Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Battlefield 6 (PS5)
649.-
https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/battlefield-6-p...
Gäller t.o.m. söndag 12 okt.

Bra pris, men lite beslutsångest

Fördel: spara 250:- mot PS store, kunna sälja spelet säkert +/- 0 om det inte faller en i smaken

Nackdel: STOR nackdel är att det är ett multiplayerspel som jag spelar ”då och då” parallellt med andra singleplayerspel, så varenda gång ska skivan bytas…

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Fördel: spara 250:- mot PS store, kunna sälja spelet säkert +/- 0 om det inte faller en i smaken

Nackdel: STOR nackdel är att det är ett multiplayerspel som jag spelar ”då och då” parallellt med andra singleplayerspel, så varenda gång ska skivan bytas…

Jag håller med om att multiplayer vill man helst ha digitalt. Jag har Diablo 4, path of exile 2 digitalt. Men GT7 fysiskt. Ångrar att jag köpte GT7 på skiva. De är väl de spelen jag spelar med andra och lite då och då.

Permalänk
Medlem

Varför kan jag inte spela Balatro på extern disk bara för att det har epitetet ”PS5-spel”?

Balatro är bara ett exempel. Tycker det är märkligt att man inte kan spela spel från extern disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Varför kan jag inte spela Balatro på extern disk bara för att det har epitetet ”PS5-spel”?

Balatro är bara ett exempel. Tycker det är märkligt att man inte kan spela spel från extern disk.

Därför att Sony bestämt sig för att extern disk är bara för backup eller PS4-spel.

PS5-spel fungerar bara på inbyggda lagringsutrymmet eller om du ansluter en NVME-SSD i den slot som finns i konsolen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Ovanstående är lite klagande märker jag. Det känns så eftersom jag är så jäkla nöjd med Playstation just nu. VR bara funkar! PS Portal bara funkar! Wolverine! GTA6! GoY! Yes yes yes!

Sedan har jag köpt en liten modul som gör det möjligt att använda min gamla Arcade Stick. Har upptäckt fightingspel igen. Och Streets of rage 4 är banne mig ett helt nytt spel med fighting stick! Jag känner nostalgin i fingrarna. Det tar mig tillbaka till 1989.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag bad ChatGPT rendera sweclockers drömps6 😂

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Säger sig självt att ett så tungt spel som Balatro bara fungerar med supersnabb lagring.

Permalänk
Medlem

The New PS5 Slim is WORSE
https://www.youtube.com/watch?v=-0UrxVnRxLo

Föreslår att stänga av ljudet och bara se med undertexter....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

The New PS5 Slim is WORSE
https://www.youtube.com/watch?v=-0UrxVnRxLo

Föreslår att stänga av ljudet och bara se med undertexter....

Värdelös clickbaitvideo.

Föreslår att ingen tittar på den. Summering:

Den är sämre för att SSDn är mindre. 825Gb är i själva verket 667GB usable - 27% mindre.
I övrigt något förbättrad som dessa revisioner brukar vara.

Märkliga tider när för första gången i historien blir konsoller dyrare och sämre 5 år efter release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Jag bad ChatGPT rendera sweclockers drömps6 😂

<Uppladdad bildlänk>

Haha drömmen! Hade en polare vars farsa hade en Beosound 9000, jävlar vad cool man tyckte den var!

Det bästa vore ju om Sony kunde få tummen ur och helt enkelt låta en sälja digitala licenser vidare, det är ju rätt sjukt att dom har lyckats få till avtal där man som kund ska acceptera att ett inköp blir låst till ens konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det bästa vore ju om Sony kunde få tummen ur och helt enkelt låta en sälja digitala licenser vidare, det är ju rätt sjukt att dom har lyckats få till avtal där man som kund ska acceptera att ett inköp blir låst till ens konto.

Glöm det.
Idag gick dessutom Electronic Arts i graven när de köptes upp av Saudi och Trumpfamiljen.
https://www.businesswire.com/news/home/20250929186526/en/EA-A...
$20 billion of debt - Allt inom EA lär blir prenumerationstjänst och mer mikrobetalningar om de ens överlever slakten.

Permalänk
Medlem

PlayStation: The First 30 Years, a new large-format photography book.
https://blog.playstation.com/2025/09/29/celebrating-the-first...

Finns kvar "Deluxe Edition" till det facila priset av 3268 kr

Permalänk
Medlem

The Elder Scrolls
When you've cleared two goblin caves, an underwater shipwreck, and the entire town of Hackdirt, and you still can't remember where you picked this item up. 🤔
https://bsky.app/profile/elderscrolls.bethesdastudios.com/pos...

Permalänk
Medlem

Givet köp! Om inte Square-Enix vill släppa ett Parasite Eve-spel så går pengarna till denna indiestudio.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Småbarnsförälder här. Alltid spelat BF. Mycket bra spel på gång så vet inte om jag orkar spela multiplayerspel. Levla och ständigt spela för att hänga med.

Riktigt kluven..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Säger sig självt att ett så tungt spel som Balatro bara fungerar med supersnabb lagring.

Precis. När spelet skulle kunna funka på ett Nintendo Gamecube är det ju fantastiskt att Sony kräver extra extra snabb intern lagring.

Jag tycker att det är tråkigt att Sony har den hållningen. Det är bättre att öronmärka de få spel som verkligen nyttjar den interna lagringen. Är det alla AAA, är det OL för mig. Men inte med varenda indiespel som har PS5-etikett.

Tycker det är irriterande eftersom många av oss sitter med externa diskar som skulle kunna användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Precis. När spelet skulle kunna funka på ett Nintendo Gamecube är det ju fantastiskt att Sony kräver extra extra snabb intern lagring.

Jag tycker att det är tråkigt att Sony har den hållningen. Det är bättre att öronmärka de få spel som verkligen nyttjar den interna lagringen. Är det alla AAA, är det OL för mig. Men inte med varenda indiespel som har PS5-etikett.

Tycker det är irriterande eftersom många av oss sitter med externa diskar som skulle kunna användas.

Blir väl ett jäkla jobb för Sony att bestämma vilka spel som skulle fungera då eller ej, folk skulle sitta och skrika sig hesa över hela internet att det minsann inte funkar att spela dom senaste spelen när dom köpt en slö 4TB hdd som körs via usb. Lika bra att göra det enkelt för alla. Mina två cent.

Skrivet av EdvinR:

Dessutom så har du ju tillgång till både PS4&PS5-versionen av det spelet ändå, båda ingår i ditt köp.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det funkar på PS5, men antagligen är det samma som på Xbox.
Spel kan kompileras för att köras för olika plattformar och för att eliminera risken att PS5 spel inte ska fungera alls pga avsaknad av nvme-hastighet, har man exkluderat externa källor (av förklarliga skäl och enligt med gällande specifikationer för att uppnå PS5-standard).
Enda sättet blir då att släppa spelet i PS4-kontainer.
Ska tilläggas att nya kompression/uppackning av spelfiler inte stödjs under PS4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Blir väl ett jäkla jobb för Sony att bestämma vilka spel som skulle fungera då eller ej, folk skulle sitta och skrika sig hesa över hela internet att det minsann inte funkar att spela dom senaste spelen när dom köpt en slö 4TB hdd som körs via usb. Lika bra att göra det enkelt för alla. Mina två cent.

Dessutom så har du ju tillgång till både PS4&PS5-versionen av det spelet ändå, båda ingår i ditt köp.

https://i.ibb.co/dwnxL92T/balatro.jpg

Jo jag förstår. Men jag vill ju inte spela PS4-versionerna. Jag valde Balatro som exempel eftersom det är ett så övertydligt exempel på spel som inte behöver den snabba interna lagringen.

Permalänk

Någon annan som lyckades knipa ett ex av PlayStation 5 Pro 30th Anniversary Limited Edition Bundle hos Komplett?

Väntar med spänning på mitt exemplar 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snickaren92:

Någon annan som lyckades knipa ett ex av PlayStation 5 Pro 30th Anniversary Limited Edition Bundle hos Komplett?

Väntar med spänning på mitt exemplar 🙂

<Uppladdad bildlänk>

Hade missat att även den skulle komma igen. Fanns det någon info om det innan?

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Skrivet av Karate Taco:

Hade missat att även den skulle komma igen. Fanns det någon info om det innan?

Enligt den informationen jag fick till mig så skulle USA få nya exemplar av Pro-versionen medan vi här i Europa bara skulle få fler exemplar av Slim-versionen.

Har inte hittat några uppgifter som tyder på att vi skulle få fler exemplar av Pro här i Europa.

Tanken var egentligen bara att jag skulle köpa 30th Anniversary Edition av Playstation Portal. Gick därför in på Komplett och skrev in ”30th” i sökfältet och av nån konstig slump så poppade Pro-versionen upp bland sökresultatet.

Fanns 3 ex i lager när jag lade min beställningen.

Får se hur detta slutar. Kan ju vara Komplett som har gjort bort sig.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen restock av PS5 Pro.
De har väl glömt inventera tre jättelådor i 9 månader eller så är det fel...

Permalänk
Medlem

Sony Details Ghost of Yotei Day-One Patch Notes — Includes an Extensive List of Improvements
https://www.ign.com/articles/sony-details-ghost-of-yotei-day-...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Inet har skickat spelet! Jag får det kanske dagen innan släppet😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Ska vi gissa vilket spel du syftar på? Då gissar jag på GoY som släpps imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Nice. Har dock ingen aning om vad som stod på sidan du länkade till (Ja, jag hade kunnat använt google translate eller liknande, men det var jag för lat för). Men om det är bekräftat så är det ju bra.

Skrivet av EdvinR:

Skrivet av dartan:

Ska vi gissa vilket spel du syftar på? Då gissar jag på GoY som släpps imorgon

Ja, jag gissar också att det rör sig om Ghost of Yotei. Mitt spel är också skickat (igår, fast från Elgiganten), så det lär väl dyka upp idag eller imorgon skulle jag tro.