SweClockers drop!

Nvidias öppna källkod ger realistiska ansiktsanimationer

Permalänk
Melding Plague

Nvidias öppna källkod ger realistiska ansiktsanimationer

Audio2Face ger nu studios av alla storlekar möjlighet att implementera animationer av hög kvalitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Coolt !

Snyggt att även denna teknik öppnas för mindre / indie utvecklare utan ökad kostnad för dem. Bra fredagsnyhet

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Jävla AI, jag har lagt ner över 20 000 timmar på att få en hund svanns se verklig ut i min TicTacToe spel och nu i framtiden kan folk få till samma effekt genom några få musklick.

Skämt åsido, det är en spännande tid som leder till att fler kan göra coola saker utan att lägga ner otroligt mycket tid på det. Jag tänker att många har idéer på många olika spel, men knappast förmåga att göra allt arbete själv, med AI så får fler möjlighet att snabbt få till den grafik de önskar.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt men på min iPhone är ljudet aningen ur synk (lite efter animationen). Fler som ser det?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Öppen källkod och Nvidia i samma mening.. Det är ju inte första april.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: Corsair MP600 CORE XT - 2TB
Grafikkort :ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT 16GB OC Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: Razer Cobra

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Är nog för att dom snart släpper något som är extremt nerlåst men gör detta totalt orelevant och utdaterat ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Mun-animationen snygg möjligen men resten av ansiktet ser ju tämligen livlöst ut.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det här är väl snarare väldigt typiskt för Nvidia, deras Github är full med den här typen av projekt.

Permalänk
Medlem

Det här kommer hänga helt på de typiska problemen med AI-genererat kludd.

Hur väl kommer det gå att kontrollera? Hur tidskrävande är det egentligen att få ett bra resultat? Hur pålitligt är det i produktionsmiljö? Hur skalar det till större projekt?

Det är en sak att göra en animation som ser bra ut. Det är en helt annan att kunna styra och kontrollera detaljer för att få exakt den animation man vill ha. Sen ska det också kunna översättas till ett stort projekt med tusentals animationer och olika kravställningar.

Tvivlar på att det kommer bli så användbart i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Mun-animationen snygg möjligen men resten av ansiktet ser ju tämligen livlöst ut.

Håller med. Men det är klart att för en liten utvecklare kan det ändå vara långt bättre än vad de annars skulle ha råd eller tid med. Om det nu fungerar som de påstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Det som drar ner detta i "uncanny valley" är att själva huvudet inte rör sig, bara ansiktet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det som drar ner detta i "uncanny valley" är att själva huvudet inte rör sig, bara ansiktet.

Mmm, huvudet rör sig inte plus ögonen blinkar inte samtidigt som dom stirrar in i din själ.

Animationerna/grafiken må vara snyggare, men i grund och botten beter sig detta ansikte i mångt och mycket på samma sätt som NPC:erna i snart 20 år gamla Oblivion.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Mmm, huvudet rör sig inte plus ögonen blinkar inte samtidigt som dom stirrar in i din själ.

Animationerna/grafiken må vara snyggare, men i grund och botten beter sig detta ansikte i mångt och mycket på samma sätt som NPC:erna i snart 20 år gamla Oblivion.

tänkte faktiskt skriva att de ser in i själen som npcerna med sina döda ögon i fallout 4 men oblivion är nog samma.

såååå TES 6 "perfekta" AI genererade munrörelser men ögon som fortsätter tirrar in i dina djupaste vråer av din själ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

https://developer.nvidia.com/open-source?sortBy=open_source_p...

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det här kommer hänga helt på de typiska problemen med AI-genererat kludd.

Hur väl kommer det gå att kontrollera? Hur tidskrävande är det egentligen att få ett bra resultat? Hur pålitligt är det i produktionsmiljö? Hur skalar det till större projekt?

Det är en sak att göra en animation som ser bra ut. Det är en helt annan att kunna styra och kontrollera detaljer för att få exakt den animation man vill ha. Sen ska det också kunna översättas till ett stort projekt med tusentals animationer och olika kravställningar.

Tvivlar på att det kommer bli så användbart i slutändan.

Du tror inte att det utvecklas vidare, utsn det stnanar på det som är nu?

Det finns andra modeller man kanngöra samma sak med.
Man kan motion cappansig själv genomnatt bara filma sig själv. Sen föra över animationerna.
Det finns massa möjligheter allt kommer bara bli bättre.
I första hnd tänker jag att detta kan utnyttjas av dom som inte har sånstora resurser.
Jag har själv lekt med detta lite på min egna dator.
Problemet är bara att det tar tid när man bara kör ett 4090 😅

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Inte alls blown away, men alltid trevligt med open source. Kanske är som Joppis säger att hela videon är lite ur synk, för det är så det känns. Men svårt att avgöra om det är synken eller att det inte är så bra.

Överlag är just svårigheterna med ansiktsanimationer jävligt fascinerande. Det vi människor är så otroligt bra på att uppfatta, men så otroligt dåliga på att replikera jämfört med hur bra vi är på att replikera andra rörelser i världen.
Det som fungerar bäst har alltid varit antingen överdrivet som i cartoons tex när någon blir förvånad, eller väldigt förenklat också som i cartoons när någon pratar där det i princip bara är två bilder i form av stängd och öppen mun.
De rörelsemässigt subtila, men samtidigt så informationsrika ansiktsuttrycken.

Permalänk
Medlem

Ooops...

Var tvungen att titta i almenackan, pust... Det är fortfarande September

Väldigt överraskande, men mycket trevligt!

En stor eloge till Nvidia!

Felstavning: Septenber ändrat till September. Antar jag kan skylla på chocken ;-)
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

hade inte HL2 (source motorn) något liknande way back... känns som vi kommit full circle, med minnesluckor.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

hade inte HL2 (source motorn) något liknande way back... känns som vi kommit full circle, med minnesluckor.

Jo precis. Tänkte precis skriva om HL2. Inte hette det AI då, det var nog traditionell kodarkraft som låg bakom det hela, men aniktsanimationerna då på Alyx var väl om jag inte minns fel rätt revolutionerande. En av säljpunkterna för HL2.

Permalänk
Medlem

Filmer

Coolt. Om nåt år kommer vi bara behöva mata in ett filmmanus så kommer vi få en färdig film med skräddarsydda skådisar.

Eller rättare sagt: Netflix kommer autogenerera ett färdigt film skräddarsytt för min smak så jag aldrig ska bli besviken på filmen samt ha möjlighet att välja hur den ska sluta.

Permalänk
Medlem

Runs best on Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmeh:

Coolt. Om nåt år kommer vi bara behöva mata in ett filmmanus så kommer vi få en färdig film med skräddarsydda skådisar.

Eller rättare sagt: Netflix kommer autogenerera ett färdigt film skräddarsytt för min smak så jag aldrig ska bli besviken på filmen samt ha möjlighet att välja hur den ska sluta.

Tyvärr ligger det nog en del i det du säger. Vi ser det redan nu med AI genererad kod, animeringar, musik, video-sekvenser.
Att träna på dina mediavanor och sen kunna autogenerera film är ju inte ett gigantiskt steg från det vi redan sett hända. Att folk konsumerar AI-genererat har ju redan hänt: Velvet Sundown på Spotify...