SweClockers drop!

Betyg i universitetet spelar roll?

Permalänk

Betyg i universitetet spelar roll?

Jag har alltid fått höra att universitetsbetyg spelar ingen roll och därför har jag slarvat med dem hela kursen, bara att få godkänt var viktigt för mig. Men nu helt plötsligt så har mina klasskamrater med toppbetyg börjat få praktikplatser utan att ens försöka, de blir inbjudna till events, och jag fick reda på typ alla prestigefulla företag kollar också alltid på betyg, tänk McKinsey. Dessutom alla top talent communities som t.ex. Nova Talent, där de endast tar in topp 1% av talangerna, där trodde jag också att erfarenhet räcker men tydligen vill de ha betyg där också.

Är det helt över om man inte är topp i mitten av plugget? Jag vet att många kan tänka "varför måste du ha prestige?" men att jobba inom något toppföretag har varit drömmen. Studerar civilingenjör inom IT.

Permalänk
Medlem

Alternativet är väl att ha en portfölj som visar vad du kan.

Personligen har jag bara behövt visa betyg när jag sökt jobb utomlands (ej IT), känns att i Sverige bryr sig företag generellt inte.

Att bra betyg öppnar upp möjligheter inom ett område är väl dock inget nytt. Hjälpte med sommarjobb / bjudluncher men det är ändå något annat än garanteras jobb efter utbildning.

Vara aktiv inom kåren etc är väl ett annat sätt. Själv bodde jag på korridor när jag pluggade så det var ju gänget man hängde mest med, om man inte pluggade ihop etc efter skolan. Nätverk är viktigt i Sverige, så försök jobba på det.

Permalänk
Medlem

Kan det också vara så att de som kämpar för högre betyg också lär sig mer och blir mer attraktiva hos arbetsgivare? Tycker man ska se universitetet på liknande sätt som en YH utbildning, du ska ju lära dig för att det är ditt framtida yrke, inte bara för att få betyget.

Kan det vara så att de som kämpar för höga betyg har som personlighetsdrag att vara drivna och engagerade och är bättre på att skaffa praktikplats etc?

Permalänk
Medlem

Man kan väl tänka så här från en arbetsgivares perspektiv: Höga betyg visar att kandidaten har god kapacitet att ta in information, prestera bra under press och inte minst ha god arbetsdisciplin. Det kan vara viktigt, och om det står mellan två kandidater som i övrigt är likvärdiga så skulle betyg kunna vara utslagsgivande.
I praktiken har man dock aldrig helt likvärdiga kandidater på andra plan, och ofta spelar sociala färdigheter och hur man funkar i en grupp mycket stor roll (eller åtminstone vilket intryck man ger av att funka i gruppen).
Kan det vara så att dina klasskamrater med toppbetyg också utmärker sig på andra plan, som t.ex. att de är bra på att ta initiativ, visar goda ledaregenskaper eller är allmänt trevliga och lätta att ha att göra med?
Nu vet jag inte hur det ser ut med top talent communities, men med miljöer med stor konkurrens så kan ju betyg vara ett enkelt och snabbt sätt för dem att filtrera kandidater i första steg.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

Tror generellt så är det olika beroende på vilken utbildning man går. Dock så är det genomgående att finns det olika betyg på linjen och man vill in på en arbetsmarknad med konkurrens + hos ett företag / byrå i toppen så är det rätt vanligt att de kollar betyg. Är ju trots allt där merparten av studenterna söker sig och för att jämföra två studenter utan arbetslivserfarenhet så är det naturligt betygen som kan spela roll. Däremot kan man ju väga upp sämre betyg med andra saker som sticker ut positivt eller kontakter / sociala färdigheter. Men för att svara på grundfrågan, ja universitetsbetyg spelar roll i de flesta linjerna med konkurrens avseende toppföretag / byråer men det går att jobba sig runt det.

