Snart omöjligt aktivera Windows utan Microsoft-konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Den dagen blir det inget nytt Windows för min del, kör hellre vidare på ett äldre Windows eller går till Linux isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Outlook / "Mail i Windows" är ju ett kapitel för sig. Har ändrats huuur många gånger som helst, och jag undrar om de inte tappar användare varje gång. Störst andel läsare av mail i ett eget program var väl när Outlook Express var herre på täppan, känns som allt fler läser mail på webben eller mobilen numera. Inte ens jag läser mail i en klient på datorn, även om jag givetvis har sådana installerade och använder i undantagsfall.

Hur som helst, jag installerade via Rufus (24H2 för ett tag sedan) och valde lokalt konto, då datorn var en present, men på något sätt verkar jag ha valt att Windows Update är rätt begränsat. Detta är admin-kontot (lokalt); sedan är det ett MS-konto också, icke-admin, familjehanterat.

Det positiva är att Windows Update håller sig på mattan, likaså Office-paketet verkar det som, men samtidigt är det manuella uppdateringar som gäller och jag vet inte om det ska vara så framöver. Går väl att ändra antar jag. Men, om man väljer "fel" i Rufus kanske man får en dator som inte är så bra på att ta emot uppdateringar automagiskt, och det kan ju vara ett problem.

<Uppladdad bildlänk>

Jag har använt Rufus många gånger jag ser inte att Windows update inställningar påverkas av Rufus alls. Finns ju bara dessa inställningar och vad jag vet ändrar inte någon av dessa Windows Update

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Själv är jag nära nog alltid inloggad på "mina" iOS-/iPadOS-prylar med Apple ID.

Men avsaknaden av lättillgängligt "Multi User"-stöd (enbart för skolor?) och begränsningar mellan olika regioner gör att det emellanåt finns skäl att utnyttja alternativen.

Vill inte heller synka alla bilder från min iPhone med iCloud till min iPad, MacBook, Mac Mini etc. Där nöjer jag mig med webbversionen.

Samma här.

Ja, tyvärr måste du enablea shared mode, vilket är en skol och företagsdel. Håller med om att det är fånigt. Vore kalas för oftast kanske man bara har råd med en iPad men har 2-3 barn plus nån vuxen också, och då vore det ju trevligt att ha olika profiler ...

Du behöcer inte synka bilderna. Jag kör med Dropbox och har stängt ner icloud-synk för bilder (men har slagit på synken för allt annat).

Skrivet av mpat:

Nu är det lite av ett par olika grejer här. Jag har ett Apple-konto (vilket jag haft sen 90-talet) och jag är inloggad på det där det behövs. Jag håller med om att det är omständligt att hålla på och köra iPhone utan att logga in, och jag hade nog inte lagt så mycket pengar som det ändå är för en modern telefon av lite kvalitet om det hade varit min upplevelse.

Jag har inget konto hos MS...egentligen. Fast det har jag ju, eftersom jobbet tvingar mig att ha ett, och för att MS köpte LinkedIn. Jag drar mig för att använda konton om jag inte får något för det. Detta gör att jag normalt sett inte är inloggad med Google-kontot även om jag har det. Att MS skall pressa in mig i deras system för att jag använder en Windows-burk retar mig, dels för att jag vet att de kommer att utnyttja det kontot för att spåra mig på ett sätt Apple inte gör, och dels för att jag vet hur de betedde sig på 90-talet. Tar de bort alla möjligheter att installera en ny burk utan MS-konto så lägger jag nog faktiskt in Linux på den burken. Jag har använt det förr så det är inget problem så, utan det handlar om vad som är lättast för mig för att spela lite. Det närmar sig punkten där Linux är lättare.

Om det är intressant så använder jag inte längre Facebook eller något annat Meta-program längre, av ungefär samma skäl. Jag har ett konto som jag då enbart använde på iPadden i appen så att den inte skulle spåra mig utanför, men nu när de vill ha mitt OK på att spåra mig så använder jag inte skräpet.

Resten av svaret är mest jag som gör en "Well ackshually..." för att det roar mig att tänka ut sådana möjligheter, och för att kommentaren "bara ringa och skicka SMS" triggade mig lite.

