SweClockers drop!

Sammanfattande tankar efter nedgradering till Arc B580

Permalänk
Medlem

Sammanfattande tankar efter nedgradering till Arc B580

Har genom mina +10 år på forumet sällan skrivit inlägg men känner att jag efter några veckor med ett Intel Arc B580 Limited Edition behöver skriva av mig och dela med mig av mina erfarenheter, tankar och funderingar.

Jag skulle kalla mig själv en "amatör" gamer som nu för tiden får vara glad om man lyckas klämma in en handfull timmar framför datorn i veckan, oftast med något lagom puttrigt äventyrsspel/RPG. Tänk Uncharted, Fallout osv.
Gillar dock hårdvara och försöker hålla burken något sånär uppdaterad. Genom åren har bla. 980ti, Vega64, 3080, 3080Ti och nu senast ett 5070 som snabbt byttes mot ett 9070xt fått stå för bildhanteringen.

Men då datorn mest står och dammar fick jag ett sug att testa på vad för "upplevelser" ett betydligt billigare kort kunde erbjuda. Slängde ut 9070xt på blocket, fick ett bra bud så lät det försvinna iväg.
Köpte ett nytt Intel Arc B580 Limited Edition för 2500:- (inkl. BF6, vilket känns helt galet) utan några som helst förväntningar.
Men redan när det packades upp blev jag positivt överraskad, förpackningen är förmodligen det mest påkostade jag stött på, och kortet i sig känns grymt välbyggt (nästan i klass med mitt referens 5070).

DDUade de gamla drivarna och körde hem de senaste från Intel, allt flöt på helt smärtfritt och skärmen kalibrerades automatiskt till 4k 144hz med VRR aktivt och fungerande.

Största förvåningen är dock hur bra kortet funkar i spel, allt jag dragit igång hitintills har funkat hur bra som helst. Självklart leveras inte samma mängd bilder per sekund som tidigare, men det som slagit mig är om jag verkligen uppfattar någon direkt försämring i hur kul jag har med spelen. XESS finns implementerat i de allra flesta spel jag kört igång och ser riktigt bra ut, upplösningen kan ofta ligga kvar på 4k (med uppskalning) inkl. Ray Tracing i Cyberpunk, Indiana Jones, Spider Man osv. Självklart krävs det att man tunar inställningarna något för att nå 60 fps, men som sagt, frågan är om jag verkligen upplever någon direkt skillnad när jag faktist slutar kolla pixlar och istället fokuserar på att spela spelet.

Som sagt jag hade absolut 0 förväntningar på ett kort som kostade 5500:- mindre än det som blev ersatt. Men oj så fel jag hade, just nu känns det verkligen som det gör precis allt som jag kan önska från ett modernt grafikkort, och det med en strömförbrukning på ca 130W i spel och en nästan totalt ljudlös kylanordning.

Slutsatsen är alltså att Intel (enligt mig) byggt ett grymt prisvärt grafikkort, samt att kostnaden för att kunna maxa slidern för detaljnivån är väldigt exponentiell.

(Edit: i övrigt kör jag ett B650e med ett 7800X3D och 32gb ram)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecke11:

Har genom mina +10 år på forumet sällan skrivit inlägg men känner att jag efter några veckor med ett Intel Arc B580 Limited Edition behöver skriva av mig och dela med mig av mina erfarenheter, tankar och funderingar.

Jag skulle kalla mig själv en "amatör" gamer som nu för tiden får vara glad om man lyckas klämma in en handfull timmar framför datorn i veckan, oftast med något lagom puttrigt äventyrsspel/RPG. Tänk Uncharted, Fallout osv.
Gillar dock hårdvara och försöker hålla burken något sånär uppdaterad. Genom åren har bla. 980ti, Vega64, 3080, 3080Ti och nu senast ett 5070 som snabbt byttes mot ett 9070xt fått stå för bildhanteringen.

