Är detta något att ha? JVC RX-5022R reciever och JBL TLX 5000 högtalare

Permalänk
Medlem

Är detta något att ha? JVC RX-5022R reciever och JBL TLX 5000 högtalare

Har fått ärva ett par högtalare och en receiver av lite äldre modell men då jag kan ganska lite om hi-fi så har jag ingen aning egentligen om det är något värde (monetärt eller funktionellt) i prylarna eller om det är mer på nivån att skicka till en lokal secondhand butik.

Det rör sig om en JVC RX-5022R reciever med lite ytliga skavanker på ovansidan och utan fjärrkontrol, men som verkar fungera helt normalt annars, samt ett par JBL TLX 5000 som är lite skrapade i sin svarta träfinish men verkar i övrigt oskadda.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Har fått ärva ett par högtalare och en receiver av lite äldre modell men då jag kan ganska lite om hi-fi så har jag ingen aning egentligen om det är något värde (monetärt eller funktionellt) i prylarna eller om det är mer på nivån att skicka till en lokal secondhand butik.

Det rör sig om en JVC RX-5022R reciever med lite ytliga skavanker på ovansidan och utan fjärrkontrol, men som verkar fungera helt normalt annars, samt ett par JBL TLX 5000 som är lite skrapade i sin svarta träfinish men verkar i övrigt oskadda.

Recivern värkar inte vara värd mycket. Och du du saknar kontrollen med så.
https://www.hifishark.com/model/jvc-rx-5022-r
(Den på blocket är 500kr eller bud)

Högtalarena är lite mer. Men inga super priser direkt.
https://www.hifishark.com/search?q=JBL+TLX+5000

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Hej!

Rent ekonomiskt så är värdet av båda produkterna väldigt lågt. Men dom kanske har ett affektionsvärde för dig? Det skulle åtminstone jag förmodligen tycka om det är ett arv.

Både JVC och JBL var väldigt stora och poppis under famförallt 1970/80-talet. Som alla fabrikat gjorde dom både bra, medelbra och ganska dåliga modeller och som prissattes därefter. Vilket kvalitet just dina ärvda modeller har, vet jag inte. Men det spelar ju ingen roll egentligen, för frågan är: tycker du att ljudkvaliteten är bra när du testar dom? Det är ju dina egna öron som avgör om dom låter bra eller ej. Lita på dina öron mer än på någonting annat!

Trots att dessa högtalare och reciever nu har några år på nacken, så behöver de inte vara sämre för det ur ren ljudsynpunkt. Oxidation kan dock ha uppstått på ratt-reglage och/eller knappar/vippbrytare så att det kan låta som knaster i högtalarna. Men om detta har skett så är det enkelt (och nästan kostnadsfritt) att själv åtgärda detta med Isopropanol.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Rekordmedlem

Prylarna har inget större kommersiellt värde men om de fungerar lär de ändå låta bättre än dagens instegssystem, de spelar för några tusen typ 2-5 000 kr beroende på vad du söker och förstärkaren har mer ingångar än mycket av dagens instegsmodeller vilket kan vara värt en del om man har behov av flera signalkällor.
Är du streamifierad så är det lätt att skaffa en vettig enkel streamingenhet typ Wiim https://www.wiimhome.com/
och ansluta den eller skaffa en BT mottagare och så kan man köra från nån tex Google Nest mini eller liknade enhet, då får man både talstyrning och stöd för de vanligaste strömningstjänsterna och internetradio.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prylarna har inget större kommersiellt värde men om de fungerar lär de ändå låta bättre än dagens instegssystem, de spelar för några tusen typ 2-5 000 kr beroende på vad du söker och förstärkaren har mer ingångar än mycket av dagens instegsmodeller vilket kan vara värt en del om man har behov av flera signalkällor.
Är du streamifierad så är det lätt att skaffa en vettig enkel streamingenhet typ Wiim https://www.wiimhome.com/
och ansluta den eller skaffa en BT mottagare och så kan man köra från nån tex Google Nest mini eller liknade enhet, då får man både talstyrning och stöd för de vanligaste strömningstjänsterna och internetradio.

