Fråga: har du kört Windows NT på Alpha? Det fanns typ noll program som körde "native" och x86 emulering var inte i närheten av vad Microsoft idag har med Prism och Apple med Rosetta 2.
Haha nej, men jag drömde om det! Kom fram till samma sak redan då, att det var ett totalt opraktiskt sätt att använda Windows på.
Det ledde till en dröm om något annat än x86-plattformar under ett antal år framåt, men kom inget konkret ur det i slutänden för min del.
Gjorde mitt exjobb på en Alpha 21164 (körde UNIX, men fanns också Alpha med NT på institutionen) och det var absolut i en helt annan klass än samtida x86 om man primärt hade flyttalsprestanda som flaskhals (vilket var fallet för mig, kvantkemi). Men rätt snabbt matchade, och sedan överträffade, Intel/AMD prestanda för heltal. Heltalsprestanda var och är fortfarande långt viktigaste före "den stora massan".
Finns idag en annan väldigt stor skillnad mot då: under flera decennier var Intels kretstillverkning ledade. Tack vare det kunde Intel kompensera för eventuella fördelar andra hade, inte minst då saker som Dennard scaling hela tiden gjorde att man kunde skriva upp frekvensen vilket gjorde att prestanda ökade väldigt mycket mellan generationer. Idag är inte Intel lägre ledande, nu är ju alla rätt mycket på samma nivå om de väljer TSMC ur den aspekten.
Jag var bara allmänt nördig på nivån ”fan vad coolt” över diverse system som sedermera försvann, aldrig använt något annat än x86 i någon meningsfull utsträckning. Jag ångrar egentligen bara att jag slet ut min SGI-tshirt genom att använda den alldeles för mycket. 😪
Nog inte opartisk, men Arms VD har väldigt svårt att se hur Intel någonsin ska komma ikapp TSMC. Historien talar för att han har rätt, finns väl ytterst få exempel där något företag lämnat bleeding-edge tillverkning och kommit tillbaka? Intel är i.o.f.s kvar där, men det verkar hänga väldigt mycket på hur 14Å går. Man måste få in ett gäng externa kunder, för Intels VD har konstaterat att 14Å är för dyr för att Intel själva ska kunna ge de volymer som behövs.
Anar en ”too big to fail”-villfarelse där, men är inte tillräckligt insatt i övrigt.
Jag har en konspirationsteori om att spioner/sabotörer från andra aktörer är inbäddade hos Intel sedan länge för att se till att de slutar vara ett hot på längre sikt. Handelskriget med halvledare verkar dessutom bara ha resulterat i att Kina spänt musklerna för att komma ikapp, och med tanke på att de har en långt flexiblare moral beträffande IP-stölder så skulle jag inte bli förvånad om de plötsligt kom ut på toppen.
Lite som för ett antal år sedan när det jobbade många kineser inom sektorn som håller på med kärnvapenutveckling i USA, varpå Kina på kort tid gick från en arsenal med frifallande bomber av 50-talssnitt till en modern kärnvapenarsenal med interkontinentala robotar. 🤷♂️