Men då datorn mest står och dammar fick jag ett sug att testa på vad för "upplevelser" ett betydligt billigare kort kunde erbjuda. Slängde ut 9070xt på blocket, fick ett bra bud så lät det försvinna iväg.
Köpte ett nytt Intel Arc B580 Limited Edition för 2500:- (inkl. BF6, vilket känns helt galet) utan några som helst förväntningar.
Men redan när det packades upp blev jag positivt överraskad, förpackningen är förmodligen det mest påkostade jag stött på, och kortet i sig känns grymt välbyggt (nästan i klass med mitt referens 5070).

DDUade de gamla drivarna och körde hem de senaste från Intel, allt flöt på helt smärtfritt och skärmen kalibrerades automatiskt till 4k 144hz med VRR aktivt och fungerande.

Största förvåningen är dock hur bra kortet funkar i spel, allt jag dragit igång hitintills har funkat hur bra som helst. Självklart leveras inte samma mängd bilder per sekund som tidigare, men det som slagit mig är om jag verkligen uppfattar någon direkt försämring i hur kul jag har med spelen. XESS finns implementerat i de allra flesta spel jag kört igång och ser riktigt bra ut, upplösningen kan ofta ligga kvar på 4k (med uppskalning) inkl. Ray Tracing i Cyberpunk, Indiana Jones, Spider Man osv. Självklart krävs det att man tunar inställningarna något för att nå 60 fps, men som sagt, frågan är om jag verkligen upplever någon direkt skillnad när jag faktist slutar kolla pixlar och istället fokuserar på att spela spelet.

Som sagt jag hade absolut 0 förväntningar på ett kort som kostade 5500:- mindre än det som blev ersatt. Men oj så fel jag hade, just nu känns det verkligen som det gör precis allt som jag kan önska från ett modernt grafikkort, och det med en strömförbrukning på ca 130W i spel och en nästan totalt ljudlös kylanordning.

Slutsatsen är alltså att Intel (enligt mig) byggt ett grymt prisvärt grafikkort, samt att kostnaden för att kunna maxa slidern för detaljnivån är väldigt exponentiell.

Kul att höra att du är nöjd!
Jag har samma upplevelse så här lång.
Har kört med Arc B580 nu sedan i Januari och det har funkat över förväntan.
Jag spelar dock i 1440p och tillsammans med Ryzen 5 7600 så presterar kortet riktigt bra i de spel vi spelat så här långt.
Som sagt väldigt positivt överraskad då man hade förväntat sig lite strul och pillande, men icke än ialf.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/4TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Jo när Intel väl började få ordning på drivrutinerna och övrig kontroll software så visade det sig att korten är riktigt trevliga och kompetenta innom sitt prestandafönster, och det blev bara ännu bättre med Battlemage generationen (nuvarande).

Ställer man bara in inställningarna i spelet så man kommer över 60 fps är det ett riktigt bra kort och går ofta ha högre inställningar och upplösning än man tror om man använder XESS skalning.
Det jag blir väldigt positivt överraskad av är att du kan köra så tungdrivna spel i 4K upplösning, även om det innebär att dra ner inställningar en hel del, det var lite oväntat för mig.

Men kul, kompetent kort till ett lågt pris som klarar de flesta spel om man inte är låst vid att absolut köra på väldigt höga inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecke11:

Skön läsning.
En fråga bara; 3080Ti till 5070? Är inte 80Ti bättre? Jag har ett 1080Ti så jag lever i dåtid.

Permalänk

Jag har börjat privatkopiera alla mina blu ray filmer och funderar lite på ett Arc så man kan använda AV1 codec, någon som testat?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem

Väldigt trevlig läsning. Tack för detta och glad att du är nöjd. 👍

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Roligt att läsa om de positiva upplevelserna.
2500:- inkl BF6 (600:-) är en ruskigt bra deal

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Skön läsning.
En fråga bara; 3080Ti till 5070? Är inte 80Ti bättre? Jag har ett 1080Ti så jag lever i dåtid.