Om man inte betalar för Youtube så tystnar den när man lämnar webbläsaren, men det är något Google har hittat på för att de vill visa sin reklam. Det brukade inte vara så, utan de har speciellt byggt en funktion som stoppar musiken om den åker in i bakgrunden. I allmänhet kan man absolut spela musik från webben i bakgrunden eller se på en film i ett litet flytande fönster ovanpå en annan app, det är bara Google som saboterar den funktionen. Betalar man för Youtube så slutar den med de dumheterna.

jag fattar det triggade, det var lite min mening också, att generallisera extremt vad man har kvar i en telefon om man inte laddar ner appar Sen finns det lösningar för en del saker, även sociala medier går ju att nå via webben. Men allt blir krångligare och inte lika snyggt och smidigt. Vilket jag ville belysa för jag tycker det är knäppt att inte åka med i ekosystemet man har valt.

Linux kommer välkomna dig med öppna armar!

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

In other news: Snart omöjligt att sälja Windows till mig, eftersom Microsoft försämrar operativsystemet hela tiden.

Permalänk
Medlem

Bli säker-podden snackar om Windows/Linux.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Chris Titus tar upp hur man kan gå runt problemet och ändå skapa ett lokalt konto utan att logga in hos MS.

Permalänk
Medlem

Eller så har man versionen som "OOBE osv" fungerar på, sparad på ett usb minne!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Att Linux framstår som komplicerat och rörigt för dig behöver inte bero på Linux.

Förklara då varför det inte tagit över Windows! Tusentals olika distributioner med hundratals olika gränssnitt.

Och fel i en distribution inte är samma fel i en annan?

Nej ni Linux förespråkare har haft fel i 30 år! Bara önsketänkande från er sida. Ni tror att normalanvändaren tänker som er.

Men fortsätt pila med era kommandon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Förklara då varför det inte tagit över Windows! Tusentals olika distributioner med hundratals olika gränssnitt.

Anledningen att det inte har tagit över (på desktop) är för att väldigt få tillverkare inkluderar Linux som operativsystem när de säljer datorer, och vanliga användare installerar inte sitt egna operativsystem, så de använder det som kommer med datorn - vilket är Windows/MacOS.

Skulle du vilja köpa en färdigbyggd dator/laptop och vill välja bort Windows (och kostnaden för Windows) så går det oftast inte, utan det får du betala för oavsett du vill eller inte.
Det är alltså inte så att användare aktivt väljer Windows, utan det är det som följer med datorn de köper.

Det finns datortillverkare som är lite mer vettiga när det kommer till den saken, laptoptillverkaren Framework är ett exempel där du kan välja att inkludera Windows eller spara de 1399 kronorna och köpa datorn utan operativsystem.

Skrivet av Dinkefing:

Jaha?
Fel i Windows är inte samma fel i MacOS, vad är din poäng?

Skrivet av Dinkefing:

Nej ni Linux förespråkare har haft fel i 30 år! Bara önsketänkande från er sida. Ni tror att normalanvändaren tänker som er.

Vad är det vi har haft fel om?
För oss fungerar Linux, skulle det då vara fel att använda det?
Känns mest som du försöker starta ett flamewar.

Skrivet av Dinkefing:

Vet inte varför du försöker få det att framstå som att man måste skriva in en massa kommandon för att använda Linux, jag har använt Linux i över två decennier och de må ha stämt förr, men definitivt inte idag. Jag kommer inte ihåg senaste gången jag var tvungen att använda terminalen för att göra något.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Hittills har det funnits en poäng med att använda Microsoft-konto för det har gjort att man kunnat flytta licensen till helt ny dator utan att den blir ogiltig.

Skrivet av d0b:

Jaha?
Fel i Windows är inte samma fel i MacOS, vad är din poäng?

Fast detdär är är ju två helt olika operativsystem till att börja med.

Jag tycker också att det hade varit bättre om Linux-distributionerna inte avvek från varandra bara för sakens skull. Att samma kommando hade varit giltigt oavsett distribution hade bara varit av godo.

Skrivet av d0b:

Vet inte varför du försöker få det att framstå som att man måste skriva in en massa kommandon för att använda Linux, jag har använt Linux i över två decennier och de må ha stämt förr, men definitivt inte idag. Jag kommer inte ihåg senaste gången jag var tvungen att använda terminalen för att göra något.

