Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Skrivet av johanb78:

Eftersom det är ett köp och inte gåva så kan banken helt klart motsätta sig värderingen. De kan ju anse att om han får köpa den för 850tkr så är det också vad den ska värderas till. Beroende på vad liknande objekt så,ta för i området, vilka mäklare banken godkänner etc.

Knappast om man antingen gör en statistisk värdering eller får en mäklare att göra en riktig värdering och det är en konservativ värdering.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Knappast om man antingen gör en statistisk värdering eller får en mäklare att göra en riktig värdering och det är en konservativ värdering.

Du underskattar bankers förmåga att krångla. Men jag håller med om att det borde gå med en gedigen värdering.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Hallå!

Sitter och planerar bostadsköp och hört mig för hos bankerna nu med lånelöften.

Vi tänkte ta ett lån på cirka 1,8 milj, vi kommer amortera 1% och har fått följande erbjudande som bäst just nu efter ett par möten:
3 månader: 2,50%
1 år: 2,59%
2 år på 2,60%

Ska vi binda upp oss två år bara för att? Eller köra obundet nu framöver, tycker det är olika bud från bland annat konjunkturinstitutet och bankerna vad gäller ränteläget framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Hallå!

Sitter och planerar bostadsköp och hört mig för hos bankerna nu med lånelöften.

Vi tänkte ta ett lån på cirka 1,8 milj, vi kommer amortera 1% och har fått följande erbjudande som bäst just nu efter ett par möten:
3 månader: 2,50%
1 år: 2,59%
2 år på 2,60%

Ska vi binda upp oss två år bara för att? Eller köra obundet nu framöver, tycker det är olika bud från bland annat konjunkturinstitutet och bankerna vad gäller ränteläget framåt.

Personligen tror jag att vi precis nått botten på räntekurvan, och kommer ligga kvar här ett bra tag. Att binda på två år skulle i så fall vara som en försäkring mot oväntad utveckling i mitt scenario. För detta skulle du få betala ca 105:- netto per månad i ränta, efter skatteavdrag. Lägg till det andra negativa delar med att vara bunden. Å andra sidan slipper du tjafsa med banken på två år, och det kan också vara värt en del

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''