Missa inte Amazon Prime Deal Days!

AMD kan bli Intel-kund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fråga: har du kört Windows NT på Alpha? Det fanns typ noll program som körde "native" och x86 emulering var inte i närheten av vad Microsoft idag har med Prism och Apple med Rosetta 2.

Haha nej, men jag drömde om det! Kom fram till samma sak redan då, att det var ett totalt opraktiskt sätt att använda Windows på.

Det ledde till en dröm om något annat än x86-plattformar under ett antal år framåt, men kom inget konkret ur det i slutänden för min del.

Skrivet av Yoshman:

Gjorde mitt exjobb på en Alpha 21164 (körde UNIX, men fanns också Alpha med NT på institutionen) och det var absolut i en helt annan klass än samtida x86 om man primärt hade flyttalsprestanda som flaskhals (vilket var fallet för mig, kvantkemi). Men rätt snabbt matchade, och sedan överträffade, Intel/AMD prestanda för heltal. Heltalsprestanda var och är fortfarande långt viktigaste före "den stora massan".

Finns idag en annan väldigt stor skillnad mot då: under flera decennier var Intels kretstillverkning ledade. Tack vare det kunde Intel kompensera för eventuella fördelar andra hade, inte minst då saker som Dennard scaling hela tiden gjorde att man kunde skriva upp frekvensen vilket gjorde att prestanda ökade väldigt mycket mellan generationer. Idag är inte Intel lägre ledande, nu är ju alla rätt mycket på samma nivå om de väljer TSMC ur den aspekten.

Jag var bara allmänt nördig på nivån ”fan vad coolt” över diverse system som sedermera försvann, aldrig använt något annat än x86 i någon meningsfull utsträckning. Jag ångrar egentligen bara att jag slet ut min SGI-tshirt genom att använda den alldeles för mycket. 😪

Skrivet av Yoshman:

Nog inte opartisk, men Arms VD har väldigt svårt att se hur Intel någonsin ska komma ikapp TSMC. Historien talar för att han har rätt, finns väl ytterst få exempel där något företag lämnat bleeding-edge tillverkning och kommit tillbaka? Intel är i.o.f.s kvar där, men det verkar hänga väldigt mycket på hur 14Å går. Man måste få in ett gäng externa kunder, för Intels VD har konstaterat att 14Å är för dyr för att Intel själva ska kunna ge de volymer som behövs.

Anar en ”too big to fail”-villfarelse där, men är inte tillräckligt insatt i övrigt.

Jag har en konspirationsteori om att spioner/sabotörer från andra aktörer är inbäddade hos Intel sedan länge för att se till att de slutar vara ett hot på längre sikt. Handelskriget med halvledare verkar dessutom bara ha resulterat i att Kina spänt musklerna för att komma ikapp, och med tanke på att de har en långt flexiblare moral beträffande IP-stölder så skulle jag inte bli förvånad om de plötsligt kom ut på toppen.

Lite som för ett antal år sedan när det jobbade många kineser inom sektorn som håller på med kärnvapenutveckling i USA, varpå Kina på kort tid gick från en arsenal med frifallande bomber av 50-talssnitt till en modern kärnvapenarsenal med interkontinentala robotar. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det är lite på en skala får man väl säga, i fallande "öppenhet":

• SUN, Digital, IBM & co: Vem som helst får köpa produkter som innehåller våra processorer.

• Intel: Vem som helst får köpa våra processorer.

• ARM: Vem som helst får köpa rätten att göra egna varianter av våra processorer.

• RISC-V: Vem som helst får göra vad som helst med våra processorer, gratis.

Pengarna hittils har ju flödat uppifrån och ner på den listan och är just nu på ARM. Man kan ju ana att om någon får för sig att dumpa pengar på RISC-V så kan även ARM lämnas därhän någon dag.

SPARC är fritt att implementeras och det förekommer t.ex. inom akademin eller i Sverige i form av strålningshärdade processorer för rymdapplikationer, den senare har börjat utveckla med RISC-V som framtida ersättare.

Fujitsu brukade göra SPARC-processorer både för servrar och superdatorer, nu har de bytt till ARM64 och de lämnade med detta som leverantör för Solaris-servrar på SPARC.

Power har traditionellt varit licensierat till flera företag som gjort egna processorer, men idag är det bara IBM kvar förutom legacy-produkter. ARM Holdings tog mycket av marknaden tack vare att de utvecklade processor-IP färdig att användas av kunderna, något IBM och andra var sämre på.

I dagsläget är det alltså sånt som MIPS och SPARC som ersätts med RISC-V.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

SPARC är fritt att implementeras och det förekommer t.ex. inom akademin eller i Sverige i form av strålningshärdade processorer för rymdapplikationer, den senare har börjat utveckla med RISC-V som framtida ersättare.

Fujitsu brukade göra SPARC-processorer både för servrar och superdatorer, nu har de bytt till ARM64 och de lämnade med detta som leverantör för Solaris-servrar på SPARC.

Power har traditionellt varit licensierat till flera företag som gjort egna processorer, men idag är det bara IBM kvar förutom legacy-produkter. ARM Holdings tog mycket av marknaden tack vare att de utvecklade processor-IP färdig att användas av kunderna, något IBM och andra var sämre på.

I dagsläget är det alltså sånt som MIPS och SPARC som ersätts med RISC-V.

SPARC och MIPS hade sina specifikationer öppna att läsas av vem som helst. Däremot var ingen av dessa fria att användas/implementeras, för det krävdes en licens.

MIPS var länge väldigt populär inom utbildning dels p.g.a. av detta och dels p.g.a. sin enkelhet, en väldigt "ren" RISC. Med tiden blev MIPS allt mer splittrat och stängt, men har för mig det kom en "Open-MIPS" i slutändan men var då poänglöst då RISC-V är bättre på alla relevanta sätt.

Så i någon mån blir då ordning "mest propretär" till "mest öppen"

x86/PowerPC -> Arm -> MIPS -> SPARC -> OpenPOWER -> RISC-V

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

SPARC och MIPS hade sina specifikationer öppna att läsas av vem som helst. Däremot var ingen av dessa fria att användas/implementeras, för det krävdes en licens.

Det enda jag kan se inte är fritt är varumärket SPARC och det får du för 100 dollar som akademisk medlem eller 1500 dollar som företag. Så jo, det krävs ingen licens att implementera och därav royaltyfri.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

Det enda jag kan se inte är fritt är varumärket SPARC och det får du för 100 dollar som akademisk medlem eller 1500 dollar som företag. Så jo, det krävs ingen licens att implementera och därav royaltyfri.

Har väldigt begränsad kunskap om SPARC efter 2001, tror det var sista gången jag använder sådana system (sen började ju Intels/AMDs CPUer anses vara "riktiga" server CPUer).

Sökte lite snabbt: fram till 2006 var licensmodellen för SPARC rätt likt den för Arm och MIPS, den gick att licensiera men det var inte gratis.

I samband med lansering av UltraSPARC T1, "Niagara", så släpptes Verilog RTL under GPL i samband med lansering av OpenSPARC.

Verkar rätt lik vägen POWER tagit, det är ju nu också i stort sätt helt öppet. Så "SPARC" är nog på rätt plats i listan ovan, men OpenSPARC ska läggas in innan RISC-V.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag är med på tanken men tycker det finns avgörande skillnader mellan Alpha och ARM. Alpha var låst till Digital och förlorade mot en "öppen" (i meningen att alla kunde köpa intels processorer till sina datorer) lösning från Intel. Detta ledde till att det mesta av marknadens pengar på kretsar gick till Intel, som därmed kunde köpa sig teknikförsprång. De gick därför om Alpha och alla andra till slut. Repeat typ 30 år.

I dag är det ARM-arkitekturen som är i det läget. Den är mer öppen och kan användas av vem som helst för vilka ändamål som helst. Därmed får de* mest pengar och kan köpa sig teknikförsprång, och därför har de gått om Intels lösningar (eller gör det snart, beroende på hur man ser det).

Kan egentligen för lite för att kommentera de teknisk-ekonomiska förhållandena, men däremot kommer användaren att vara intresserad av att deras befintliga grejer funkar, eftersom det är en av grundbultarna i Windows-världen nu. Hade helt förträngt Microsoft Prism som @Yoshman nämner, men jag kan som sagt för lite för att ens kunna föreställa mig prestandanivåer på något meningsfullt sätt utan att testa det.

Jag menar; jag bryr mig inte om vilken arkitektur min dator har egentligen. Jag tror bara inte på att det uppfinns nya, rundare, hjul som rullar så mycket bättre, särskilt ofta.

Skrivet av 0cool:

Och det är inte bara teoretiskt, utan det händer i dag i massiv skala. ARM hade senast 25% av servermarknaden och jag vill minnas att de hade 12% för något år sedan. Det går fort.

Backend-grejer är också något annat där man inte behöver bry sig om grejer som responsivitet i spel och blixtsnabba enkeltrådade laster. Fem 1 GHz ARM kommer inte bli lika snabba som en 5 GHz x86 i den aspekten, bara p.g.a. att det tar längre tid för CPU-cykeln [vad jag kan förstå].

Skrivet av 0cool:

Så visst, x86 kommer finnas länge till men om det går över till att bli legacy är det inte intressant för hypernördarna längre. Det är inte att ARM i sig är så intressant, utan att juridiken gör att ARM har blivit stället "där det händer" just nu, precis som Intel var på 90-talet.

* Edit: "De" syftar på Apple, Google, Amazon, Microsoft, Qualcomm, Nvidia mm men även TSMC.

Jag skulle aldrig betala för Apples PC-hårdvara eftersom jag inte har något behov som fylls av deras M-serie bättre än min nuvarande x86-plattform. Sen läser jag trådar återkommande på forumet om att de är snabbare... på något.

De verkar inte göra någon större avtryck bland datoranvändarna uttryckt som procentandel av alla användare. Får även intrycket av den egna utökade bekantskapskretsen att Mac har backat efter deras M-serie, har dock aldrig engagerat mig i vad som praktiskt funkar/inte funkar... det är väl bara att många löser sina datorbehov billigare, antar jag. 🤷‍♂️

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sveklockarn:

Kan egentligen för lite för att kommentera de teknisk-ekonomiska förhållandena, men däremot kommer användaren att vara intresserad av att deras befintliga grejer funkar, eftersom det är en av grundbultarna i Windows-världen nu. Hade helt förträngt Microsoft Prism som @Yoshman nämner, men jag kan som sagt för lite för att ens kunna föreställa mig prestandanivåer på något meningsfullt sätt utan att testa det.

Prism är utvecklat i ett samarbete mellan Microsoft och Qualcomm, och ryktet säger att det finns speciell HW i Qualcomms CPUer likt vad Apple har i deras Rosetta 2 (specifikt ska både Qualcomm och Apple ha implementerar x86 minnesmodell när de kör sådana program).

Har bara kört Prism med Windows 11 på M3 Max, det under Parallells. Hur effektivt det är varierar rätt ordentligt beroende på typ av instruktioner som finns i "hot-path".

Är det normala skalära heltals/flyttalsoperationer är det väldigt effektivt, typ 80-90 % av "native" prestanda. Är det SIMD-optimerat faller det rejält, typ halverad prestanda mot "native".

Största problemet i min mening kommet av att det inte handlar om "emulering" (det vore för långsamt), utan en form av binäröversättning. Denna översättning verkar ske JIT (Just In Time), så program som kör länge fungerar riktigt bra. Kortlivade program fungerar rätt dåligt då det är en icke-signifikant kostnad att göra översättningen.

Skrivet av Sveklockarn:

De verkar inte göra någon större avtryck bland datoranvändarna uttryckt som procentandel av alla användare. Får även intrycket av den egna utökade bekantskapskretsen att Mac har backat efter deras M-serie, har dock aldrig engagerat mig i vad som praktiskt funkar/inte funkar... det är väl bara att många löser sina datorbehov billigare, antar jag. 🤷‍♂️

Genesis till Intels "Ultrabook" koncept var denna rapport, man insåg då att volym/lågt pris kanske gått för långt
https://www.wired.com/2009/07/apple-premium/

"Apple Gobbled up 91 Percent of Premium PC Market in June"

"Premium PC Market" definierades där (2009) som >1000 USD. Varit en del prisökningar sedan dess, men än idag bedöms Apple ha väl över 50 % av marknaden för PC-datorer >1000 USD. Totalt sett sitter man på ~15 % och det lär knappast ändras så länge deras billigaste modeller ligger 70-80 % högre i pris än vad genomsnitts PC kostar.

Finns rykten om en A19 (samma som sitter i senaste Iphone) baserad laptop för att komma ned i pris. Få se om det händer, A19 har ju visat sig ha snabbare P-kärnor än Intels/AMDs nuvarande snabbaste desktop (A19 har dock bara 2 st P-kärnor).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kan egentligen för lite för att kommentera de teknisk-ekonomiska förhållandena, men däremot kommer användaren att vara intresserad av att deras befintliga grejer funkar, eftersom det är en av grundbultarna i Windows-världen nu.

Absolut, och det kommer hålla liv i x86 rätt länge. Ingen annan plattform har haft så många användare beroende av en viss arkitektur.

Men när man ser hur en mac mini på 5-60w och 0db ljudnivå drar jämnt med en dator som man lagt macens pris på bara för att kyla och strömförsörja känns det kasst. Om den senare var dubbelt så snabb kunde jag leva med det, men den är banne mig ofta långsammare!

Jag vill ha Macens energiförbrukning och ljudnivå i en dator som kan köra valfritt annat OS och där man kan byta disk själv, tack. Om det är AMD, Intel, Nvidia, Qualcomm eller systembolaget som bygger den spelar ingen roll bara någon gör det, gärna snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Men när man ser hur en mac mini på 5-60w och 0db ljudnivå drar jämnt med en dator som man lagt macens pris på bara för att kyla och strömförsörja känns det kasst. Om den senare var dubbelt så snabb kunde jag leva med det, men den är banne mig ofta långsammare!

Det där tycker jag är avhängigt vilken typ av dator det är. Att min stationära inte är lika energieffektiv bryr jag mig i princip inte om förrän det börjar skapa problem som högt fläktljud eller liknande. Huruvida elmätaren ser ut som kapskivan på en vinkelslip kunde inte bekymra mig mindre.

Har svårt att tro att någon gamer bryr sig om datorn tar 150W eller 250W heller.

Minns f.ö. när jag flyttat hemifrån och hade någon slags liten serverfarm i garderoben på hobbybasis, och elräkningen fyrdubblades. IBM stod för inomhusmiljön!

För en bärbar enhet så är det ju något helt annat, där vore det ju helt oacceptabelt med en smörgåsgrill till laptop oavsett prestandanivå. Där kan jag se charmen med strömsnåla/effektiva grejer som typ Apple håller på med, särskilt om man kan lösa sina uppgifter i en programvarumiljö som är likartad. Gör man bara grejer via webbinterface/remote desktop så är det inget problem, antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det där tycker jag är avhängigt vilken typ av dator det är. Att min stationära inte är lika energieffektiv bryr jag mig i princip inte om

För mig personligen är det mer av en principsak tror jag. När något är uppenbart bättre tappar jag intresset för det sämre, och jag stör mig bara på allt som segar ner övergången vare sig det är utbud, pris eller kompatibilitetsproblem.

Permalänk
Medlem

För oss som har en djup känslomässig bindning till X86_64 så är det viktigt att produktutvecklingen inom detta fortsätter.