Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Släppta Windows 11 25H2 släpps snart

Permalänk
Melding Plague

Släppta Windows 11 25H2 släpps snart

Om en vecka görs 25H2 tillgänglig på fler enheter, och Schrödinger-memes upphör - för den här gången.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Andra får agera testare, jag väntar till dessa att den slinker ned utav sig självt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Windows 11 version 25H2 är officiellt släppt - men ändå inte. Uppdateringen skickades ut den 30 september, men för de flesta användare händer fortfarande ingenting när de trycker på "Sök efter uppdateringar". Inte ens alternativet att hämta de senaste uppdateringarna så snart de är tillgängliga gör någon skillnad. Utrullningen har upplevts av vissa användare som trög, och här är alltså förklaringen till detta.

Var är förklaringen? Det lät som att det skulle förklaras varför utrullningen inte sker direkt, men det verkar inte finnas med i artikeln?

Jag tror svaret är något i linje med detta: https://support.microsoft.com/en-us/windows/delivering-contin...

Skrivet av Nyhet:

Den 14 oktober blir det dock ändring. Då får företag tillgång till version 25H2 via Windows Server Update Services (WSUS), något som Microsoft själva bekräftar i sitt administrationsportal.

Ja, det blir ju ändring för IT-avdelningar att ta ställning till i företagsmiljö. Men om man ser till den typiska Sweclockersmedlemmens PC så spelar ju inte WSUS någon roll.
Frågan där är ju mer när Microsoft börjar rulla ut det bredare via Windows Update.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Den här pyttefilen är det enda som behövs för att uppgradera:

https://catalog.sf.dl.delivery.mp.microsoft.com/filestreaming...

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Snusfri

Måste nog uppdatera snart på denna.
Kör med 23H2 vilket blir EOL November 11, 2025.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Måste nog uppdatera snart på denna.
Kör med 23H2 vilket blir EOL November 11, 2025.

Eller uppgradera till 24H2?
(Jag vet iofs inte hur mycket skillnad det faktiskt är mellan 24H2 och 25H2, verkar ju minimal just nu, men jag misstänker att 24H2 kommer röra sig mindre under det kommande året än 25H2 lär göra)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

Den här pyttefilen är det enda som behövs för att uppgradera:

https://catalog.sf.dl.delivery.mp.microsoft.com/filestreaming...

Se där, låg på 10.0.26200 (24h2) och efter den kb:n som du länkade kom resten. Tackar

Permalänk
Medlem

Drog ner arm64 ison och gjorde en ny ren installation i en vm, det sjuka är att ison är 7.15GB stor och bara dagar gammal, men ändå ska det dras ner uppdateringar på över 3GB.

Skrev fel storlek
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Drog ner arm64 ison och gjorde en ny ren installation i en vm, det sjuka är att ison är 6.7GB stor och bara dagar gammal, men ändå ska det dras ner uppdateringar på över 3GB.

Förmodligen är den inte dagar gammal...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Drog ner arm64 ison och gjorde en ny ren installation i en vm, det sjuka är att ison är 6.7GB stor och bara dagar gammal, men ändå ska det dras ner uppdateringar på över 3GB.

Vad jag förstått är det samma rollup/kumulativa uppdatering som till 24H2. Så vi lider fortfarande av den stökiga releasen för över ett år sedan. Verkar dock smått idiotiskt om även lokala AI-modeller ligger med i samtliga uppdateringar.

Dock verkar ChatGPT hålla med mig i mitt resonemang

Permalänk
Medlem

Riktig släppception rubrik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Förmodligen är den inte dagar gammal...

Nej går man in i ison är filerna daterade 15 september, så vad tre veckor?

Skrivet av walkir:

Vad jag förstått är det samma rollup/kumulativa uppdatering som till 24H2. Så vi lider fortfarande av den stökiga releasen för över ett år sedan. Verkar dock smått idiotiskt om även lokala AI-modeller ligger med i samtliga uppdateringar.

Tycker det är smått orimligt att dra in en ren installation för att sedan behöva lägga massa tid på nerladdning och installation av uppdateringar, så tre veckor gammal release och typ halva storleken ska dras ner igen...

Permalänk
Medlem

Om man gör en bootable usb nu med windows 11, får man denna uppdatering då?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Om man gör en bootable usb nu med windows 11, får man denna uppdatering då?

Ja.

Permalänk
Medlem

ISO:n från Microsoft har med uppdateringarna från senaste patch tuesday. En frivillig kumulativ uppdatering har kommit sedan dess. Nästa uppdatering kommer 14/10.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Nej går man in i ison är filerna daterade 15 september, så vad tre veckor?

Tycker det är smått orimligt att dra in en ren installation för att sedan behöva lägga massa tid på nerladdning och installation av uppdateringar, så tre veckor gammal release och typ halva storleken ska dras ner igen...

Jo, men Microsoft har väl inte haft deltauppdateringar de senaste 15 åren? Utan numerq får man hem en 4GB fil där kanske 200MB används till just ditt specifika system

Permalänk
Medlem

Då kanske 23H2 börjar närma sig användbarhet nu? Lite skämtsamt, men deras senaste års uppdateringar är verkligen inte stabila

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Då kanske 23H2 börjar närma sig användbarhet nu? Lite skämtsamt, men deras senaste års uppdateringar är verkligen inte stabila

Har varit stabil på iallafall alla mina enheter

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jo, men Microsoft har väl inte haft deltauppdateringar de senaste 15 åren? Utan numerq får man hem en 4GB fil där kanske 200MB används till just ditt specifika system

Vet inte om jag drömt det, men tycker just detta utlovats hur många gånger som helst senaste ja 15-20 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Min laptop kan inte ansluta till wifi eller hotspot längre. Jag hoppas att denna uppdatering fixar detta.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har varit stabil på iallafall alla mina enheter

Skrivet av Zidious G:

Min laptop kan inte ansluta till wifi eller hotspot längre. Jag hoppas att denna uppdatering fixar detta.