Permalänk
Skrivet av Alex714:

Tror generellt så är det olika beroende på vilken utbildning man går. Dock så är det genomgående att finns det olika betyg på linjen och man vill in på en arbetsmarknad med konkurrens + hos ett företag / byrå i toppen så är det rätt vanligt att de kollar betyg. Är ju trots allt där merparten av studenterna söker sig och för att jämföra två studenter utan arbetslivserfarenhet så är det naturligt betygen som kan spela roll. Däremot kan man ju väga upp sämre betyg med andra saker som sticker ut positivt eller kontakter / sociala färdigheter. Men för att svara på grundfrågan, ja universitetsbetyg spelar roll i de flesta linjerna med konkurrens avseende toppföretag / byråer men det går att jobba sig runt det.

Gäller det även 10 år efter utbildningen? Och vad kan man göra för att ändå jobba på toppföretag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Jag har alltid fått höra att universitetsbetyg spelar ingen roll och därför har jag slarvat med dem hela kursen, bara att få godkänt var viktigt för mig. Men nu helt plötsligt så har mina klasskamrater med toppbetyg börjat få praktikplatser utan att ens försöka, de blir inbjudna till events, och jag fick reda på typ alla prestigefulla företag kollar också alltid på betyg, tänk McKinsey. Dessutom alla top talent communities som t.ex. Nova Talent, där de endast tar in topp 1% av talangerna, där trodde jag också att erfarenhet räcker men tydligen vill de ha betyg där också.

Är det helt över om man inte är topp i mitten av plugget? Jag vet att många kan tänka "varför måste du ha prestige?" men att jobba inom något toppföretag har varit drömmen. Studerar civilingenjör inom IT.

Tycker väl det känns lite självklart? Om man söker sig till 'toppföretag' så behöver man ha sin skicklighet/driv/kompetens på papperet eller annan verifierbar källa?
När arbetsgivare jagar direkt från skolan så är ju betyget det enskilt enklaste för dom att se hur individen presterar jämfört med andra så då tar dom ju dom med 'bästa' resultat. (sedan kan det ju sållas nedåt om det är helt fel person för uppdraget såklart)
Om man bara siktar på att få godkänt så får man väl gå in på 'botten' av företagen och jobba sig upp .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Gäller det även 10 år efter utbildningen? Och vad kan man göra för att ändå jobba på toppföretag?

10 år efter utbildningen så har man förhoppningsvis relevant erfarenhet och kontakter så då är det sällan några betyg som spelar roll. För att bli sedd av ett toppföretag så behöver man göra mer än att bara skicka in sitt CV / betyg som i många fall bara försvinner i mängden (speciellt om man inte har bra betyg). För att väga upp vad "man inte har på papper" så behöver man ta personlig kontakt med företaget / rekryterare. Gå på mässor på skolan, visa att du är en skön person och visa att du brinner för vad företaget sysslar med. Försök hitta något i din personlighet eller dina erfarenheter som kan göra dig speciell och som kan vara relevant för företaget. Man kan behöva kämpa lite extra för att ta sig till den första intervjun som andra med toppbetyg kanske automatiskt går till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

När du väl har några års arbetslivserfarenhet så väger den betydligt tyngre än några universitetsbetyg.
De flesta arbetsgivare tittar inte ens på betygen - om du har en examen eller inte kan dock spela roll.

Men, om du absolut vill jobba på något toppföretag direkt efter examen - platser som det är hård konkurrens om - så bör du nog tänka lite på betygen.

Om du däremot nöjer dig med att jobba på något lite mindre skitnödigt prestigefyllt företag så är kontakter många gånger viktigare än betyg.

Och när du väl har ett par års arbetslivserfarenhet så kan söka dig vidare till finare tjänster med den erfarenheten i CV:t.

Permalänk
Medlem

Kan intyga att höga betyg från universitet öppnat dörrar för mig. Skulle också säga att det öppnar för praktikplatser. Med många sökande blir betygen en faktor för sortering.

Med motsvarande arbetsinsats som ett heltidsjobb så är det väl svårt att inte få högre betyg än godkänt. Är betygen dåliga så får de vägas upp med något annat, typ att man jobbat med andra projekt eller haft ett jobb vid sidan av eller något liknande. Något som visar på driv och inte att man bara gör minsta möjliga insats. Annars kan kan det uppfattas som att man är lat och ointresserad.

