Iphone 17 - Blir det uppgradering för dig?

Permalänk

Blir nog ett lyft?

Har idag en iPhone XR 64GB. Troligtvis så blir det ett lyft med en iPhone 17 PRO Max 512 GB Cosmic Orange. Har provat några Androider över åren men känslan är ju noll. Sekten som jag är med i har nog rätt! :).

Permalänk
Medlem

Första testet där jag ser Air verkligen prestera markant sämre än 17.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Tror du att du kommer tröttna på den oranga färger? Visst den är ny och shiny nu men om 6 månader när Apple släpper en pianosvart färg då kommer nog många ångra sig, dessutom kan man inte riktigt gömma det bakom ett skal heller - andrahandsvärdet kan nog bli lägre pga av detta.

Jag bashar ingen för sitt val, jag som själv är iPhone-användare så ställer bara frågan lite löst;)

Vad tror ni?

Jag älskar den Orange och kommer aldrig tröttna, risken är att jag får dras med denna även när den inte uppdateras mer om inte Apple släpper fler Orange i framtiden.
Hemi iPhone,

Visa signatur

|Fractal Define 7 TG|Intel Ultra 7 265KF|Gigabyte Z890|Astral RTX 5080|RM1000X ATX 3.1|Odyssey G70D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Första testet där jag ser Air verkligen prestera markant sämre än 17.

https://youtu.be/9CggZxyWl-g?si=8HufKEqbK4CSYHMV

Alla tester är annorlunda, han verkar t.ex. inte köra anslutning till nätverk vilket kommer missgynna Air som ska ha mest effektivt modem.

Permalänk

Har använt min iPhone Air i 10 minuter nu och snabbt insett att jag aldrig kommer att köpa en annan modell framöver.
Inte känt så här sen X. 13P var OP och satte standarden men inte ens den träffade samma sträng för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Tror du att du kommer tröttna på den oranga färger? Visst den är ny och shiny nu men om 6 månader när Apple släpper en pianosvart färg då kommer nog många ångra sig, dessutom kan man inte riktigt gömma det bakom ett skal heller - andrahandsvärdet kan nog bli lägre pga av detta.

Jag bashar ingen för sitt val, jag som själv är iPhone-användare så ställer bara frågan lite löst;)

Vad tror ni?

Om man tröttnar så finns Dbrand-skins.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsquanch:

Har använt min iPhone Air i 10 minuter nu och snabbt insett att jag aldrig kommer att köpa en annan modell framöver.
Inte känt så här sen X. 13P var OP och satte standarden men inte ens den träffade samma sträng för mig.

Jag får samma känslan fast från när jag skaffade en iPhone X. Revolutionerande!

Permalänk
Skrivet av Samsquanch:

Håller med dig 100%! Kommer aldrig skaffa en tung mobil igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Har ni andra aktiverat erat obundna 3 abb?

Jag aktiverade mitt då jag inte ville chansa på att missa denna fantastiska Air-dealen. Är ju väldigt lite pengar med en enda månadsavgift för deras allra billigaste abonnemang i relation till alla tusenlappar man sparar.

Nöjd med det! 😄

Hur grym telefon som helst! ❤️

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

1000 år sen jag körde iPhone så vet inte hur det är idag men finns några saker jag inte kan leva utan längre så tänkte fråga ni som vet. Är ganska sugen på 17 Pro Max.

1. Kan man navigera i appar med gestures som på Android ist för att tycka på pilarna i hörnet?
2. Finns det double tap to wake/sleep så man slipper använda powerknappen?
3. Kan man kolla på YouTube etc i valfri webbläsare i full kvalité med adblock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Har ni andra aktiverat erat obundna 3 abb?

Jo, jag aktiverade det och använde det lite grann. Tänkte att jag kan bjuda på en månad (jag vet, storsint av mig) men när jag ringde och ville säga upp det så hade Tre att ångerrätten gällde och att det skulle kosta mig noll kronor. Jag hade förväntat mig en månadsavgift i alla fall men icke.

Permalänk
Medlem

Blir uppgradering från Watch series 5 - 11 och nya Airpods Pro från 2.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Skrivet av Kablash:

Kommer nog att gå från Pixel 7 Pro till en Iphone 17 Pro. Är trött på Pixels usla videoinspelning.
Får hoppas att jag kan vänja mig med iOS.

Du får vänja dig vid det som är Apple, "it just works".

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem

Såg nu att folk beställt iPhones från Tre för att avsluta abg och behålla mobilen till det rabbaterade priset. Tror ni dom kommer hålla det fortfarande om man beställer ex nu? Flickvännen behöver egentligen en ny mobil då hennes 13 Pro är rätt skadad.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Första dagen med air, batterirapport.

Resa till 🇦🇽 inklusive bilande på ön, dvs avstånd till mobilmaster, mycket 4G och en del Edge sånt som suger batteri. I övrigt normalt bruk för mig (surf, spel och foto). Från 100% till 8% på 10h. Lär bli lite bättre när man håller sig i storstan med 5G och närhet till master.