Nej men skillnaden är minimal,5070 = 3090

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Medium mot Ultra har aldrig gjort så liten grafisk skillnad som nu, men prestandakostnaden och därmed prislappen för att göra det har aldrig skenat så mycket som nu

Sen så tillkommer det att det går alltid att välja uppskalning mot andra grafiska effekter och bildfrekvens på en aldrig tidigare skådad skala

Det går att spela de flesta nya spel med bra bildkvalitet och bildflöde för ganska små pengar om man kan behärska sin köpimpuls. Till och med integrerad grafik som är flera år gammal (Steam Deck) klarar de flesta spel dugligt

Man glömmer lätt att en dator för 10k kan spela väldigt bra i alla spel, bara för att det går att köpa datorer för många gånger de pengarna… men det behöver man inte

Egentligen har ju valfriheten ökat om något, de dyrare nivåerna behöver man inte ens titta på om man inte vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Skön läsning.

Skrivet av Swedishchef_90:

Nej men skillnaden är minimal,5070 = 3090

Ungefär, fast 5070 har ju mer VRAM. Ingen uppgradering jag hade gjort, men antar att det är därför, och kanske att man vill kunna köra framegen o.d.

Permalänk
Medlem

Verkligen skön läsning, är så less på alla artiklar som får en att tro att man måste ha det dyraste, det ska skapas hype för några frames till där varje frame kostar flera hundralappar.
Bra grafik är kul en stund, bra spel är kul oavsett. 😊

Permalänk
Medlem

Har ungefär samma behov av dator som du. Har satt i system att ligga ”lite efter” här dock satsat på en riktigt nice skärm (360hz qdoled) men sitter fortfarande kvar på en CPU från 2015 och ett begagnad 3070 som jag köpte för ett år sen för typ 3500kr tror jag.

Rullar på fint. Lär väl bli flytt till AM5 snart men behålla GPUn.

Det finns ett inbyggt problem i att alla tester typ alltid testar alla spel i ultra inställningar. Det är ofta typ 10% snyggare till 80% mer belastning på systemet. Så de sista 10% kostar rejält med pengar om man vill ha bra FPS.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag är supernöjd med mitt B580 (Intel LE) och kör det utan större problem på Arch.
Känns som mycket kort för pengarna och att det dessutom är kanon för videoeditering m.m. ger det ett stort plus i min bok.

Hoppas Intel håller i sin satsning och fortsätter producera prisvärda alternativ. Har sedan tidigare ett A380 i min unraid server också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det finns ett inbyggt problem i att alla tester typ alltid testar alla spel i ultra inställningar. Det är ofta typ 10% snyggare till 80% mer belastning på systemet. Så de sista 10% kostar rejält med pengar om man vill ha bra FPS.

Det här håller jag med om och är synd. Allt ska alltid köras på Ultra, alla ska alltid köpa ett äckligt dyrt kort. Extremt sällan man bara kan få vara nöjd med ett mellan/budgetkort med mediuminställningar. Nae, 25k GPU och Ultra ska det vara annars har inte kortet "bra prestanda".

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | 9060 XT | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Kul att ni gillar läsningen 👍
Som svar på varför jag gick från ett 3080ti 12gb till ett 5070 12gb var att jag framförallt ville testa på lite nya Nvidia features som frame-gen, men också för att få ner strömförbrukningen, allt sitter inklämt i ett Louqe Ghost S1 Chassi. Skulle nog säga att 5070 ungefär presterar som ett 3090ti, och ofta något bättre än så om RT slås på.

Permalänk

Kan man spela äldre DX-titlar med Intels grafikkort utan problem? Jag snackar om DX-titlar från DX6 till DX10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecke11:

Exakt!
Så länge man faktiskt tittar på spelet och inte fastnar i FPS-siffrorna, och man ligger runt stabila 60 FPS, så känns det mer än spelbart.

Själv slog jag dock till på mitt drömkort – ett RTX 5080. Kör i standard 1440p och får riktigt höga FPS, haha. Från början var jag faktiskt inne på att köpa ett Intel Arc B580, eftersom jag bara hört gott om det.

Men till slut ville jag verkligen testa att ha ett av de bättre grafikkorten på marknaden. Framöver tänker jag nog mer i banorna som du – att göra smartare och mer prisvärda val. Jag spelar mest fighting- och onlinespel som dessutom har stöd för XeSS, så det var egentligen lite “overkill” att gå på 5080.

Visa signatur

Yeshua mḥabbkhun!

Permalänk
Medlem

Intressant läsningen.

Jag satt med GTX 1070 och i5-10400 när jag började spela AC Shadows, vilket fungerade hyggligt i 1080p med low/medium.

Skaffade ett B580 LE, körde DDU och installerade senaste drivrutinerna til B580.

Klrde igång AC Shadows och blev djupt förvånad, allt laggade och flöt allt igenom riktigt dåligt.

Blev så besviken och irriterad att kortet gick i retur och jag byggde ny burk med 7800XT och 7800x3d.

Jag glad, plånboken mindre glad… 😆

Permalänk
Medlem

Jag har en aningen sämre upplevelse men å andra sidan ett annat user case. Jag pusslade ihop en ny dator och hittade ett begagnat Intel ARC A770. Jag sitter i princip enbart med Davinci Resolve samt en del andra verktyg. Inga spel. Det som gjorde att jag valde var priset samt den stora mängden minne. 16GB. Även att det har stöd för AV1 samt bra bechmarks för dessa verktyg.

Men har haft konstanta krasher. Speciellt vid renderering men även helt random vid vanlig redigering. Då har jag använt proxy media för att slippa encoda h265 direkt. Men vad jag än gör skapar det problem. Speciellt snabbt är det inte heller. Drivrutinerna var ok ett tag men efter en uppgradering blev det betydligt sämre.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts1337:

Exakt!
Så länge man faktiskt tittar på spelet och inte fastnar i FPS-siffrorna, och man ligger runt stabila 60 FPS, så känns det mer än spelbart.

Själv slog jag dock till på mitt drömkort – ett RTX 5080. Kör i standard 1440p och får riktigt höga FPS, haha. Från början var jag faktiskt inne på att köpa ett Intel Arc B580, eftersom jag bara hört gott om det.

Men till slut ville jag verkligen testa att ha ett av de bättre grafikkorten på marknaden. Framöver tänker jag nog mer i banorna som du – att göra smartare och mer prisvärda val. Jag spelar mest fighting- och onlinespel som dessutom har stöd för XeSS, så det var egentligen lite “overkill” att gå på 5080.

Lite beror på vad du har för strategi också. Just nu kanske det är overkill men om 2 år så kanske det kommer vara ett 60fps kort. Om man alltid vill ha hög fps i alla AAA titlar får man nog byta ofta. En annan strategi är ju att satsa på bra grejer från början och sen behålla länge, typ 5-7år. Och en tredje strategi är att köpa budget grejer och byta var 3e år ungefär.

Har inte räknat på vad som är mest lönsam.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det är oförskämt intressant.

Jag sneglar på Radeon 9060 / 70 sedan några veckor, men får kanske dumpa märkeslojaliteten för prisvärdhet. Jag tror definitivt det hade varit något för dotterns design burk, hon sitter med Geforce 2060 idag.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Ungefär, fast 5070 har ju mer VRAM. Ingen uppgradering jag hade gjort, men antar att det är därför, och kanske att man vill kunna köra framegen o.d.

Snabbare VRAM då det är GDDR6 mot GDDR7 men inte mer, båda har 12GB. (3080ti vs 5070)

Även ingen uppdatering jag hade gjort eller kommer göra (sitter själv på ett 3080ti)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan man spela äldre DX-titlar med Intels grafikkort utan problem? Jag snackar om DX-titlar från DX6 till DX10.

Oerhört bra fråga, är också nyfiken. Alltmed att man blivit gubbe händer det oftare och oftare att man slänger på något äldre spel från bättre tider

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar inte på att Intel kan få fram prisvärda grafikkretsar, men som alla vet så är hårdvaran bara halva produkten. Även om Intel verkar ha fått rätt på sina drivrutiner så är framtiden för ARC väldigt osäker. Samtidigt får mitt gamla Nvidia GTX 1060 fortfarande uppdateringar. Jag hoppas verkligen att Intel kommer forstätta att leverera nya grafikchip för det behövs alternativ, men frågan är om vågar vara "dumsnål". Kortsiktigt kanske det är en bra affär, men för oss som inte uppgraderar särskilt ofta så är det kanske inte ett lika självklart val.

Permalänk

Spännande. Byggde en dator i somras åt min stora grabb.
B650e
7500f
32Gb RAM (6000/30cl)
4070 Super

Den lirar riktigt bra och med våra mått mätt är alla spel han spelar sjukt snygga och rullar på bra.

Nu vill mellankillen också köpa dator. Jag har sagt att han får vänta och spara till sommaren. Han spelar just nu mest Fortnite och det viktiga är FPS för honom. Kan tänka mig att budgeten där kommer landa runt 10 k, således sneglar man ju på någon liknande setup men med ett billigare GPU, ex B580. Vad tror man att den skulle leverera i Fortnite? Skulle den komma över dom 120 FPSen han får idag med sitt PS5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Roligt att läsa om de positiva upplevelserna.
2500:- inkl BF6 (600:-) är en ruskigt bra deal

Eftersom han faktiskt är nöjd med grafikkortet och dessutom fick med ett spel värt 600 kr – som dessutom är online och lär räcka fram tills BF7 kommer – så är det ju svårt att kalla det annat än ett bra köp!

Själv beställde jag mitt PNY 5080 från Amazon och fick inte ett smack extra. (Man kan ju undra vart de där spelen som egentligen ska gå till konsumenterna egentligen tar vägen…)

Visa signatur

Yeshua mḥabbkhun!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Det här håller jag med om och är synd. Allt ska alltid köras på Ultra, alla ska alltid köpa ett äckligt dyrt kort. Extremt sällan man bara kan få vara nöjd med ett mellan/budgetkort med mediuminställningar. Nae, 25k GPU och Ultra ska det vara annars har inte kortet "bra prestanda".

Ur ett recensionsperspektiv kan jag lite förstå det för att slå på allt på max är ganska enkelt.
Ska man köra balanserade inställningar så blir det till större del en fråga om vad som är balanserade inställningar. Olika personer kan ha olika åsikter om vad som är balanserade inställningar osv.

Generellt fungerar väl spel i Ultra ändå ganska bra för att visa den relativa prestanda skillnaden mellan olika kort.

Men ja sett till absolut prestanda så kanske det inte speglar så bra om man sen kör helt andra inställningar när man "spelar på riktigt".

En annan sak som kan påverka prestandan folk får i verkligheten är också att alla kanske inte parar alla grafikkort med den snabbaste processorn.
Säg exempelvis att man uppgraderar grafikkort i en lite äldre dator.

Men är ju svårt för en recensent att spegla allas förutsättningar.
Så där kan jag förstå att det är enklast att köra max allting.

Men sen kan det bidra till att en del får en attityd att man måste maxa allt när man "spelar på riktigt" också och det är lite dumt och tråkigt.

Permalänk
Medlem

Har precis samma erfarenheter. Gick från ett 1070 till et ARC A750 för några år sedan och visst, det var lite strul med äldre spel i början, men kvalitén på drivrutinerna har verkligen blivit bättre. Har sedan dess byggt några fler burkar med A750 (både med AMD och Intel processorer) och alltid imponerats av pris/prestanda. Har nu även byggt en burk med B580, som är både lättare, svalare och tystare och med märkbart bättre prestanda jämfört med A750. Utvecklingen av korten/drivrutinerna har verkligen varit mycket positiv. Jag tycker att intel, med B580, har bäst pris/prestanda-förhållande nu för rimliga pengar. Låt oss hoppas att intel fortsätter sin utveckling i rätt riktning.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Generellt fungerar väl spel i Ultra ändå ganska bra för att visa den relativa prestanda skillnaden mellan olika kort.

Problemet är att jämförelsen blir orättvis på ett sätt som många konsumenter inte förstår eller vet om.

Toppsegmentet av GPU:er har ofta väl tilltagen storlek på minnet och breda minnesbussar. De högupplösta texturerna vid "Ultra"-inställningar påverkar ett budgetkort i mycket högre grad än dyra toppmodeller. Därmed framstår budgetvänliga GPU:er som oförtjänt "dåliga" i de allra flesta benchmarks.