Fantastiskt spektrum på dessa svar! Finns en anledning att jag väntar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fantastiskt spektrum på dessa svar! Finns en anledning att jag väntar!

Tycker bitvis att Windows 11 Version 23H2 är helt perfekt på jobbdatorn, men samtidigt kan det inträffa dåliga dagar då nära nog inget fungerar.

Många som har "trasiga" webbkameror, mikrofoner samt att mus/touchpad som lägger av emellanåt. Gäller främst 3-4 år gamla Thinkpads för oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Dom kumulativa uppdateringarna består sedan ett bra tag utav två delar. Först checkpointuppdateringen KB5043080 på 509MB (som bara behöver installera en gång) samt senaste uppdateringen på över 3GB. Tanken kanske var god men nu känns det ganska meningslöst. Det blir också extra bök med att integrera uppdateringarna i en image.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

Dom kumulativa uppdateringarna består sedan ett bra tag utav två delar. Först checkpointuppdateringen KB5043080 på 509MB (som bara behöver installera en gång) samt senaste uppdateringen på över 3GB. Tanken kanske var god men nu känns det ganska meningslöst. Det blir också extra bök med att integrera uppdateringarna i en image.

<Uppladdad bildlänk>

Är checkpointuppdateringen främst en samling av samtliga Servicing stack updates? Minns bara att jag redan hade den sist jag installerade och har svårt att förstå nyttan. Just Servicing stacks har varit en pain sedan Windows 10 släpptes.

Permalänk
Medlem

Nog rullade den ut på ett antal datorer hos oss. Lite förvånad faktiskt då vi inte hade satt upp någon utrullningsschema för det.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är checkpointuppdateringen främst en samling av samtliga Servicing stack updates? Minns bara att jag redan hade den sist jag installerade och har svårt att förstå nyttan. Just Servicing stacks har varit en pain sedan Windows 10 släpptes.

Det är en gammal kumulativ uppdatering som som man började använda som utgångspunkt för dom kommande uppdateringarna. Servicing stacken är numer integrerad i uppdateringarna (tack och lov).

https://support.microsoft.com/en-us/topic/september-10-2024-k...

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tycker bitvis att Windows 11 Version 23H2 är helt perfekt på jobbdatorn, men samtidigt kan det inträffa dåliga dagar då nära nog inget fungerar.

Många som har "trasiga" webbkameror, mikrofoner samt att mus/touchpad som lägger av emellanåt. Gäller främst 3-4 år gamla Thinkpads för oss.

Jag bråkade med att få in 24h2. Då 23h2 går ett eol snart och kollegan tjatade att den snart lyser rött i systemet. Försökte otaliga gånger, men den gjorde rollback.

Nu i helgen kom 25h2 in direkt utan bråk. Så jag är positivt överraskad

Permalänk

Installerat Windows 11 25H2 från 23H2 men först efter noggrann kontroll.

Windows 11 25H2 (bygger på samma bas 24H2) har orsakat flera SSD-relaterade problem, särskilt efter uppdateringen KB5063878. Vissa SSD-enheter försvinner från både BIOS och Utforskaren, ofta när de är över 60–80 % fulla och utsätts för intensiv skrivbelastning. Detta har lett till krascher, dataförlust och i vissa fall att SSD:n inte längre känns igen av systemet. Problemen verkar bero på att vissa enheter kör preliminär firmware som reagerar negativt på uppdateringen. Microsoft har ännu inte släppt en fullständig lösning, men rekommenderar firmwareuppdatering från tillverkaren. Det är alltså samma problem som i 24H2. Så jag har först kontrollerat att berörd SSD inte kan drabbas och kontaktat Scandisk (WD) först. Även Phison-kontrollers (t.ex. E16, E25) har på vissa SSD:er har visat sig krascha när cacheminnet fylls snabbt — särskilt vid över 60 % fyllnadsgrad och 50+ GB skrivning.

Sen är det samma strul med HDR eller om det är AutoHDR när man spelar gamla spel. Den buggen är inte löst för alla gamla spel även om Microsoft påstår att buggen är löst. I mitt exempel C&Q Red Alert på CnCnet. När HDR aktiveras i spelet blir det "Black screen of Death" alltså samma som i 24H2. Detta problem fanns inte i 23H2. Problemet med "Black screen of Death" är att hela datorn fryses och inte ens Ctrl + Alt + Delete fungerar. Uppdatering drivrutiner grafikkort hjälper inte heller. Nu har jag hittat en lösning som fungerar oftast ca 98 % men inte alltid och det är render OpenGL och streched mode samt reducerat färgläge (16-bitar). Nu triggas inte HDR när spelet startar och det blir inte "Black screen of Death".

I övrigt har jag inte upptäckt några andra problem 25H2 och samtliga drivrutiner mm på plats direkt. Upplever det lite snabbare än 23H2.

Permalänk
Medlem

Hur kan något som är släppt bli släppt igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Hur kan något som är släppt bli släppt igen?

För att det inte släppts i Windows update än?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig