Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Det verkar som att många köpare av RX 9070(XT) är otroligt nöjda

Vad anser ni vara ett bra pris för ett nytt 9070 XT idag, och vad skulle ett fynd vara? Det börjar närma sig Black Friday och reor så intressant att höra.

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RX 9070XT TUF OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vad anser ni vara ett bra pris för ett nytt 9070 XT idag, och vad skulle ett fynd vara? Det börjar närma sig Black Friday och reor så intressant att höra.

Mvh

Jag gav på en krona när 10 000 för min (bara för att jag inte hade tålamod och köpte den direkt vid lanseringen) Nu har de börjat komma ner till lite mer normala priser. För min del tänker jag att allt nära och under 7k är bra pris för vad man får ut av kortet.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Mvh

Komplett sålde ett ASUS TUF 9070 XT (fyndvara) för 6500~ häromdagen. Det kan man ju knappast kalla för något annat än ett fynd i alla fall!

Om du har lite tålamod så är det väl inte omöjligt att det dyker upp någon superdeal på en av inets "Megaklick", men då får du sitta och kolla livestream hela kvällen, samt vara riktigt kvick på köpknappen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde:

Komplett sålde ett ASUS TUF 9070 XT (fyndvara) för 6500~ häromdagen. Det kan man ju knappast kalla för något annat än ett fynd i alla fall!

Om du har lite tålamod så är det väl inte omöjligt att det dyker upp någon superdeal på en av inets "Megaklick", men då får du sitta och kolla livestream hela kvällen, samt vara riktigt kvick på köpknappen!

Det låter orimligt lågt, säljer Komplett ofta fyndvaror så billigt?

Inets stream har jag koll på, frågan är dock hur lågt de kan gå i sin prissättning

Tanken är att detta skall ersätta ett RTX 4070 i en bekants dator då det ser ut som en rejäl uppgradering för en vettig peng.

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RX 9070XT TUF OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Håller med, tror det kommer dröja innan nåt kort faller under 7000kr (och de med billigast kylarlösning tappar pris först). Sen kan man ju kanske hitta enskilda returer billigare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Gigabyte AORUS Radeon RX 9070 XT ELITE 16GB || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF1000 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det låter orimligt lågt, säljer Komplett ofta fyndvaror så billigt?

Inets stream har jag koll på, frågan är dock hur lågt de kan gå i sin prissättning

Tanken är att detta skall ersätta ett RTX 4070 i en bekants dator då det ser ut som en rejäl uppgradering för en vettig peng.

Mvh

Man får tydligen 10% extra rabatt på fyndvaror, om man har 20 000 poäng i deras "Komplett Club". Kostade 7125:- utan de 10%, vilket även det är ett jäkla bra pris för ett TUF!

Permalänk
Medlem

Mitt asus 9070xt ligger på runt 7600 i nomad och då kör jag utan m2 diskar så pcie porten får full bandbredd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde:

Man får tydligen 10% extra rabatt på fyndvaror, om man har 20 000 poäng i deras "Komplett Club". Kostade 7125:- utan de 10%, vilket även det är ett jäkla bra pris för ett TUF!

@Ludde
Jag köpte 2 asus 9070xt tuf för 6400kr styck hos komplett som va Fyndvara.

Finns ett nu https://www.komplett.se/product/1322615

@Aeig
Mer än 6500kr ska man nog inte betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde:

Har du testat Memtest_vulkan? Trevligt litet program, där du (relativt snabbt) kan se vad ditt minne pallar med för clocks, innan det börjar ske error corrections.

Du får konkreta siffror på hur minnet snabbt read/write du har, och börjar det ske error corrections, så kommer du se read/write hastigheterna (checked/written) på bilden) droppa rejält mellan varje 30-sekunders intervall under testet!

Exempel på hur det ser ut med mitt kort på 2650MHz, fast timing, -75mV, och standard power limit.
<Uppladdad bildlänk>
https://github.com/GpuZelenograd/memtest_vulkan/releases/tag/...

