Ingen Linux-våg när Windows 10 går i graven

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Njae, finns tester som visar att en enkel brandvägg i din router blockar absoluta mejoriteten av malware och virus, även för windows xp. Och installerar du inte själv en massa skit så slipper du det mesta ändå

Ett så gammalt system kan eventuellt ha konkreta fördelar över ett mycket nyare system som inte längre får uppdateringar. Största hotet mot en dator bakom en brandvägg lär vara malware via webben. Kan du dock inte ens använda ens i närheten av moderna TLS-versioner och chiffer, eliminerar du troligen möjligheten att ansluta till åtminstone en del skräptjänster som skulle kunna ge dig sådant via din i övrigt katastrofala webbläsare.

Permalänk
Medlem

Den här tråden påminner om de trådar som florerade år 1999 om allt ont skit som skulle hända år 2000.
Inget hände

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Äsch då. Win 3.11 var inga problem. Dos var lite bökigare minns jag xD

Windows 3.11 var överliggande lager på DOS. Precis som X11 och Linux.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vilket år var detta med internetuppkoppling i Windows 3.11, och LAN...?

Runt 1995 fanns en dataförening som hette Proxxi, belägen på en fin adress på Östermalm. Den sommaren så satt man i Proxxis lokaler och spelade Doom hela nätterna. Ville man surfa kollektivt så kopplade man upp en Linuxmaskin med SLIP och ett 28 800-modem, så kunde flera surfa samtidigt. Just på Proxxi kördes nog inte mycket Windows 3.11, utan snarare gamla PC som man hade fått tag på och installerat Linux på, eller några gamla VAX-maskiner som körde Ultrix.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Konstigt.
Har maskiner med Win XP/2000/98SE/Win95 och en 3.11 VM igång och ingen av dom har fått 999999 virus ens efter flera flera minuter.
Kanske är användarfel?

har du ett modernt antivirus program till win 3,11 så du kan se vad som kommer in?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Windows 3.11 var överliggande lager på DOS. Precis som X11 och Linux.

Ja hurså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Har du något konkret exempel på någon gängse operation en vanlig användare måste använda terminalen till, då? Jag har nämligen medvetet installerat ett par olika Linuxdistributioner på en leklaptop här just med den tanken, och jag snubblade i alla fall inte över något.

Jag skrev en riktig roman till svar sent igår kväll, men sen insåg jag att mitt minne inte stämde i tid, så raderade det och skriver nu istället.

Det var nog 9-10 år sedan jag senast försökte med Ubuntu/Debian med KDE, så det kan ju vara så att Linux blivit bättre sedan dess! Svagheten hos mig som inte kan speciellt mycket är att jag frågat vana användare jag känner personligen, som svarat med typ "skriv detta i ett terminalfönster, med sudo före, [syntax-sträng]".

Jag gjorde ett sista försök att använda en då "användarvänlig" Linux-dist som daily driver uppskattningsvis 2015-2016 någon gång, delvis för att jag var intresserad själv men också för att undersöka det som ett alternativ till såna som bokstavligen bara använder datorn för att surfa och kolla mailen, användare där Windows är ett lika stort mysterium som Linux.

Vad jag minns så blev droppen när jag försökte ändra font, i titelraden på GUI-fönster. Som jag minns det så googlade jag snabbt fram var man skulle göra det genom GUI, men något oönskat resultat inträffade, som jag inte lyckades ändra tillbaka i GUI. Nu var datorn precis installerad, så kunde egentligen bara wipat installationen och installerat om mycket snabbare, men ville försöka lära mig.

Att wipa direkt vid fel är för övrigt en metod jag använt i Windows om jag t.ex. råkat stava namnet på användarkontot fel. Det går snabbare att installera om från scratch (eftersom hela installationen på både 10/11 går att ta sig igenom på under 10 minuter) än att forsätta köra igenom hela installationen och sen fixa det manuellt. 🙃

Jag höll på och brottades med det där font-problemet i timmar, och efter att ha läst forum efter forum med massa trådar där frågeställaren uppmanades lära sig själv av Google/man pages/härma en kompis så kände jag att möjligheten att lära sig var liten till obefintlig om det hela tiden gällde att formulera sig så att man dolde sin okunskap för att få svar.

Gav faktiskt inte upp Linux totalt, då jag försökte mig på ett eget projekt cirka två år efteråt med ett CCTV-system som behövde kompletteras med ett portabelt monitorsystem (för att justera in kameravinklar på ett tidsmässigt rationellt sätt) med en Raspberry Pi, en MPEG2-adapter med stöd i Linux, batteripack samt en surfplatta. I teorin var det superenkelt, och var kul att sitta och hacka lite, men det funkade halvdåligt med jättelångsam bilduppdatering i videoströmmen, vilken komprimerades från analog kompositvideo av MPEG2-dongelns hårdvara istället för RPi-CPUn. Jag spenderade flera veckors fritid på att försöka få det att fungera på önskat sätt, så att det gick att titta på videoströmmen över wifi från Raspberryn.

