Effektiv kylning för backplate? (RTX 3090, inget vatten)

Permalänk

Effektiv kylning för backplate? (RTX 3090, inget vatten)

Vilka är de bästa alternativen gällande effektiv kylning för backplate på ett RTX 3090? Gainward är tillverkare i mitt fall.

Såvitt jag förstår så är det bästa sättet att hantera 3000-seriens kokheta VRAM.

Ingenting som involverar vatten, tack.

Visa signatur

STATIONÄRA: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2x8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Medlem

Är du säker på att backplaten har kontakt med vrm:en?

Oftast brukar det bara vara minneschippen på baksidan av kretskortet som (om någon komponent) har kontakt med backplaten.

Det blir lättar att hjälpa dig om du skriver exakt modell av kortet och vad det verkliga problemet är. Har du en bild på de olika temperaturerna du har mätt på kortet?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem

Jag har täckt min backplate med små kylflänsar, typ sådana här (fast inte alls just dem, mina är finare, högre och bättre):
https://www.amazon.se/VooGenzek-Kylfl%C3%A4nsar-Raspberry-Alu...

Det hjälpte flera grader, jag minns inte hur mycket, kanske till och med tvåsiffrigt. Kostade typ 200 spänn eller nåt sånt. Funkade långt över förväntan, är ju liksom RAM -> Kuddar -> Backplate -> Klistriga kuddar -> Fjompiga kylflänsar.

Flänsarna blir skitvarma, men eftersom luften bara sveper över dem och inte "pressas" som genom en vanlig luftkylare, blir inte verkansgrade av fläkteriet så förbannat bra som man velat, men det funkar absolut bättre än utan!

Jag har inte heller någon fläkt som är nära eller anpassad att blåsa just där - Har ett grisastort chassi så de får bara den vanliga genomströmningen av luft från fronten typ.

... sen har jag även radiatorer i botten, som blåser uppåt, med varm luft på GPUn från botten, så tja, om jag bara gjort om den, hade jag kanske inte behövt några små kylflänsar alls, men det är ju en annan femma.

Permalänk
Skrivet av shugge:

Är du säker på att backplaten har kontakt med vrm:en?

Oftast brukar det bara vara minneschippen på baksidan av kretskortet som (om någon komponent) har kontakt med backplaten.

Det blir lättar att hjälpa dig om du skriver exakt modell av kortet och vad det verkliga problemet är. Har du en bild på de olika temperaturerna du har mätt på kortet?

Ursäkta, jag antog att det skulle komma generella förslag, men det är ett Gainward RTX 3090 Phoenix. Problemen jag försöker lösa är hot spot och memory junction på över 100 grader vid full belastning. Tack vare svar från dig i en annan tråd så förstår jag att hot spoten sannolikt härstammar från själva GPU:n, men gällande memory junction har jag googlat mig till att många tipsar om att byta ut backplaten mot ett vattenblock eller addera nån kylning på backplaten, men haft svårt att hitta specifika lösningar.

Såhär såg det ut senast jag öppnade upp kortet för några månader sen:

Visa signatur

STATIONÄRA: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2x8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Jag har täckt min backplate med små kylflänsar, typ sådana här (fast inte alls just dem, mina är finare, högre och bättre):
https://www.amazon.se/VooGenzek-Kylfl%C3%A4nsar-Raspberry-Alu...

Det hjälpte flera grader, jag minns inte hur mycket, kanske till och med tvåsiffrigt. Kostade typ 200 spänn eller nåt sånt. Funkade långt över förväntan, är ju liksom RAM -> Kuddar -> Backplate -> Klistriga kuddar -> Fjompiga kylflänsar.

Det lät väldigt intressant. Var det på Amazon du hittade de som är finare, högre och bättre? Hur många kör du med och hur har du placerat dem på backplaten?

Jag hittade faktiskt en tråd på Reddit för typ en timme sen där han hade gjort en liknande lösning som du: https://www.reddit.com/r/gigabytegaming/comments/lxct3t/added...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Ursäkta, jag antog att det skulle komma generella förslag, men det är ett Gainward RTX 3090 Phoenix. Problemen jag försöker lösa är hot spot och memory junction på över 100 grader vid full belastning. Tack vare svar från dig i en annan tråd så förstår jag att hot spoten sannolikt härstammar från själva GPU:n, men gällande memory junction har jag googlat mig till att många tipsar om att byta ut backplaten mot ett vattenblock eller addera nån kylning på backplaten, men haft svårt att hitta specifika lösningar.

Såhär såg det ut senast jag öppnade upp kortet för några månader sen:
<Uppladdad bildlänk>

Har du testat att bara rikta en fläkt mot backplaten för att se om du får önskad effekt?

VRM:en har ingen kontakt med din backplaten som det ser ut nu. Du kan sätta thermal pads mellan kretskortets baksidan och backplaten där VRM:en sitter, men tveksam till att det gör så stor skillnad då den större delen av värmen från VRM:en strålar ut på "framsidan" av kretskortet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4