Monsterkylare snabbar upp Iphone 17 Pro Max

Permalänk
Melding Plague

Monsterkylare snabbar upp Iphone 17 Pro Max

Reddit-användares hiskeliga skapelse ger resultat i 3DMark Stress Test.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Varför ska mobilerna alltid göras tunnare?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

"Varför ska mobilerna alltid göras tunnare?"

17 Pro & Max är väl dock dom "tjockaste" dom gjort på länge? Med "Vapour chamber" dessutom😊

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan man inte bygga in detta lite snyggare i ett enormt skal?

Hade gärna velat gå runt med en fet kylfläns. Bara för att se hur folk reagerar.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Tufft...
Kul projekt...

men...

iPhone 17 Pro Max - Från 16 995 kr

iPhone 17 Pro Max 1 TB - 22 995,00 kr
iPhone 17 Pro Max 2 TB - 28 995,00 kr

Sen kostar väl det rimligtvis något att köpa SSD kylare.
Ska man ha flera stycken borde det väl bli en slant ändå.
Sen får man ha någon fläktkontroller och powerbank om man vill att det ska vara portabelt.

Så Någonstans mellan 25 000 och 35 000 kr beroende på om man väljer 1 eller 2 TB modellen ?
(Jag antar att man tycker 256 GB är för lite om man ska filma mycket).

Om man har en budget runt 25 000 - 40 000 kr för en kamera som inte behöver få plats i en ficka, utan som man transporterar i en ryggsäck eller annan lite rymligare väska.
Är då en iPhone 17 Pro Max det bästa alternativet ?

För det känns som den här lösningen blir för klumpig för att använda den som en vanlig smartphone.
Så då får man väl ändå ha en till smartphone för att använda som en smartphone.

Permalänk
Medlem

Bra projekt. Ser stor framtid för konstruktionen.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS RTX 3080 Ti TUF Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

Permalänk

Visst, lösningen med SSD-kylare och små fläktar är knappast praktisk i vardagen men det är alltid roligt när entusiaster visar vad som faktiskt är möjligt bortom de designmässiga kompromisserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Tufft...
Kul projekt...

men...

iPhone 17 Pro Max - Från 16 995 kr

iPhone 17 Pro Max 1 TB - 22 995,00 kr
iPhone 17 Pro Max 2 TB - 28 995,00 kr

Sen kostar väl det rimligtvis något att köpa SSD kylare.
Ska man ha flera stycken borde det väl bli en slant ändå.
Sen får man ha någon fläktkontroller och powerbank om man vill att det ska vara portabelt.

Så Någonstans mellan 25 000 och 35 000 kr beroende på om man väljer 1 eller 2 TB modellen ?
(Jag antar att man tycker 256 GB är för lite om man ska filma mycket).

Om man har en budget runt 25 000 - 40 000 kr för en kamera som inte behöver få plats i en ficka, utan som man transporterar i en ryggsäck eller annan lite rymligare väska.
Är då en iPhone 17 Pro Max det bästa alternativet ?

För det känns som den här lösningen blir för klumpig för att använda den som en vanlig smartphone.
Så då får man väl ändå ha en till smartphone för att använda som en smartphone.

Jag tror du missar poängen här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har inte min 17ProMax än. men när jag får den tänkte jag lägga den inne i frysen i typ 5 minuter. sen köra 3D firemark och se om jag kan få 100% stabilitet. jag kör teated medans den är i frysen. jag kommer också sänker ljusstyrkan på skärmen till lägsta för att få bästa resultat

Permalänk

Jag funderar på när dessa telefoner blir möjliga att använda som ersättare för dator hemma. Är det någon typ av dockningsstation med kylning som är det som behövs för att det ska vara möjligt?

Var brister de mest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag tror du missar poängen här.

Lyckades du inte läsa de två första raderna jag skrev ?

Jag skrev att det var ett kul projekt...
...sen ifrågasatte jag den praktiska nyttan.

Saker är inte alltid helt endimensionella.

Någonting kan ha både fördelar och nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Lyckades du inte läsa de två första raderna jag skrev ?

Jag skrev att det var ett kul projekt...
...sen ifrågasatte jag den praktiska nyttan.

Saker är inte alltid helt endimensionella.

Någonting kan ha både fördelar och nackdelar.

Att du med en lång förklaring pratat om hur ett nördprojekt som givetvis aldrig var tänkt att använda normalt ej fungerar att använda normalt.
Var väl hela den grejen mer än dina två rader.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av littleflash:

Jag funderar på när dessa telefoner blir möjliga att använda som ersättare för dator hemma. Är det någon typ av dockningsstation med kylning som är det som behövs för att det ska vara möjligt?

Var brister de mest?