När jag senast provade Ubuntu var jag tvungen att använda terminalen för att använda Flatpak. En nackdel om man använder de inbyggda programvarubutikerna är att programmen som finns tillgängliga ibland är flera års gamla versioner.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Har vi månne fått ett BSD-troll på halsen?
Vik hädan till de mörka trakter ni kommit ifrån!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Hittills har det funnits en poäng med att använda Microsoft-konto för det har gjort att man kunnat flytta licensen till helt ny dator utan att den blir ogiltig.

Något du inte behöver bry dig om med linux

Skrivet av dunis90:

Fast detdär är är ju två helt olika operativsystem till att börja med.

Ser inte riktigt relevansen, poängen är att olika saker kan ha olika problem och olika lösningar, men vi kan ta Windows som exempel, där har du också olika problem och lösningar beroende på vilken variant och version du använder, olika lösningar på Windows 7, 8, 10, 11, home, pro, server...
Samma sak med MacOS, iOS, Android, där olika versioner och varianter har olika problem och varianter.

Alla linuxdistributioner har linuxkärnan gemensamt.

Skrivet av dunis90:

Jag tycker också att det hade varit bättre om Linux-distributionerna inte avvek från varandra bara för sakens skull. Att samma kommando hade varit giltigt oavsett distribution hade bara varit av godo.

När jag senast provade Ubuntu var jag tvungen att använda terminalen för att använda Flatpak. En nackdel om man använder de inbyggda programvarubutikerna är att programmen som finns tillgängliga ibland är flera års gamla versioner.

Fast det är inte "bara för sakens skull" som olika distributioner inte är exakt likadana, det är själva poängen med att ha olika distributioner, för du kan hitta en distro som passar för just det du vill använda den till och på det sätt du vill att den ska fungera och se ut.
Och hittar du ingen som till 100% fungerar som du vill så kan du ändra på det som inte fungerar eller ser ut som du vill.
Anledningen till att vi har så många olika distributioner är för att någon hade en idé om vilka standardprogram, fönsterhanterare, teman, pakethanterare, etc. som medföljer och hur systemet fungerar och ser ut, just för att de distributioner som fanns då inte till 100% passade för den.

Alla olika varianter är linux styrka, även om alla valmöjligheter kanske till en början kan kännas övermäktigt för någon som inte är van.
Men jag kan nog tänka mig att Nordkoreaner som kommer till en frisör i ett fritt land där du kan välja vilken frisyr du vill, och inte enbart standardfrisyrerna kan känna att det är lite övermäktigt med alla frisyrvalen också

Men de flesta stora distros fungerar ungefär likadant i det grafiska gränssnittet, även om det ser lite olika ut, så har den som vill prova linux beslutsångest om vilket den ska välja så kan jag tipsa om att gå in på t.ex. Distrowatch och välj någon distro i topplistan, eller lita på något tips i någon av alla linuxtrådarna och prova - det är inte svårare än att prova någon annan dist om den inte föll i smaken

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Anledningen att det inte har tagit över (på desktop) är för att väldigt få tillverkare inkluderar Linux som operativsystem när de säljer datorer, och vanliga användare installerar inte sitt egna operativsystem, så de använder det som kommer med datorn - vilket är Windows/MacOS.

Nej, anledningen till att Windows leder på desktop är att Office, Teams och Copilot följer med.
Folk köper inte ett OS. Man köper en maskin med dessa funktioner.
Så länge MS utvecklar populära kontorsappar och begränsar dem till Windows så kommer Windows äga desktop.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Nej, anledningen till att Windows leder på desktop är att Office, Teams och Copilot följer med.
Folk köper inte ett OS. Man köper en maskin med dessa funktioner.
Så länge MS utvecklar populära kontorsappar och begränsar dem till Windows så kommer Windows äga desktop.

Nja, Windows har ju varit standardinstallationen på de datorer som säljs i över 30 år nånting, och varken teams eller copilot fanns då och officepaketet behövde du köpa till i varje fall när jag använde Windows sist (Win XP), så att just de programmen följer med kan inte vara anledningen.

De allra flesta linuxdistributioner har också kontorspaket och kommunikationsprogram installerade och har haft det sen i stort sett i början, så min poän om att linux inte har tagit över på desktop är som jag nämnde att Windows (inklusive alla program som ingår in datortillverkarens standardinstallation av Windows) är det som följer med datorn.

Hade majoriteten av datortillverkare installerat Linux som standard så hade såklart Linux dominerat desktopmarknaden, för (som jag också nämnde) så installerar de alla flesta användarna inte något operativsystem, de använder det som medföljer datorn (som du nämnde).

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Något du inte behöver bry dig om med linux

Ser inte riktigt relevansen, poängen är att olika saker kan ha olika problem och olika lösningar, men vi kan ta Windows som exempel, där har du också olika problem och lösningar beroende på vilken variant och version du använder, olika lösningar på Windows 7, 8, 10, 11, home, pro, server...
Samma sak med MacOS, iOS, Android, där olika versioner och varianter har olika problem och varianter.

Alla linuxdistributioner har linuxkärnan gemensamt.

Relevansen är att det allmänt blir olika förväntningar när det är helt olika produkter som vi talar om.

Folk har klagat friskt på ändringarna i varje Windows-version också, men när man allmänt talar om Linux och motfrågan blir "vilket Linux gäller det?" bäddar det för mer krångel än när det enbart rör sig om Windows 7 eller Windows 10.

Skrivet av d0b:

Fast det är inte "bara för sakens skull" som olika distributioner inte är exakt likadana, det är själva poängen med att ha olika distributioner, för du kan hitta en distro som passar för just det du vill använda den till och på det sätt du vill att den ska fungera och se ut.
Och hittar du ingen som till 100% fungerar som du vill så kan du ändra på det som inte fungerar eller ser ut som du vill.
Anledningen till att vi har så många olika distributioner är för att någon hade en idé om vilka standardprogram, fönsterhanterare, teman, pakethanterare, etc. som medföljer och hur systemet fungerar och ser ut, just för att de distributioner som fanns då inte till 100% passade för den.

Alla olika varianter är linux styrka, även om alla valmöjligheter kanske till en början kan kännas övermäktigt för någon som inte är van.
Men jag kan nog tänka mig att Nordkoreaner som kommer till en frisör i ett fritt land där du kan välja vilken frisyr du vill, och inte enbart standardfrisyrerna kan känna att det är lite övermäktigt med alla frisyrvalen också

Visst, men här tycker jag Linux går till onödig överdrift. Jag ser absolut noll poäng i varför de stora aktörerna inte kan enas om att stödja samma kommandon i sina distributioner.
Jag ser absolut noll poäng i varför de inte kan enas om att .flatpak eller något annat format ska vara standarden för att motsvara .apk på Android eller .exe på Windows.

Oavsett vilket tema du har valt i Windows, eller hur din Android-variant ser ut, har du alltid kunnat klicka på en .exe- eller .apk-fil för att installera den. Vanligtvis med en pop-up ruta på Android att du behöver godkänna behörigheten innan installationen kan genomföras.

Att välja mellan GNOME, Cinnamon eller annan DE är bra, men att det skiljer sig på t.ex. ovanstående känns bara...onödigt dumt

Valfrihet har en poäng, men det är också vanligt att man, oavsett fält, efter flera års samlade erfarenheter väljer ut bästa praxis.

För att försöka sammanfatta kontentan i min kritik mot Linux, det känns fortfarande som att dess GUI och alla tankar kring dess lämplighet för vanliga användare görs utan eftertanke

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Nja, Windows har ju varit standardinstallationen på de datorer som säljs i över 30 år nånting, och varken teams eller copilot fanns då och officepaketet behövde du köpa till i varje fall när jag använde Windows sist (Win XP), så att just de programmen följer med kan inte vara anledningen.

De allra flesta linuxdistributioner har också kontorspaket och kommunikationsprogram installerade och har haft det sen i stort sett i början, så min poän om att linux inte har tagit över på desktop är som jag nämnde att Windows (inklusive alla program som ingår in datortillverkarens standardinstallation av Windows) är det som följer med datorn.

Hade majoriteten av datortillverkare installerat Linux som standard så hade såklart Linux dominerat desktopmarknaden, för (som jag också nämnde) så installerar de alla flesta användarna inte något operativsystem, de använder det som medföljer datorn (som du nämnde).

Från början var det naturligtvis bara MS Word. Det har varit det dominerande kontorsverktyget lika länge som Windows varit det dominerande operativet, ända sedan Wordperfect försvann. Förr var det vanligt att företag specificerade just MS Word som verktyg för att utbyta kontraktsdokument och liknande. Inget större företag kunde klara sig utan MS Word och därför körde miljontals datorer Windows XP. Sedan har det fortsatt. Detta är MS strategi för att hålla sin marknad.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Relevansen är att det allmänt blir olika förväntningar när det är helt olika produkter som vi talar om.

Folk har klagat friskt på ändringarna i varje Windows-version också, men när man allmänt talar om Linux och motfrågan blir "vilket Linux gäller det?" bäddar det för mer krångel än när det enbart rör sig om Windows 7 eller Windows 10.

Varför skulle det bädda för mer krångel?

Skrivet av dunis90:

Visst, men här tycker jag Linux går till onödig överdrift. Jag ser absolut noll poäng i varför de stora aktörerna inte kan enas om att stödja samma kommandon i sina distributioner.
Jag ser absolut noll poäng i varför de inte kan enas om att .flatpak eller något annat format ska vara standarden för att motsvara .apk på Android eller .exe på Windows.

Ok, ser inte riktigt relevansen över vad du ser för poäng eller inte
Det finns olika paketeringsformat för Windows också, och olika sätt att installera program, gör det windows till något dåligt som du inte ser någon poäng med?

Skrivet av dunis90:

Oavsett vilket tema du har valt i Windows, eller hur din Android-variant ser ut, har du alltid kunnat klicka på en .exe- eller .apk-fil för att installera den. Vanligtvis med en pop-up ruta på Android att du behöver godkänna behörigheten innan installationen kan genomföras.

Och oavsett vilket tema du valt i din Linuxdist så kan du alltid söka efter ett program i din pakethanterare och klicka på det för att installera det.

Skrivet av dunis90:

Att välja mellan GNOME, Cinnamon eller annan DE är bra, men att det skiljer sig på t.ex. ovanstående känns bara...onödigt dumt

Valfrihet har en poäng, men det är också vanligt att man, oavsett fält, efter flera års samlade erfarenheter väljer ut bästa praxis.

Och det är precis vad de olika distributionerna har gör, samlar erfarenhet, utvärderar och väljer ut bästa praxis. Sen fortsätter de att utveckla och fortsätter utvärderingen, det är så vi får utveckling.

Jag tror du skapar problem som inte riktigt finns

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Skrivet av dunis90:

För att försöka sammanfatta kontentan i min kritik mot Linux, det känns fortfarande som att dess GUI och alla tankar kring dess lämplighet för vanliga användare görs utan eftertanke

Sedan rätt många år är ditt interface mot hur man installerar program i de allra flesta fall - precis som på macOS, iOS eller Android - en grafisk App Store, om du följer tillverkarens happy path. Du behöver inte ens veta om det är en .rpm, en .deb, ett FlatPak eller en Snap du installerar. Är programmet installerat klickar du bara på en ikon.

Visst: vill du gå vid sidan av stigen finns det inget som hindrar dig, men för majoriteten användare borde detta inte behövas, om de använder någon av de stora distributionerna.

Vad gäller GUI för slutanvändare: Jag vet inte om du provat Gnome, men förstainloggningsupplevelsen slår till och med macOS på fingrarna helt enkelt för att det finns färre spakar att dra i.

Permalänk
Medlem

Vad handlar tråden om?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Varför skulle det bädda för mer krångel?

Varför skulle det inte bädda för mer krångel?

Skrivet av d0b:

Ok, ser inte riktigt relevansen över vad du ser för poäng eller inte
Det finns olika paketeringsformat för Windows också, och olika sätt att installera program, gör det windows till något dåligt som du inte ser någon poäng med?

Den stora skillnaden ligger i att Windows har stöd för allt detta direkt efter installationen, du behöver inte göra någonting för att aktivera stödet.

Och jag tycker att det är uppenbart att det gör en stor skillnad att det är regel snarare än undantag att oavsett vilken hemsida du går in på för att ladda ner ett program så är det bara att ladda ner den tillgängliga .exe-filen. Om det ändå råkar vara .msi istället är det fortfarande bara att dubbelklicka för att starta installationen.

Jag ser inget negativt i att du faktiskt kan använda Windows kommandotolk för att installera program i Windows heller, men att alla versioner av Windows och Android använder en gemensam pakethanterare, ja, det gör att de är ljusår före valfri Linux-distro i användarvänlighet.

Något annat som du faktiskt glömmer helt angående min Linuxkritik: Inget av det som jag säger tar bort något av det som du föredrar med din Linux-distribution. Det enda som det gör är att ge Linux ännu ett sätt att göra det mer lätthanterligt för slutanvändaren.

Skrivet av d0b:

Och oavsett vilket tema du valt i din Linuxdist så kan du alltid söka efter ett program i din pakethanterare och klicka på det för att installera det.

Jag förklarade tidigare för dig att det ibland är gamla versioner som finns där, eller ibland faktiskt inte finns alls (vilket jag lägger till nu). Vilket gör att du antingen får söka upp kommandon för att installera programmet direkt, eller söka kommandon för att lägga till stödet för en annan pakethanterare.

Anser du på riktigt att det skulle vara dåligt för Linux att ha som standard att du kan gå in på vilken hemsida som helst direkt efter installationen och välja "Linux installer" för att installera ett program?

Skrivet av d0b:

Och det är precis vad de olika distributionerna har gör, samlar erfarenhet, utvärderar och väljer ut bästa praxis. Sen fortsätter de att utveckla och fortsätter utvärderingen, det är så vi får utveckling.

Jag tror du skapar problem som inte riktigt finns

Det är Linux-communityts totala oförmåga att kännas vid dessa uppenbara problem som gör att Linux inte kommer att förbli något annat än en parantes när vi talar om det som desktop OS. Bortsett från om Microsoft plötsligt går över till Linuxkärnan.

Linux-communityt borde dra lärdom av att Google tillåter Android att skilja sig väsentligt mellan aktörer , men att grundläggande metoder förblir identiska oavsett vilken Android-variant du har. T.ex. stödet för .apk.

För att prata så mycket om valfrihet är det väldigt udda att du är emot att införa dessa alternativ. Först ger du intryck av att vara en stark förespråkare för valfrihet men i nästa andetag sätter du dig på tvären.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Sedan rätt många år är ditt interface mot hur man installerar program i de allra flesta fall - precis som på macOS, iOS eller Android - en grafisk App Store, om du följer tillverkarens happy path. Du behöver inte ens veta om det är en RPM, en APT, en FlatPak eller en Snap du installerar. Är programmet installerat klickar du bara på en ikon.

Visst: vill du gå vid sidan av stigen finns det inget som hindrar dig, men för majoriteten användare borde detta inte behövas, om de använder någon av de stora distributionerna.

Vad gäller GUI för slutanvändare: Jag vet inte om du provat Gnome, men förstainloggningsupplevelsen slår till och med macOS på fingrarna helt enkelt för att det finns färre spakar att dra i.

Bra att du skriver "i de allra flesta fall", det är ett indirekt erkännande av det som jag sagt blir problemet när ditt program inte finns i den inbyggda programvarubutiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Varför skulle det inte bädda för mer krångel?

Ja, det är något som du tydligen verkar ha svårt att förklara så då kan vi utgå från att det inte gör det

Skrivet av dunis90:

Den stora skillnaden ligger i att Windows har stöd för allt detta direkt efter installationen, du behöver inte göra någonting för att aktivera stödet.

Och jag tycker att det är uppenbart att det gör en stor skillnad att det är regel snarare än undantag att oavsett vilken hemsida du går in på för att ladda ner ett program så är det bara att ladda ner den tillgängliga .exe-filen. Om det ändå råkar vara .msi istället är det fortfarande bara att dubbelklicka för att starta installationen.

Jag ser inget negativt i att du faktiskt kan använda Windows kommandotolk för att installera program i Windows heller, men att alla versioner av Windows och Android använder en gemensam pakethanterare, ja, det gör att de är ljusår före valfri Linux-distro i användarvänlighet.

Fast stödet för att installera program finns ju där i precis varenda linuxdistribution?

Återigen så skapar du problem som inte finns

Skrivet av dunis90:

Anser du på riktigt att det skulle vara dåligt för Linux att ha som standard att du kan gå in på vilken hemsida som helst direkt efter installationen och välja "Linux installer" för att installera ett program?

Ja, det är en rätt dålig idé att vänja användare vid att ladda ner program från vilken hemsida som helst, och det är ett av skälen till att Windows har problem med malware - användare som har vant sig vid att ladda ner och installera program från random hemsida utan att ha så mycket koll.

Mycket bättre att vänja användare vid att använda pakethanteraren för att söka efter och installera program, det är mycket tryggare och säkrare även för användare som inte är så insatta.

Men vill du ändå ha en linuxdist där du har standardiserat paketeringsformat där du laddar ner paketerade program från en hemsida så finns det såklart också, t.ex. alla Puppy-varianter som använder sitt paketeringsformat .pet

Skrivet av dunis90:

Linux-communityt borde ta lärdom av att Google tillåter Android att skilja sig väsentligt mellan aktörer , men att grundläggande metoder förblir identiska oavsett vilken Android-variant du har. T.ex. stödet för .apk.

Fast grundläggande metoder förblir identiska oavsett vilken linuxdistro du använder, för precis som i Android (som är linuxbaserad) så använder du en pakethanterare för att söka efter och installera program.

Du verkar vilja göra det krångligare än vad det är.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Ja, det är något som du tydligen verkar ha svårt att förklara så då kan vi utgå från att det inte gör det

Jag har redan förklarat det, det verkar bara som att du på allvar brister i din förmåga att förstå.

Skrivet av d0b:

Fast stödet för att installera program finns ju där i precis varenda linuxdistribution?

Återigen så skapar du problem som inte finns

Ja, det är en rätt dålig idé att vänja användare vid att ladda ner program från vilken hemsida som helst, och det är ett av skälen till att Windows har problem med malware - användare som har vant sig vid att ladda ner och installera program från random hemsida utan att ha så mycket koll.

Mycket bättre att vänja användare vid att använda pakethanteraren för att söka efter och installera program, det är mycket tryggare och säkrare även för användare som inte är så insatta.

Men vill du ändå ha en linuxdist där du har standardiserat paketeringsformat där du laddar ner paketerade program från en hemsida så finns det såklart också, t.ex. alla Puppy-varianter som använder sitt paketeringsformat .pet

Du verkar på allvar inte förstå vad det är jag pratar om. Pakethanteraren har inte alltid programmet som du söker, eller så är det en gammal version. Hur kan du detta vara så svårt att förstå?

Är alternativet flatpak, deb,snap eller pet så måste du, beroende på distribution, aktivera det via terminalen. Varför inte bara ha det aktiverat direkt efter installationen?

Angående risken med malware så undviker du bara frågan. I första hand skulle man installera programmet direkt från tillverkarens hemsida, vill du ha VLC går du in och laddar ner programmet där. Vad vore negativt för dig med att nya användare, oavsett Linuxdistribution, kan gå in på VLC:s hemsida, ladda ner "Linux installer" och installera det på det sättet?

Måste du använda "random hemsida" är det ingen skillnad på när du väljer att installera flatpak som inte stöds officiellt av din distro eller ens gruppen bakom programmet, eller när du väljer att klistra in kommandon i terminalen som du fått av "random användare" när du söker på hur du ska installera eller lösa något.

Skrivet av d0b:

Fast grundläggande metoder förblir identiska oavsett vilken linuxdistro du använder, för precis som i Android (som är linuxbaserad) så använder du en pakethanterare för att söka efter och installera program.

Du verkar vilja göra det krångligare än vad det är.

Förutom att de inte är identiska. Somsagt, du kan inte installera Ubuntu och räkna med att använda samma kommandon som i en annan distribution. Du kan inte förvänta dig att stöd för flatpak är aktiverat direkt.

Jag påpekar vad som kan göra Linux mindre krångligt, du motsätter dig allt vad alternativ heter.

Det är kul att du påpekar att Android är linuxbaserat, det var därför jag tog upp det som exempel. Google vidtog enkla åtgärder för att garantera att enligt dem viktiga funktioner används likadant oavsett tillverkare, t.ex. exemplet med att allt stödjer .apk, oavsett om du köper en mobil från Google eller Samsung.

För mig är det helt enkelt obegripligt varför du är så tvärt emot att jobba för gemensamma standarder. Kan du välja "command standard for all major Linux distros" eller "Traditional commands Ubuntu" under installationen ser jag absolut bara fördelar med det. Om det funnits "Linux installer" som standard för alla program vore det bara fördelar med det.

Inget av ovanstående skulle ta bort ditt sätt att använda Linux på.

Återigen, du framstår som en hycklare. Ena sekunden säger du att det är så bra med valfrihet och alla kan välja det som passar en, nästa sekund vägrar du tvärt att införa funktioner för att öka användbarheten för fler än dig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Jag har redan förklarat det, det verkar bara som att du på allvar brister i din förmåga att förstå.

Nej, du har bara kommit med ett påstående om att det skulle vara så.
Din attityd är rätt tråkig och vi har gått rätt långt från trådens ämne så lämnar den här diskussionen.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Nej, du har bara kommit med ett påstående om att det skulle vara så.
Din attityd är rätt tråkig och vi har gått rätt långt från trådens ämne så lämnar den här diskussionen.

Det låter vettigt, ett diskussionsforum är inte rätt plats för att enbart få bekräftelse för dina egna övertygelser

Permalänk
Medlem

Till de som vill ha "ladda-ner-från-hemsida-och-installera" i Linux har jag en kommentar: Lägg till i pakethanteraren. Man kan ju nämligen lägga till andra repositories vilket ju då innebär att programmet X som inte finns i standardrepot enkelt läggs till och hanteras därefter på samma vis som allt annat.

Det är beteendet med att ladda ner och installera som är problemet eftersom det introducerar ett säkerhetsproblem. Nu talar vi inte bara om falska länkar i webbläsare utan adblocker utan även de fall där fullt legitima sidor kapats och skadliga nedladdningslänkar lagts ut.

Man kan således säga att även om det finns goda skäl att kunna installera andra program än de som finns i huvudrepot bör själva distributionen fortfarande ske via pakethanteraren och inte random nedladdningslänkar.

Linux har annars redan en standard för ladda-ner-köra: AppImages.

På Windowssidan faller mycket av den påstådda säkerheten när vi talar hemanvändare med icke-härdat Home Edition, inloggade som admin som nu laddar ner random fil och kör. Ojdå, det var visst malware som nu körs med höga behörigheter... Så mycket för säkerheten där, Microsoft.

Permalänk
Skrivet av Bael:

Eller så har man versionen som "OOBE osv" fungerar på, sparad på ett usb minne!

Hur får man tag i den versionen?

Står fortfarande "Enrolment of Windows 10 extended support will be coming soon".

Tack Microsoft! Verkligen!

/s

Permalänk
Medlem

Jag vill inte vara sån...men Linux.
(Jag spelar inte spel).

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Mikunino. 😊

Permalänk
Skrivet av Radovic:

Jag vill inte vara sån...men Linux.
(Jag spelar inte spel).

Haha! Ni linuxskägg ger er inte! Och varför skriva en massa irrelevanta inlägg om linux när det går utanför trådens rubrik? Moderator borde rensa de flesta linuxinlägg här inne!

Ni borde skapa en egen tråd istället!

Permalänk
Medlem

Svårt att se att de skall kunna uppdatera mina gammla usb sticka. Är väll bara fortsätta köra med en gammal installer och fortsätta disabla nätverskortet i BIOS för offline installation.

Kommer ju iaf. fungera till windows 12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

kan redan idag gå förbi varenda försök till micrososft konto genom att bara välja join domain. Behöver inte använda rufus även om det är smidigt.

Jag köpte precis windows 11 Pro och undrar om jag fortsättningsvis kan få lokal konto genom "join domain"? Är det nått speciellt som ska göras vid installationsprocessen eller är det bara att klicka på det alternativet?