Förutom att den detaljerade guiden jag följde inte funkade likadant på grejerna jag hade (någon annan version/paket som skiljde?), så märkte jag att man behövde behärska andra grejer i Linux, t.ex. vilka accesser olika processer skulle få ha. När jag till synes fixade en grej så gick något annat sönder. En kväll gav jag upp, gick och la mig, åkte till jobbet nästa dag och funderade på hur jag skulle gå vidare. En mobil till och ringa videosamtal för att kunna kolla på en jävla monitor?

Kollade igenom lådan till MPEG2-dongeln, hittade en sån där liten rolig 8 cm CD-singel instucken bland manual och garantipapper. Hade inte ens kollat igenom lådan speciellt noga eftersom man inte behövde något annat än dongeln, enligt guiden jag följde, och det stämde ju -- för Linux. På skivan låg någon Kina-producerad mjukvara för Windows. Minns inte namnet längre men skickade in den på min test-laptop, pluggade i dongeln och körde igång programmet. Direkt ploppar det upp en dialogruta som frågar om jag vill starta [insert kinesiska tecken/namn på enheten], OK, får ett fönster med en livefeed av det som kommer in på dongeln analoga ingång. I programmet finns även en funktion för att skicka vidare strömmen till en IP-adress, och testar för skojs skull efter att jag satt upp en annan mjukvara för virtuell router, som även klarar låta datorn använda wifi-adaptern som accesspunkt. Hade en surfplatta som jag kopplade upp till samma nätverk, startar VLC, väljer Network Stream (eller vad alternativet nu hette), knappade in IP-adressen till datorn och upp kommer samma videoström som jag kämpat med att få igång... skillnaden är att på Windows var arbetsinsatsen några musklick och mindre än 30 minuter till fungerande projekt. Där skrev jag nog helt av Linux för mitt personliga bruk.

TLDR; saker har gått så mycket snabbare att få igång och funkat så mycket bättre under Windows, så jag har helt gett upp experimenten att ens försöka få saker att fungera på Linux med min mycket begränsade uppsättning kunskaper. Quake 2-server tidigt 00-tal på Linux var jättebra (särskilt eftersom jag inte behövde administrera den), men sen har varje personlig kontakt med Linux slutat ungefär likadant. Jag har inte tid, och inget intresse av att investera tid i något som bara potentiellt funkar ungefär lika bra, helt enkelt. Nu kanske du förstår min åsikt om Linux bättre, och att den inte är helt ogrundad åtminstone.

Jag är så att säga inte efterbliven på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Runt 1995 fanns en dataförening som hette Proxxi, belägen på en fin adress på Östermalm. Den sommaren så satt man i Proxxis lokaler och spelade Doom hela nätterna. Ville man surfa kollektivt så kopplade man upp en Linuxmaskin med SLIP och ett 28 800-modem, så kunde flera surfa samtidigt. Just på Proxxi kördes nog inte mycket Windows 3.11, utan snarare gamla PC som man hade fått tag på och installerat Linux på, eller några gamla VAX-maskiner som körde Ultrix.

Coolt! Jag var med i något motsvarande i Nässjö, egentligen då en naturvetenskapligt inriktad UF-förening som hade hobbyverksamhet kretsande kring datorer, C2H5OH samt diverse volatila substanser som kunde fås att deflagrera (gärna under inflytande av föregående) på olika platser med varierande lämplighetsgrad. Jag även minns när jag och en äldre föreningsmedlem upptäckte att bortåt 100 gram (!) finfördelad TATP, som legat på tork på en engångstallrik, följt med luftdraget och försvunnit in i ventilationssystemet eller dylikt. Den insikten tror jag bromsade experimentlustan rejält, även om inget hände. 💀

Elaka tungor kallade det en "sup&spräng-förening". Avundsjuka, antar jag. 😇

Windows 95 var ju knappt körbart om man skulle spela något samtida spel, och datorerna vi fått till föreningen av våra snälla institutionstekniker hade inget vassare än 486 (men generellt 286 & 386) i mitten av 90-talet, så det blev inte mycket Windows 95 just där. Detta gav av någon anledning upphov till en skämtsam subkultur i föreningen benämnd BUP -- Barn Utan Pentium. 😁

Jag tror faktiskt inte att jag varit ute på internet med Windows 3.11, men däremot med Netscape på Windows 3.51! När man tänker tillbaka, vad fanns det ens att göra på internet på den tiden? 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

När man tänker tillbaka, vad fanns det ens att göra på internet på den tiden? 😄

Du kunde besöka min hemsida på Swipnet!

Annars var Internet mest en förlängning av BBS:er för mig på den tiden. Kollade NewsGroups, tankade filer via FTP, chattade över IRC samt spelade MUD

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du kunde besöka min hemsida på Swipnet!

Annars var Internet mest en förlängning av BBS:er för mig på den tiden. Kollade NewsGroups, tankade filer via FTP, chattade över IRC samt spelade MUD

Haha! Jag hade första hemsidan på Geocities (senare uppslukat av Yahoo), och sen genom mitt eget Algonet-abonnemang på separat telefonlina hemifrån. Då kändes det som att hela världen låg framför fötterna, vilket det väl på sätt och vis gjorde. 🙃

MUD snackade jag faktiskt med en kompis om på en lunch i förra veckan, vi körde både NannyMUD som hostades av Lysator. Någon hade varit förutseende nog att lägga in "lingondricka" som en variabel som gick att använda i textbaserade emotes, typ "[character] quickly downs a lingondricka, hisses, grabs his throat and drops dead on the floor".

Har dock ett minne av att jag längtade tillbaka till BBS:er ett tag innan jag började greppa skillnaderna. 🤔

Permalänk
Medlem

Stort fan av Linux men gick tillbaka till Windows 11 för ett tag sedan. Verkar vara mycket bättre än när det släpptes, faktiskt. Största anledningen för mig är att hårdvara och moddar osv fungerar bättre. Men om jag inte främst spelade datorspel så skulle jag ju aldrig använda Windows.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Det är ju faktiskt möjligt att uppgradera till Windows 11 även om Micro$oft har försökt förhindra det. Ventoy/Rufus hjälper ju oss att skapa en bootbart USB-minne som går att installera på en äldre dator. Just installerat Win11 på en Dell Latitude 7250 med 16GB RAM. Fungerar OK men inget för spel naturligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

med förståelse och kompetens för sådant

Vet inte om "kompetens eller förståelse" är riktigt rätt ord för att lära sig nästa nästa nästa, erfarenhet eller intresse kanske känns mer relevant..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Inte konstigt när det är enklare att installera om Windows än att bara välja Linux dist.

Varför skulle det vara svårare än något annat val i livet? Blir du handlingsförlamad när du står framför plockgodiset i affären?

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Har kört Windows sedan 3.1, Linux till och från sedan -97 och MacOS sedan 2020 och visst Linux på nittiotalet va sådär men annars kan jag inte påstå att jag haft speciellt mycket problem med någon av dom. Kör det du är bekväm med och vill och skit i vad folk säger att du ska använda. Det är min uppfattning.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag skrev en riktig roman till svar sent igår kväll, men sen insåg jag att mitt minne inte stämde i tid, så raderade det och skriver nu istället.

Det var nog 9-10 år sedan jag senast försökte med Ubuntu/Debian med KDE, så det kan ju vara så att Linux blivit bättre sedan dess! Svagheten hos mig som inte kan speciellt mycket är att jag frågat vana användare jag känner personligen, som svarat med typ "skriv detta i ett terminalfönster, med sudo före, [syntax-sträng]".

Jag gjorde ett sista försök att använda en då "användarvänlig" Linux-dist som daily driver uppskattningsvis 2015-2016 någon gång, delvis för att jag var intresserad själv men också för att undersöka det som ett alternativ till såna som bokstavligen bara använder datorn för att surfa och kolla mailen, användare där Windows är ett lika stort mysterium som Linux.

Vad jag minns så blev droppen när jag försökte ändra font, i titelraden på GUI-fönster. Som jag minns det så googlade jag snabbt fram var man skulle göra det genom GUI, men något oönskat resultat inträffade, som jag inte lyckades ändra tillbaka i GUI. Nu var datorn precis installerad, så kunde egentligen bara wipat installationen och installerat om mycket snabbare, men ville försöka lära mig.

Att wipa direkt vid fel är för övrigt en metod jag använt i Windows om jag t.ex. råkat stava namnet på användarkontot fel. Det går snabbare att installera om från scratch (eftersom hela installationen på både 10/11 går att ta sig igenom på under 10 minuter) än att forsätta köra igenom hela installationen och sen fixa det manuellt. 🙃

Jag höll på och brottades med det där font-problemet i timmar, och efter att ha läst forum efter forum med massa trådar där frågeställaren uppmanades lära sig själv av Google/man pages/härma en kompis så kände jag att möjligheten att lära sig var liten till obefintlig om det hela tiden gällde att formulera sig så att man dolde sin okunskap för att få svar.

Gav faktiskt inte upp Linux totalt, då jag försökte mig på ett eget projekt cirka två år efteråt med ett CCTV-system som behövde kompletteras med ett portabelt monitorsystem (för att justera in kameravinklar på ett tidsmässigt rationellt sätt) med en Raspberry Pi, en MPEG2-adapter med stöd i Linux, batteripack samt en surfplatta. I teorin var det superenkelt, och var kul att sitta och hacka lite, men det funkade halvdåligt med jättelångsam bilduppdatering i videoströmmen, vilken komprimerades från analog kompositvideo av MPEG2-dongelns hårdvara istället för RPi-CPUn. Jag spenderade flera veckors fritid på att försöka få det att fungera på önskat sätt, så att det gick att titta på videoströmmen över wifi från Raspberryn.

Förutom att den detaljerade guiden jag följde inte funkade likadant på grejerna jag hade (någon annan version/paket som skiljde?), så märkte jag att man behövde behärska andra grejer i Linux, t.ex. vilka accesser olika processer skulle få ha. När jag till synes fixade en grej så gick något annat sönder. En kväll gav jag upp, gick och la mig, åkte till jobbet nästa dag och funderade på hur jag skulle gå vidare. En mobil till och ringa videosamtal för att kunna kolla på en jävla monitor?

Kollade igenom lådan till MPEG2-dongeln, hittade en sån där liten rolig 8 cm CD-singel instucken bland manual och garantipapper. Hade inte ens kollat igenom lådan speciellt noga eftersom man inte behövde något annat än dongeln, enligt guiden jag följde, och det stämde ju -- för Linux. På skivan låg någon Kina-producerad mjukvara för Windows. Minns inte namnet längre men skickade in den på min test-laptop, pluggade i dongeln och körde igång programmet. Direkt ploppar det upp en dialogruta som frågar om jag vill starta [insert kinesiska tecken/namn på enheten], OK, får ett fönster med en livefeed av det som kommer in på dongeln analoga ingång. I programmet finns även en funktion för att skicka vidare strömmen till en IP-adress, och testar för skojs skull efter att jag satt upp en annan mjukvara för virtuell router, som även klarar låta datorn använda wifi-adaptern som accesspunkt. Hade en surfplatta som jag kopplade upp till samma nätverk, startar VLC, väljer Network Stream (eller vad alternativet nu hette), knappade in IP-adressen till datorn och upp kommer samma videoström som jag kämpat med att få igång... skillnaden är att på Windows var arbetsinsatsen några musklick och mindre än 30 minuter till fungerande projekt. Där skrev jag nog helt av Linux för mitt personliga bruk.

TLDR; saker har gått så mycket snabbare att få igång och funkat så mycket bättre under Windows, så jag har helt gett upp experimenten att ens försöka få saker att fungera på Linux med min mycket begränsade uppsättning kunskaper. Quake 2-server tidigt 00-tal på Linux var jättebra (särskilt eftersom jag inte behövde administrera den), men sen har varje personlig kontakt med Linux slutat ungefär likadant. Jag har inte tid, och inget intresse av att investera tid i något som bara potentiellt funkar ungefär lika bra, helt enkelt. Nu kanske du förstår min åsikt om Linux bättre, och att den inte är helt ogrundad åtminstone.

Jag är så att säga inte efterbliven på det sättet.

Kort svar: Ja, det har hänt en del på skrivbordsmiljöfronten i Linux det senaste decenniet. 🙂

En smula längre svar:
Det låter som att du försökt göra mer avancerade saker än jag förväntar mig skulle ingå i happy-path för en "normal" användare. Visst, ditt exempel med att byta font låter inte som en jätteimponerande erfarenhet, men jag antar att du fortfarande kan skjuta dig i foten med sånt även i Windows om du väljer tokigt - jag har ingen modern Windowsmaskin att jämföra med, men jag vet av erfarenhet att det var möjligt på den tiden jag körde Windows och tyckte det var kul att modifiera dess utseende.
I dagens Linuxdistributioner precis som i övriga moderna operativsystem är "rätt" sätt att ändra storlek på gränssnittet - om vi återgår till vad en "vanlig" person kan behöva till vardags, exempelvis på grund av synbehov - i normala fall att ändra skalningen på det snarare än att gå in och skinna om det med andra fontval och grejer.

Vad gäller hårdvaruhackjobbet du beskriver:
Det du berättar om i stort, är ju egentligen snarare brist på vana vid ett annat designparadigm än ett generellt problem med endera operativsystemet. En stor orsak till att Windows växte sig så stort som det gjorde, var att det var så enkelt för utvecklare att skriva kod som "fungerade" på bekostnad av allt vad säkerhet och god teknisk design heter. Hade du kommit in i mitt nätverk idag med en "billig" nätverkspryttel och en installationswizard på kinesiska hade jag definitivt i allra minsta fall krävt att du följde grundläggande säkerhetsprinciper för Windows, vilket ärligt talat definitivt inte är lättare att göra korrekt än i Linux. Och eftersom det oftare i Windows handlar om sluten källkod och proprietära bibliotek, är risken betydligt mer än obefintlig att det inte går att få en sån här grej att passa in i ett nätverk med vettiga säkerhetskrav om man använder den plattformen snarare än Linux.

Vad gäller hur man får hjälp:
Jag har hängt - och varit aktiv - tillräckligt mycket på Serverfault och SuperUser för att kunna säga att det inte alltid är en dans på rosor att få hjälp med Windows heller. 🙂
Att lära sig få bra hjälp med kniviga problem är i sig något som tar tid - oavsett vilket operativsystem du kör. Någon som ägnar fritid åt att hjälpa andra kommer i många fall förvänta sig någon form av motprestation från personen de hjälper; i allra minsta fall att de lär sig vad de behöver kunna för att meningsfullt förstå vad det är de gör. Allt annat leder till magiskt tänkande och cargokultmetoder för felsökning. Gör en sökning på valfritt symptom i Windows och se hur många av svaren som - oavsett om det är relaterat eller inte - föreslår att du öppnar en administrativ kommandoprompt och kör dism, eller förstör filsystemsrättigheterna på din dator, eller gör ifrågasättbara förändringar i registret. Vi som har stor erfarenhet av att drifta Windowsmaskiner vet att sålla bland dessa svar, men situationen är ju knappast mer nybörjarvänlig på den sidan av staketet än på Linuxsidan.

