Microsoft kan helt plötsligt svänga och förlänga supporten! Sen är det ju ingen panik. 10an fungerar nog gott ett bra tag ändå

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Hedersmedlem

Med ett års säkerhetsuppdateringar kvar, går 10:an verkligen i graven nu? Få bryr sig väl om att det inte blir några nya funktioner.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Inte ett dugg förvånade, även den mest användarvänliga Linux dist är rena grekiskan för en normal svensk. Vanligt folk vet knappt hur man bifogar filer i Outlook eller hur man ändrar textstorlek på sin mobil, att börja bråka med Linux är ju galenskap.

Permalänk
Medlem

Min dator får hänga med ett tag till. Nästa år blir den 10 år.
Lutar åt att testa Mac framöver då YouTube, excel och släktforskning är mitt gebit

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Folk får köpa ny dator. Går inte att hålla på med 10 år gamla OS.

Det är som att folk skulle köra iOS 9 eller Adnroid 6 ännu. Varför skulle Apple/Samsung sitta och uppdatera dessa gratis 10 år senare?

Köper faktiskt Microsofts logik till 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Inte förvånande, då gemene man inte ens kan ominstallera Windows. Det är lätt att glömma att vi tech-nördar med förståelse och kompetens för sådant, ändå bara utgör en minoritet.

Precis. Det här är saker som "normala" människor inte funderar över. Alls.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag tillhör en av de som kommer byta till linux i min andra burk. Men hade egentligen tänkt göra det oavsett status på windows 10, bara inte kommit till skott med det.

Ska skruva ihop den igen efter chassibyte igår och ska då passa på att byta till Linux.

Permalänk
Medlem

Återigen:
Windows 10 dör inte.
Icke LTSC varianter dör (om man nu inte vill köra extended)
Det här skrivs på LTSC 2019 som är supporterad till -29 någon gång

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Med ett års säkerhetsuppdateringar kvar, går 10:an verkligen i graven nu? Få bryr sig väl om att det inte blir några nya funktioner.

Det beror väl på om man vill betala (i pengar eller användardata) för det där extra året. Men absolut, valet finns att köpa till ett sista år, så det går ju inte nödvändigtvis i graven ännu.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Återigen:
Windows 10 dör inte.

Är det lika många som kör LTSC och Linux kanske? 🫣

Gissar att de flesta (tyvärr) bara blir nöjd när de inte längre behöver starta om pga uppdsteringar.

Permalänk
Medlem

Kört Ubuntu(första OS på den nybyggda datorn) i ett halvår men micen funkade aldrig i spel vilket kändes otroligt frustrerande. Flera program funkar inte alls bland annat musikprogram. Har på en it-utbildning och det gör att jag i princip måste lära mig en massa backend i Windows och gör prov som handlar om Windows/Windowsreallterade grejer. Exakt alla arbetsplatser kör ju Windows hur man än vänder och vrider på det.

Därför har jag installerat windows 11 (Använt 10 hela tiden innan) nu och måste säga att det kändes väldigt befriande. På Windows funkar allt helt utan bekymmer.

- har väl en del att anmärka, den miljon olika linuxdistar som finns kommer aldrig nånsin vara en fördel för alla nya användare(Att få folk att gå över). Det ger bara förvirring när något problem uppstår och det gör det ofta.

- Söker man på lösning så är den ofta gammal som INTE fungerar utan lurar bara in en på en evig loop att installera det ena och den andra som inte gör ett skit. Min erfarenhet där är att hittar man inte en lösning på problemet inom fem minuter så är det ingen mening att leta längre. Där är den bästa lösningen att överge det programmet helt.

Folk som talar om att Linux är lätt. Att det bara funkar och så vidare och så vidare avhjälper inte den biten ett enda skit.

