SweClockers drop!

Enklare att få fortsatta Windows 10-uppdateringar

Permalänk
Melding Plague

Enklare att få fortsatta Windows 10-uppdateringar

Microsoft tar bort nästan alla krav för användare i EU och EES.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta gäller alltså inte Enterprise då antar jag?

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Ännu en seger för EU

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Detta gäller alltså inte Enterprise då antar jag?

Enterprise är riktat mot företag och då har man en företagslicens så då gäller förmodligen helt andra regler.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Så, hur hittar någon till ESU programmet som man klickar i? Bror min som behöver veta

Permalänk
Medlem

Bytte för länge sedan och skulle aldrig gå tillbaka men bra för dom som är delulu och är rädda för att uppgradera, har ju bara snart gått fyra år liksom. /s

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Bytte för länge sedan och skulle aldrig gå tillbaka men bra för dom som är delulu och är rädda för att uppgradera, har ju bara snart gått fyra år liksom. /s

Finns fortfarande inte ordentligt stöd för vertikal taskbar, det är anledning nog för mig. Helt orimligt att man ska behöva syssla med tredjepartsfulhack för att få till grundläggande funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Hade gärna uppgraderat, om Microsoft bara hade accepterat min processor.
Jag planerar att använda min dator så länge som den duger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Med tanke på att W11 fortfarande är trasigt och halvfärdigt vet jag inte om det är ett alternativ för alla…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbs S:

Hade gärna uppgraderat, om Microsoft bara hade accepterat min processor.
Jag planerar att använda min dator så länge som den duger.

Du kan alltid uppgradera ändå, så länge din processor är mer än 15 år gammal. Bara använda rufus och ta bort systemkraven, det har jag gjort på flera enheter

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Med tanke på att W11 fortfarande är trasigt och halvfärdigt vet jag inte om det är ett alternativ för alla…

Trasigt? Fungerar alldeles utmärkt på alla datorer jag installerat Windows 11, vilket är en hel del nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Trasigt? Fungerar alldeles utmärkt på alla datorer jag installerat Windows 11, vilket är en hel del nu

Jaha, men då kan du väl göra så att du ändrar avancerade nätverksinställningar i Inställningar.
Du skickas nog till kontrollpanelen va?
Inget säger kvalitet och komplett som dubbla redundanta inställningsvyer.

När du ändå håller på får du gärna sätta taskbaren vertikalt, som vi alla egentligen vet är rätt ställe för breda skärmar.
Funkar det? Nöje, va underligt för det har varit en funktion sedan XP på alla ”kompletta” windowsversioner.

Vi kan samtidigt göra så att vi vill dra ett program till taskbaren. Har du tur funkar det, annars behöver du in i regedit för att möjliggöra det, inget säger komplett som att behöva ändra i registryt för standardgrejer

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Efter att pyttemjuk har stuilit mitt 20 år gamla hotmail-konto år 2023, så tänker jag ALDRIG skaffa ett konto hos dom.
Frågan är väl snarare VAD man behöver uppdateringar av Windows 10 till, anti-cheat spel?

Skrivet av k4rst3n:

Uppgradera till vad, Linux?

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jaha, men då kan du väl göra så att du ändrar avancerade nätverksinställningar i Inställningar.
Du skickas nog till kontrollpanelen va?

Nope, det gör jag inte

För att visa två bilder

Skrivet av SuperSverker:

Vi kan samtidigt göra så att vi vill dra ett program till taskbaren. Har du tur funkar det, annars behöver du in i regedit för att möjliggöra det, inget säger komplett som att behöva ändra i registryt för standardgrejer

Sedan 22H2 har jag kunnat fästa program i taskbaren utan problem. Bara dra ett programs ikon till taskbaren och sen släppa så skapas det en ikon där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag trodde grejen med att betala 300 kr var om man ville slippa att använda ett microsoft konto för 1 års uppdateringar? Så det går alltså inte?

Och gäller det från det man aktiverar programmet, eller är det fastsatt från typ november 2025 till november 2026?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darc:

Och gäller det från det man aktiverar programmet, eller är det fastsatt från typ november 2025 till november 2026?

Vad jag förstått så är det fast, 1 år från oktober i år

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darc:

Jag trodde grejen med att betala 300 kr var om man ville slippa att använda ett microsoft konto för 1 års uppdateringar? Så det går alltså inte?

Poängen att betala 300 spänn var att inte behöva dela användardata med Microsoft. Verkar som att upplägget varit kopplat till att ha ett Microsoftkonto oavsett.

Rätt övertygad att det är 1 år extra support från det från början utannonserade slutdatumet (okt 2025).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har skrivit i andra trådar:

Ladda ner IoT Enterprise LTSC av Windows 10 så har man för det första ett "rensat" windows 10 och man får säkerhetsuppdateringar 10 år framåt:

https://massgrave.dev/windows_ltsc_links

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nope, det gör jag inte
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
För att visa två bilder
Sedan 22H2 har jag kunnat fästa program i taskbaren utan problem. Bara dra ett programs ikon till taskbaren och sen släppa så skapas det en ikon där.

Jo, det gör du om du vill ändra inställningar på din nätverksadapter, delningsinställningar och en massa annat som man inte klarar av att flytta för att det är ingen som längre vet hur allt hänger ihop.

Klumpigt formulerat, men syftet var mer bara att påvisa att du har två snarare än en, vilket bör vara en indikation att saker inte står rätt till

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Bra, men det ska självklart inte vara något krav på något förbannat onlinekonto heller.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jo, det gör du om du vill ändra inställningar på din nätverksadapter, delningsinställningar och en massa annat som man inte klarar av att flytta för att det är ingen som längre vet hur allt hänger ihop.

Klumpigt formulerat, men syftet var mer bara att påvisa att du har två snarare än en, vilket bör vara en indikation att saker inte står rätt till

Förstår inte vad du menar med nätverksadapter? Är det denna du pratar om?

För att få upp den, så behöver jag inte gå via kontrollpanelen iallafall. Utan öppnar WiFi och sedan tycker på More adaptor options. Extremt sällan jag behöver gå in i den gamla kontrollpanelen. Har bara varit för att stänga av Fast Startup samt Windows credential som jag behövt använda kontrollpanelen på bra länge. Finns som du också såg på bilden advanced sharing settings, vilket är samma som gamla kontrollpanelens inställningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det här hittar jag under windows update.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är trasigt när man behöver gå in på reddit och kolla om folks minnen havererat pga ”senaste” uppdateringen”, innan man själv uppdaterar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Det är trasigt när man behöver gå in på reddit och kolla om folks minnen havererat pga ”senaste” uppdateringen”, innan man själv uppdaterar då.

Aldrig ens tänkt på det eller känt att jag behövt göra det. Mina minnen har fungerat alldeles utmärkt. Och reddit skulle jag ta med en grävskopas salt. De som har problem hörs MYCKET mer än de som inte har problem på Reddit. Läser inte många där som inte har problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.3:

Så, hur hittar någon till ESU programmet som man klickar i? Bror min som behöver veta

I Windows Update och MS har kommit ut med en ny sida om ESU-registreringen.
https://www.microsoft.com/sv-se/windows/extended-security-upd...

Permalänk
Medlem

Jag är för nyvaken för att orka läsa ut vesslespråket. Jag loggar in med lokalt konto men jag har ett ms-konto. Som jag fattade det vid snabb skumläsning så måste jag logga in med ms-konto i framtiden efter att man anslutit sig till ESU eller är jag bara för yrvaken?

Edit : Nevermind. Det stod ju i klartext längre ner att man måste fortsätta med mskonto för att logga in.

vaknat!
Permalänk
Medlem

Registrering för Windows 10 utökade Uppdateringar kommer snart står det bara när jag försöker registrera mig för ESU.

Hur ser det ut för er andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Registrering för Windows 10 utökade Uppdateringar kommer snart står det bara när jag försöker registrera mig för ESU.

Hur ser det ut för er andra?

Samma

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

I Windows Update och MS har kommit ut med en ny sida om ESU-registreringen.
https://www.microsoft.com/sv-se/windows/extended-security-upd...

Jag gick in på Windows update-i appen "inställningar", inte fanns nån länk där? Hur göra? Det ska ju finnas en länk men inte alls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Jag gick in på Windows update-i appen "inställningar", inte fanns nån länk där? Hur göra? Det ska ju finnas en länk men inte alls!

Du får nog vänta ett tag, Microsoft publicerade informationen igår kväll så det tar väl ett tag innan Windows Update har den nya informationen om vad som gäller.