Så mitt påstående kvarstår: För någon som hamnar framför en nyinstallerad dator med en modern mainstream skrivbordsdistribution av Linux i stil med Fedora eller Ubuntu, är chansen stor att de behöver vilja åstadkomma saker som definitivt faller utanför vad "90% av användarna" använder en dator till, innan de behöver ta sig ner i konfigurationsfiler och/eller en terminal för att lyckas lösa sitt problem.
Har de väl hamnat i ett läge där detta är nödvändigt, är Windows och Linux fördelar och nackdelar ofta i praktiken en fråga om smak: I Windows är chansen större att det går att köpa ett färdigt GUI-verktyg som löser problemet på ett specifikt sätt som ofta får saken gjord inom givna ramar. I Linux är chansen större att du kan "sätta ihop legobitar" på ett sätt som löser problemet exakt på det sätt du tänkt dig. Jag har kollegor som föredrar den förra modellen, jag själv föredrar den senare. Den förra sparar generellt sett tid i början. Den senare är generellt sett mer robust och skalbar, samt leder i längden till större förståelse av problemområdet och därmed minskat beroende av externa konsulter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timewind:

Det är ju faktiskt möjligt att uppgradera till Windows 11 även om Micro$oft har försökt förhindra det. Ventoy/Rufus hjälper ju oss att skapa en bootbart USB-minne som går att installera på en äldre dator. Just installerat Win11 på en Dell Latitude 7250 med 16GB RAM. Fungerar OK men inget för spel naturligtvis.

Och W10 Enterprise.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Windows 10 går att uppgradera till w10 LTSC som har flera års livstid kvar (upp t 10år beroende på version) för den som vill. Enkelt å problemfritt utan ominstallation. Bara att söka på internet/YouTube. Eller köper man ny pc, linux eller Windows 11. Det finns flera val.

Det har diskuterats i forumet förr.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Vad gäller hårdvaruhackjobbet du beskriver:
Det du berättar om i stort, är ju egentligen snarare brist på vana vid ett annat designparadigm än ett generellt problem med endera operativsystemet. En stor orsak till att Windows växte sig så stort som det gjorde, var att det var så enkelt för utvecklare att skriva kod som "fungerade" på bekostnad av allt vad säkerhet och god teknisk design heter. Hade du kommit in i mitt nätverk idag med en "billig" nätverkspryttel och en installationswizard på kinesiska hade jag definitivt i allra minsta fall krävt att du följde grundläggande säkerhetsprinciper för Windows, vilket ärligt talat definitivt inte är lättare att göra korrekt än i Linux. Och eftersom det oftare i Windows handlar om sluten källkod och proprietära bibliotek, är risken betydligt mer än obefintlig att det inte går att få en sån här grej att passa in i ett nätverk med vettiga säkerhetskrav om man använder den plattformen snarare än Linux.

Ja, jag förstår vad du menar. Nu var inte det en faktor i just detta fall. Huvudenheterna i CCTV-systemet var visserligen uppkopplade mot ett nätverk, och körde någon Linux-variant för SoCs. Den delen av datorn gick aldrig att komma åt från "servicesidan" som jag var på, utan där var man hänvisad till en "mobil" fysisk monitor (med separat strömförsörjning) som kopplades in direkt med en kompositvideokabel. Den enda möjliga inputmetoden var väldigt lik en universal-fjärrkontroll och skickade pulser över IR via ett RS432-interface, som medgav att t.ex. skicka siffran 4 på fjärrkontrollen, förutsatt att det samtidigt visades ett sånt alternativ på skärmen.

Var även en slumpmässig fördröjning, så gick inte göra några snabba knapptryckningar/sekvenser, eftersom den förkastade den informationen i x antal sekunder mellan valen. Nu vet jag inte alla förmågor i systemet, men de hade tänkt på att göra accessen extremt begränsad även från sneakernet-sidan. Tror inte fjärrkontrollen baserades på "security through obscurity" heller eftersom man dels var tvungen att se videosignalen samt att det tog lång tid att mata in lösenord p.g.a. de inbakade fördröjningarna tills nästa kommando accepterades.

Den här grunkan jag skulle bygga hade inte heller någon internetaccess, eller access till några nätverk, utan det enda den använde wifi-nätverk till var en accesspunkt mellan RPi (liggandes ihop med dongel inkopplad till kompositvideo) och surfplattan jag skulle haft i handen upp till ca 20 meter bort, för att slippa springa fram och tillbaka till den fysiska monitorn för att kolla vid t.ex. justering av kameravinklar. När det handlar om flera hundra kameror som ska kontrolleras regelbundet blir det fruktansvärt mycket tid att springa fram och tillbaka, samt dåligt justerade vinklar.