Kan det vara så att resultaten du jämför med har VBS/HVCI avstängt? Har för mig att jag fick bättre resultat när jag stängde av det!

Det här kan vara svaret! Efter lite research verkar det som att skillnaden i 3DMark kan vara några procent med det avstängt. Får prova när jag kommer hem! Tack!

Permalänk
Medlem

Vilket 9070 XT kort skulle vara det bästa valet att köpa nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluesky1:

Vilket 9070 XT kort skulle vara det bästa valet att köpa nu?

Det som kostar vad du vill betala.
Inget av korten är riktigt tysta när väl fläktarna jobbar. Så en kan betala för ingenting.
En tänker, ja men jag underklockar så blir det tystare. Ja jo.. dom här korten presterar i regel bättre med underklock.
Men att underklocka för att få det tystare är lite feltänk. För sänker du för mycket förlorar du prestanda.
Då kan du lika bra köpa ett vanligt 9070.

Jag har en strategi som gagnat mig i många år.
Jag köper det kort som jag vill betala för sen slänger jag på två st 120mm fläktar och får ett tyst och svalt kort.
För det är inte bara att fläktarna låter, det är HUR dom låter. Två 120mm ger ett mycket behagligare ljud.

Men om du inte tänker modda eller mecka i inställningar och hålla på, då får du verkligen djupdyka i recensioner och förmodligen betala en del.

Spelar du med hörlurar och bara kör?
Ta det billigaste.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det som kostar vad du vill betala.
Inget av korten är riktigt tysta när väl fläktarna jobbar. Så en kan betala för ingenting.
En tänker, ja men jag underklockar så blir det tystare. Ja jo.. dom här korten presterar i regel bättre med underklock.
Men att underklocka för att få det tystare är lite feltänk. För sänker du för mycket förlorar du prestanda.
Då kan du lika bra köpa ett vanligt 9070.

Jag har en strategi som gagnat mig i många år.
Jag köper det kort som jag vill betala för sen slänger jag på två st 120mm fläktar och får ett tyst och svalt kort.
För det är inte bara att fläktarna låter, det är HUR dom låter. Två 120mm ger ett mycket behagligare ljud.

Men om du inte tänker modda eller mecka i inställningar och hålla på, då får du verkligen djupdyka i recensioner och förmodligen betala en del.

Spelar du med hörlurar och bara kör?
Ta det billigaste.

Tack. Jag kör med hörlurar och som du är inne på vill jag egentligen bara köra utan behöva modda något Asus Prime verkar vara den billigaste på Amazon som finns i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluesky1:

Tack. Jag kör med hörlurar och som du är inne på vill jag egentligen bara köra utan behöva modda något Asus Prime verkar vara den billigaste på Amazon som finns i lager.

For what it's worth. Jag har Red Devil-varianten och den är nästintill ljudlös i full load. Du kan kolla sweclockers egna test, samt youtubers där alla bekfräftar att det är ett väldigt tyst kort.

Det kostar såklart lite mer än de billigare varianterna, men jag ville bara flika in och säga att det visst finns modeller som som är tysta utan att sitta och knåpa med ström-inställningar eller modda med egna fläktar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North Grafikkort: Radeon 9070 XT Red Devil CPU: Intel Core i5 14600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: Seasonic Focus GX 850

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ca. 7000 kr innebär att det hamnar på ungefär samma pris som GTX 970 och 1070 när de lanserades, inräknat inflation, så det känns rätt rimligt för ett "70-kort".

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Ca. 7000 kr innebär att det hamnar på ungefär samma pris som GTX 970 och 1070 när de lanserades, inräknat inflation, så det känns rätt rimligt för ett "70-kort".

Betalade 2950kr för ett GTX 970 i november 2014. Med 33% inflation ger det ett pris på 3940kr idag.
GTX 1080 kostade 6280kr i januari 2018. Med 29% inflation sedan dess landar det på 8200kr.
GTX 970 och GTX 1070 lanserades med $449 respektive $499 MSRP. Det landar nånstans kring 7000kr.
Priserna gick därefter åt helt olika håll. GTX 970 kan vara det absolut bästa bang for the buck kortet någonsin. Pris/prestanda ratio som inte setts till sen dess.