Sätt dig in i rollen som rekryterare. Vad hade du gått på om du fått 50 ansökningar till en tjänst? Du har begränsat med tid och kan bara välja ut 2-3 för intervju. Mer hinner du inte. Hade du börjat titta på kandidater med mediokra betyg eller hade du toppat laget direkt i första gallringen?

För seniora personer tittar vi på vad personen jobbat med och vad personen har presterat. Vi kollar på vilken utbildning personen gått. Där har jag aldrig sett att det begärts in en kopia på betyg. Men om personen har höga betyg från utbildningen och bifogar dem så är det såklart ingen nackdel.

Permalänk
Medlem

Arbetsgivaren vill enbart veta om du har genomfört och klarat utbildningen – vilka betyg du fått är inte relevant. Som flera redan påpekat i tråden är kontakter en avgörande faktor för att få jobb.

Permalänk
Medlem

Nova Talent skriver bokstavligen att dom tittar på CV. Varför skulle det inte spela roll?
Skulle du anställa någon som knappt har klarat utbildningen eller någon som klarat utbildningen med beröm?

Om man bara bryr sig om att få ett jobb spelar det nog inte in otroligt mycket.
Om man vill ha det 'bästa' jobbet host den 'bästa' arbetsgivaren så får man anstränga sig.

Klart det underlättar i en rekryteringsprocess att visa att man kan prestera.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T CL30 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Skrivet av cp_:

För seniora personer tittar vi på vad personen jobbat med och vad personen har presterat. Vi kollar på vilken utbildning personen gått. Där har jag aldrig sett att det begärts in en kopia på betyg. Men om personen har höga betyg från utbildningen och bifogar dem så är det såklart ingen nackdel.

Tjo! Snabb möjlig Off-topic här men angående betyg: Hur kontrollerar ni prestation (=möjligen delvis derivat av betyg från utbildning) om vad personen tidigare arbetat med kanske faller inom sekretess? Inom exempelvis IT så lär ju knappast sekretessbelagd kod från den personen få visas för rekryterarens ögon?

Mvh,
WKF.

Visa signatur

(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming

Permalänk
Skrivet av holo:

Tycker väl det känns lite självklart? Om man söker sig till 'toppföretag' så behöver man ha sin skicklighet/driv/kompetens på papperet eller annan verifierbar källa?
När arbetsgivare jagar direkt från skolan så är ju betyget det enskilt enklaste för dom att se hur individen presterar jämfört med andra så då tar dom ju dom med 'bästa' resultat. (sedan kan det ju sållas nedåt om det är helt fel person för uppdraget såklart)
Om man bara siktar på att få godkänt så får man väl gå in på 'botten' av företagen och jobba sig upp .

Men frågan var vad man kan göra ifall man inte är på topp men ändå vill jobba på ett bra företag

Permalänk
Medlem

Betygen är väl viktiga vid första jobbet/praktiken, och endast mot just "prestige"-företagen som McKinsey. Vid andra jobbet och framåt är det endast erfarenhet som spelar roll.

Spotify, King, Telia, samtliga banker, Microsoft, osv, skiter fullständigt i dina betyg för det mesta när du söker jobb där.

Finns en jävla massa människor som gått ut med knappt godkänt i alla ämnen och ändå hamnat på de största företagen och de största rollerna. De har arbetat sig upp dit istället för gräddfilen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Efter 10 år är det absolut ingen som kollar på dina betyg. Det som spelar roll är endast de senaste 10 årens erfarenhet och eventuellt att du har ett examen.

MVH Civilingenjör som jobbat i 10 år.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Efter 10 år är det absolut ingen som kollar på dina betyg. Det som spelar roll är endast de senaste 10 årens erfarenhet och eventuellt att du har ett examen.

MVH Civilingenjör som jobbat i 10 år.

Men från det jag läser i tråden så säger de flesta annorlunda. Att man typ är helt körd om man inte har höga betyg med mycket låga chanser att hamna på toppföretag, vare sig det vore McKinsey eller Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Men frågan var vad man kan göra ifall man inte är på topp men ändå vill jobba på ett bra företag

Börja jobba på något annat företag som inte är riktigt lika 'fint', och sök dig vidare efter ett par år.
Är du intresserad av att göra karriär så behöver du antagligen ändå byta arbetsgivare då och då - det är ju rätt välkänt att säkraste sättet att få en bra löneförhöjning är att byta jobb.

Permalänk
Skrivet av Drickz:

Nova Talent skriver bokstavligen att dom tittar på CV. Varför skulle det inte spela roll?
Skulle du anställa någon som knappt har klarat utbildningen eller någon som klarat utbildningen med beröm?

Om man bara bryr sig om att få ett jobb spelar det nog inte in otroligt mycket.
Om man vill ha det 'bästa' jobbet host den 'bästa' arbetsgivaren så får man anstränga sig.

Klart det underlättar i en rekryteringsprocess att visa att man kan prestera.

De sa att de tittar på CVt, men det sägs inte specifikt att "de vill framför allt ha personer med GPA som är så och så". Så det är enkelt att tänka att andra faktorer också skulle räknas in

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Barafragar:

Men från det jag läser i tråden så säger de flesta annorlunda. Att man typ är helt körd om man inte har höga betyg med mycket låga chanser att hamna på toppföretag, vare sig det vore McKinsey eller Microsoft.

Njae, du blandar nog ihop saker och ting lite nu.

Om ditt första jobb, direkt efter utbildningen ska vara på ett "toppföretag" så ja: då måste du ha riktigt vassa betyg. Du har ju ingen annan erfarenhet eller merit att visa upp. Så då går dem på betyg, samt såklart kontaktnät och hur du presterar på en eventuell intervju. Men å andra sidan så kanske du inte ens får komma på intervjun om du inte har bra betyg. Så kallade "toppföretag" har ju massa sökanden, så de har lyxen att kunna sålla och plocka precis vilka de vill ha.

När man skriver "efter 10 år så spelar betyg ingen roll" så menar de flesta "Efter att ha jobbat i 10 år på några olika företag, så att du har 10 års relevant arbetslivserfarenhet - då spelar betygen du hade på universitetet ingen roll längre när du söker nästa jobb. För då tittar ju rekryterarna på ovan nämnda arbetserfarenhet istället för kursbetygen".

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk

Frågan var liksom vad man kan göra ifall man inte har toppbetyg men ändå vill jobba på ett toppföretag. Jag frågade inte "är det rimligt för rekryterare att kolla på betyg?" eller "varför kollar rekryterare på betyg?". Det var bara hur man kan göra om man är i en position som jag. Jag gar endast fått en 3 i två kurser, resten är blandat mellan 4 och 5 men det är inte enbart femmor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Vad folk säger är att direkt efter universitet så kan du behöva höga betyg för att få en plats på ett så kallat toppföretag.
När du väl har jobbat några år, då är det inte många arbetsgivare som är det minsta intresserade av dina betyg från universitet. Erfarenhet, kontakter, och i viss mån referenser, är vad som spelar roll då.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Barafragar:

Frågan var liksom vad man kan göra ifall man inte har toppbetyg men ändå vill jobba på ett toppföretag. Jag frågade inte "är det rimligt för rekryterare att kolla på betyg?" eller "varför kollar rekryterare på betyg?". Det var bara hur man kan göra om man är i en position som jag. Jag gar endast fått en 3 i två kurser, resten är blandat mellan 4 och 5 men det är inte enbart femmor.

Då jävlar får du börja ligga i nu. Se till att få bra betyg på de kurser du inte är klar med. Vad pluggar du? Se till att försöka få praktikplatser inom det, gör något liknande på fritiden. Är det inom programmering du kommer söka jobb? Bygg en applikation på fritiden så du kan visa på vad du skapat. Börja nätverka, gå ut på Linkedin, hitta folk som jobbar med det du vill jobba, på företagen där du vill jobba: försökt få kontakt med dem. Sök andra jobb på mindre "kända" företag, jobba där några år, använd dem som referens när du sen söker jobb på Toppföretagen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Skitsnack, säger jag. Det är endast direkt efter examen som betygen är viktiga för de företagen. Efter 10 år skiter både de företagen i dina betyg, det är vad du kan bevisa de senaste 10 åren som spelar roll.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Då jävlar får du börja ligga i nu. Se till att få bra betyg på de kurser du inte är klar med. Vad pluggar du? Se till att försöka få praktikplatser inom det, gör något liknande på fritiden. Är det inom programmering du kommer söka jobb? Bygg en applikation på fritiden så du kan visa på vad du skapat. Börja nätverka, gå ut på Linkedin, hitta folk som jobbar med det du vill jobba, på företagen där du vill jobba: försökt få kontakt med dem. Sök andra jobb på mindre "kända" företag, jobba där några år, använd dem som referens när du sen söker jobb på Toppföretagen.

Vad händer om det dock fortfarande kommer bli blandat femmor och fyror framåt?
Applikationer har jag redan byggt. Jag har engagerat mig i att bygga applikationer åt andra. Sen vet jag inte hur mycket detta spelar roll, men jag har även haft hands om erfarenhet i riktiga datacenter, skapat en agency som handlar om webbutveckling och hanterat bloggar som handlar om teknologi.

Enda som saknas från listan är kontakter nog

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Skitsnack, säger jag. Det är endast direkt efter examen som betygen är viktiga för de företagen. Efter 10 år skiter både de företagen i dina betyg, det är vad du kan bevisa de senaste 10 åren som spelar roll.

Även McKinsey och andra MBB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Du söker till de företag du helst vill jobba på.
Vill de inte ha dig, så söker du till andra företag.
När du jobbat några år, så kan du söka nytt jobb - nu kanske ditt drömföretag är mer intresserat av dig. De är garanterat mindre intresserade av dina betyg då.

Om dina betyg är bra men inte i topp, och du absolut vill börja på något av de däringa toppföretagen direkt efter universitetet, så kan du ju söka och hoppas, men bered dig på besvikelse och se till att ha en reservplan. Det gäller för övrigt även om du har toppbetyg.

Om du hoppades på en magisk lösning - "Gör så här så får du garanterat jobb på ett toppföretag!" - ledsen men såna magiska lösningar finns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Efter 10 år i branchen som dev manager kommer du inte vilja jobba för McKinsey.

Men ja. Även de. Finns inget företag i världen som skulle titta på dina betyg om du har 10 års erfarenhet som bevisar vad du kan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Har du en examen och 10 års relevant arbetslivserfarenhet så finns det nog inte ett enda företag i någon branch som bryr sig om dina betyg.
I din situationen så spelar dina betyg från universitetet ungefär lika stor roll som dina betyg från grundskolan, dvs ingen alls.

Skulle det trots allt finnas något företag som ändå lägger vikt vid 10 år gamla universitetsbetyg, så är de idioter och du vill antagligen ändå inte jobba där.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Du söker till de företag du helst vill jobba på.
Vill de inte ha dig, så söker du till andra företag.
När du jobbat några år, så kan du söka nytt jobb - nu kanske ditt drömföretag är mer intresserat av dig. De är garanterat mindre intresserade av dina betyg då.

Om dina betyg är bra men inte i topp, och du absolut vill börja på något av de däringa toppföretagen direkt efter universitetet, så kan du ju söka och hoppas, men bered dig på besvikelse och se till att ha en reservplan. Det gäller för övrigt även om du har toppbetyg.

Om du hoppades på en magisk lösning - "Gör så här så får du garanterat jobb på ett toppföretag!" - ledsen men såna magiska lösningar finns inte.

Inte en magisk lösning, bara möjliga alternativa vägar. Hoppades inte heller på ett toppjobb direkt efter, bara någon gång i livet vare sig det vore om 5, 10 eller 15 år. Men det är bra att höra att det fortfarande finns chanser iaf, även om jag slarvade rejält med betygen så länge