- Om man drastiskt skrotar miljonen olika linuxdistar så att det bara finns några få, det skulle kännas mer lockande om man är ny på Linux., Att man har hjälpforum där folk testar om lösningar på fel verkligen fungerar och om det inte fungerar så raderar man sådana inlägg rakt av så slipper andra lägga tid helt i onödan.

Jag kan bara konstatera efter att ha kört Linux att kör man mycket olika saker på datorn då är Windows hundrafalt bättre.

Linux duger bara om man exempelvis vill köra ett lättdrivet OS på en dator för att köra en Webbläsare.

Det enda jag kan konstatera med Linux i dag är att Linux funkar bättre än den gjort för femton år sen. Man behöver inte installera nån mediapack eller något om man bara vill surfa och kolla på film. Mer plugg än play än för. men Linux är inte riktigt där än.

Skulle förvisso funka på ett kontor där allt man gör kan göras via att logga in på kontorets tjänster via webbläsaren.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Inte konstigt när det är enklare att installera om Windows än att bara välja Linux dist.

För gemeneman tror jag att Linux aldrig kommer ske utan att det blir mer som Windows, Linux ända chans för att komma igång på större skala just nu är chromebooks tragiskt nog

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Får man inte fortsätta med win10 om man delar vissa data med dom och gör konto?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Du kan köra Windows 10 i hundra år om du vill. Problemet är att du inte får säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Återigen:
Windows 10 dör inte.

Skrivet av henkiii:

Är det lika många som kör LTSC och Linux kanske? 🫣

Gissar att de flesta (tyvärr) bara blir nöjd när de inte längre behöver starta om pga uppdsteringar.

Nej alltså, LTSC är ju inte sådär särskilt tillgängligt.

Är inte ens meningen att det ska gå att köpa som vanlig människa, kräver ominstallation (av en äldre version än folk som kör 10 idag har), osv. Så lär ju inte vara någon stor mängd vanliga användare som plötsligt byter.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Datavetare
Skrivet av norrby89:

Inte konstigt när det är enklare att installera om Windows än att bara välja Linux dist.

För gemeneman tror jag att Linux aldrig kommer ske utan att det blir mer som Windows, Linux ända chans för att komma igång på större skala just nu är chromebooks tragiskt nog

Hur är Windows enklare att installera? Som nämnts i tråden, att installera om någon av dessa ligger utanför vad de flesta "normala" användare skulle ta sig för. För mig som installerat både Windows och Linux på rätt många maskiner är det inte större skillnad, men det är lite enklare (färre steg, ofta mer funktionell dator efter första boot innan drivare etc) att installera Linux.

Linux kan uppenbarligen användas av gemene man, se på Android och Chromebooks. Men det blir garanterat inget "year of the Linux desktop" innan det finns gott om datorer hos elektronikladorna som kommer med Linux förinstallerat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

1 år extra för konsumentversionerna om man antingen betalar i pengar eller nyttjar något av två datadelningsalternativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det ju så att alla datorer levereras med Windows som OS. Där har du främsta orsaken.

Man et är fan tur det, hålla på att supporta morsan och liknade med linux hade nog krävt en näve substanser innan och terapi i en månad efteråt.

Dock skulle Datorsupport-Firmorna bli rena guldgruvan (Den som kan Linux). *Evilgreean...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grejen är väl lite grand också att för dem som sitter på 10+ år gammal hårdvara, kanske 15 ibland, så är det nog lika "krångligt" att installera Linux som att installera Windows 10 LTSC eller "på annat enklare sätt" lägga till sig på Windows ESU-uppdateringskanal.

Min erfarenhet av Linux är att det alltid är nåt Wifikort som typ inte fungerar när man installerar på gammal hårdvara, och så får man problem. Stor förvåning när jag nu leker med ett lite nyare moderkort och mina Linuxinstallationer på dator och USB hittar Wifi direkt.

Bra ändå att Microsoft ger ett års extra uppgraderingar om man reggar med microsoftkonto och sätter upp en säkerhetskopiering av inställningar (eller vad det nu var).