Brister fortfarande mest i mjukvara och appstöd. Samsung Dex börjar bli riktigt bra men senast jag kollade så stödde det inte dubbla skärmar eller ultra wide, samt att många appar inte är anpassade till den stora skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av littleflash:

Var brister de mest?

Operativsystemet. Det är inte tillräckligt anpassat för desktop. RAM, lagring, det är i paritet med moderna laptops. Och CPUn är tillräckligt snabb för det mesta undantaget mer krävande spel etc, både iPhone och Samsungs toppmobiler har tillräcklig prestanda för webläsning etc, filmtittande, och som väl mest throttlar vid spel egentligen?

Men man kan ju absolut tänka sig att en dockningsstation (för skärm, mus+tangentbord kanske (enklare att fixa trådlöst än skärm iofs), extern lagring vid behov, även kan innehålla kylning.
Jag har en sån tredjepartsdocka med dubbla (högljudda) fläktar till Nintendo Switch, och en utan kylning till min Samsung Galaxy S21 när jag kopplar mobilen till min datorskärm, skulle jag benchmarka mobilen i Switchens docka skulle jag nog få lite bättre resultat (speciellt utan skal på mobilen).

Roligast vore kanske att köra benchmarks i en hink med isvatten på vintern, hade jag haft en iPhone 17 Max Ultra Pro hade det säkert blivit viralt

Skrivet av Chibariku:

Brister fortfarande mest i mjukvara och appstöd. Samsung Dex börjar bli riktigt bra men senast jag kollade så stödde det inte dubbla skärmar eller ultra wide, samt att många appar inte är anpassade till den stora skärmen.

Ja, Dex har ju gått upp och ner genom åren, jag hade hoppats på "riktig" Linux on Dex, men nu verkar Googles desktopläge även tas över av Dex så vi får se var det landar. Något blir det iaf i slutändan, vore konstigt annars egentligen med tanke på mobilers prestanda.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Att du med en lång förklaring pratat om hur ett nördprojekt som givetvis aldrig var tänkt att använda normalt ej fungerar att använda normalt.

Jag nördade ner mig i detaljerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Kan iofs tycka att Swec-artikelns formulering leder en in på tankar om hur det påstådda syftet ska gå till praktiskt:

Skrivet av Nyhet:

Reddit-användaren T-K-Tronix har gett sig på ett försök att förbättra kylningen i hopp om att kunna spela in längre videoklipp, och tog hjälp av en uppsättning SSD-kylare från olika tillverkare.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Kan iofs tycka att Swec-artikelns formulering leder en in på tankar om hur det påstådda syftet ska gå till praktiskt:

Det kan jag visserligen hålla med om att artikeln var underligt formulerad.
Oavsett tycker jag det är mer underligt att dra en lång förklaring för något självklart.

Vore som att:

Tufft...
Kul projekt...

men...

Hur praktisk är sparken i vardagen?
Man kommer inte långt på en tank.
Finns inget förvaringsutrymme.
Tanterna man kör om börjar brinna och får hörselskador.

Det känns som den här lösningen blir för klumpig för att använda som en vanlig spark.
Så då får man köpa en vanlig orsaspark att använda som spark.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvorak96:

Jag har inte min 17ProMax än. men när jag får den tänkte jag lägga den inne i frysen i typ 5 minuter. sen köra 3D firemark och se om jag kan få 100% stabilitet. jag kör teated medans den är i frysen. jag kommer också sänker ljusstyrkan på skärmen till lägsta för att få bästa resultat

Har testat detta innan och det resulterade i lägre poäng än i rumstemperatur.
Tror den klockar ned för att skydda batteriet eller något.
Kylen funkade bäst med en USB fläkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det kan jag visserligen hålla med om att artikeln var underligt formulerad.
Oavsett tycker jag det är mer underligt att dra en lång förklaring för något självklart.

Vore som att:
<Uppladdad bildlänk>
Tufft...
Kul projekt...

men...

Hur praktisk är sparken i vardagen?
Man kommer inte långt på en tank.
Finns inget förvaringsutrymme.
Tanterna man kör om börjar brinna och får hörselskador.

Det känns som den här lösningen blir för klumpig för att använda som en vanlig spark.
Så då får man köpa en vanlig orsaspark att använda som spark.

Hahaha, underbart rolig liknelse.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Rekordmedlem

Nån får väl fräsa till en kylblock och så kan man ha en slangansluten radiatorryggsäck till det så blir det en mobil lösning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Hahaha, underbart rolig liknelse.

När du läste nyheten om en iPhone med extra kylning,

Var det då självklart att ZyntaX skulle skriva om Orsasparkens förträfflighet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

När du läste nyheten om en iPhone med extra kylning,

Var det då självklart att ZyntaX skulle skriva om Orsasparkens förträfflighet ?

Nej, verkligen inget jag väntade mig. Och det var ju för att du skrev ditt inlägg som det blev så. Så jag tackar så mycket.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia