Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Unity täpper till åtta år gammal säkerhetslucka

Permalänk
Melding Plague

Unity täpper till åtta år gammal säkerhetslucka

Lösning finns i ny version av Unity Editor, men kräver uppdatering från spelutvecklare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fick en uppdatering till Subnautica på Steam med en fix för detta

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Pushades ut för nästan alla spel jag hade såg jag som använder sig av Unity förra veckan, även för gamla "döda" titlar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Pushades ut för nästan alla spel jag hade såg jag som använder sig av Unity förra veckan, även för gamla "döda" titlar.

Japp och många utvecklare påpekade att det inte bör påverka kravspec (w11 etc). Inget jag testat själv men bör vara en liten minipatch.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Japp och många utvecklare påpekade att det inte bör påverka kravspec (w11 etc). Inget jag testat själv men bör vara en liten minipatch.

Såg samma meddelande så det låter rimligt, patchen var väldigt liten och eftersom även "döda" spel fick uppdateringen så får man ju tolka det som att det inte krävdes någon större arbetsinsats från utvecklarna

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Problemet är om jag förstått det rätt att de påverkade Unity-versionerna har en kommandoradsflagga som tillåter att man specificerar dynamiska bibliotek för Unity-applikationen att ladda in och köra.

Det verkar främst vara ett problem på Android eftersom det gör att en annan applikation kan få en Unity-applikation att köra godtycklig kod, t.ex. för att använda Unity-applikationens rättigheter eller komma åt dess data. Det verkar även finnas möjlighet till fjärrattacker där, men det kräver både att Unity-applikationen är konfigurerad på ett specifikt sätt och att filerna att köra finns i /data.

På desktop är det nog ett mindre problem eftersom en applikation som kan ändra på flaggorna troligtvis redan har samma rättigheter som Unity-applikationen ändå.

Permalänk
Medlem

Tänkte när så många spel helt plöttsligt hade en liten update för nån dag sen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det där är väl ändå en bild på Blender och inte Unity? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSkills:

Det där är väl ändå en bild på Blender och inte Unity? 🤔

Bra fångat. Bilden verkar ursprungligen komma från denna sida, sen tog denna artikel bilden och använde den som ett exempel på Unreal Engine, och nu slutligen använder Sweclockers den som ett exempel på Unity. En mycket mångsidig bild med andra ord

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av perost:

Bra fångat. Bilden verkar ursprungligen komma från denna sida, sen tog denna artikel bilden och använde den som ett exempel på Unreal Engine, och nu slutligen använder Sweclockers den som ett exempel på Unity. En mycket mångsidig bild med andra ord

Onekligen! Den bilden var inte korrekt taggad och är nu bytt mot en som jag kan pinky promise föreställer Unity.