Elgitarr med förstärkare (bättre än nybörjare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Tack för input - det är ungefär så jag gjort, med skillnaden att jag inte testat svindyra gitarrer utom budget, men i alla fall gått upp till American Performer (från "målgitarren" Player II). Även om jag kunde känna och höra en viss skillnad kände jag inte att jag kunde motivera prisskillnaden.

Vad det gäller förstärkare har jag inte ens sett något paket med gitarrer, så jag är helt med på din linje här också.

Det låter bra tycker jag, även om det är lite synd att du inte har kunnat testat svindyra gitarrer utom budget. För det är oftast då man märker den riktigt stora skillnaden mellan topp och medioker eller dåligt och på vilket sätt skillnaden består i. Att ha testat svindyra gitarrer utom budget kan därför ge en hel del svar och vägledning, dock inte alltid och inte hos alla, eftersom det bl.a. beror på vilka tidigare erfarenheter och upplevelser man har.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Tre frågor (bara för att försäkra mig om att jag kopplat detta korrekt):

1. Gällande gitarrspelande via datorn så bör man väl ha ett par monitorer för att det ska låta ok eller fungerar det verkligen med "random datahögtalare"?
2. Det är väl inte bara att köpa vilket ljudkort som helst utan det ska helst vara ett som är anpassat just för musik/gitarr? (tex Focusrite Scarlett serien men finns så klart flera olika märken/modeller).
3. Vissa stärkare som tex Yamaha THR serien har inbyggt ljudkort, då är det väl overkill med ett extra ljudkort så länge som man inte vill börja spela in med mikrofon eller har väldigt höga krav på ljudet?

Gällande elgitarrer och om man föredrar metall så kan det ju vara kul att stödja vår svenska Youtube stjärna Ola Englund som har en ett eget gitarrmärke, dock ej de billigaste.... Som jag förstår det så går det riktigt, riktigt bra för Ola både på Youtube samt hans gitarrmärke, en success story helt enkelt.

Blocket och andra marknader för musik är löjligt bra. Om man försöker skaffa sig lite koll är det inte så svårt att klara av ett nollsumme spel där man kan prova olika grejer, köpa och sälja tills man blir nöjd utan att behöva förlora i princip någonting. Det viktigaste är att man undviker köpa nytt.

Sist men inte minst, Ljudbojen är ett bra forum, mycket folk som har järnkoll där.
http://www.ljudbojen.com/

För den som (dumt nog) ändå vill köpa nya saker är Thomann helt gigantiska i Europa. De har väl i princip förstört hela marknaden för en majoritet av alla musikaffärer i hela europa, bra service, bra priser.
https://www.thomann.de/

Mina svar på dina 3 frågor:
1: Nej, du behöver inte alls några monitorer för detta ändamål. Det fungerar utmärkt med "vanliga" högtalare oavsett typ och prisklass. Men självklart blir ljudkvaliteten högre med bättre högtalare än med sämre sådana. Den stora skillnaden mellan högtalare och monitorer är att monitorer har en rak eller nästan rak frekvenskurva, medan "vanliga" högtalare är EQ:ade från fabrik till att ha en svängd frekvenskurva. Man kan alltså säga att ljudet från vanliga högtalare är "färgade" medan monitorer är "ofärgade". Monitorer är därför väldigt bra lämpade till ljud-mixning och ljud-mastring medan "vanliga" högtalare är mindre lämpade för just det. Sedvanliga högtalare är mer avsedda för lyssning av redan fördigmixat och mastrat ljudmaterial.

2: Nej, ljudkort behöver inte alls vara särskillt anpassade för just musik om vi talar om sedvanlig ljudkvalitet. Det är ljudkortets kvalitet som mest styr dess ljudkvalitet och inte i första hand vilken typ det är. Däremot kan (i vissa fall) ett ljudkort som är avsett för musik ibland ha andra fördelar, som t.ex. fler och bättre anpassade line-ingångar, 48V Phantommatning (för kondensator-mickar) mm.

3: Jag har inte direkt någon stenkoll på Yamaha THR och därför avstår jag att svara mer exakt på denna fråga. Däremot vill jag säga att oavsett om du har en separat extern gitarrförstärkare, eller om du kör med gitarren kopplad direkt till datorn, så har ju båda lösningarna sina för och nackdelar. Det blir ju två olika sätt att jobba på beroende på vilket av ovanstående man väljer. Om du väljer dator-varianten så öppnar sig möjligheten att på ett lite enklare sätt göra egna inspelningar. Men då krävs det ju inspelningsprogram för detta. De allra enklaste programmen gissar jag är gratis, men jag har ingen koll på just enklare program för hemmabruk.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Mina svar på dina 3 frågor:
1: Nej, du behöver inte alls några monitorer för detta ändamål. Det fungerar utmärkt med "vanliga" högtalare oavsett typ och prisklass. Men självklart blir ljudkvaliteten högre med bättre högtalare än med sämre sådana. Den stora skillnaden mellan högtalare och monitorer är att monitorer har en rak eller nästan rak frekvenskurva, medan "vanliga" högtalare är EQ:ade från fabrik till att ha en svängd frekvenskurva. Man kan alltså säga att ljudet från vanliga högtalare är "färgade" medan monitorer är "ofärgade". Monitorer är därför väldigt bra lämpade till ljud-mixning och ljud-mastring medan "vanliga" högtalare är mindre lämpade för just det. Sedvanliga högtalare är mer avsedda för lyssning av redan fördigmixat och mastrat ljudmaterial.