Det var ett system konstruerat för någon som fakturerar på löpande nota, helt enkelt.

Såg det också som en chans att lära mig lite om Linux och RPi i allmänhet, eftersom det var kul tills jag träffade väggen och dessutom löste det med Windows istället. Min arbetsgivare betalade ändå glatt för grejerna, så jag gick "bara" minus på min fritid (av eget intresse). 🙃

Så mitt påstående kvarstår: För någon som hamnar framför en nyinstallerad dator med en modern mainstream skrivbordsdistribution av Linux i stil med Fedora eller Ubuntu, är chansen stor att de behöver vilja åstadkomma saker som definitivt faller utanför vad "90% av användarna" använder en dator till, innan de behöver ta sig ner i konfigurationsfiler och/eller en terminal för att lyckas lösa sitt problem.
Har de väl hamnat i ett läge där detta är nödvändigt, är Windows och Linux fördelar och nackdelar ofta i praktiken en fråga om smak: I Windows är chansen större att det går att köpa ett färdigt GUI-verktyg som löser problemet på ett specifikt sätt som ofta får saken gjord inom givna ramar. I Linux är chansen större att du kan "sätta ihop legobitar" på ett sätt som löser problemet exakt på det sätt du tänkt dig. Jag har kollegor som föredrar den förra modellen, jag själv föredrar den senare. Den förra sparar generellt sett tid i början. Den senare är generellt sett mer robust och skalbar, samt leder i längden till större förståelse av problemområdet och därmed minskat beroende av externa konsulter.

Ja så är det säkert, jag har för gamla referenser. Som jag nämnde lider jag av att jag fått hjälp av såna som bor i Linux, och då är det naturligtvis lättare att skicka en eller några textsträngar som klistras in i ett terminalfönster än att förklara var man ska trycka.

Jag håller fast vid att OM det finns en färdig programvara som löser ditt problem under Windows, så är det bättre att köra något du känner till och behärskar, i de allra flesta fall. Jag är generellt ute efter att lösa mina uppgifter med ett minimum av startsträcka och tidsåtgång, och struntar i om lösningen inte blir så elegant. Det kan givetvis vara en fälla att lura sig till merarbete på samma sätt; något som känns bekant är såklart inte automatiskt den bästa lösningen.

Den som säger att "[operativsystem] är bästa lösningen" bör också förväntas kunna belägga det. Jag uppskattar det med dina svar, även om jag kanske inte når den standarden själv alla gånger.

Är oändligt trött på alla "bYt TiLL LiNuX"-megafoner så fort något potentiellt negativt med Windows dryftas, denna latrinliknande åsikt som öses ut tvärs över hela gångbanan istället för i rännstenen, och sällan verkar underbyggd bättre än "ha ha, kolla på mig som gör tvärtom".

Permalänk
Medlem

De flesta vr-headset stöds fortfarande inte i linux.

Permalänk
Medlem

Föga förvånande. Linux är för komplext, även för avancerade användare. Vad menar jag med det? Att behöva googla, experimentera och sedan använda terminal för enklare operationer är ett för avancerat steg för något som ska vara extremt enkelt. Exempelvis installera applikationer som inte finns i Linux "store" för nerladdning. Flera olika program till en enda funktion där dessa inte är väl beskrivna om vad de gör, även på detaljnivå. Dåligt med forum som skriver tillräckligt kring problem och hur man löser dem.
Mest irriterande är avsaknad att enkelt kunna lägga till sitt ljud om man tex kör realtek alc40xx audio. Sitter just nu i Fedora 42 senaste kernel uppdatering där ljudet inte fungerar. Man måste mcgyver en egen hantering på detta. Osv.

Linux har helt enkelt för mycket problem oberoende av distro. Också ett problem med alldeles för många distron.
De har dock kommit sjukt långt i jämförelse med för några år sedan och börjar närma sig en fullvärdig ersättare till Windows.

Jag kör själv som sagt Fedora 42 som main och har dual boot windows 11 där jag är inne endast för en del spel som inte fungerar på Linux. Är sjukt nöjd förutom de tidigare nämnda problem.
Min förhoppning är att fler går över till Linux och därmed kan låta datainsamlande OS företag som Microsoft få en rejäl match.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

LOL - nice spin på den. Får du betalt av MS i form av någon kickback?

Strejf har kanske återupsått?

Nu med telemetri och avsaknaden av ägarskap istället för Metro UI och Windows 8.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Läge att beta av backloggen på otestade OS? Har aldrig riktigt orkat testa OS/2 Warp, kanske äntligen är dags?
Eller kanske BeOS? Arrrghh! Alla dessa val!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Strejf har kanske återupsått?

Nu med telemetri och avsaknaden av ägarskap istället för Metro UI och Windows 8.

Skrivet av katerina:

De flesta vr-headset stöds fortfarande inte i linux.

De flesta VR headsets stödjer bara Windows. Fixade den åt dig, viktig skillnad. Linux stödjer nog mer en gärna all hårdvara, men är då och då utlåst från att göra det på grund av t.ex proprietär mjukvara, DRM eller liknande artificiella hinder.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Föga förvånande. Linux är för komplext, även för avancerade användare. Vad menar jag med det? Att behöva googla, experimentera och sedan använda terminal för enklare operationer är ett för avancerat steg för något som ska vara extremt enkelt. Exempelvis installera applikationer som inte finns i Linux "store" för nerladdning. Flera olika program till en enda funktion där dessa inte är väl beskrivna om vad de gör, även på detaljnivå. Dåligt med forum som skriver tillräckligt kring problem och hur man löser dem.
Mest irriterande är avsaknad att enkelt kunna lägga till sitt ljud om man tex kör realtek alc40xx audio. Sitter just nu i Fedora 42 senaste kernel uppdatering där ljudet inte fungerar. Man måste mcgyver en egen hantering på detta. Osv.

Linux har helt enkelt för mycket problem oberoende av distro. Också ett problem med alldeles för många distron.
De har dock kommit sjukt långt i jämförelse med för några år sedan och börjar närma sig en fullvärdig ersättare till Windows.

Jag kör själv som sagt Fedora 42 som main och har dual boot windows 11 där jag är inne endast för en del spel som inte fungerar på Linux. Är sjukt nöjd förutom de tidigare nämnda problem.
Min förhoppning är att fler går över till Linux och därmed kan låta datainsamlande OS företag som Microsoft få en rejäl match.

Detta stämmer dessvärre.

Folk idag använder många typ av bluetooth enheter med sina datorer, de switchar skärmar till TV, vill ha soundbar som ljud när de kör media center, sedan tillbaka till hörlurar när de kör med monitor etc. Detta är inte alltid enkelt med linux.

När PC först kom var man tvungen att lära sig DOS på en rätt bra nivå, skapa dual boots, optimera autoexec.bat och config.sys etc för att kunna spela, detta gjorde gaming rätt niche, inte för att det var så svårt att lära men mest för att "normies" inte var villiga att göra det när de istället kunde gejma med en konsol.

Permalänk
Medlem

Det är inte så konstigt egentligen, tittar jag på min närmsta omgivning finns det ingen som installerar om sina dator själva. Ifall jag inte hade funnits där för att hjälpa dem hade de väntat in i det sista, troligen kört med sin Windows10-dator lite för länge, därefter hade de köpt en helt ny maskin. Man ska inte underskatta vilken liten nisch tekniskt kunniga datoranvändare är.

Med det sagt har vi alla gått över till Linux, Manjaro Gnome. Och jag måste säga att de mest okunniga användarna är nog de som är mest nöjda. Supportsamtalen jag fick från dem tidigare med Windows är numera helt borta. Gnome är enkelt, logiskt, de hittar allt de behöver med enkel sökning. Och med tanke på att det inte kommer några "farliga" meddelanden från Windows Defender, bloatmeddelanden från McAffee (som installerats av misstag), och framförallt inga forcerade uppdateringar med helskärmsinformation, som får dem att bli oroliga. Så sitter de numera med datorer som är förutsägbara och på användarens villkor. Det är stor skillnad.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

En anhörig skrev till mig att hennes laptop har blivit långsam och att hon ville köpa en ny. Sprang genast till henne och installerade Linux Mint på hennes dator och dagen efter fick jag följande meddelande:
Laptopen är mkt snabbare

Permalänk
Medlem

Här skriver sweclock en artikel om att Linux inte ökar.
Alla läser rubriken och håller med: Linux är så krångligt, självklart är det inga win10-användare som gått över till Linux.

Har ni läst artikeln som ni kommenterar?
Den hänvisar till en sida som heter Statcounter.
Där kan man bl.a. få fram statistik på skrivbords-OS över hela världen.
https://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/worldwide

Kan ni lärt er hur man läser diagram?
Där kan man se hur många som använder olika OS det senaste året.
Det stämmer att Statcounter inte är världens bästa sida, för de samlar bara data från webben, d.v.s. vilket OS besökare har på olika hemsidor.
Men det är vad artikeln använder, så låt oss analysera datan:

På ett år har antalet Linuxanvändare minskat från 4,55 % till 3,92 %. Det är en rejäl nedgång, men vad har hänt med andra OS?
På ett år har antalet Windowsanvändare minskat från 71,46 % till 69,73 %. Det är en liten minskning.
Observera att detta är ALLA Windowsanvändare: w11 + win10 + win7 +... Det går att få fram statistik för enskilda Windowsversioner, men det struntar vi i nu; faktumet kvarstår: totala antalet Windowsanvändare har minskat det senaste året!

Så var har de tagit vägen?
Inte till Apple och Mac, för de har minskat från 15,48 % till 8,68 %.
Inte till Google Chrome, för de har minskat från 1,73 % till 1,35 %.
Men... om ALLA OS minskat - vad har hänt???