RX 9070 XT kostar ungefär som ett GTX 1070 vid lansering, eller ett GTX 1080 året efter lansering.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T CL30 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Jag hade liknande problem med mitt 9070, men jag skruvade helt enkelt isär övre vänstra hörnet av chassit, de två skruvarna som håller ihop det. Då gick det enklare att böka in det i och med att själva bakre delen kan vinklas ut och man får mer utrymme att rådda. Såg dock nu att mitt kort bara är 29cm så eh... kanske inte fungerar i ditt fall Men borde lösa problemet du beskriver ovan.

Hade varit lite intressant att prova, men beställde ett Z20 ..som nu lever. Där får det plats, med ett par got-yas.. FROZN A620 PRO SE tänkte jag för länge sen en tornkylare och hade varit snygg och passade med liten marginal i Z20. Catch: det går ej, från någon vinkel vad jag erfor, att se var Sapphire RX 9070 XT Pulse hamnar i sloten, bara i ena hörnet. Så IS-55 igen, med den gick det bättre, för med den ser man hela sloten (ovanifrån. Den går ej att se underifrån eftersom chassit inte är perforerat i botten en bit på den sidan). Det här chassit var svårare än något jag byggt i hittills tror jag, inkl Terra. I liten del för att manualen nog inte avser mini-ITX-moderkort i ett eller två steg. Har hört devisen "Planera kablarna i förväg" flera gånger avseende detta chassi och ja, men om du inte är profet så behöver du bygga i det en gång för att veta hur kablarna bör planeras. Det är praktiskt med en "front panel"-anslutning istället för enskilda saker för power led och power led..men detta innebär att nudu blir det power led, blå såklart, syns som en liten komet. Vad gör folk med detta? Svart tejp på vitt chassi? Vit tejp lär knappast hjälpa men nåt kommer jag garanterat att prova.

Hursomhelst låter inte Sapphiret som en Cessna på the runway när startar Arthur i 4k med 120fps tak, däremot hamnade det inte på 120fps , snarare runt 90fps ,där Aceret höll 120 rätt så konsekvent. Well, det går bra att spela ändå och är mkt trevligare än 60hz och fps och 9 dagar i veckan väljer jag detta framför oväsendet Aceret bringade.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde:

Kan det vara så att resultaten du jämför med har VBS/HVCI avstängt? Har för mig att jag fick bättre resultat när jag stängde av det!

Har nu stängt av det. Gjorde dessvärre ingen märkbar skillnad. Börjar bara misstänka att mitt kort är lite sisådär.

Kul att leka med en högre power limit iaf och jag har fått ett bra prestandalyft, även om jag inte kan få riktigt lika mycket kräm ur kortet som jag hade hoppats utan att flasha på ett 340W-vBIOS istället för 304W.

Får ändå samma eller bättre prestanda med 9070XT vBIOS som den absolut högsta prestandan jag kunde få på stock BIOS, bara att den prestandan faktiskt funkar i spel nu på grund av att jag inte behöver undervolta kortet så hårt att det blir instabilt för att få den.

Path tracing i cyberpunk är iaf ganska playable nu med 50-60 FPS på 1440P FSR balanced och lär bara bli bättre när Redstone kommer med ML framegen, ray reconstruction och Neural eadiance cache. Om jag kan få typ 70 FPS på balanced (utan FG) efter det så kommer jag vara så nöjd med kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slickipinn:

For what it's worth. Jag har Red Devil-varianten och den är nästintill ljudlös i full load. Du kan kolla sweclockers egna test, samt youtubers där alla bekfräftar att det är ett väldigt tyst kort.

Det kostar såklart lite mer än de billigare varianterna, men jag ville bara flika in och säga att det visst finns modeller som som är tysta utan att sitta och knåpa med ström-inställningar eller modda med egna fläktar.

Även jag har en Red Devil och jag håller med, helt ljudlös och riktigt sval