Tack för informationen! Nej, streamad musik, Google-prylar osv kan dra något gammalt över sig. Musik har jag lokalt på fil. Problemet jag har är att jag har ett HTPC system och inget bra sätt att koppla in en gammal receiver till den Steam Deck+Dock som driver det. Skulle behöva investera i någon form av USB till RCA och det är utgifter, därav undran om det är värt det (pengar och mödan) över vad jag har idag. Det fungerar inte med 3,5mm till RCA av någon anledning, går till laptoppen men Decken vägrar ge ljud den vägen till just receivern.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NodCommander:

Tack för informationen! Nej, streamad musik, Google-prylar osv kan dra något gammalt över sig. Musik har jag lokalt på fil. Problemet jag har är att jag har ett HTPC system och inget bra sätt att koppla in en gammal receiver till den Steam Deck+Dock som driver det. Skulle behöva investera i någon form av USB till RCA och det är utgifter, därav undran om det är värt det (pengar och mödan) över vad jag har idag. Det fungerar inte med 3,5mm till RCA av någon anledning, går till laptoppen men Decken vägrar ge ljud den vägen till just receivern.

Vad 'r det du kallas dac, är det steamdecken eller har du även en separat dac ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad 'r det du kallas dac, är det steamdecken eller har du även en separat dac ?

Idag sitter väl DACen i de aktiva PC högtalarna jag har, det par Argon från ca 10 år sedan som jag kopplar in med USB direkt.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NodCommander:

jag har är att jag har ett HTPC system och inget bra sätt att koppla in en gammal receiver till den Steam Deck+Dock som driver det.

Vad är det för htpc du har och varför ska du i så fall ansluta steamdecken i stället för htpcn ?
Steamdecken verkar ha en headsetanslutning och inte en vanlig hörlursanslutning.

Uttag till hörlurar och mikrofon
3,5 mm stereouttag för headset/hörlurar

https://www.steamdeck.com/sv/tech

Det innebär att den inte använder en 3 polig kontakt utan en 4 polig och troligen blir det "felkopplat" när du ansluter adaptern om den är 3 polig tele till 2 rca, det kanske funkar om du skaffar rätt adaptrar eller kabel.
Finns olika sätt att koppla headsetkontakter men kanske passar den här https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/horlurar-headset...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det för htpc du har och varför ska du i så fall ansluta steamdecken i stället för htpcn ?
Steamdecken verkar ha en headsetanslutning och inte en vanlig hörlursanslutning.

Uttag till hörlurar och mikrofon
3,5 mm stereouttag för headset/hörlurar

https://www.steamdeck.com/sv/tech

Det innebär att den inte använder en 3 polig kontakt utan en 4 polig och troligen blir det "felkopplat" när du ansluter adaptern om den är 3 polig tele till 2 rca, det kanske funkar om du skaffar rätt adaptrar eller kabel.
Finns olika sätt att koppla headsetkontakter men kanske passar den här https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/horlurar-headset...

Deck:en ÄR HTPC:n i och med dockningstationen. Visst kan jag prova med en adapter, men det som förvirrar mig är att det fungerar problemfritt med samma kabel direkt i laptoppen, som även den har ett headsetanslutning för hörlur/mikrofonkombo.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NodCommander:

Deck:en ÄR HTPC:n i och med dockningstationen. Visst kan jag prova med en adapter, men det som förvirrar mig är att det fungerar problemfritt med samma kabel direkt i laptoppen, som även den har ett headsetanslutning för hörlur/mikrofonkombo.

Kontakterna kan ha olika koppling och mått, 4 polig för headset var ett riktigt strul när mobilerna började använda det för man kopplade på 2 sätt och även om det blivit enklare idag så är det inte säkert att kontakten verkligen ger kontakt som man tror när det är 4 poligt medans 3 poligt är tämligen åålitligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Vill du koppla den till både en steamdeck och en htpc? En billig dac som exv. UCA202 borde funka för ändamålet.
https://www.thomann.se/behringer_ucontrol_uca_202.htm