2: Nej, ljudkort behöver inte alls vara särskillt anpassade för just musik om vi talar om sedvanlig ljudkvalitet. Det är ljudkortets kvalitet som mest styr dess ljudkvalitet och inte i första hand vilken typ det är. Däremot kan (i vissa fall) ett ljudkort som är avsett för musik ibland ha andra fördelar, som t.ex. fler och bättre anpassade line-ingångar, 48V Phantommatning (för kondensator-mickar) mm.

3: Jag har inte direkt någon stenkoll på Yamaha THR och därför avstår jag att svara mer exakt på denna fråga. Däremot vill jag säga att oavsett om du har en separat extern gitarrförstärkare, eller om du kör med gitarren kopplad direkt till datorn, så har ju båda lösningarna sina för och nackdelar. Det blir ju två olika sätt att jobba på beroende på vilket av ovanstående man väljer. Om du väljer dator-varianten så öppnar sig möjligheten att på ett lite enklare sätt göra egna inspelningar. Men då krävs det ju inspelningsprogram för detta. De allra enklaste programmen gissar jag är gratis, men jag har ingen koll på just enklare program för hemmabruk.

Ska man spela gitarr genom dator och ha bra medhörning så behöver det ju vara låg latency. Ljudkort anpassade för musik har ju stöd för asio och det har inte "vanliga" ljudkort.
När det gäller gratis mjukvara så kan man idag skapa professionella produktioner med gratisgrejer. Luna från Universal Audio och Waveform från Tracktion är två gratis DAW som fungerar som vilken betal-DAW som helst. Finns även en enorm mängd gratis plugins för musikproduktion som ger professionella resultat.

Jag tipsar fortfarande om Tonex One pedalen nu när man får så många gratis plugins och soundpacks på köpet. Pedalen fungerar till vanlig stereo, med hörlurar, till monitorer eller så kan det agera ljudkort till dator med stöd för asio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Du kan även titta på stärkare från Positive Grid. De har i olika storlekar och väldigt populära för vad de är.

Om du verkligen vill ha något att växa med så kanske det fungerar ännu bättre med någon form av enhet där du kan ladda captures/profiles. Simuleringar på riktiga förstärkare som bygger på inspelningar från den riktiga stärkaren. Tonex från IK Multimedia är en sådan variant. Väldigt stor användargrupp och community där man kan ladda ner folks egna captures av olika stärkare, kabinetter och pedaler.
Tonex One är en liten pedal som man kan ladda in olika presets på. Plugga in gitarr i ena sidan och sedan vidare till den enhet du vill ha ut ljudet till. Utgången på den är väldigt flexibel och du kan koppla in en trs stereo kabel till rca och koppla till en vanlig stereo, mono till en vanlig gitarrstärkare, eller helt enkelt plugga in ett par hörlurar. Till och med fullt möjligt att komma till en stor spelning med bara denna pedal och plugga in till PA och köra. Pluggar man in den med usb-c till en dator så agerar den även ljudkort med stöd för ASIO och du kan då sitta och spela med i backingtracks på Youtube eller spela in gitarr på datorn. Ett alternativ kan också vara att koppla pedalen till en FRFR-högtalare (Full Range, Flat Response) vilket är högtalare framtagna för att fungera bra med digitala lösningar för gitarr. Finns i en mängd storlekar och priser. T ex Headrush FRFR GO, Harley Benton FRFR 112A, EVH FRFR 112 plus en massa andra.

Just nu har IK MUltimedia en "Group Buy" där man får välja mellan flera olika mjukvaruprodukter för samma eller lägre värde av det man handlat. Antalet gratis produkter man får just nu är 14 stycken. Med 29 dagar kvar på kampanjen så lär det bli ett antal till. Med pedalen får man Tonex SE och Amplitube SE men med kampanjen så kan du gratis uppdatera båda programmen till hela programmet. Sedan finns det ett antal Signature Collections, som kostar mellan $50-$100 styck, man kan välja till gratis. Sedan finns även en mängd andra plugins till musikproduktion men det kanske inte är så intressant om du bara vill spela gitarr.

Lite olika videos som demar Tonex One (lite äldre videos och det har kommit uppdateringar så pedalen har fått förbättringar)
https://www.youtube.com/watch?v=6O9bWUNQxR8
https://www.youtube.com/watch?v=acFK2Isdgyg
https://www.youtube.com/watch?v=MjqjzNILoLY
https://www.youtube.com/watch?v=qsf7B6Xh-RY

Har själv använt Amplitube och Tonex ganska länge men köpte nu en Tonex One för att ha och leka med, plus få massa gratisgrejer.

Kanske en konstig fråga, men vad gör en tonex som en Bods Katana Go inte gör?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Skrivet av llucass:

Vet inte om denna tråd är på rätt ställe i forumet eller om den ens hör till Sweclockers. Om jag har gjort fel, låt mig veta så tar jag bort tråden!

Vill köpa en elgitarr med en förstärkare som hör till. Har alltid spelat på akustisk, men vill börja med elgitarr och lära mig solos osv. Skulle inte säga att jag är nybörjare, har spelat lite från och till i några år. Men jag är absolut inte proffs. Lite sämre än medioker skulle jag väl säga.

Har ingen budget egentligen att utgå ifrån, tänkte mest höra vilken prislapp jag behöver för att få en gitarr och förstärkare som håller en relativt hög klass, men som inte får vara allt för dyr.

Som sagt, spelar från och till, så jag behöver inget högklassigt.

Får jag någonting för låt säga 3000:-? Eller måste jag gå upp mot 5000:- och över det? Jag kan absolut köpa begagnat också, kanske t.o.m. att föredra då priset inte lär vara lika högt.

Vad sägs? Kom gärna med förslag!

Gitarrist i 35 år. Harley Benton är absolut bra att börja med, fina produkter, jag hade rekommenderat en Boss Katana, och senare, om du vill fortsätta köper du en gitarrprocessor (Fractal Audio, FM3), sedan spelar du tills väggarna börjar vibrera av välbehag.

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Kanske en konstig fråga, men vad gör en tonex som en Bods Katana Go inte gör?

Ganska mycket. Boss marknadsför ju Katana Go som en "Personal headphone amp" och det säger väl en del om produkten. Innehållet i Katana Go är modelerade förstärkare och effekter medans Tonex är "captures/profiles". Modelers är rent digitalt gjorde där de försöker efterlikna förstärkares karaktär osv osv medans captures är faktiska förstärkare som är fångade och står för ljudet. Tonex One kan köras ensam eller sitta i slutet på ett pedalbord och kopplas direkt in i ett PA, en stereo, ett par aktiva högtalare eller direkt till hörlurar. I Katana Go är du begränsad till det som Roland/Boss stoppat in i enheten. I tonex One kan du lägga in vilka captures du vill. Du får tillgång till ToneNet där användare laddar upp egna captures. Tror antalet captures är uppe i över 50 000. Tonex One kör inte bara förstärkare/högtalare utan kan även vara en vanlig stompbox och det finns captures för massa olika pedaler att ladda ner.
Det Katana Go har över Tonex One är batteriet vilket gör det smidigt att bara sitta i soffan och lira. ToneX One kan man iofs driva med ett powerpack via usb-c om man vill ha lite mera frihet.
Katana Go är mer en ren träningsutrustning medans Tonex är mer flexibel och även kan användas professionellt och köra livespelningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Ganska mycket. Boss marknadsför ju Katana Go som en "Personal headphone amp" och det säger väl en del om produkten. Innehållet i Katana Go är modelerade förstärkare och effekter medans Tonex är "captures/profiles". Modelers är rent digitalt gjorde där de försöker efterlikna förstärkares karaktär osv osv medans captures är faktiska förstärkare som är fångade och står för ljudet. Tonex One kan köras ensam eller sitta i slutet på ett pedalbord och kopplas direkt in i ett PA, en stereo, ett par aktiva högtalare eller direkt till hörlurar. I Katana Go är du begränsad till det som Roland/Boss stoppat in i enheten. I tonex One kan du lägga in vilka captures du vill. Du får tillgång till ToneNet där användare laddar upp egna captures. Tror antalet captures är uppe i över 50 000. Tonex One kör inte bara förstärkare/högtalare utan kan även vara en vanlig stompbox och det finns captures för massa olika pedaler att ladda ner.
Det Katana Go har över Tonex One är batteriet vilket gör det smidigt att bara sitta i soffan och lira. ToneX One kan man iofs driva med ett powerpack via usb-c om man vill ha lite mera frihet.
Katana Go är mer en ren träningsutrustning medans Tonex är mer flexibel och även kan användas professionellt och köra livespelningar.

Tack för tålamodet!
Jag letar efter enkelhet här, så jag är nog precis målgruppen för Katana. Vill endast ha något som gör att jag får ut ljud i hörlurar/stereo med rimliga inställningsmöjligheter. Tonex One är några/många klasser bort.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB