Muskampen 2025: Segraren korad!

Iphone 17 - Blir det uppgradering för dig?

Permalänk

Gav dottern min gamla 16pro till förmån för en ny 17pro. Spontant märkt ingen skillnad förutom på kameran kanske och då mest selfie kameran. Något annat man missat ? Ni som kanske kan detta mera. Ringer och surfar mest med telefon. 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

Antar att det skulle stå scalpers och inte scammers?

Dock så har jag inte uppmärksammat någon säljesannons här men det kan ha slunkit mig förbi.

https://www.sweclockers.com/marknad/237271-iphone-air-256gb-s...

Visa signatur

Msi X870E Tomahawk
9800X3D
4080 Super
42 LG OledC4

Permalänk
Medlem

Det är väl fullt rimligt att han vill få marknadsvärdet för mobilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är väl fullt rimligt att han vill få marknadsvärdet för mobilen

Så lät det inte när gpuer såldes

Visa signatur

Msi X870E Tomahawk
9800X3D
4080 Super
42 LG OledC4

Permalänk
Medlem

Japp, dök upp några timmar efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Gav dottern min gamla 16pro till förmån för en ny 17pro. Spontant märkt ingen skillnad förutom på kameran kanske och då mest selfie kameran. Något annat man missat ? Ni som kanske kan detta mera. Ringer och surfar mest med telefon. 🤣

Den bör definitivt inte bli lika stekhet. Ljusstarkare skärm utomhus är också en trevlig uppgradering men annars är det ju samma upplevelse.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Den stora skillnaden är att GPU:erna var en bristvara och såldes långt över MSRP. iPhone Air finns i lager hos flera och säljs en bra bit under nypris från återförsäljare.

Marknadspriset bestäms av just marknaden och tycks ligga runt 9,5-10’. Så att de säljs för det är väl inga konstigheter och att en del tjänar 2’ per telefon är väl inte så farligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Jag sa samma sak då med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

Den stora skillnaden är att GPU:erna var en bristvara och såldes långt över MSRP. iPhone Air finns i lager hos flera och säljs en bra bit under nypris från återförsäljare.

Marknadspriset bestäms av just marknaden och tycks ligga runt 9,5-10’. Så att de säljs för det är väl inga konstigheter och att en del tjänar 2’ per telefon är väl inte så farligt?

Det är samma med iphone som med gpuer. det är bristvara. Skicka en företagssida där dem säljs under nypris??

Visa signatur

Msi X870E Tomahawk
9800X3D
4080 Super
42 LG OledC4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

Folk som tjänade 2000 eller mer på gpuer ojoj det blev sådan hysteri. Jag blir aldrig förvånad över folk här längre haha!!

Visa signatur

Msi X870E Tomahawk
9800X3D
4080 Super
42 LG OledC4

Permalänk
Skrivet av gbgjocke:

Det är samma med iphone som med gpuer. det är bristvara. Skicka en företagssida där dem säljs under nypris??

Va? Fick min Air mindre än två dygn från beställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsquanch:

Va? Fick min Air mindre än två dygn från beställning

Många här är så dubbelmoraliga. Jag tycker det är helt okej att tjäna extra pengar på en Iphone. Och även på en gpu. Om man lyckades knipa en. Då får man snällt betala om man vill vara med.

Visa signatur

Msi X870E Tomahawk
9800X3D
4080 Super
42 LG OledC4

Permalänk
Skrivet av gbgjocke:

Många här är så dubbelmoraliga. Jag tycker det är helt okej att tjäna extra pengar på en Iphone. Och även på en gpu. Om man lyckades knipa en. Då får man snällt betala om man vill vara med.

Men att scalpa och att sälja något man fick tag på genom en glitch är två helt olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsquanch:

Men att scalpa och att sälja något man fick tag på genom en glitch är två helt olika saker.

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Visa signatur

Msi X870E Tomahawk
9800X3D
4080 Super
42 LG OledC4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Slarvigt uttryckt av mig. Jag menar att iPhone Air finns i lager och att privatpersoner säljer nya enheter för en bra bit under nypris.

Så om alternativet är att köpa en ny från t.ex. Power för 14’ eller en ny oöppnad av privatperson för 10’. De flesta väljer nog alternativ 2 men vill man inte gynna någon som köpt genom ”Tre-dealen” så kan man gå på alternativ 1. Valet är fritt och inte så mycket att gå igång på kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Fattar!

Permalänk
Skrivet av gbgjocke:

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Utveckla.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vad en säljare sätter för pris, finns det folk som betalar så.
Iphone air var ingen bristvara heller, alla kunde köpa för samma pris flera dagar innan det justerades hos Tre.

Sure frustration kan komma in när det finns bottar som köper upp saker som droppas i extremt limiterad exemplar osv. Det känner nog jag också lite.

Inte samma känsla med ex denna 3 iphone air "deal" hos tre.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har märkt av green tint? Det ska tydligen vara ett ganska utbrett fenomen (även bland andra OLED-displayer, TV m.m) som har förekommit i flera år men jag har i alla fall aldrig märkt av det på någon enhet.

Enligt en artikel på rtings så verkar det vara mer vanligt förekommande på senare modeller och framför allt iPhone 17-serien har fått mycket kritik för det även om kommentarer säger att pro inte är lika drabbad som base, air och pro max.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Spelar ingen roll vad en säljare sätter för pris, finns det folk som betalar så.
Iphone air var ingen bristvara heller, alla kunde köpa för samma pris flera dagar innan det justerades hos Tre.

Sure frustration kan komma in när det finns bottar som köper upp saker som droppas i extremt limiterad exemplar osv. Det känner nog jag också lite.

Inte samma känsla med ex denna 3 iphone air "deal" hos tre.

Exakt. Köper att man stör sig på skalpers när det gäller bristvaror (läs t.ex. PS5-släppet, GPU-marknaden under vissa perioder osv) men här är det faktiskt bara en win-win. Vem som helst kunde, och kan fortfarande, få tag i en Air online eller i butik. De som hann beställa under Tres miss tjänar en liten slant medan de som vill köpa en Air nu har valet att köpa en helt ny eller en begagnad i oöppnad förpackning för ett par tusenlappar mindre. Ingen har blivit utan telefonen bara för att vissa utnyttjade missen.

Permalänk
Skrivet av ågren:

Är det någon som har märkt av green tint? Det ska tydligen vara ett ganska utbrett fenomen (även bland andra OLED-displayer, TV m.m) som har förekommit i flera år men jag har i alla fall aldrig märkt av det på någon enhet.

Enligt en artikel på rtings så verkar det vara mer vanligt förekommande på senare modeller och framför allt iPhone 17-serien har fått mycket kritik för det även om kommentarer säger att pro inte är lika drabbad som base, air och pro max.

Inga problem här (Air). Bara positivt överraskad av skärmen, reagerade först och främst på hur vit den faktiskt är jämfört med min Pixel 8 Pro.

Permalänk
Medlem

Beställde detta skal till min iPhone air

https://thinborne.com/collections/iphone-17-air-case?srsltid=...

Någon som beställt där och vet hur lång tid det tog att få beställningen?

Permalänk
Medlem

Det blir en 17 Pro max för min del. Tror jag skall köpa detta skalet till: https://www.apple.com/se/shop/product/MGJC4LL/A/beats-rugged-...

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på att köra min iPhone 17 Pro Max helt naken med Apple care+ bara. Precis som jag gjort med min Watch ultra 2. Tänkte förse den med skärmskydd och skal likt min series 6. Men sen såg jag video där som drog Watch ultra bakom en bil på grusväg och inte ett märke. Och efter att ha slagit i den på gym osv nu under 2 års tid så är skärmen som ny. Inte ett märke. Man måste även titta så nära som 10cm för att ens hitta små märken på ram.

Min telefon är jag alltid mer försiktig med och har tappat en telefon 1-2ggr på typ 10år varav senaste gången 5 år sen. På kontoret och när jag är iväg så har jag alltid magsafe wallet på så ligger aldrig direkt mot bordet heller. Och skärmen på iPhone 17 är ju ännu mer reptålig än tidigare när man tittar JerryRigEverything video.

Kände samma med min iPhone 13 Pro Max att man missar så mycket när man har skydd på. Speciellt skärmskydd eftersom det reflekterar mer än utan osv. Men där hann jag inte teckna Apple Care + innan jag kom på det.

Någon som brukar köra sina telefoner nakna eller iaf utan skärmskydd som kan berätta erfarenheten av det hur telefonen brukar se ut efter 1-2år? Alla är ju olika rädda om de såklart, men ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Jag är sugen på att köra min iPhone 17 Pro Max helt naken med Apple care+ bara. Precis som jag gjort med min Watch ultra 2. Tänkte förse den med skärmskydd och skal likt min series 6. Men sen såg jag video där som drog Watch ultra bakom en bil på grusväg och inte ett märke. Och efter att ha slagit i den på gym osv nu under 2 års tid så är skärmen som ny. Inte ett märke. Man måste även titta så nära som 10cm för att ens hitta små märken på ram.

Min telefon är jag alltid mer försiktig med och har tappat en telefon 1-2ggr på typ 10år varav senaste gången 5 år sen. På kontoret och när jag är iväg så har jag alltid magsafe wallet på så ligger aldrig direkt mot bordet heller. Och skärmen på iPhone 17 är ju ännu mer reptålig än tidigare när man tittar JerryRigEverything video.

Kände samma med min iPhone 13 Pro Max att man missar så mycket när man har skydd på. Speciellt skärmskydd eftersom det reflekterar mer än utan osv. Men där hann jag inte teckna Apple Care + innan jag kom på det.

Någon som brukar köra sina telefoner nakna eller iaf utan skärmskydd som kan berätta erfarenheten av det hur telefonen brukar se ut efter 1-2år? Alla är ju olika rädda om de såklart, men ja.

Jag har aldrig använt något skal på någon telefon i hela mitt 38-åriga liv. Har aldrig fått någon spricka på varken framsida eller baksida. Jag tecknade Apple Care+ för min förra iPhone 16 men behövde förstås aldrig använda den. Har även tecknat nu på iPhone Air just för att det "bara" kostar 115kr/mån och så slipper man bry sig.

Har aldrig använt skärmskydd heller. Däremot har jag använt dBrand skin på en Samsung S9, iPhone 13 Mini och iPhone 16, så baksidan har varit repfri. Framsidan kan ha haft mikrorepor. Mina telefoner har varit väldigt fina.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Ser ni verkligen värde i Apple Care? Själv tar jag hellre självrisken på hemförsäkringen (med allrisk) de få gångerna något händer. Tror jag bytt sprucken skärm två gånger genom tiderna och det var många år sedan sist. Även om självrisken är lite högre tänker jag att man sparar på det över tid genom att slippa kostnaden för Apple Care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Ser ni verkligen värde i Apple Care? Själv tar jag hellre självrisken på hemförsäkringen (med allrisk) de få gångerna något händer. Tror jag bytt sprucken skärm två gånger genom tiderna och det var många år sedan sist. Även om självrisken är lite högre tänker jag att man sparar på det över tid genom att slippa kostnaden för Apple Care.

Jag kör AppleCare bara för att man då kan få expressutbyte vid garantiärenden eller om man tappar den, försäkringsbolagen har också varit långsamma och krångliga när jag haft med dem att göra tidigare.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Jag kör AppleCare bara för att man då kan få expressutbyte vid garantiärenden eller om man tappar den, försäkringsbolagen har också varit långsamma och krångliga när jag haft med dem att göra tidigare.

De gånger jag bytt skärm har jag bara lämnat in den på valfritt ställe (senaste gången hos Apple-butik), skickat in skadeanmälan + kvitto till försäkringsbolaget (Folksam) och haft pengarna på kontot typ en vecka senare. Så det behöver inte vara så krångligt är min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

De gånger jag bytt skärm har jag bara lämnat in den på valfritt ställe (senaste gången hos Apple-butik), skickat in skadeanmälan + kvitto till försäkringsbolaget (Folksam) och haft pengarna på kontot typ en vecka senare. Så det behöver inte vara så krångligt är min erfarenhet.

Med expressutbyte har man ny telefon innan man skickar in sin gamla och bud kommer till ens dörr. Dvs du behöver spendera mindre tid på det och slipper vara utan telefonen. Kostnaden är så låg för AppleCare så jag kan lika gärna ha det.

Har varit inblandad i ett försäkringsärende med telefon och då hade Folksam bestämt att deras samarbetspartner skulle hantera allt så reparationen tog 2 veckor. Nu verkar de övergett det igen dock men bara telefonkön tog så många timmar att tidens värde var högre än vad jag betalade för den telefonens AppleCare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Min hemförsäkring har 1500kr i självrisk + värdeminskning. Apple Care+ kostar 115kr/mån (iPhone Air, vanliga 17 är billigare) och 295kr i självrisk för displayen (895kr för övrig skada) samt att man inte behöver vara utan telefon överhuvudtaget, så det känns värt det om olyckan skulle vara framme. Extra smidigt om man är utomlands och det händer, då behöver man inte vänta tills man kommer hem.

Jag har aldrig behövt använda den (har bara betalat 85kr/mån för iPhone 16 i 9mån innan jag bytte till iPhone Air) men så är det ju med alla försäkringar.

Däremot har jag behövt använda hemförsäkringen enstaka gånger för helt andra saker och då har jag fått vänta väldigt länge på ersättning. En dator behövde jag skicka iväg till extern firma och det tog ju tid bara det. Tog flera veckor innan det var löst med Länsförsäkringar.

Visa signatur

press nu1mlock