Skulle ni ge era personuppgifter till företag som frågar efter det?

Permalänk
Medlem

Ställer man en fråga till en AI tjänst, gör man det. Jättestora "snälla" T-1000 byggs ju för att hantera all data.
Vi lever inte på 90 talet längre, allt samlas in, hur många sidor går man in där inte google godkänt sidan?

Sen, om det räcker med några sekunders video eller tal att göra en AI modell av mig så gör vi det utan vår vetskap.
Wifi, nyheten om att den kan läsa av omgivningen i rum. https://www.sweclockers.com/nyhet/41571-wifi-kan-kanna-igen-o...

Du som säger Nej. du gör det utan din vetskap, de frågar ju inte ens.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts så är ju "personuppgifter" väldigt brett. Alla företag vet redan mitt namn osv, men hade jag skickat in mitt ID till Discord? Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Samma omröstningsalternativ här som i omröstningen på Mastodon. Varför jag inte inkluderar "beror på" är för att det är en egentligen en ja- eller nej-fråga i sin helhet; antingen ger man företag sina personuppgifter, eller så ger man dom inte.

Nej, du är helt fel ute (IMHO) och känns som du letar efter ett svar och har en tolkning av svaret redo.
Frågan är värdelöst ställd, alldeles för bred för att ge ett svar som betyder något. Detta är inte en ja/nej fråga, ens i grunden.

Jag har gett Microsoft min hemadress, för att de skulle kunna skicka varor till mig, de har då fullständigt namn, epost och hemadress, med de uppgifterna kan de ansamla en massa annan publik data om mig.
Andra tjänster kanske bara har min epost, min "riktiga", vissa företag som jag räknar jag kommer ha minimal interaktion med får bara ett alias.
Det beror på.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Personuppgifter är allt ifrån namn till personnummer. Stort jäkla omfång där.

Mitt personnummer lämnar jag inte ut när det inte behövs, finns ju ingen anledning.

Namn skiter jag fullständigt i att ge ut, spelar 0 roll.
Adress när det behövs.
Mobilnummer har jag två st, och det är enbart för jag inte vill ha onödiga samtal, allt jag reggar mig på gör jag med 2a numret helt enkelt.
Sen har jag självklart flera mail av samma anledning.

Inget konstigt helt enkelt, ingen tinfoil hat eller annat skit på sig behövs
Men vill man leva som en eremit är det upp till de personerna

Kostar det inte att ha två nummer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Nej, du är helt fel ute (IMHO) och känns som du letar efter ett svar och har en tolkning av svaret redo.
Frågan är värdelöst ställd, alldeles för bred för att ge ett svar som betyder något. Detta är inte en ja/nej fråga, ens i grunden.

Jag har gett Microsoft min hemadress, för att de skulle kunna skicka varor till mig, de har då fullständigt namn, epost och hemadress, med de uppgifterna kan de ansamla en massa annan publik data om mig.
Andra tjänster kanske bara har min epost, min "riktiga", vissa företag som jag räknar jag kommer ha minimal interaktion med får bara ett alias.
Det beror på.

Du har gett ett företag (Microsoft i det här fallet) dina personuppgifter, så ditt svar är då "Ja" i omröstningen. Om du inte hade gett dom dina personuppgifter, och ger helst begränsadade personuppgifter till andra, hade svaret varit "Nej".

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Slaget: Team SweC

Anser inte att det är en Ja/Nej fråga. Väldigt lite i livet är svart eller vitt. Personligen ger jag aldrig ut mina personuppgifter utan giltigt skäl.

Just microsoft är ett väldigt dåligt exempel på att "ge ut personuppgifter till ett företag", då de är även en onlinebutik som säljer både mjukvara och hårdvara. Köper du en Microsoft Surface direkt från dem, så måste de ju ha dina personuppgifter, precis som vilken webbutik som helst. Dotterbolaget Microsoft Sverige har även funnits här sedan 90-talet.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Du har gett ett företag (Microsoft i det här fallet) dina personuppgifter, så ditt svar är då "Ja" i omröstningen. Om du inte hade gett dom dina personuppgifter, och ger helst begränsadade personuppgifter till andra, hade svaret varit "Nej".

Ja men då är ju frågan; "Har du någonsin gjort eller planerar att någonsin göra något av följande:"
* Beställa något på nätet
* Använda en internetbank
* Teckna ett bolån eller nyttja någon annan kredit.
* Hyra en bil
* Använda Swish eller BankId
* Använda en svensk internetleverantör
* Använda en svensk mobiloperatör
* osv...

Det blir ju inte så många som kan svara nej då? Dvs frågan är menlös eller felt ställd till det du vill veta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Ja men då är ju frågan; "Har du någonsin gjort eller planerar att någonsin göra något av följande:"
* Beställa något på nätet
* Använda en internetbank
* Teckna ett bolån eller nyttja någon annan kredit.
* Hyra en bil
* Använda Swish eller BankId
* Använda en svensk internetleverantör
* Använda en svensk mobiloperatör
* osv...

Det blir ju inte så många som kan svara nej då? Dvs frågan är menlös eller felt ställd till det du vill veta?

Jag förstår din fråga och vad du menar, men ditt exempel är dåligt. Man skulle lätt kunna svara "Ja" eller "Nej" på den, och då i mitt fall "Ja", för den frågar ju om man har gjort något av de alternativen.

Nu är det även försent att lägga till "Det beror på", för det är många som har avstått att svara på omröstningen. Skulle inte vara rättvist för dom som har gjort det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har kontantkort på den mobilen, fyller på 50kr varje år för hålla numret aktivt bara.

Permalänk
Medlem

Klickade ja, eftersom man har lämnat namn, födelsedatum, postadress osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kost mig typ 50:- eller 100:- på 10 år

Skrivet av Nivity:

Har kontantkort på den mobilen, fyller på 50kr varje år för hålla numret aktivt bara.

Jag som haft ett Telia/Halebop kontantkort, så har jag bara behövt använda kortet (använt som surfa, skicka sms eller ringa) 1 gång/år, så jag behöver inte ens ladda på det varje år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Om du inte hade gett dom dina personuppgifter, och ger helst begränsadade personuppgifter till andra, hade svaret varit "Nej".

Nu ändrar du frågan radikalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Nu ändrar du frågan radikalt.

Det gjorde jag visst omedvetet. Förlåt.

Visa signatur