Edit: magsafe batteriet blir perfekt för dagar som denna framöver. Intressant nog är det exakt samma batteri som sitter i air:en, men man får tydligen bara ur 65%, resten förloras i den trådlösa överföringen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Såg nu att folk beställt iPhones från Tre för att avsluta abg och behålla mobilen till det rabbaterade priset. Tror ni dom kommer hålla det fortfarande om man beställer ex nu? Flickvännen behöver egentligen en ny mobil då hennes 13 Pro är rätt skadad.

Det är inte längre möjligt att beställa ett abg utan bidningstid online. Det behövs att göras via telefonsamtal eller i butiken. Annars om du har redan obunded abg hos Tre, skulle det funka för att det funkar att beställa telefon med en aktuell abg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Alla tester är annorlunda, han verkar t.ex. inte köra anslutning till nätverk vilket kommer missgynna Air som ska ha mest effektivt modem.

Du menar mobilnätverk antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Beställde nyss en 17 Pro och det gick igenom. Har man obundet abonnemang så är det fortfarande möjligt att göra bra deals.

Om din tjej kan tänka sig en 17 är det en väldigt bra deal för 7200kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sett mycket gott om Ceramic Shield 2, kanske är möjligt att skippa skärmskydd i år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft min Air i ett dygn. Går från iPhone 12. Satan vad den ligger trevligt i handen alltså. Första gången på många år en iPhone har fått mig att gå "oooo", den har väckt lite liv i telefonintresset.

120 Hz är ju en fröjd och always on display är riktigt mysigt. En sak som förvånar mig är skillnaden i prestanda. Jag har tänkt att min iPhone 12 har fullt tillräcklig prestanda, och det har den egentligen, men det är onekligen en betydande skillnad i hur snabbt det går att ladda appar och klicka runt. Kombinerat med 120 Hz känns det riktigt trevligt.

Helnöjd hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Japp, skrev först operatörsnätverk men verkar som det föll bort i mobilen.

Permalänk
Medlem

Håller på att föra över det jag behöver till min iPhone Air. Som många säger. Den är extremt skön att hålla i och vikten, det minimalistiska!

Jag var ett stort fan av iPhone mini serien då jag ville ha en lättare telefon osv. Men tyvärr så var batteriet en akilleshäl där. Denna Air har ju ett mycket större batteri och med A19 Pro och hur de jobbar med energisnåla enheter numera så tror jag faktiskt att denna kommer duga gott och väl.

Går från en iPhone 16 Pro som får gå till frugan och hennes iPhone 13 Pro säljer jag vidare.

Testade lite med kameran osv. Ja det finns nackdelar som Air ej kan nå upp jämförelse med 16 Pro till men överlag tror jag att jag kommer bli nöjd.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

1000 år sen jag körde iPhone så vet inte hur det är idag men finns några saker jag inte kan leva utan längre så tänkte fråga ni som vet. Är ganska sugen på 17 Pro Max.

1. Kan man navigera i appar med gestures som på Android ist för att tycka på pilarna i hörnet?

1 Ja. Om du inte köper en modell med hemknapp som på ex Iphone 4 och SE. Så alla moderna Iphone modeller har svepnavigering.
2 Om man rör skärmen så tänds den upp om det är vad du menar.
3 Detta får någon annan svara på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Ja, skillnaden i batteriförbrukning borde vara betydligt mindre om man ansluter till mobilnätet tack vare C1X som så vitt jag vet används exklusivt i Air.

Citat:

iPhone Air also features C1X, a new cellular modem designed by Apple. C1X is up to 2x faster than C1, and for the same cellular technologies, it is even faster than the modem in iPhone 16 Pro, while using 30 percent less energy overall. This makes C1X the most power-efficient modem in an iPhone.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

Jämförande batteritester mellan årets nya iPhones. Sevärda.

Här jämförs även batteritiden hos Air med dess största direkta motsvarighet hos "andra sidan".

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

3. Ja, använder själv brave browser med sin inbyggda adblocker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Beställde nyss en 17 Pro och det gick igenom. Har man obundet abonnemang så är det fortfarande möjligt att göra bra deals.

Om din tjej kan tänka sig en 17 är det en väldigt bra deal för 7200kr.

Jaha missade att det bara gällde om man hade redan abg hos Tre.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Byter från 13 Pro med ett batteri som sjunger på sista versen till "vanliga" 17. Enda jag lär sakna ibland är LIDAR (Mätverktyget-appen).

Byter även från AirPods 2 Pro till 3 Pro. Nyfiken på passform och bättre NC.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Jaha missade att det bara gällde om man hade redan abg hos Tre.

Det verkar gå att teckna via telefon fortfarande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det verkar gå att teckna via telefon fortfarande.

Aha, kanske mest för ungdomen på andra sidan luren som jobbar på Tres kundtjänst på något callcenter är väldigt sugna på provisionen?

Visa signatur

Meh