I sammanhanget kan man ju komma ihåg att även om stora mängder gammal hårdvara nu står utan uppdateringar strax, om man inget gör åt det, så är ju Microsoft inte direkt sämre än exempelvis Apple.
Finns mängder med Macbook Pro och andra premiumdatorer som mycket väl skulle kunna köra senaste MacOS rent prestandamässigt men som sitter med gamla (ofta utdaterade) versioner av MacOS och Safari eftersom Apple inte vill uppdatera gammal hårdvara. Vår Macbook Pro 2015 som prestandamässigt är rätt bra, är utan uppdateringar sedan ett år eller så, om man inte kör Opencore.
Sitter man med en Mac från 2017 eller äldre har man liten eller ingen officiell support gällande säkerhetsuppdateringar, och det krävs en Mac Pro 2019 eller nyare Macar för att få alla säkerhetsuppdateringar (eftersom Apple endast uppdaterar senaste OS (Tahoe) fullt ut, äldre OS - i detta sammanhang Sequoia och Sonoma får ofta senare eller mindre säkerhetsuppdateringar). Apple varnar inte heller direkt högt om detta, så många tror de får alla uppdateringar - men det är bara uppdateringar till vissa program etc, inte själva OS eller webläsare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Kört Ubuntu(första OS på den nybyggda datorn) i ett halvår men micen funkade aldrig i spel vilket kändes otroligt frustrerande. Flera program funkar inte alls bland annat musikprogram. Har på en it-utbildning och det gör att jag i princip måste lära mig en massa backend i Windows och gör prov som handlar om Windows/Windowsreallterade grejer. Exakt alla arbetsplatser kör ju Windows hur man än vänder och vrider på det.

Därför har jag installerat windows 11 (Använt 10 hela tiden innan) nu och måste säga att det kändes väldigt befriande. På Windows funkar allt helt utan bekymmer.

- har väl en del att anmärka, den miljon olika linuxdistar som finns kommer aldrig nånsin vara en fördel för alla nya användare(Att få folk att gå över). Det ger bara förvirring när något problem uppstår och det gör det ofta.

- Söker man på lösning så är den ofta gammal som INTE fungerar utan lurar bara in en på en evig loop att installera det ena och den andra som inte gör ett skit. Min erfarenhet där är att hittar man inte en lösning på problemet inom fem minuter så är det ingen mening att leta längre. Där är den bästa lösningen att överge det programmet helt.

Folk som talar om att Linux är lätt. Att det bara funkar och så vidare och så vidare avhjälper inte den biten ett enda skit.

- Om man drastiskt skrotar miljonen olika linuxdistar så att det bara finns några få, det skulle kännas mer lockande om man är ny på Linux., Att man har hjälpforum där folk testar om lösningar på fel verkligen fungerar och om det inte fungerar så raderar man sådana inlägg rakt av så slipper andra lägga tid helt i onödan.

Jag kan bara konstara efter att ha kört Linux att kör man mycket olika saker på datorn då är Windows hundrafalt bättre.

Linux duger bara om man exempelvis vill köra ett lättdrivet OS på en dator för att köra en Webbläsare.

Det enda jag kan kostatera med Linux i dag är att Linux funkar bättre än den gjort för femton år sen. Man behöver inte installera nån mediapack eller något om man bara vill surfa och kolla på film. Mer plugg än play än för. men Linux är inte riktigt där än.

Skulle förvisso funka på ett kotor där allt man gör kan göras via att logga in på en tjänst via webbläsaren.

Har provkört bazzite lite på extraburken och om man bara lirar steam-spel och surfar är det hyfsat ok faktiskt. Och det finns en "app store" där man hittar diverse och det är lätt att installera, och det fungerar (ofta) utan krångel. Så ett stort lyft sedan jag provade linux sist, vilket nog är 10-15 år sedan.