Gruppen "Unknown" har ökat från 6,77 % till 11,53 %.
Vilket OS är "Unknown"?
Kommer ni ihåg att Statcounter samlar data från hemsidor?
"Uknown" betyder bara att antalet användare som använder en webbläsarextension som döljer användarens OS har ökat.
Uppenbarligen har Apple-webbläsaren Safari någon extension som döljer OS, för ingen kan få mig att tro att antalet Mac-användare har halverats på ett år.
Men även Linuxanvändare brukar vara säkerhets- och integritetsmedvetna och ett par procent av "Unknown" är säkerligen Linuxanvändare.

Vad drar vi för slutsats av detta?
Att Statcounter numera är värdelöst att använda för statistik om olika OS.
Därför faller hela artikelns premiss, då den bygger på värdelös data.
Att antalet Linuxanvändare skulle ha minskat med 14 % på ett år är BS ( (4,55-3,92)/4,55 = -13,8 % ).
Jag påstår inte att andelen Linuxanvändare ökat jättemycket, men den har definitivt ökat det senaste året.

TL;DR:
Sluta använda Statcounter för statistik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Här skriver sweclock en artikel om att Linux inte ökar.
Alla läser rubriken och håller med: Linux är så krångligt, självklart är det inga win10-användare som gått över till Linux.

Har ni läst artikeln som ni kommenterar?
Den hänvisar till en sida som heter Statcounter.
Där kan man bl.a. få fram statistik på skrivbords-OS över hela världen.
https://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/worldwide

Kan ni lärt er hur man läser diagram?
Där kan man se hur många som använder olika OS det senaste året.
Det stämmer att Statcounter inte är världens bästa sida, för de samlar bara data från webben, d.v.s. vilket OS besökare har på olika hemsidor.
Men det är vad artikeln använder, så låt oss analysera datan:

På ett år har antalet Linuxanvändare minskat från 4,55 % till 3,92 %. Det är en rejäl nedgång, men vad har hänt med andra OS?
På ett år har antalet Windowsanvändare minskat från 71,46 % till 69,73 %. Det är en liten minskning.
Observera att detta är ALLA Windowsanvändare: w11 + win10 + win7 +... Det går att få fram statistik för enskilda Windowsversioner, men det struntar vi i nu; faktumet kvarstår: totala antalet Windowsanvändare har minskat det senaste året!

Så var har de tagit vägen?
Inte till Apple och Mac, för de har minskat från 15,48 % till 8,68 %.
Inte till Google Chrome, för de har minskat från 1,73 % till 1,35 %.
Men... om ALLA OS minskat - vad har hänt???

Gruppen "Unknown" har ökat från 6,77 % till 11,53 %.
Vilket OS är "Unknown"?
Kommer ni ihåg att Statcounter samlar data från hemsidor?
"Uknown" betyder bara att antalet användare som använder en webbläsarextension som döljer användarens OS har ökat.
Uppenbarligen har Apple-webbläsaren Safari någon extension som döljer OS, för ingen kan få mig att tro att antalet Mac-användare har halverats på ett år.
Men även Linuxanvändare brukar vara säkerhets- och integritetsmedvetna och ett par procent av "Unknown" är säkerligen Linuxanvändare.

Vad drar vi för slutsats av detta?
Att Statcounter numera är värdelöst att använda för statistik om olika OS.
Därför faller hela artikelns premiss, då den bygger på värdelös data.
Att antalet Linuxanvändare skulle ha minskat med 14 % på ett år är BS ( (4,55-3,92)/4,55 = -13,8 % ).
Jag påstår inte att andelen Linuxanvändare ökat jättemycket, men den har definitivt ökat det senaste året.

TL;DR:
Sluta använda Statcounter för statistik!

Många använder numera bara mobil/surfplatta, men de borde oftast rapporteras som ios eller android kan man tycka

Tittar man på Steam stats, så använder ca 2.64% linux https://store.steampowered.com/hwsurvey/steam-hardware-softwa...
och 95.59% windows.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att folk fortsätter använda windows 10 på sina gamla datorer oavsett vad microsoft vill? Känns inte som att begagnatmarknaden överflödats med windows10-datorer.

Folk vill väl ha det som de är vana med. Själv har jag kört Linux i 15 år och tänker inte på hur många andra som gör det eller inte och har inga planer på att byta till något annat. Men har en android-telefon som stannat på Android 11. Min bank-app klagar att jag behöver uppdatera mitt OS men det finns inga uppdateringar längre till min Realme 6. Men bank-id klagar inte så jag kör vidare med min gamla telefon. Den fungerar utmärkt och man kan gå in på banken med datorn så länge bank-id funkar. Bank-appen funkar också men den klagar ibland vid uppstart. Ingen ska tvinga mig att köpa nytt liksom. Funderar på om det går att virtualisera Android och få in mobilt bank-id i en virtuell maskin men det får bli ett projekt till någon regnig höstdag. Kanske finns något 3:e-parts ROM med nyare android som funkar till mobilen men det brukar vara buggigt att köra sådant. På samma sätt går det ofta att lägga in Windows 11 på icke-supportad hårdvara men tror inte många gör det heller. Folk orkar inte "krångla".