Men allt är inte solsken. Försökte få igång lossless scaling via steam, men det bara startar inte och precis som du säger ska man hitta en lösning är det ett helvete och man hittar inte heller så värst mycket. Sett några trådar där folk hittat lösningar men det fungerar inte när jag provar. Hittar knappt runt i det otroligt förvirrande filträsket, som inte utgår ifrån en diskbeteckning och förgrenar sig därifrån utan det är bara en massa skumt namngivna mappar.
Så får väl köra utan helt enkelt. Ingen jätteförlust, men irriterande.

Sen är saker väldigt mycket mer instabilt än windows 11. Program och spel kraschar helt utan anledning och ibland fryser muspekaren så man får rycka ur usbn och sätta tillbaka.

Var lite inne på att jag kanske kunde byta ut windows på min main rig men vete fasen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det beror väl på om man vill betala (i pengar eller användardata) för det där extra året. Men absolut, valet finns att köpa till ett sista år, så det går ju inte nödvändigtvis i graven ännu.

Jag har ännu inte fått någon extended support roll over knapp på windows update.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Jag kan bara konstara efter att ha kört Linux att kör man mycket olika saker på datorn då är Windows hundrafalt bättre.

Det enda jag kan kostatera med Linux i dag är att Linux funkar bättre än den gjort för femton år sen. Man behöver inte installera nån mediapack eller något om man bara vill surfa och kolla på film. Mer plugg än play än för. men Linux är inte riktigt där än.

Skulle förvisso funka på ett kotor där allt man gör kan göras via att logga in på en tjänst via webbläsaren.

Vem försöker du övertyga? Om allt var så besvärligt skulle Linux inte finnas kvar. Jag har kört Windows och Linux parallellt några år och jag känner inte igen mig. Båda plattformarna har sina brister och sina starka sidor. Det som är avgörande för mig är att jag inte vill att någon annan ska bestämma, dvs jag vill inte har ett Microsoft-konto.

Permalänk
Medlem

Ja, för Linux är fortfarande huvudvärk för folk som mestadels spelar på sina datorer, har försökt flertals gånger men många av titlarna jag spelar fungerar ej native.

Har däremot Linux på en laptop som används för surfande och som reservdator.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Så inget Linux for desktop år 2026 heller? Ska vi sikta på 27 eller 28 när vi ändå håller på?

Är man förvånad? Inte det minsta.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Grejen är att säkerhet ligger oftast på användarna själva (När det kommer till dina egna prylar). Du kan betala tusenlappar i månaden men gör du som användare saker utan koll då är du körd även på 11

Den som kan det här lär kunna köra vidare på 10 i många år utan att betala något eller godkänna något helt utan problem bara man vet vad man gör på sin dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För mig som installerat både Windows och Linux på rätt många maskiner är det inte större skillnad, men det är lite enklare (färre steg, ofta mer funktionell dator efter första boot innan drivare etc) att installera Linux.

Min fetstil ovan!

Här undrar jag -- vad är det för extremt gammal eller udda hårdvara du installerat Windows på då?

Microsoft får såklart inga drivrutiner om inte tillverkaren av hårdvaran tillhandahållit några. Finns väl dock en hel del fall där MS skrivit om gamla drivrutiner för att stödja gammal utdöd hårdvara där tillverkaren upphört att existera för längesen, så är milt sagt frågande om ditt påstående.

Förtydliga gärna med exempel på vad du menar saknats i funktionalitet?

Permalänk
Medlem

Min huvuddator är en laptop med Win11, men min 15 år gamla stationära som kör Win10 utan möjlighet till Win11-uppgradering kommer nog få Linux.
Måste bara inventera vad som finns på den och så först bara…

Som flera varit inne på förut så tillhör kanske inte vi som hänger här typgruppen av datoranvändare dock.
Gissningsvis kommer en hel del köra vidare med osäkra(re) datorer framöver.

/GC

Permalänk
Medlem

Använder Linux (Nobara) primärt nu, men har kvar windows för spela som inte funkar i linux.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."